ورود و ثبت نام

چگونه در بورس ضرر نکنیم

چگونه در بورس ضرر نکنیم ؟ در این مقاله ما می خواهیم به شما آموزش دهیم که چگونه در بورس ضرر نکنید. تنور بازار بورس امسال حسابی داغ شده است و هزاران میلیارد پول از سوی میلیون ها نفر وارد این بازار شده است. همگی افراد در بورس به دنبال سود هستند و سعی می کنند از ضرر دور باشند. در این مقاله ما می خواهیم به شما آموزش دهیم که چگونه در بورس ضرر نکنید.

بورس علم است نه قمار

خیلی ها این تصور را دارند که بازار بورس، بازاری است که مبتنی بر شانس و اتفاقات است اما این طرز تفکر اشتباه است. بورس مبنای کاملا اقتصادی دارد و تا به حال کتابهای بسیاری درباره این بازار نوشته شده است. به دلیل وجود تفکر غلط درباره بورس، متاسفانه خیلی ها در این بازار به شکل اصولی معامله نمی کنند و به همین دلیل مرتکب ضرر می شوند. در زیر ما عوامل ضرر در بورس را برای شما توضیح می دهیم:

نداشتن استراتژی معاملاتی

یکی از چیزهایی که باعث ضرر افراد بسیاری در بورس می شود، نداشتن استراتژی معاملاتی می باشد. افراد زیادی در بورس وجود دارند که بدون تحلیل و دلیل و صرفا بر اساس شنیده ها و توصیه ها دست به خرید یا فروش می زنند و در هنگام خرید یا فروش هم هیچ استراتژی برای خود ندارند.

واقعا درک چنین افرادی مشکل است چون عجیب است که یک فرد برای سرمایه خود که حاصل سالها تلاش اوست، هیچ استراتژی و برنامه ای نداشته باشد. این افراد بدون دلیل، سهامی را می خرند و بدون هیچ دلیل قابل قبولی هم سهامشان را می فروشند. اگر از آنها بپرسید که چرا این سهم را خریده اید مطمئن باشید که جواب درستی نخواهد داشت.

داشتن استراتژی موجب می شود تا در شرایط گوناگون از ریسک معاملات شما کاسته شود و شما در صورت پایین آمدن قیمت ها دچار ضرر کمتری شوید. برای مثال شما همواره باید به این استراتژی توجه داشته باشید که سهم را در کف خریداری کنید و در اوج بفروشید. شما نباید سهمی را که الان در اوج قیمت قرار دارد بخرید بلکه باید صبر کنید تا قیمت آن کمی پایین بیاید و بعد آن را خریداری کنید.

شما باید برای خود حد ضرر تعیین کنید و به طور دقیق بدانید که می خواهید روی یک سهم چه نوع سرمایه گذاری انجام دهید. باید به خوبی به این که سرمایه گذاری شما کوتاه مدت، میان مدت و یا بلندمدت است توجه کنید و برای هر کدام از آنها برنامه مشخصی داشته باشید. یادتان باشد که افراد بدون استراتژی بیشترین ضرر را در بورس نصیب خود می کنند.

معامله کردن زیاد

یکی دیگر از عواملی که باعث ضرر افراد در بورس می شود این است که زیاد معامله می کنند. برخی افراد به محض این که می شنوند برای فلان سهم، صف خرید سنگین تشکیل شده است به سرعت دست به خرید می زنند و با کوچکترین منفی شدن سهم را می فروشند و به سراغ سهم های دیگر می روند.

آنها مدام در حال معامله کردن هستند و همین موضوع باعث ضرر آنها می شود. توصیه ما به شما این است که از این کار بپرهیزید. تمرکز خود را روی چند سهم مشخص بگذارید و به درستی روی آنها سرمایه گذاری کنید. از معامله کردن زیاد بپرهیزید مگر این که در بورس حسابی مهارت داشته باشید و بتوانید به خوبی سهم ها را تحلیل کنید.

عدم قدرت تحلیل

همانطور که در ابتدا گفتیم بازار بورس بر مبنای اصول اقتصادی و علمی حرکت می کند و تمامی اتفاقات در آن دارای دلیل می باشد. تحلیل بازار بورس چیزی است که می تواند باعث موفقیت در آن و عدم تحلیل درست منجر به ضرر شود.

کسانی که در بورس نمی توانند به درستی تحلیل کنند نخواهند فهمید که چه موقع باید خرید کنند، چه موقع باید بفروشند و چه موقعی باید از سهام خود نگهداری کنند. آنها پیرو دیگران هستند و برای همین احتمال ضررشان بالا می رود. اگر می خواهید تا در بورس ضرر نکنید باید قدرت تحلیل درست داشته باشید.

در بازار بورس دو نوع تحلیل وجود دارد که از آنها استفاده می شود. تحلیل فاندامنتال یا بنیادی، همان گونه که از نامش پیداست به بررسی عوامل بنیادی و ریشه ای تاثیرگذار بر روی یک سهم می پردازد. این تحلیل به شما نشان می دهد که ارزش واقعی یک سهم چقدر است.

ارزش واقعی یک سهم

اگر شما بتوانید تشخیص بدهید که ارزش واقعی یک سهم چقدر است و در طی یک سال و دو سال آینده، ارزش این سهم چگونه تغییر خواهد کرد مسلما بهترین تصمیم را درباره آن خواهید گرفت.

پس از برآورد ارزش واقعی یک سهم و مقایسه آن با قیمت فعلی، به راحتی می توان تصمیم به خرید یا فروش یک سهم گرفت. اگر ارزش واقعی یک سهم از قیمت فعلی بازار کمتر باشد، افراد به آن ورود خواهند کرد و آن سهم را خواهند خرید. اما اگر قیمت فعلی بازار بیشتر از ارزش حقیقی یک سهم باشد، افراد به آن ورود نخواهند کرد و یا این سهم را هر چه سریع تر خواهند فروخت.

بیشتر سهامداران بورس، افرادی عادی هستند و تنها چیزی که برایشان مهم است، سود مالی است. خیلی از آنها چندان اهمیتی به مسائل بنیادی بازار بورس نمی دهند و تنها چیزی که آنها می خواهند این است که بفهمند روند قیمت یک سهم چگونه است. در اینجاست که پای تحلیل تکنیکال به میان می آید.

تحلیل تکنیکال روشی برای پیش بینی نوسانات قیمت یک سهم از طریق قیمت و تغییرات، حجم معاملات و دیگر موارد است. تحلیل تکنیکال در تمام بازارهایی که بر اساس عرضه و تقاضا فعالیت می کنند کاربرد دارد و می تواند مفید باشد. تحلیل گران تکنیکال بر خلاف تحلیل گران بنیادی، دنبال بررسی عوامل بنیادی بر روی یک سهم و اندازه گیری ارزش ذاتی یک سهم یا اوراق دیگر نیستند و تنها چیزی که دنبال آن هستند پیش بینی قیمت و تحلیل نمودار می باشد.

شما باید از طریق آموزش و کسب تجربه در بازار بورس، قدرت تحلیل خود را بالا ببرید و بتوانید با استفاده از تحلیل های تکنیکال و بنیادی معاملات خوبی را انجام دهید. هر چقدر که تحلیل شما بهتر باشد مسلما ضرر شما هم کمتر خواهد بود.

صبر نداشتن

افرادی هستند که در بازار بورس مدام از این شاخه به آن شاخه می پرند. مدام سهم خود را می فروشند و سهم دیگری را می خرند چون احساس می کنند که با این روش سود بیشتری می برند. آنها نمی توانند خود را کنترل کنند و فکر می کنند که با این کار از بقیه جلو خواهند افتاد در حالی که قضیه کاملا برعکس است. هیچ جای تعجبی وجود ندارد که چنین افرادی در بازار بورس ضرر کنند.

وارن بافت (یکی از بزرگترین سرمایه داران بازارهای مالی) می گوید که “پول در بازار بورس از جیب افراد عجول به جیب افراد صبور منتقل می شود”. صبور بودن و نگهداری از سهام باارزش خود می تواند اشخاص را به سودهای بسیار خوبی در بورس برساند.

حتما این نکته را به خاطر داشته باشید. حتما در بازار بورس روی قدرت تحمل خود کار کنید و صبر خود را زیاد کنید. ممکن است یک سهم برای ماه ها در یک قیمت درجا بزند اما ظرف مدت کوتاهی رشد بسیار زیادی را تجربه کنید. داشتن صبر و تحلیل در کنار هم در بورس معجزه می کند.

مشورت نگرفتن از افراد متخصص

مسلما خیلی از ما روزانه درگیر کار خود هستیم و ممکن است وقت کافی برای رصد بازار بورس و تحلیل آن و آموزش دیدن نداشته باشیم.  در این گونه موقعیت ها می توان از نظر افراد متخصص استفاده کرد و آنها را بکار گرفت . یادتان باشد که از تخصص و تجربه افرادی که با آنها مشورت می کنید مطمئن شوید.

سخن آخر

در بالا برای شما توضیح دادیم که چه عواملی باعث ضرر شما در بورس می شود. کافی است که شما این عوامل را مرتفع کنید تا ضرر شما در بازار بورس بسیار کمتر شود. سهمیران به عنوان مجموعه ای موفق و خوشنام می تواند به خوبی شما را آموزش دهد تا هم شما استراتژی های معاملاتی را به خوبی یاد بگیرید، هم به بهترین شکل مدیریت ریسک را انجام دهید و هم به خوبی تحلیل انجام دهید.

سهمیران با تجربه زیاد و تخصص خود می تواند بهترین آموزش ها را به شما ارائه دهد و به خوبی شما را با همه جوانب بورس آشنا کند. ما با نشان دادن مثال های عملی به شما نشان می دهیم که چگونه باید روند بازار و روند سهم مورد نظر خود را بررسی کنید و در چه زمانی از تحلیل تکنیکال و در چه زمانی از تحلیل بنیادی استفاده کنید.

یادتان باشد که تجربه در بورس اهمیت فوق العاده ای دارد. با آموزش های ما شما می توانید تجربه زیادی کسب کنید و به راحتی مسائل تحلیلی بازار بورس را درک کنید. ما شما را به شیوه ای آموزش می دهیم که بتوانید هر سهمی که خواستید را به خوبی تحلیل کنید و دیگر نگرانی ای از این بابت نداشته باشید.

ما بهترین نکات را با زبانی ساده و علمی به شما آموزش می دهیم و از شما یک سرمایه گذار حرفه ای و تحلیلگر می سازیم. شما هم چنین می توانید از تحلیل های ما استفاده کنید و سهام ارزشمند را شناسایی کنید. سهمیران بهترین خدمات را به شما ارائه می دهد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp