ورود و ثبت نام
مزایا و معایب تک سهم شدن در بورس

در این مقاله می خواهیم در رابطه با مزایا و معایب تک سهم شدن در بورس صحبت کنیم. بورس بازاری است که می تواند جذابیت های زیادی برای سرمایه گذاران داشته باشد. امسال افراد زیادی وارد بورس شده اند تا بتوانند هم سرمایه پولی خود را حفظ کنند و هم به سود خوبی در این بازار دست یابند.

در بازار بورس سهام شرکت های مختلف خرید و فروش می شود و معامله گران از این روش دنبال کسب سود هستند. سهم های مختلفی در بازار بورس وجود دارند که هر کدام می تواند برای فردی خاص جذابیت داشته باشد. شناسایی سهام ارزشمند در بورس از اهمیت بالایی برخوردار است و افراد باید بتوانند سهم های سودده را شناسایی کنند و به سراغ آنها بروند.

هر فردی که در بازار بورس فعالیت دارد دارای یک سبد بورسی است که به آن پرتفو می گویند. سبد بورسی در واقع مجموعه سهم هایی است که یک فرد در اختیار دارد. شما می توانید در سبد خود فقط یک سهم داشته باشید و اگر دوست داشته باشید می توانید 20 سهم را در سبد خود داشته باشید. همه چیز به استراتژی و روش شما بستگی دارد.

ارزش پرتفوی

به مجموع ارزش مالی و نقدی پرتفوی یک شخص حقیقی یا حقوقی، ارزش پرتفوی می گویند. اگر شما در سبد خود 7 سهم داشته باشید، مجموع ارزش این سهم ها را ارزش سبد بورسی شما می گویند. ارزش پرتفوی شما مدام در حال تغییر است چون قیمت سهام سبد شما همواره تغییر می کند و ثابت نمی ماند.

در این جا ما می خواهیم تا در مورد تک سهم شدن در بورس صحبت کنیم. وقتی صحبت از تک سهم شدن می شود یعنی این که شما در سبد بورسی خود تنها 1 سهم داشته باشید. این کار مزایا و معایبی دارد که ما می خواهیم آنها را برای شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

مزایای تک سهم شدن

وقتی شما در سبد بورسی خود فقط یک سهم داشته باشید از مزایای زیر بهره مند خواهید بود:

1.تحلیل و بررسی کامل

وقتی فقط یک سهم در سبد بورسی خود داشته باشید، مسلما شما وقت بیشتری برای تحلیل و بررسی آن خواهید داشت تا زمانی که چندین سهم در سبد بورسی خود داشته باشید. زمانی که شما چندین سهم را در سبد بورسی خود داشته باشید مطمئنا زمانی که برای آنها صرف می کنید هم بین آنها تقسیم خواهد شد.

شما می توانید تمام اتفاقات را برای یک سهم تنها به خوبی بررسی کنید و همه جوانب آن را در نظر بگیرید ولی این کار برای چندین سهم اصلا میسر نیست و اگر شما می خواهید تا همه سهم های خود را با دقت بررسی کنید نیاز به صرف زمان و انرژی بیشتر دارید.

2.سوددهی مطمئن

اگر در سبد بورسی خود تنها یک سهم داشته باشید و آن  سهم هم سهم ارزشمند و خوبی باشد دیگر خیال شما از بابت سود در بورس کاملا راحت خواهد بود. شما مطمئن هستید که این سهم تا چندمدت دیگر سود بسیار خوبی خواهد داد و دیگر نگرانی خاصی نخواهید داشت. البته خودتان هم خوب می دانید که این کار ریسک بالای خودش را هم دارد که در قسمت معایب توضیح داده خواهد شد.

3.هزینه کمتر

زمانی که تنها یک سهم در سبد بورسی خود داشته باشید هزینه شما هم مطمئنا کمتر خواهد بود چون شما کارمزد کمتری را پرداخت می کنید. وقتی شما یک سهم بیشتر ندارید معاملات کمتری هم انجام خواهید داد و همین موضوع باعث می شود تا کارمزد کمتری به بروکرها پرداخت کنید.

مزایا و معایب تک سهم شدن در بورس


معایب تک سهم شدن

تک سهم شدن دارای معایبی نیز هست که شما باید به خوبی از آنها آگاه باشید. بیشتر کارشناسان و افراد باتجربه در بورس توصیه به تک سهم شدن نمی کنند چون معتقدند که این کار ریسک بالایی دارد و می تواند باعث ضرر زیاد سهامدار شود. در زیر به معایب تک سهم بودن می پردازیم:

1.ضرر و ریسک بالا

تقریبا همه افراد باتجربه در بورس معتقدند که افراد نباید در سبد بورسی خود تنها یک سهم داشته باشند چون این کار ریسک بالایی دارد. هر چقدر هم که شما از یک سهم مطمئن باشید باز هم نمی توانید دقیقا پیش بینی کنید که چه اتفاقی برای آن خواهد افتاد. بارها پیش آمده است که یک سهم طبق انتظارات پیش نرفته است و نتوانسته سود مورد انتظار را نصیب سرمایه گذار کند و حتی موجب ضرر به سهامدار هم شده است.

این که یک فرد تمام سرمایه خود را روی یک سهم بگذارد ریسک بالایی را می طلبد و فقط افرادی که واقعا در بورس خبره هستند می توانند چنین ریسک هایی را انجام دهند. داشتن چند سهم در سبد بورسی باعث می شود تا ضرر شما تقسیم شود. اگر شما در یک سهم دچار ضرر شدید می توانید در سهم های دیگر سود کنید و ضرر خود را جبران کنید.

همیشه این ضرب المثل را به خاطر داشته باشید که همه تخم مرغ های خود را درون یک سبد نگذارید. همه سرمایه خود را روی یک سهم نگذارید چون هیچ کس نمی تواند رفتار یک سهم را با اطمینان صددرصدی پیش بینی کند. سرمایه خود را بین چند سهم پخش کنید تا از ریسک تک سهمی خارج شوید. شما باید به پرتفوی خود تنوع بدهید چون این یک اصل در بازار سرمایه است.

2.از دست دادن قدرت تحلیل

زمانی که شما همه انرژی خود را صرف یک سهم کنید، دیگر به رفتارها و نمودارهای دیگر سهم ها چندان توجه نمی کنید. تنها سهمی که برایتان مهم است همان تک سهمی است که در سبد بورسی خود دارید. این کار می تواند باعث شود تا از قدرت تحلیل شما کاسته شود چون شما فقط به یک سهم توجه دارید و کل بازار را زیر نظر ندارید.

3.صرف زمان بیشتر برای سهم مورد نظر

اگر شما در سبد بورسی خود تنها یک سهم داشته باشید، پس به دلیل ریسک بالای ضرر در این سهم باید همه اخبار آن را زیر نظر داشته باشید و هر روز روند آن را بررسی کنید چون ضرر کردن در این سهم یعنی آسیب به کل سرمایه بورسی شما. اما اگر چندین سهم در سبد خود داشته باشید دیگر نگرانی چندانی نخواهید داشت چون می دانید که ضرر یک سهم در میان سبد بورسی تان پخش خواهد شد.

4.رفتارهای هیجانی بیشتر می شود

زمانی که فقط یک سهم در پرتفوی خود داشته باشید و مرتکب ضرر شوید رفتار هیجانی شما بیشتر خواهد شد چون شما در حال ضرر زیادی هستید. در این گونه موقعیت ها شما ممکن است نتوانید به خوبی عمل کنید و از روی هیجان وارد فروش شوید. وجود چند سهم اما باعث می شود که شما هیجانات خود را بیشتر کنترل کنید چون سود و ضرر شما متوجه چندین سهم است.

به طور کلی می توان گفت که داشتن تنها یک سهم یا به عبارت دیگر تک سهم شدن در بازار بورس چندان توصیه نمی شود چون ریسک بالایی دارد. تنوع در سبد بورسی لازم است و شما بهتر است این موضوع را رعایت کنید. چند سهم ارزشمند را شناسایی کنید و آنها را خریداری کنید و مواظب آنها باشید.

برای موفق بودن در بورس شما باید دارای استراتژی باشید و بدانید که چه می کنید. شما برای موفقیت در این بازار پرنوسان نیاز دارید تا به خوبی آموزش ببینید. سهمیران دقیقا همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید.

مجموعه سهمیران سالهاست که در زمینه آموزش بورس و تحلیل آن فعالیت می کند و برای افرادی که دنبال موفقیت در این بازار هستند گزینه ای عالی است. شما برای این که بتوانید سهام را به خوبی بشناسید باید آموزش ببینید. شما باید اصطلاحات و واژگان مربوط به سرمایه گذاری در بورس را به خوبی بشناسید و سپس آموزش ببینید تا بتوانید سهام را با دقت تحلیل و ارزیابی کنید. وقتی توانستید سهام را ارزیابی کنید آن گاه می توانید به خوبی سهام قدرتمند را شناسایی کنید و سبد و پرتفویی عالی و سودده داشته باشید.

مجموعه سهمیران

مجموعه سهمیران سال هاست که در حال آموزش مسائل بورس است و سابقه ای درخشان در این زمینه دارد. این مجموعه می تواند به خوبی شما را آموزش دهد تا سبدی قدرتمند را برای خود انتخاب کنید. با شناخت مسائل بورس و آشنایی با نوسان های بازار پرتلاطم بورس دیگر تشخیص سهام قدرتمند برای شما دشوار نخواهد بود.

یادتان باشد که بدون آگاهی از مسائل بورس، تشخیص سهام قدرتمند و داشتن یک سبد خوب دشوار است. هم چنین مجموعه سهمیران، به خوبی انواع سبدها را به شما آموزش می دهد تا بتوانید با توجه به میزان ریسکی که حاضرید انجام دهید عمل کنید.

سرمایه گذاری در بورس فرصتی عالی و ویژه برای همه کسانی است که دنبال سود بیشتر مالی هستند. افرادی که شجاعت ریسک کردن را دارند و در عین حال صبور و آگاه هستند به راحتی می توانند در بورس سرمایه خود را در بورس افزایش دهند و به پول فراوانی دست یابند. شما با سرمایه گذاری در بورس، پول خود را در چرخه گردش مالی قرار می دهید و به این وسیله به رونق شرکت ها و موسسات کمک کنید تا رشد کنند. سهمیران در این مسیر می تواند به شما کمک کند و می تواند آموزش های لازم را برای پیشرفت و رشد شما در بازار بورس فراهم کند. کافی است به سهمیران اعتماد کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲.۷ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp