ورود و ثبت نام

ترازنامه بورس چیست؟

در این مطلب ما می خواهیم به طور کامل، ترازنامه بورس را برای شما شرح دهیم. این که ترازنامه بورس چیست و چه فایده ای دارد را شما می توانید در این مطلب بیاموزید. بورس این روزها مورد توجه زیادی قرار گرفته است و بسیاری از مردم در حال دریافت کد معاملاتی یا بورسی خود هستند تا بتوانند کار در بازار بورس را شروع کنند. بورس می تواند برای افراد صبور و باهوش فرصتی طلایی برای کسب موفقیت مالی باشد.

برای موفقیت در بورس باید آموزش دید و به خوبی اصطلاحات و نکات آن را فرا گرفت. پس از آموزش های مناسب وکافی افراد می توانند روند رشد سهام را تحلیل و پیش بینی کنند و به پول زیادتری برسند. آموزش اما باید دقیق و حرفه ای انجام شود. یادگیری مسائل بورس چندان دشوار نیست و هر کسی می تواند با کمی حوصله و دیدن ویدئوهای آموزشی و خواندن مقاله و یا شرکت در دوره های آموزشی به خوبی اصول بورس و سهامداری را یاد بگیرد تا در این بازار پرنوسان بتواند ماهیگیری کند.

اولین گام برای یادگیری و مهارت در بورس، یادگیری اصطلاحات و واژگان اختصاصی آن می باشد. واژگانی چون مجمع عمومی، تالار بورس، تابلوخوانی، سهام شناور، حقیقی و حقوقی، پرتفو و بسیاری از واژگان دیگر هر روز توسط افرادی که در بورس مشغول فعالیت هستند مورد استفاده قرار می گیرد. فهمیدن درست این کلمات از الزامات موفقیت در بورس می باشد.

ترازنامه بورس چیست؟

اگر خیلی عامیانه بخواهیم بگوییم ترازنامه بورس  در واقع گزارشی است از مسائل مالی یک شرکت. در ترازنامه بورس برخی از اطلاعات مهم مالی یک شرکت ثبت می شود که اهمیت زیادی دارند.

ترازنامه بورس یک شرکت، وضعیت مالی یعنی دارایی ها، بدهی ها و سرمایه آن را در پایان یک دوره مالی نشان می دهد. طبق قانون، مجموع سرمایه یک شرکت و بدهی هایش باید مساوی با دارایی آن باشد.تمام این اطلاعات باید در ترازنامه بورسی شرکت ثبت شود.

دارایی = سرمایه و حقوق دارندگان سهام + بدهی

 

 ترازنامه را به دو شکل مختلف می نویسند و تنظیم می کنند:

  • به شکل T یا حسابی: در این نوع ترازنامه دو ستون وجود دارد که هر کدام از این ستون ها چیزی را نشان می دهد. ستون سمت راست، انواع دارایی شرکت را نشان می دهد و در سمت چپ ابتدا بدهی ها در بالا و سپس سرمایه شرکت در پایین نوشته می شود.
  • به شکل گزارش: همان طور که از نامش پیداست این ترازنامه بورس به شکل یک گزارش نوشته می شود.

ترازنامه اهمیت زیادی دارد چون از طریق آن می توان به راحتی به میزان بدهی های یک شرکت و سرمایه های آن که در ارزش سهام نقش تعیین کننده ای دارند را دریافت. اگر شما دارنده سهام هستید پس باید نحوه تحلیل و خواندن یک ترازنامه را بدانید.

اجزای ترازنامه چیستند؟

در ترازنامه اطلاعات مهم و زیادی وجود دارد که هر کدام می توانند برای سهامداران ارزشمند باشند. در این قسمت به شرح هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

  • ستون سمت راست: دارایی ها

در ستون دارایی ها، دو نوع دارایی وجود دارد: دارایی جاری و دارایی غیرجاری.

دارایی جاری: دارایی جاری آن نوع دارایی است که انتظار می رود قبل از یک سال به وجه نقد تبدیل گردد. دارایی های جار ی خود شامل موارد زیر هستند:

  • موجودی نقد: شامل همه پول های موجود یک شرکت در صندوقها و حساب های پس انداز و جاری بانک ها می شود که به راحتی به پول نقد تبدیل می شود.
  • اوراق بهادار: سهام یا اوراق قرضه و دیگر اوراق بهاداری که به راحتی معامله می شوند و از آنها برای سرمایه گذاری استفاده می شود.
  • دریافتنی های تجاری و غیرتجاری: همانطور که از نام آن مشخص است، مطالباتی است که باید توسط شرکت از مشتریان دریافت شود. دریافت های تجاری آنهایی هستند که حاصل تجارت شرکت و فروش محصولات می باشد اما دریافتنی غیرتجاری مربوط به امور غیر تجاری شرکت است(مانند وام دریافتی یا پول اجاره دادن ساختمان شرکت).
  • موجودی مواد و کالا: شامل همه مواد اولیه ، محصولات نیمه ساخته شده و محصولات نهایی هستند. به عبارت دیگر همه مواد و کالاهایی که در یک شرکت موجود هستند جزء دارایی های جاری آن شرکت محسوب می شوند چون به راحتی می توانند به پول نقد تبدیل شوند.
  • پیش پرداخت: این اصطللاح را دیگر همه شما شنیده اید. درصدی از پول و مبلغ کلی که پیش از انجام یک کار یا دادن یک سرویس توسط شرکت، به کارفرما یا پیمانکار داده می شود. می توانید نام آن را بیعانه هم بگذارید.
  • دارایی های غیرجاری

دارایی های غیرجاری در واقع دارایی های بلندمدت یک شرکت هستند که شرکت از آنها استفاده می کند اما انتظار ندارد تا زودتر از یک سال به وجه نقد تبدیل شوند. این دارایی ها نیز چندین نوع هستند که در زیر آمده اند.

  • سرمایه گذاری بلندمدت: فرض کنید یک شرکت 60 درصد از سهام شرکتی دیگر را خریداری کند. مسلما این شرکت نمی خواهد این سهام عمده را ظرف یکسال بفروشد و روی آن سرمایه گذاری بلند مدت کرده است. سرمایه گذاری بلند مدت می تواند علاوه بر اوراق بهادار ، شامل سرمایه گذاری در دارایی های عینی مثل زمین و طلا، سرمایه گذاری وجوه بازنشستگی، کاهش ارزش انباشته سرمایه گذاری و دیگر موارد باشد.
  • اموال مشهود و نامشهود: دارایی های مشهود آن دارایی های هستند که قابل مشاهده اند و می توانید با چشمتان آنها را ببینیدمانند ساختمان، زمین و تجهیزات و دستگاه ها و و وسایل شرکت.

اموال غیرمشهود را اما نمی توان با چشم دید ولی وجود دارند مانند حق مالکیت، حق اختراع، سرقفلی،نرم افزار رایانه ای، مدل ها و طرح ها، حق تالیف و دیگر موارد.

  • ستون سمت چپ: بدهی و سرمایه(حقوق سهامداران)

در ستون سمت چپ همانطور که پیش تر گفته شد دو مورد وجود دارد. در ابتدا و از بالا بدهی های یک شرکت آورده می شود و سپس در پایین آن حقوق صاحبان سهام آورده می شود. در زیر به بررسی آنها می پردازیم.

بدهی های جاری

بدهی های جاری، بدهی هایی هستند که شرکت انتظار دارد تا یکسال آینده بتواند آنها را تسویه کند. بدهی های جاری شامل موارد زیر می باشند:

  • پرداختنی های تجاری و غیرتجاری: برعکس دریافتنی های تجاری و غیرتجاری، این ها باید توسط شرکت پرداخت شوند. پرداختنی هایی که تجاری هستند مربوط به امور تجاری و بدهی های شرکت به مشتری ها می باشد. پرداختنی های غیرتجاری اما مربوط به امور خرید و فروش و تعامل با مشتریان تجاری شرکت نمی شود(برای مثال می توان بدهی یک شرکت در پرداخت اجاره بهای ساختمانش را نام برد).
  • مالیات پرداختنی: همه شرکت ها و موسسات تجاری موظند که مالیات خود را پرداخت کنند و این جزء بدهی های یک شرکت به دولت می باشد. این بدهی هم شامل بدهی های معوق و هم مالیات سال و مالیات بر درآمد پرداختنی می باشد.
  • سود سهام : شرکت باید سود سهامداران خود(DPS) را بپردازد و این جزء بدهی های جاری آنها محسوب می شود.
  • تسهیلات مالی: شرکت ها ممکن است از بانک ها و موسسات اعتباری وام و تسهیلاتی را دریافت کنند که باید آنها را ادا کند. این تسهیلات و وام ها جزء بدهی های جاری یک شرکت محسوب می شود.
  • پیش دریافت ها: این آیتم جزء بدهی هاست اما پولی است که شرکت بابت پیش فروش محصولاتش دریافت می کند یا پولی است که پیش از انجام خدماتش می گیرد.

بدهی های غیر جاری

بدهی های غیر جاری آنهایی هستند که شرکت می خواهد آنها را در مدتی بیش از یکسال تسویه کند. در زیر انواع بدهی های غیرجاری را می توانید ببینید.

  • پرداختنی های بلندمدت: پرداختنی های بلندمدت دقیقا بر خلاف سرمایه گذاری بلندمدت هستند. یک شرکت می تواند پرداختنی های بلندمدت زیادی داشته باشد و این جزء بدهی های غیرجاری است.
  • تسهیلات مالی دریافتی بلندمدت: تسهیلاتی که یک شرکت می تواند از بانک ها و موسسات دریافت می کند می تواند کوتاه مدت یا بلندمدت باشد. تسهیلات بلندمدت جزء بدهی های غیرجاری محسوب می شود.

حقوق صاحبان سهام

این قسمت، بیانگر حقوق مالی صاحبان سهام و صاحبان شرکت می باشد. اگر بدهی ها را از دارایی های یک شرکت کم کنیم، آن چه باقی می ماند حقوق صاحبان سهم است. این حقوق شامل موارد زیر می باشند:

  • سرمایه: سرمایه یک شرکت توسط مالکان و صاحبان سهم تهیه می شود. برای فهمیدن سرمایه یک شرکت کافی است تعداد سهام آن را در ارزش سهم ضرب کنید.
  • اندوخته قانونی: هیئت مدیره هر شرکت موظف است تا هر ساله 5 درصد از سود خالص خود را در ذیل عنوانی به نام اندوخته قانونی ذخیره کنند. این ذخیره قانونی جزء حقوق صاحبان سهام می باشد.

اندوخته قانونی در واقع مبلغی است که قبل از تقسیم سود خالص در حسابی جداگانه تعریف شود تا این مبلغ از چرخه دارایی ها خارج نشود. افزایش سرمایه شرکت نمی تواند از محل اندوخته قانونی صورت بگیرد. اندوخته قانونی تا زمانی ادامه می یابد که این اندوخته به 10 درصد سرمایه کنونی شرکت برسد.

وقتی که اندوخته قانونی به 10 درصد سرمایه شرکت رسید

در این زمان شرکت می تواند آن را به کناری بگذارد و اگر سرمایه شرکت زیاد شود، مقدار 5 درصد ادامه خواهد یافت تا زمانی که دوباره مبلغ به یک دهم برسد. شرکت می تواند از اندوخته قانونی برای کارهای مختلف استفاده کند اما در هر صورت این مبلغ متعلق به صاحبان سهم است و هدف آن افزایش تضمین پرداخت طلب طلبکاران شرکت است. مجمع عمومی نمی تواند از اندوخته قانونی کسر کند تا سود را میان سهامداران تقسیم کند.

  • سود(یا زیان) انباشته: همانگونه که از نام آن مشخص است این سودی است که از پیش تر روی هم انباشته شده است. برای محاسبه آن باید سودهای تقسیم شده در مجامع عمومی(تقسیم سود) را از سودهای خالص یک شرکت در دوره های قبل کم کنید. برای مثال سود انباشته سال 1398 برابر است با سود انباشته سال 1397 بعلاوه سود خالص دوره سال 98 منهای سود تقسیم شده در مجمع سال مالی 1397.

تحلیل ترازنامه بورس

برای تحلیل یک ترازنامه چیزی که باید در ابتدا به آن توجه کنید دوره مالی آن می باشد. برای مثال ترازنامه شما مربوط به سال 98 می باشد و مسائل مالی آن مربوط به سال 98 است.

گزارش ها و ترازنامه های مالی می توانند 3 ماهه، 6 ماهه، 9 ماهه و 12 ماهه می باشد. طبق قانون، گزارش های 6 ماهه و 12 ماهه الزام به حسابرسی دارند. گزارش های 3 ماهه و 9 ماهه الزام به حسابرسی ندارند.

اعداد بر حسب میلیون ریال نوشته می شوند پس به این موضوع دقت کنید. یادتان باشد یکی از کارهایی که باید انجام دهید این است که ترازنامه فعلی را با ترازنامه های قبلی مقایسه کنید تا ببینید میزان بدهی ها و سود شرکت چگونه تغییر کرده است.

در تحلیل بنیادی یکی از مهم ترین منابع برای بررسی کمی و کیفی عملکرد یک شرکت، ترازنامه آن می باشد. با مشاهده ترازنامه و مقایسه آن با گذشته می توانید بفهمید که:

  • آیا دارایی های یک شرکت نسبت به سه ماه، شش ماه یا یک سال قبل افزایش یا کاهش یافته است؟
  • آیا بدهی های یک شرکت افزایش یا کاهش داشته است؟
  • روند رشد بدهی ها تندتر است یا روند رشد سرمایه و دارایی؟
  • آیا وضعیت صاحبان سهم مناسب است و شرکت در حال سودهی است یا خیر؟

بررسی دقیق ترازنامه

همه این موارد را می توان با بررسی دقیق ترازنامه مالی یک شرکت دریافت. یادتان باشد پیش از خرید یک سهم حتما ترازنامه مالی آن را بررسی کنید و ببینید آیا ثروت آن نسبت به گذشته افزایش داشته است. شرکتی که بدهی زیادی دارد اما سوددهی آن کم است سهم مناسبی برای شما نیست. یادتان باشد که ممکن است که شرکتی بدهی بالایی داشته باشد اما سوددهی آن نیز بالا باشد به گونه ای که با گذشت زمان بدهی های خود را تسویه کند و بر دارایی های خود بیفزاید. به دارایی های یک سهم نگاه بیندازید. اگر دیدید که در حال افزایش است و از آن سو بدهی هایش در حال کاهش است، این می تواند نشانه ای خوب برای شما باشد.

توجه به جزییات ترازنامه نیز خیلی مهم است. برای مثال بالابودن مبلغ پیش دریافت خوب است چون از این موضوع معلوم می شود که شرکت در فروش محصولات یا ارائه خدمات خود موفق عمل کرده است و به همین دلیل پیش دریافتی هایی که گرفته است بالا است. توجه به موجودی انبار از دیگر موارد مهم در ترازنامه است. آیا انبار شرکت نسبت به سال قبل کالای بیشتری دارد یا خیر. اگر دیدید که موجودی انبار بیشتر شده است اما فروش چندان رشدی نداشته است این نشانه خوبی نیست چون می تواند به خاطر عدم بازار برای فروش اجناس درون انبار باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp