ورود و ثبت نام

بورس چیست؟

بورس چیست ؟ اگر خیلی ساده بخواهیم بورس را تعریف کنیم، باید بگوییم بازاری است که در آن اوراق بهادار(سهام، اوراق قرضه و دیگر موارد) خرید و فروش می شوند. بورس جایی است که افراد از طریق خرید یک سهم و افزایش قیمت بعد از خرید به دنبال سود مالی هستند.

همه ما بورس را با سهم و معامله سهام می شناسیم. سهام یک شرکت، جزء دارایی های یک شرکت هستند. شما با داشتن یک سهم مالک بخش بسیار کوچکی از آن خواهید بود.

برای روشن شدن قضیه اجازه دهید یک مثال بزنیم. فرض کنید یک شرکت وجود دارد که ارزش آن 100 میلیارد تومان است. اگر این شرکت را به 10 میلیون بخش مساوی تقسیم کنید، آن گاه هر بخش از این شرکت 10 هزار تومان قیمت خواهد داشت. به هر کدام از این بخش ها یک سهم گفته می شود. یعنی این شرکت در بورس می تواند با سرمایه خود، 10 میلیون سهم 10 هزارتومانی عرضه کند.

در بورس افراد سهام شرکت ها را می خرند و آن را برای مدتی نگهداری می کنند و سپس می فروشند تا به سود مالی دست یابند. این مدت نگهداری می تواند کوتاه، متوسط یا بلند باشد. نگهداری یک سهم بستگی به روند رشد آن دارد. اگر یک سهم باشد که سریع و در عرض چند ماه به سقف قیمت خود برسد، دیگر ارزش نگهداری کردن آن چنانی ندارد پس بهتر است فروخته شود. اما اگر سهمی مدام در حال رشد کردن باشد و شرکت آن یک شرکت قدرتمند و با مدیریتی قوی باشد می توان مدت زمانی طولانی یا متوسط آن را نگهداری کرد.

مهم ترین قسمت بورس

مهم ترین چیز در بورس، قیمت سهام است. برای همین است که تحلیل ها روی روند رشد یا کاهش قیمت ها صورت می گیرد. سهام ارزشمند می توانند سودآوری بسیار خوبی برای افراد مطلع و باهوش سرمایه گذار به همراه داشته باشند.

بورس چیست و چگونه وارد بورس شویم؟

بورس چیست ؟ بورس یک نوع بازار مالی است که در آن افراد به خرید و فروش سهام(و دیگر اوراق بهادار) می پردازند. در بورس، شرکت ها از طریق ارائه سهام خود سعی در جذب سرمایه و در نتیجه رسیدن به اهداف مالی خود هستند. هر چقدر که سهمی ارزشمندتر باشد، سرمایه بیشتری از طرف مردم به سوی آن سرازیر خواهد شد. برای مثال در دنیا سهام اپل یا آمازون یا فیس بوک ارزشمندی هستند چون شرکت های قدرتمندی مالک این سهام می باشند.

وارد شدن به بورس کار بسیار آسانی است. کافی است که ابتدا در سامانه سجام ثبت نام کنید و سپس به دفاتر پیشخوان دولت بروید تا هویتان احراز شود. چند روز بعد کد بورسی شما از طریق شما ارسال خواهد شد و شما می توانید از طریق کارگزاری مربوطه وارد بورس شوید و به صورت اینترنتی به معامله سهام بپردازید.

دیدید که ورود به بورس خیلی راحت است اما سوال را باید دوباره بپرسیم. چگونه باید وارد بورس شد؟ آیا همین که مقداری پول و یک کد بورسی داشته باشیم برای ورود به بورس و سرمایه گذاری در آن کافی است؟  مسلما جواب خیر است. شما باید با آگاهی و تحلیل وارد بازار بورس شوید. بورس بازاری نیست که بتوان بدون تحلیل در آن سود زیادی کسب کرد.

مفاهیم اساسی بورس

شما باید مفاهیم اساسی بورس(مقاله اصطلاحات بورس) را یاد بگیرید و سپس وارد بورس شوید. البته شما می توانید یادگیری بورس را پس از گرفتن بورس نیز انجام دهید. اما یادتان نرود که در بازار بورس باید قدرت تحلیل کردن روند سهام را داشته باشید و گرنه ممکن است دچار زیان شوید.

علم به مسائل بورس به شما کمک خواهد کرد تا با خیال راحت در بورس معامله کنید. شما می توانید به خوبی سهام ارزشمند را شناسایی و آنها را خریداری کنید. پس حتما سعی کنید با آگاهی و تحلیل وارد بورس شوید.

تاریخچه بورس

به گمان اغلب کارشناسان، تاریخچه واژه بورس  هم به قرن پانزدهم میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان، تاجران و کسبه‌ شهری به نام بروژ (Bruges) در شمال غربی بلژیک،  در مقابل خانه‌ بزرگ‌زاده‌ای به نام «واندِر بورس» گرد هم می آمده اند و به داد و ستد کالا، پول و دیگر چیزها می ‌پرداخته اند. از آن زمان به بعد به جاهایی که مردم در آنجا به داد و ستد و حراج کالا اقدام می‌کردند بورس می‌گفتند.

در زمان شروع این نوع داد و ستدها، این مکان ‌ها از انضباط خاصی برخوردار نبود و هر کسی می ‌توانست در آنجا به معامله کردن بپردازد. رفته‌رفته اما نظم و قانون خاصی بر این مکان‌ ها حکفرما شد به طوری که پس از مدت نه چندان زیادی فقط تاجران، صرافان و دلالان بودند که این اجازه را داشتند تا در این جاها به معامله بپردازند.

با جلو رفتن زمان، تالارهای سقف دار بورس هم شکل گرفت و بازرگانان که تا قبل از آن، در هوای آزاد به معامله می پرداختند ، برای خریدوفروش به این تالارهای بورسی می ‌رفتند. در خیلی از منابع تاریخی، زمان شروع به کار تالارهای مسقف بورس را به‌ عنوان تاریخ رسمی پیدایش و تاسیس بورس معرفی می‌کنند اما خوب همانطور که فهمیدید همه چیز از جمع شدن روبروی یک خانه شروع شد.

اولین بورس اوراق بهادار جهان

اولین بورس اوراق بهادار جهان در اوایل قرن هفدهم میلادی در آمستردام هلند شروع به فعالیت کرد. کمپانی هند شرقی هم اولین شرکتی بود که سهام خود را در این بازار بورس عرضه کرد. بورس های بعدی آرام آرام در دیگر شهرهای اروپا تاسیس شدند و شروع به کار کردند. بورس نیویورک هم به‌عنوان سومین بورس بزرگ در طول تاریخ، فعالیت خود را در سال 1792 آغاز کرد . تاسیس کنندگان این بورس بزرگ در هشت مارس 1817 دور هم جمع شدند و  با تنظیم اساسنامه، شروع به کار بورس نیویورک را رسمیت بخشیدند.

در حال حاضر بازار بورس نیویورک از نظر اندازه معاملات و ارزش بازار، بزرگترین بازار بورس در جهان است. پس از تاسیس و شروع به کار بورس در کشورهای پیشتاز آرام آرام بورس در دیگر کشورها هم تاسیس شد.

تاریخچه بورس ایران

کارها و تحقیقات اولیه برای تشکیل بورس در ایران در سال 1315 و در زمان رضاشاه پهلوی شروع شد. «ران لوترفلد» که فردی بلژیکی بود که برای دربار پهلوی کار می ‌کرد، اساسنامه داخلی بورس را در ایران را تهیه و و آن را به دولتمردان ایرانی ارائه کرد. با توجه به شرایط در آن زمان و آغاز جنگ جهانی دوم  و دیگر مشکلات اما موضوع تأسیس بورس در ایران  بیش از بیست و پنج سال به تأخیر افتاد.

سرانجام در سال ۱۳۴۱، کمیسیونی در وزارت بازرگانی تشکیل و موافقت ‌نامه اولیه تأسیس بورس سهام در این کمیسیون تنظیم شد. در زمستان همان سال هیئتی از بورس بروکسل برای مشارکت در راه ‌اندازی بورس ایران به ایران دعوت شدند. در نهایت و پس از چهار سال فراز و نشیب،سرانجام در سال 1345  قانون تشکیل بورس اوراق بهادار در مجلس تصویب شد و این قانون برای اجرایی شدن از سوی وزارت اقتصاد به بانک مرکزی ابلاغ شد.

در پانزدهم بهمن ماه سال 1346 و حدود یک سال پس از ابلاغ قانون تشکیل بورس،  این بازار مالی  با انجام چند معامله بر روی سهام بانک توسعه صنعت و معدن به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد.

پس از آن سال ها بورس ایران فراز و فرودهای بسیاری را پیمود. برای مثال پس از انقلاب رشد آن به شدت و تا چندین سال رشد آن کاهش پیدا کرد. بورس ایران پس از سال 1367 آرام آرام دوباره شروع به رشد کرد و در حال حاضر توانسته به شاخص میلیونی دست یابد.

انواع بورس

انواع بورس چیست ؟ شاید با خودتان بگویید که مگر بورس هم انواع مختلف دارد؟ اگر این سوال را از خود پرسیده اید باید بدانید که جواب شما بله است. بورس دارای انواع مختلفی است.

چیزی که در ذهن ما به عنوان بورس جا افتاده است، بورس اوراق بهادار است که در آن اکثر افراد به خرید و فروش سهام شرکت ها می پردازند. باید بدانید که این فقط یک نوع از بورس است و ما انواع مختلفی از بورس داریم که شامل موارد زیر می شود:

بورس کالا

همان طور که از نامش پیداست در این بازار شما می توانید سهام کالاهای مختلف را بخرید. در این بازار کالاهای خامی مثل فلزات، پنبه، گندم، برنج و دیگر چیزها خرید و فروش می شوند.

بورس اوراق بهادار

همین بورسی که همه ما می شناسیم و خیلی از ما در آن مشغول خرید و فروش سهام هستیم. در این بورس، شرکت ها سهام خود را عرضه می کنند و سرمایه گذاران نیز به معامله آنها می پردازند. هر سهمی در بورس دارای نمادی است که توسط آن مشخص می شود.

فرابورس

  شاید با خودتان فکر کنید که حتما این بازار با بورس اوراق بهادار، تفاوت هایی اساسی دارد اما اصلا این گونه نیست. بازار فرابورس مشابه خود بورس است اما شرایط پذیرش و معامله در آن آسان تر از بورس است. شرکت هایی که نیاز دارند فوری وارد چرخه جذب سرمایه شوند وارد بازار فرابورس می شوند چون شرایط پذیرش آن راحت تر است. ورود به فرابورس نیازمند الزامات کمتری می باشد و موسسات و بنگاه های اقتصادی می توانند در کمترین زمان وارد شده و به فروش سهام خود و جذب سرمایه بپردازند.(مراجعه شود به مقاله بورس و فرابورس).

بورس انرژی

در این بازار، معاملات حامل های انرژی انجام می شود و اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای مذکور آنها داد و ستد می شوند.

بورس ارز

این بازار در ایران وجود ندارد اما باید بدانید که بورس معاملات ارز که فارکس نام دارد، بزرگترین بازار مالی دنیا می باشد که ارزش معاملات آن به میلیارد دلار می رسد.

انواع روش های سرمایه گذاری در بورس(مقاله سرمایه گذاری در بورس ایران)

سرمایه گذاری در بورس به شکل روش های مختلفی انجام می شود که ما در این قسمت به صورت خلاصه برای شما توضیح می دهیم. به طور کلی می توان گفت که سرمایه گذاری به دو روش مستقیم و غیر مستقیم صورت می گیرد.

روش مستقیم: در این روش، فرد خود مدیریت سهام و کار خرید و فروش را بر عهده دارد. شخص سرمایه گذار بر اساس تحلیل های خود، سهام سودده را شناسایی می کند و آنها را می خرد و سهام ضررده را هم زودتر می فروشد. خوبی روش مستقیم این است که شما بر خرید و فروش سهام خود نظارت کامل دارید و می دانید که روند کار چگونه است. این روش برای افرادی که در بورس دارای مهارت و تجربه کافی هستند بسیار مناسب است چون خودشان مسلط بر معاملات هستند و می توانند در هر زمان معاملات خود را مدیریت کنند.

روش غیر مستقیم: . در این روش، خود فرد اقدام به خرید و فروش سهام یا دیگر اوراق بهادار نمی کند بلکه این کار را به دیگران می سپارد. این واسطه ها به دلیل این که دارای تجربه بالا و مدیریت قوی هستند، مورد اطمینان هستند و این روش می تواند برای افراد مبتدی در بورس بسیار مناسب باشد.

سرمایه گذاری غیر مستقیم به دو شکل در ایران انجام می شود:

  • سرمایه گذاری از طریق صندوق های سرمایه گذاری :

در این روش مدیریت و خرید و فروش سهام شما به طور کامل توسط صندوقها(ETF) انجام می شود. صندوق ها توسط افراد متخصص امور بورس مدیریت می شوند. این صندوق ها تحت نظر بورس فعالیت می کنند. در این روش شما مالک سهام نیستید و فقط مالک واحدهایی از صندوق هستید.

  • سرمایه گذاری با استفاده از شرکت های سبدگردان:

در این روش شما مالک سهام هستید اما مدیریت خرید و فروش سبد سهام شما بر عهده شرکت سبدگردان است. افراد در این روش باید سبدگردان هایی را انتخاب کنند که دارای تجربه و دانش کافی در زمینه بورس باشند.

نحوه ثبت سفارش خرید و فروش در سهام

وقتی وارد حساب بورسی خود شوید به راحتی می توانید سهام خرید و فروش کنید. برای ثبت سفارش خرید کافی است ابتدا وارد صفحه سهم مورد نظر شوید.

سعی کنید پیش از خرید یک سهم، حتما سوددهی شرکت آن را  بررسی کنید. اگر می بینید که شرکتی زیان ده است بهتر است از خرید آن سهم منصرف شوید. برای این که بفهمید چه سهامی ارزشمند هستند می توانید از افراد خبره و آگاه در این زمینه مشورت بگیرید. داشتن تحلیل در این گونه مواقع به کمک شما خواهند آمد.

گزینه های خرید و فروش

در صفحه نماد سهم دو گزینه خرید و فروش وجود دارد. به هر حال پس از مطمئن شدن از خرید ، در صفحه نماد سهم مورد نظر روی قسمت خرید کلیک کنید. پس از زدن روی آن باید تعداد و قیمت را مشخص کنید. برای مثال شما می خواهید تا 1000 سهم 30000 ریالی را خریداری کنید. پس باید در قسمت تعداد عدد 1000 را وارد کرده و در قسمت قیمت هم 30000 را وارد کنید. کارگزاری هزینه کارمزد خود را به قیمت پیشنهادی شما اضافه می کند و نام آن را قیمت سر به سر می گذارد. زمانی که قیمت و حجم خرید شما با قیمت و حجم فروش یک سهامدار دیگر برابر باشد، معامله انجام می شود.

نکته: سعی کنید با کمترین قیمت خرید کنید.

پس از تعیین قیمت و تعداد سهم مورد نظر برای خرید روی گزینه سبزرنگ خرید در کنار آنها کلیک کنید تا سفارش خرید شما ثبت گردد. اگر شما در حساب خود به اندازه کافی شارژ داشته باشید، خرید شما ثبت می شود و اطلاعات آن برای شما به نمایش درمی آید. برای اطمینان از این که آیا خرید به طور کامل انجام شده است،روی گزینه “پرتفوی لحظه ای” کلیک کنید تا تمامی نمادهای خریداری شده شما با اطلاعاتشان نمایش داده شود.

گاهی اوقات در بورس نیاز است که سهام خود را بفروشید. برای این کار گزینه فروش را در صفحه نماد انتخاب کنید. مانند خرید، قیمت و تعداد سهام فروشی را مشخص کنید و سپس گزینه روی دکمه قرمز رنگ فروش کلیک کنید. یادتان باشد که قیمت کارمزد کارگزاری هم به قیمت فروش شما اضافه می شود. یادتان باشد که باید سهم خود را با بیشترین قیمت به فروش برسانید.

نحوه دریافت کد بورسی(مراجعه شود به مقاله کد معاملاتی)

کد بورسی یا همان کد معاملاتی، کدی است که بوسیله آن یک شخص قادر خواهد بود تا در بورس اقدام به سرمایه گذاری و خرید و فروش اوراق بهادار کند. این کد از ترکیب سه حرف اول نام خانوادگی شخص و 5 رقم که توسط بورس مشخص می شود تشکیل یافته است. برای مثال اگر فامیلی شما زارعی باشد ممکن است کد بورسی شما زار29428 باشد.

کد بورسی شما در واقع چیزی مانند شماره حساب بانکی می باشدکه مختص شما می باشد و همان گونه که شما کارهای بانکی خود را از طریق شماره حساب و کارت بانکی تان انجتم می دهید، کارهای بورسی خود را نیز از طریق کد بورسی انجام خواهید داد.

اگر که کد بورسی ندارید می توانید در اسرع وقت اقدام به دریافت آن کنید. برای دریافت کد بورسی شما باید ابتدا اطلاعات خود را در سایت سجام وارد کنید. برای این کار وارد سایت سجام(www.sejam.ir) شوید و روی ثبت نام در سجام کلیک کنید. شما باید اطلاعات خود را با دقت و یکی پس از یکی وارد کنید تا مراحل تکمیل شود. در آخر سجام یک کد رهگیری به شماره تلفن همراه شما خواهد فرستاد.

پس از دریافت کد رهگیری می توانید به دفاتر پیشخوان دولت یا پست بانک مراجعه کنید و بعد از احراز هویت، کد بورسی خود را دریافت کنید. شما می توانید برای افراد زیر 18 سال نیز کد بورسی دریافت کنید و به جای آنها تا رسیدن به سن قانونی سهام خرید و فروش کنید.

نکته: اگر دوست داشته باشید می توانید احراز هویت خود را از طریق اینترنتی نیز انجام دهید.

چرا سرمایه گذاری در بورس؟

سرمایه گذاری در بورس(مراجعه شود به مقاله سرمایه گذاری در بورس) مزایای زیادی دارد که افراد می توانند از آنها بهره مند شوند. در زیر به چند مورد از این مزایا اشاره می کنیم.

شفافیت

در بورس، شرکت ها تحت نظر قوانین مشخصی فعالیت می کنند و باید همواره گزارش های مالی خود را به بورس ارائه کنند.

سود بسیار خوب

بازار بورس نسبت به دیگر بازارها دارای سوددهی بهتری است. اگر شما میزان سوددهی بورس را با بازار ماشین، طلا و یا مسکن مقایسه کنید می بینید که در بورس شما سود بیشتری بدست خواهید آورد. گاهی اوقات اگر بتوانید سهمی را به خوبی تحلیل کنید می توانید در عرض چند ماه سرمایه خود را بسیار بیشتر کنید. جالب است که بدانید که سود سرمایه گذاری در بورس در سال 98 حتی از سود سرمایه گذاری در طلا هم بیشتر بوده است.

البته باید توجه داشته باشید که سرمایه گذاری در بورس به رونق شرکت ها و صنعت کمک می کند در حالی که خیلی از دیگر سرمایه گذاری ها صرفا سود شخصی دارند.

تبدیل سریع به پول نقد

اگر احتیاج به پول نقد داشته باشید، می توانید به سرعت در بورس سهام خود را بفروشید و سپس آن را به حساب بانکی خود منتقل کنید. بازار بورس نسبت به دیگر جاها مانند مسکن یا ماشین بسیار سریع تر به پول نقد تبدیل می شود. برای فروش یک خانه شما ممکن است هفته ها منتظر بمانید اما سهام را به سرعت می توانید بفروشید.

سرمایه گذاری با حداقل مبلغ

حداقل میزان پول برای سرمایه گذاری در بورس، 500 هزار تومان است. یعنی شما با این مبلغ اندک می توانید وارد بورس شوید و به راحتی شروع به خرید و فروش سهام کنید. در حالی که در دیگر بازارها برای شروع سرمایه گذاری به مبلغ بسیار بیشتری نیاز دارید.

بورس چیست؟

بورس ایران، امسال در حال رشد بسیار خوبی است و توانسته شاخص کل خود را بسیار افزایش دهد. کارشناسان معتقدندکه این افزایش شاخص هم چنان ادامه خواهد داشت. عده ای زیادی از مردم در حال آوردن سرمایه و پول خود به بورس هستند چون دریافته اند که می توانند نسبت به بانک و دیگر جاها سود بیشتری ببرند.

اما بورس کجاست؟ بورس جایی است که در آن خرید و فروش اوراق بهادار انجام می شود. بورس دارای قوانین مشخصی است که همه شرکت ها و افراد باید تابع آن باشند. برای سود کردن در بورس شما باید دارای آگاهی و اطلاعات کافی باشید. نباید بدون آگاهی وارد بورس شد.

به همین منظور ما برای شما فایل پی دی افی(PDF) را تهیه کرده ایم که می توانید آن را دانلود کنید. در این پی دی اف شما به خوبی با مفهوم بورس آشنا خواهید شد. نکات بسیار خوب و مناسبی در این پی دی اف بیان شده است. به شما توصیه می کنیم که حتما این پی  دی اف را دانلود کرده و بخوانید.

یادگیری مفاهیم بورس از چیزهایی است که شما حتما باید مدنظر داشته باشید. در این راه مجموعه سهمیران با تجربه بی نظیر خود می تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند. از طریق آموزش های ما شما قادر خواهید بود تا به خوبی بازار بورس را تحلیل کنید. به ما اعتماد کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp