ورود و ثبت نام

نماد معاملاتی بورس چیست؟

در این مقاله می خواهیم به پاسخ سوال نماد معاملاتی چیست ؟ بپردازیم. در این روزها عده زیادی از مردم در حال آوردن سرمایه خود به بورس هستند. بورس بازاری است که در آن سهام شرکت ها و موسسات خرید و فروش می شود و با رشد قیمت سهام به افراد سود می رساند. این که آیا بورس فرصت خوبی برای افراد در جهت رسیدن به پول بیشتر است به خود افراد بستگی دارد. اگر افراد با آموزش، حوصله و شجاعت ریسک وارد این بازار شوند مطمئنا می توانند به سود مالی بسیار خوبی برسند اما اگر افراد بی گدار به آب بزنند و فقط از روی شانس اقدام به خریدن سهام کنند، به موفقیت مالی چندانی دست نخواهند یافت.

بورس جایی است که علم و تخصص خودش را دارد. گاهی اوقات حتی افراد بسیار مجرب هم نمی توانند روند بازار بورس را تشخیص دهند چون این بازار از مسائل زیادی تاثیر می پذیرد. با این وجود داشتن آگاهی کافی از مسائل بورس تا حد بسیار زیادی می تواند جلوی ضرر را بگیرد و باعث سود سرشار شود.

بورس دارای اصطلاحات، کلمات و مفاهیم زیادی است که باید آنها را به خوبی فرا گرفت تا بتوان شرکت ها و سهامشان را به خوبی شناخت. مجموعه سهمیران سالهاست که در زمینه آموزش مسائل بورس فعالیت دارد و ما در اینجا می خواهیم تا نماد معاملاتی را برای شما شرح و توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

نماد معاملاتی چیست؟

بورس جایی است که شرکت ها و موسسات مختلفی در آن فعالیت می کنند و هر کدام از آنها در زمینه خاصی فعال هستند. اگر تا به حال در بورس فعالیت داشته اید حتما نام هایی مانند خساپا ، وخارزم و چکاپا را شنیده اید و این اسامی برایتان جالب بوده است. این اسامی را نمادهای معاملاتی می خوانند چون نماد یک شرکت خاص و صنعتی که در آن فعالیت می کنند، هستند.

بگذارید یک مثال برای شما بزنیم. نماد “خساپا” را در نظر بگیرید. “خ” در ابتدای این نماد نشان دهنده صنعت خودرو ساخت قطعات است و مربوط به شرکت سایپا می باشد یا شما می توانید “بجهرم” را در نظر بگیرید که حرف ب در ابتدای آن نشان دهنده فعالیت در زمینه عرضه برق می باشد. البته باید توجه داشته باشید در همه نمادها لزوما از حرف اختصاری استفاده نشده است و گاهی اوقات نام خود شرکت، نماد معاملاتی آن هم می باشد مانند شرکت تولید برق “دماوند” که نماد معاملاتی آن هم “دماوند” است.

نمادهای بسیار زیادی در بورس وجود دارند که هر کدام متعلق به شرکتی خاص است و افراد بر اساس آنها به خرید و فروش سهام شرکت ها و موسسات بپردازند. برای خرید و فروش سهام این نمادها باید آنها را خوب بشناسید. مجموعه قدرتمند سهمیران می تواند شما را به خوبی با نمادهای قدرتمند آشنا کند.

در بورس و فرابورس نماد معاملاتی چیست ؟ برای سهولت در کار معامله صورت می پذیرد و این که بکار بردن آنها در مکالمات روزانه درباره بورس راحت تر است. برای مثال این که شما بگویید “حفارس” بسیار راحت تر از حمل و نقل بین المللی خلیج فارس است.

در زیر برخی از حروف را برای شما بیان خواهیم کرد:

حرف ب

حرف “ب” می تواند نشان دهنده فعالیت یک شرکت در زمینه “عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم” و یا “ماشین آلات و دستگاههای برقی” باشد. برای مثال شما می توانید شرکت های بجهرم(توسعه مولد نیروگاهی جهرم) ، بزاگرس(نیروگاه زاگرس کوثر)، بمپنا(تولید برق عسلویه مپنا) و بفجر(فجر انرژی خلیج فارس) را مشاهده کنید که در زمینه تولید برق فعالیت دارند و نمادهای بترانس(ایران ترانسفو)، بکام(کارخانجات تولیدی شهید قندی) و بموتو(موتوژن) را ببینید که در زمینه ماشین آلات و دستگاه های برقی فعالیت دارند.

حرف پ

حرف پ نشان دهنده فعالیت شرکت ها در زمینه لاستیک و پلاستیک است. نمادهای پکرمان(گروه صنعتی بارز) و پکویر(کویر تایر) از جمله نمادهای فعال در این زمینه هستند.

حرف ت

حرف “ت” می تواند نشان دهنده فعالیت شرکت در زمینه ماشین آلات و تجهیزات باشد. شما می توانید نمادهای تکمبا(کمباینس سازی ایران) و تایرا(تراکتور سازی ایران) را بیینید که در این زمینه فعالیت می کنند. هم چنین نمادهای با حرف آغازین ت می توانند در عرصه “فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی واسط” فعالیت داشته باشند. از جمله این نمادها می توان به تامین(تامین سرمایه نوین) و تملت(تامین سرمایه بانک ملت) اشاره کرد.

حرف ث

حرف “ث” می تواند نشان دهنده فعالیت یک شرکت یا موسسه در زمینه انبوه سازی، املاک و مستغلات باشد. ثاخت، ثنوسا ، ثمسکن و دیگر نمادها از جمله نمادهایی هستند که در این زمینه فعالیت دارند.

حرف چ

حرف “چ” می تواند نشان دهنده فعالیت یک شرکت در زمینه محصولات کاغذی و چاپ باشد. نمادهای چکاپا(گروه صنایع کاغذ پارس)، چکارن(کارتن ایران) و چکاوه(صنایع کاغذسازی کاوه) سه نمادی هستند که در زمینه تولید کاغذ و صنعت چاپ فعالیت دارند.

حرف خ

حرف “خ” می تواند نشان دهنده فعالیت یک شرکت در زمینه خودرو ساخت قطعات باشد. نمادهای خساپا(گروه خودروسازی سایپا) ، خگستر(گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو)، خشرق(الکتریک خودرو شرق)، خریخت(صنایع ریخته گری ایران) و دیگر نمادها از جمله نمادهایی هستند که در این زمینه فعالیت دارند.

حرف ح

حرف “ح” می تواند نشان دهنده فعالیت یک شرکت در زمینه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات باشد . نمادهای حریل(ریل پرداز سیر) ، حکشتیح(کشتی سازی جمهوری اسلامی ایران)، حاسا(آسیا سیر ارس) ، حتوکا( حمل و نقل توکا) از جمله این نمادها می باشند.

حرف د

حرف د نشان دهنده حضور یک شرکت در عرصه دارو(مواد ومحصولات دارویی) می باشد. از نمادهای فعال در این عرصه می توان دیران(ایران دارو)، دتولید(داروسازی تولید دارو) و دجابر( داروسازی جابر ین حیان) را نام برد.

حرف ر

حرف “ر” می تواند نشان دهنده فعالیت یک شرکت در دو زمینه “خدمات فنی مهندسی” و ” رایانه و فعالیت های وابسته به آن” باشد. برای مثال رمپنا(گروه مپنا) در زمینه خدمات فنی و مهندسی فعالیت دارد و رانفور(خدمات انفورماتیک) و رکیش(کارت اعتباری ایران کیش) در زمینه رایانه و فعالیت های وابسته به آن فعالیت دارد.

حرف ز

حرف “ز” می تواند نشان دهنده فعالیت یک شرکت در زمینه “زراعت و خدمات وابسته” باشد. زکوثر(سرمایه گذاری کشاورزی کوثر) ، زدشت(کشت و صنعت دشت خرم دره) ، زقیام(کشت و دام قیام اصفهان) و زگلدشت(کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان) از جمله نمادهایی هستند که در زمینه زارعت و خدمات وابسته به آن فعالیت دارند.

حرف س

حرف “س” نشان دهنده فعالیت یک شرکت در دو زمینه ” سیمان، آهک و گچ” و ” هتل و رستوران” می باشد. برای مثال سپاها(سیمان سپاهان)، سدور(سیمان دورود)، سغرب(سیمان غرب) در زمینه صنعت “سیمان، آهک و گچ” فعالیت دارند اما نمادهای سمگا(گروه سرمایه گذاری فرهنگی) و سمگاح در زمینه هتل و رستوران فعالیت دارند.

حرف ش

حرف ش نشان دهنده فعالیت یک شرکت در زمینه صنعت فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای است. نمادهای شبندر(پالایش نفت بندرعباس)، شبریز(پالایش نفت تبریز)، شپنا(پالایش نفت اصفهان)، شتران(پالایش نفت تهران)، شسپا(نفت سپاهان) ، شبهرن(نفت بهران) ، شگویان(پتروشیمی تندگویان) و شرانل (نفت ایرانول) همگی نمادهایی هستند که در زمینه صنعت فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای فعالیت می کنند. البته حرف ش در صنعت دیگری هم کاربرد دارد که آن صنعت هم وابسته به محصولات نفتی است. این صنعت، صنعت محصولات شیمیایی می باشد. نمادهای شیران(صنایع شیمیایی ایران) ، شپارس (بین المللی محصولات پارس) و شکلر(نیروکلر) از جمله این نمادها هستند.

حرف ف

حرف ف نشان دهنده حضور یک شرکت در صنعت ساخت محصولات فلزی می باشد. برای مثال نمادهای فاراک(ماشین سازی اراک) و فاذر(صنایع آذراب) از جمله نمادهایی هستند که در زمینه ساخت فلز کار می کنند. هم چنین حرف ف می تواند نشان دهنده فعالیت یک شرکت در عرصه “فلزات اساسی” باشد. نمادهای فسازان(غلتک ساران سپاهان)، فزرین(زرین آسیا) و فسپا(گروه صنعتی سپاهان) را نام برد.

حرف ق

حرف ق شاید راحت ترین حرف باشد چون با شنیدن حرف ق می توانید به یاد قند بیفتید. این حرف نشان دهنده فعالیت یک شرکت در عرصه قند و شکر باشد. نماد قثابت(قند ثابت خراسان)، قلرست(قند لرستان) و قشیر(قند شیروان، قوچان و بجنورد) از جمله نمادهایی هستند که در زمینه قند و شکر فعالیت دارند.

حرف غ

حرف غ نشان دهنده فعالیت یک شرکت در زمینه محصولات غذایی و آشامیدنی می باشد. نمادهای زیادی در این عرصه فعالیت می کنند که از میان آنها می توان غگل(گلوکوزان)، غشهد(شهد ایران)، غسالم(سالمین) وغشهداب(کشت و صنعت شهداب خراسان) را نام برد.

حرف ک

حرف ک نشان دهنده حضور یک شرکت در عرصه استخراج کانه های فلزی باشد. کگل(معدنی و صنعتی گل گهر)، کچاد(معدنی و صنعتی چادرملو) و کبافق(معادن بافق) از جمله نمادهای این عرصه هستند. هم چنین حرف ک می تواند در ابتدای شرکت های فعال در عرصه سایر محصولات کانی غیرفلزی بیاید. کرازی(کارخانجات تولیدی شیشه رازی)، کاذر(فراورده های نسوز آذر) و کگاز(شیشه و گاز) از جمله نمادهایی هستند که در عرصه کانی های غیرفلزی فعالیت دارند.

حرف ک نشان دهنده صنعت کاشی و سرامیک نیز هست. نمادهای کسعدی(کاشی سعدی) و کحافظ(کاشی و سرامیک حافظ) از نمونه نمادهای فعال در زمینه کاشی و سرامیک هستند.

حرف و

حرف و به طور کلی به موسسات اعتباری و بانک ها و صندوق ها برمی گردد. حرف و در سه عرصه “بانکها و موسسات اعتباری”، “سرمایه گذاریها” ، “سایر واسطه گری های مالی” می باشد.

برای بانکها و موسسات اعتباری می توان نمادهای وبصادر(بانک صادرات)، وتجارت(بانک تجارت)، ونوین(بانک اقتصاد نوین)، وپاسار(بانک پاسارگاد) و بسیاری بانک های دیگر را نام برد.

برای عرصه سرمایه گذاریها می توان نمادهای وخارزم(سرمایه گذاری خوارزمی)، وبهمن(سرمایه گذاری بهمن) ، وسبحان(سرمایه گذاری سبحان)، وبوعلی(سرمایه گذاری بوعلی) و دیگر نمادها را می توان نام برد.

برای سایر واسطه گری های مالی هم می توان نمادهای ولساپا(لیزینگ رایان سایپا)، ولیز(لیزنیگ ایران) و وایران(لیزینگ ایرانیان) را نام برد.

توقف نماد معاملاتی بورس چیست ؟

تا اینجا با مفهوم پاسخ نماد معاملاتی چیست آشنا شدیم اما حالا می خواهیم بفهمیم که متوقف شدن نماد معلامتی بورس چیست و چرا یک نماد متوقف می شود. زمانی که یک نماد معاملاتی در بورس متوقف می شود این به معنای آنست که دیگر نمی توان با آن نماد معامله ای انجام داد و سهامش را خرید و فروش کرد.

دلایل زیادی برای متوقف کردن یک نماد وجود دارد. برای فهم بیشتر موضوع بهتر است که حالت های یک سهم را بدانید. سهم همیشه در یکی از حالت های زیر قرار دارد:

مجاز

این حالت عادی یک سهم می باشد. شما می توانید به راحتی یک سهم مجاز را بخرید یا بفروشید. این حالت رایج ترین حالت یک سهم می باشد یعنی این که یک سهم در اکثر موارد در حالت مجاز قرار دارد.

مجاز محفوظ

وضعیتی که در آن همه چیز عادی است فقط سهم برای ویرایش و اصلاح بعضی چیزها بسته است. این وضعیت شبیه به وضعیت پیش از باز شدن بازار بورس شباهت دارد. سفارشات شما در این حالت می توانند در صف قرار گیرند و بلافاصله پس از بازگشایی انجام شوند.

مجاز-متوقف

در این حالت نه می توان سفارش داد و نه می توان سهمی را معامله کرد.

ممنوع

در این حالت سهم قابل معامله نخواهد بود و نماد سهم به علت های مختلفی بسته است. البته این نوع از حالت سهم خیلی زود به حالت عادی و مجاز برخواهد گشت.

ممنوع متوقف

در این وضعیت مشکلی جدی پدید آمده است و سهم بسته شده و معامله کردن آن هم متوقف می شود. فرق این وضعیت با حالت ممنوع این است که در حالت ممنوع، وضعیت به شکل موقت بسته است و خیلی زود باز خواهد شد اما در وضعیت ممنوع-متوقف سهم به این زودی ها باز نخواهد شد. دلیل این موضوع می تواند تخلفات شرکت یا سهامداران آن نماد باشد.

دلایل توقف یک نماد متنوع هستند. برای مثال افشای اطلاعات بااهمیت می تواند منجر به توقف یک سهم شود. افزایش یا کاهش قیمت پایانی بیش از 50 درصد طی 15 روز معاملاتی متوالی می تواند منجر به توقف دو روزه یک سهم شود. تخلفات دیگر هم می تواند منجر به توقف چند روزه یک نماد شود. در ضمن در بسیاری از دفعات، توقف یک نماد به خاطر برگزاری جلسات مجامع یا هیئت مدیره و یا سررسید پرداخت سود می باشد که چیزی کاملا طبیعی است.

نتیجه گیری

نماد معاملاتی به طور اختصاری، نشان دهنده شرکت و محل فعالیت آن است. برای مثال خساپا نشان دهنده شرکت خودروسازی سایپا می باشد. صدها نماد بورسی در بازار بورس فعالیت دارند که شناخت دقیق هر کدام می تواند به موفقیت شما در بورس کمک زیادی کند.

مجموعه قوی و باتجربه سهمیران سالهاست که در تحلیل نمادهای معاملاتی و رشد سهام فعالیت دارد و می تواند کمک زیادی به شما کمک کند. با ما تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp