ورود و ثبت نام

آیا بازار بورس ضرر دارد

 خیلی از افرادی که در بازار بورس حضور دارند و یا می خواهند وارد بازار بورس شوند این سوال را از خود می پرسند که آیا بازار بورس ضرر دارد . در جواب این سوال باید عوامل زیادی را در نظر گرفت و نمی توان پاسخ مستقیمی به این سوال داد. در این مقاله می خواهیم برای شما بررسی کنیم که برای سرمایه گذاران آیا بازار بورس ضرر دارد. با ما همراه باشید.

ریسک بازار بورس

در جواب این که آیا بازار بورس ضرر دارد یا خیر باید اول از همه به بررسی ریسک های این بازار سرمایه بپردازیم. ما باید به خوبی بدانیم که این بازار پرنوسان چه ریسک هایی می تواند داشته باشید. در زیر ما به ریسک های بازار اشاره می کنیم:

نوسانات طبیعی

یکی از ریسک های بازار بورس این است که قیمت ها در خیلی از اوقات منفی می شوند و این در بازار بورس کاملا طبیعی است. نمی توان انتظار داشت که قیمت ها همواره بالا برود. ممکن است شما یک سهم را خریداری کنید و بلافاصله آن سهم شروع به منفی شدن کند و شما باید این ریسک را بپذیرد. کسانی که دنبال سود بیشتر هستند باید ریسک بیشتر را هم بپذیرند. وقتی سود بازار بورس چندین برابر بانک است پس مسلما ضرر و ریسک آن هم چندین برابر بانک می باشد.

پس اولین قدم این است که این نوسانات را بپذیرید و بعد وارد بورس شوید. پایین آمدن قیمت سهام جزء طبیعت بورس است. شما مشاهده می کنید که این روزها کرونا جهان را فرا گرفته است و به اقتصاد کشورها و درآمد آنان آسیب زیادی وارد کرده است. به همین دلیل بازار بورس جهانی افت کرده است و قیمت خیلی از سهم ها پایین آمده است ولی از آن سو قیمت طلا افزایش یافته است.

ریزش بورس

یکی دیگر از ریسک های بازار بورس این است که بورس ریزش کند. ریزش با اصلاح فرق می کند. اصلاح شدن در بورس چیزی طبیعی است اما ریزش چیزی رایج نیست و موجب ضرر زیاد سرمایه گذاران می شود. ریزش گاهی ممکن است باعث منفی شدن بیش از 50 درصدی قیمت ها شود. هر چند که این اتفاق در بورس کم اتفاق می افتد اما بهرحال ممکن است اتفاق بیفتد و باعث ضرر افراد سهامدار و فعال در بورس شود. خیلی از اتفاقات می توانند باعث ریزش بازار بورس شوند. تحریم های سنگین می تواند باعث ریزش بازار بورس شود و یا خطر جنگ باعث ریزش این بازار مالی خواهد شد.

ریسک رقابتی

این ریسک مربوط به رقابتی است که بین شرکت ها وجود دارد. فرض کنید که یک تکنولوژی جدید و قدرتمندی به بازار می آید و توجه همگان به آن معطوف می شود. به خاطر همین اتفاق شرکت هایی که همچنان از تکنولوژی قدیمی استفاده می کنند از گردونه رقابت یا حذف شده و یا بسیار ضعیف می شوند. برای همین است که می بینید شرکت هایی که به روز هستند و خدمات بهتری ارائه می دهند، رشد بیشتری را در بازار بورس تجربه می کنند.

ریسک قانونی

قوانین تعیین شده توسط دولت ها روی شرکت ها و سهام آنها تاثیر زیادی می گذارد. برای مثال یک کشور قانونی را وضع می کند و بر اثر آن شرکت های زیادی از بورس حذف می شوند یا این که دولت در یک کشور از بعضی شرکت ها حمایت ویژه ای می کند و باعث رشد سریع قیمت سهام آن شرکت می شود. خودتان این روزها به خوبی می توانید مشاهده کنید که اقدامات دولت چه اثری روی بورس داشته است و تا چه حد این بازار را منفی کرده است. پس یکی دیگر از ریسک های بازار بورس این است که تصمیمات دولت می تواند روی بورس تاثیر بگذارد و اگر این تصمیمات غلط باشند مطمئنا موجب ضرر بازار بورس خواهد شد.

ریسک روانی

یکی از چیزهایی که در بازار بورس جزء ریسک ها محسوب می شود، ریسک احساسی و روانی است. خیلی از اوقات جو و فضای حاکم بر بازار بورس موجب می شود که افراد حقیقی به سمت صف های فروش بروند. اگر افراد سرمایه دار نتوانند احساسات و هیجانات خود را در بازار بورس کنترل کنند مطمئنا ضرر خواهند کرد.

حالا بهتر است دوباره به این سوال جواب بدهیم که آیا بازار بورس ضرر دارد. جواب این سوال آری است  اما این جواب مثبت به شرایط و عوامل زیادی بستگی دارد.

در چه صورتی بازار بورس ضرر دارد؟

بهترین سوال این است که بپرسیم در چه صورتی بازار بورس ضرر دارد. در زیر شما می توانید به خوبی بفهمید که آیا بازار بورس برای شما ضرر دارد یا خیر.

1.مدیریت و کنترل هیجانات

یکی از مهم ترین چیزهایی که در بورس باید به آن توجه کرد، مدیریت هیجانات است. در بورس به دلیل نوسانات قیمت و بالا و پایین شدن ارزش سهام، هیجان زیادی وجود دارد. افرادی که در بورس مهارت چندانی ندارند در بورس به راحتی دچار هیجان می شوند و دچار ضرر می شوند. بنابراین اگر شخصی هستید که به راحتی هیجان زده می شود بازار بورس برایتان ضرر خواهد داشت.

2.تصمیمات دولت

در صورتی که دولت تصمیمات اشتباه اقتصادی بگیرد مسلما بازار بورس، بازاری است که موجب ضرر به سرمایه افراد می شود. دولت باید بتواند به خوبی از بازار سرمایه بورس پشتیبانی کند و باعث جذب سرمایه به سوی آن شود. اگر دولت نتواند این کار را انجام دهد سرمایه افراد به سوی بازارهای موازی مانند طلا و مسکن خواهد رفت. در شرایطی که دولت خوب عمل نکند بورس ضرر خواهد داشت. حتما این نکته را به خوبی در نظر داشته باشید.

3.شرایط اقتصادی نامناسب

در شرایطی که اقتصاد کشور شرایط ناخوشایندی داشته باشد و قیمت ارز مدام بالا و پایین شود احتمال ضرر در بورس هم بالا می رود. در شرایط این چنینی باید با احتیاط در بورس سرمایه گذاری کرد و به دقت، بازار و شرایط را رصد کرد.

تا اینجا دانستید که بورس هم مانند همه بازارهای مالی دیگر ضرر دارد و در چه شرایطی این ضرر احتمال بالایی دارد. در بخش آخر این مقاله ما می خواهیم تا برای شما توضیح دهیم که چه کارهایی باید انجام دهید تا در بازار بورس کمتر ضرر کنید.

 

چگونه در بورس ضرر نکنیم؟

داشتن استراتژی معاملاتی

یکی از چیزهایی که باعث ضرر افراد بسیاری در بورس می شود، نداشتن استراتژی معاملاتی می باشد. افراد زیادی در بورس وجود دارند که بدون تحلیل و دلیل و صرفا بر اساس شنیده ها و توصیه ها دست به خرید یا فروش می زنند و در هنگام خرید یا فروش هم هیچ استراتژی برای خود ندارند. سعی کنید با آموزش دیدن و کسب تجربه، استراتژی های معاملاتی را به خوبی فرا بگیرید تا هر چه کمتر در بورس ضرر کنید و سود خود را بیشتر کنید.

قدرت تحلیل

همانطور که در ابتدا گفتیم بازار بورس بر مبنای اصول اقتصادی و علمی حرکت می کند و تمامی اتفاقات در آن دارای دلیل می باشد. تحلیل بازار بورس چیزی است که می تواند باعث موفقیت در آن و عدم تحلیل درست منجر به ضرر شود.

کسانی که در بورس نمی توانند به درستی تحلیل کنند نخواهند فهمید که چه موقع باید خرید کنند، چه موقع باید بفروشند و چه موقعی باید از سهام خود نگهداری کنند. آنها پیرو دیگران هستند و برای همین احتمال ضررشان بالا می رود. اگر می خواهید تا در بورس ضرر نکنید باید قدرت تحلیل درست داشته باشید.

در بازار بورس دو نوع تحلیل وجود دارد که از آنها استفاده می شود. تحلیل فاندامنتال یا بنیادی، همان گونه که از نامش پیداست به بررسی عوامل بنیادی و ریشه ای تاثیرگذار بر روی یک سهم می پردازد. این تحلیل به شما نشان می دهد که ارزش واقعی یک سهم چقدر است. تحلیل تکنیکال هم فقط به بررسی تغییرات قیمت می پردازد و کاری به مسائل دیگر ندارد.

شما باید از طریق آموزش و کسب تجربه در بازار بورس، قدرت تحلیل خود را بالا ببرید و بتوانید با استفاده از تحلیل های تکنیکال و بنیادی معاملات خوبی را انجام دهید. هر چقدر که تحلیل شما بهتر باشد مسلما ضرر شما هم کمتر خواهد بود.

مشورت گرفتن از افراد متخصص

مسلما خیلی از ما روزانه درگیر کار خود هستیم و ممکن است وقت کافی برای رصد بازار بورس و تحلیل آن و آموزش دیدن نداشته باشیم.  در این گونه موقعیت ها می توان از نظر افراد متخصص استفاده کرد و آنها را بکار گرفت . یادتان باشد که از تخصص و تجربه افرادی که با آنها مشورت می کنید مطمئن شوید.

سهمیران

سهمیران سالهاست که در زمینه آموزش مسائل بورس فعالیت می کند و گزینه بسیار مناسبی برای آنهایی است که به بازار بورس نگاهی جدی دارند. با آموزش های سهمیران شما پس از مدتی خواهید توانست جریانات بازار بورس را به خوبی تحلیل کنید و بفهمید که چگونه باید معامله کنید و ریسک خود را مدیریت کنید.

سهمیران گام به گام شما را جلو می برد و شما را با همه مسائل بورس آشنا می کند. شما با دوره های آموزشی سهمیران تجربه بسیار زیادی از بازار بورس بدست خواهید آورد و همه جوانب و زوایای بورس را خواهید شناخت. با سهمیران شما خواهید توانست در بورس به خوبی عمل کنید و از این راه سود خوبی بدست آورید و از ضرر خود کم کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp