ورود و ثبت نام

سبد بورس چیست؟

در این مطلب ما در پاسخ به سبد بورس چیست می خواهیم اصطلاح “پرتفو” یا “سبد بورس” را برای شما توضیح دهیم. همگی ما تا بحال نام بورس را شنیده ایم و حتی خیلی از ما ممکن است در آن فعالیت داشته باشیم. بورس جایی است که در آن سهام و دیگر اوراق بهادار شرکت ها و موسسات، خرید و فروش می شوند. شما با خریدن یک سهم و رشد قیمت آن سهم رشد می کنید.

بورس برای افرادی که اهل ریسک هستند و می توانند مسائل را به خوبی پیش بینی کنند، فرصتی طلایی محسوب می شود. البته برای افراد معمولی هم بورس جای مطمئنی برای سرمایه گذاری است چون ویژگی هایی دارد که آن را از دیگر سرمایه گذاری ها جذاب تر می کند.

بورس ایران، در حال حاضر نوپا محسوب می شود و می تواند آینده ای درخشان داشته باشد. بسیاری از شرکت ها و مجموعه ها در حال عرضه سهام خود به بورس هستند و عده زیادی از مردم نیز در حال آوردن سرمایه خود به بورس هستند. این موضوعات باعث می شود که بورس ایران رشد کند و به سوی موفقیت و بزرگ شدن گام بردارد.

سرمایه گذاری در بورس از بسیاری از سرمایه گذاری های دیگر مانند مسکن و طلا ایمن تر است و در ضمن به رونق شرکت ها کمک می کند. شرکت ها می توانند از طریق سرمایه ای که به سمت آنها سرازیر می شود می توانند به خوبی برای اهداف خود برنامه ریزی کنند و به آنها دست یابند.

برای سرمایه گذاری در بورس شما احتیاج به آموزش صحیح دارید. شما باید کلمات و اصطلاحات تخصصی بورس را به خوبی بشناسید تا بتوانید در بورس رشد کنید و در این مقاله هم همانطور که ذکر کردیم به سوال سبد بورس چیست می پردازیم.

پرتفوی یا سبد بورس چیست ؟

شاید با شنیدن این واژه فکر کنید که باید معنای پیچیده ای داشته باشد اما اصلا این گونه نیست و معنای ساده و راحتی دارد.در ابتدا باید گفت که این کلمه، واژه ای فرانسوی است و به معنی کیف دستی است. در قدیم که کارها با کاغذ انجام می شد خیلی از سرمایه گذاران یک کیف دستی داشتند که در آن اسناد و دارایی های متنوعی را نگه می داشتند. معنای امروزی آن را اما می توان سبد سرمایه گذاری نامید. حال سبد سرمایه گذاری به چه معنا می باشد. اجازه دهید با یک مثال به خوبی برای شما توضیح دهیم.

فرض کنید که شما کد بورسی خود را دریافت کرده اید و حالا وارد بورس شده اید و می خواهید سهام بخرید. از آنجایی که مبتدی هستید همه سرمایه خود را می دهید و تنها یک سهم( برای مثال سهم یک بانک) را می خرید. شما حالا منتظر هستید که این سهم رشد کند و شما سود کنید. اما بر اثر اتفاقی قیمت سهم شما کاهش پیدا می کند و شما دچار ضرر می شوید. اینجاست که می فهمید اشتباه کرده اید.

حال دفعه بعد شما سهام دو یا چند شرکت را می خرید و در اینجاست که شما سبد سرمایه گذاری یا همان پرتفوی خود را تشکیل می دهید. در سبد شما چندین سهام ارزشمند وجود دارد تا ریسک سرمایه گذاری شما کاهش یابد. شما می توانید ترکیبی از دارایی ها متنوع اعم از سهام، اوراق و دیگر اموال را داشته باشید تا احتمال ضرر خود را کاهش دهید. مجموعه این ترکیبات را سبد سرمایه گذاری شما یا پرتفو می گویند. سبد سرمایه گذاری شما در واقع کیکی است که به قسمت های با اندازه های مختلف تقسیم شده است و هر قسمت هم یک سهم یا ورقه بهادار می باشد.

سبد بورس

حالا پس از پاسخ به سوال سبد بورس چیست شاید سوال شما این باشد که پرتفو یا سبد سرمایه گذاری در بورس چه فایده ای برای شما دارد؟ برای جواب دادن به این سوال باید بدانید که هدف از داشتن یک سبد سرمایه گذاری، سود بیشتر و ضرر کمتر است.

در زمان های قدیم افراد با یک سبد به بازار می رفته اند و خرید می کرده اند. خیلی به ندرت پیش می آمده که افراد در سبد خود تنها یک کالا داشته باشند .آنها معمولا چندین کالا را می خریده اند و در سبد خود می گذاشته اند. بازار بورس نیز به همین شکل است و شما با سبد سرمایه خود به سراغ آن رفته و چندین سهام می خرید و آنها را در سبد خود می گذارید. اما تفاوت سهام با کالای عادی این است که قیمت سهام شما تغییر می کند.

در بورس هزاران سهام وجود دارد که هر روز در حال بالا و پایین شدن هستند. قیمت این سهام بر اثر مسائل خود شرکت ها، تصمیم های دولت و مسائل اقتصادی زیاد یا کم می شود.

شما اگر تنها یک سهم بخرید و تمام سرمایه تان را روی آن متمرکز کنید در صورت پایین آمدن قیمت آن ضرر زیادی خواهید کرد اما اگر یک سبد داشته باشید که در آن چندین سهم وجود دارد دیگر خطر ضرر زیاد وجود نخواهد داشت. چون در صورت ضرر کردن یک سهم، یک سهم دیگر سبد شما حتما رشد خواهد کرد.

ارزش پرتفوی یا سبد بورس

به مجموع ارزش مالی و نقدی پرتفوی یک شخص حقیقی یا حقوقی، ارزش پرتفوی می گویند. اگر شما در سبد خود 7 سهم داشته باشید، مجموع ارزش این سهم ها را ارزش سبد بورسی شما می گویند. ارزش پرتفوی شما مدام در حال تغییر است چون قیمت سهام سبد شما همواره تغییر می کند و ثابت نمی ماند.

 

داشتن یک پرتفوی مناسب

حالا که تعریف سبد سرمایه گذاری یا پرتفو را فهمیدید و دانستید که پرتفو در واقع به مجموعه اوراق بهادار (سهام یا دیگر اوراق) شما گفته می شود، مسلما سوال بعدی تان اینست که برای داشتن یک پرتفو یا سبد بورس خوب باید چکار کنید.

مجموعه ما یعنی سهمیران همواره سعی در آموزش مفاهیم بورس به ساده ترین شکل را داشته است و سالهاست که در این زمینه  فعالیت می کند. با ما همراه باشید تا نکاتی مفید را برای داشتن یک پرتفوی مناسب به شما آموزش دهیم.

نکات مربوط به داشتن یک پرتفوی مناسب

  • هرگز تک سهم نشوید: سبد بورس همانگونه که از نامش پیداست باید سبدی برای سهام مختلف باشد. یک سبد سرمایه گذاری حتما باید دارای تنوع سهام باشد تا ریسک سرمایه گذاری شما را کاهش دهد. بنابراین هرگز پرتفو یا سبد سهم خود را فقط با یک سهم پر نکنید. این کار توصیه ای است که به همه سرمایه گذاران بورس می شود همه تخم مرغ هایتان را در یک سبد نچینید. معنی اش این است که تمام سرمایه خود را روی یک سهم نگذارید و در سبد خود سهام مختلفی داشته باشید. حتی اگر از سوددهی یک سهم بسیار مطمئن هستید باز هم ریسک نکنید چون هیچ کس نمی تواند اتفاق بازار را پیش بینی کند و هر سهمی ممکن است بر اثر اتفاقاتی غیرقابل پیش بینی افت کند و قیمتش پایین بیاید.
  • سهام ارزشمند را شناسایی کنید: برای سود کردن در بورس باید بتوانید سهام ارزشمند بازار را شناسایی کنید. شما باید بتوانید از طریق تحلیل روند سهام و بررسی میزان سود و ضرر آنها و دیگر موارد سهام ارزشمند (یا جامانده از رشد) را شناسایی کنید و آنها را به پرتفوی خود اضافه کنید تا همیشه بیشترین سود را داشته باشید. تشخیص سهام ارزشمند چندان دشوار نیست فقط باید برای آن حوصله داشت و وقت کافی صرف کرد.
  • سهام را شانسی انتخاب نکنید: بهتر است که سهام را شانسی انتخاب نکنید چون در این حال هم ممکن است ضرر کنید. پرتفو یا همان سبد شما باید شامل سهام ارزشمند صنایع مطلوب باشد.

انواع سبد بورس چیست

1.سبد تهاجمی( Aggressive portfolio)

هرگاه شما سهامی را انتخاب می کنید که هم سود بالایی داشته باشند و هم ریسک بالا آنگاه سبدی تهاجمی دارید. سبد تهاجمی مانند یک تیم تهاجمی است که احتمال گل زدنش و احتمال گل خوردنش بالاست. برای مدیریت چنین سهام هایی باید شرکت ها و میزان رشد آنها را به خوبی شناخت و به موقع سهام را خرید و به موقع هم آن را فروخت. برای سود کردن از طریق یک سبد تهاجمی باید به خوبی روند بازار بورس را شناخت و در عین حال شجاعت کافی برای ریسک کردن داشت.

2.سبد دفاعی(Deffensive Portfolio)

همانگونه که از نامش پیداست، این سبد شامل سهام هایی است که ریسک بالایی ندارند و با هیجانات بازار چندان بالا و پایین نمی روند. این سبد رشد می کند اما سوددهی آن طولانی مدت است. مانند یک سیستم دفاعی در فوتبال که تیم برای گل نخوردن از آن استفاده می کند، سبد دفاعی نیز برای ضرر نکردن در بورس چیده می شود و سود بالا و سریع هدف این سبد نمی باشد.

3.سبد درآمدی (Income portfolio)

این نوع سبد سرمایه گذاری به بازدهی از طریق سود تقسیمی هر سهم وابسته است. کسانی که در بورس سرمایه گذاری می کنند برای تشکیل چنین سبدی می‌توانند در جستجوی سهامی باشند  که علی رغم افت زیادی که در قیمت داشته اند، همچنان دارای عملکرد تقسیم سود به میزان خوب و بالایی هستند.

این شرکت‌ها نه تنها در عرصه ارائه کردن خدمات، فعال هستند بلکه دارای سودسازی سرمایه (Capital Gain) نیز هستند که این سودسازی سرمایه می‌تواند باعث رشد قیمتی سهم شان نیز بشود و سرمایه‌گذار از محل فروش سهام خود در قیمت‌های بالا نیز می‌تواند سود دریافت کند.

4.سبد سوداگرانه (Speculative Portfolio)

این سبد دارای ریسک بسیار بالایی است و دنبال سودهای بسیار بالاست. کارشناسان توصیه می کنند که تنها 10 درصد از سرمایه افراد در چنین سبدی قرار بگیرد. این نوع سبد یا پرتفو برای افرادی مناسب است که تجربه زیادی دارند و می توانند از نوسانات بازار به خوبی استفاده کنند و در مدت زمان کوتاهی به سود سرشاری برسانند و به هیچ عنوان به افراد تازه کار توصیه نمی شود که از این سبد استفاده کنند.

5.سبد هیبریدی(ترکیبی) (The Hybrid Portfolio)

کاملا از نامش مشخص است که منظور از این سبد داشتن انواع دارایی ها در یک سبد است و فقط سهام در این سهام وجود ندارند. انواع سهام، اوراق قرضه، بورس های کالایی، املاک و دیگر دارایی ها ممکن است در این سبد وجود داشته باشد. در این سبد انعطاف پذیری زیادی دیده می شود.

سهمیران مجموعه ای قوی برای راهنمایی شما جهت داشتن سبد سهامی قوی

تا اینجا متوجه شدیم که سبد بورس چیست و داشتن یک سبد قوی و سودده باعث می شود تا سرمایه شما هر روز در بورس بیشتر شود و رشد کند. برای داشتن یک سبد سهام یا پرتفوی شما باید بتوانید سهام مختلف را به خوبی بشناسید و از میان آنها سهام سودآور و قوی را انتخاب کنید. تحلیل کردن روند سهام و بررسی سود و زیان شرکت ها در شناختن سهام کمک زیادی می کنند.

برای این که بتوانید سهام را به خوبی بشناسید باید آموزش ببینید. شما باید اصطلاحات و واژگان مربوط به سرمایه گذاری در بورس را به خوبی بشناسید و سپس باید آموزش ببینید تا بتوانید سهام را تحلیل و ارزیابی کنید. وقتی توانستید سهام را ارزیابی کنید آن گاه می توانید به خوبی سهام قدرتمند را شناسایی کنید و سبد وپرتفویی عالی و سودده داشته باشید.

مجموعه سهمیران سال هاست که در حال آموزش مسائل بورس است و سابقه ای درخشان در این زمینه دارد. این مجموعه می تواند به خوبی شما را آموزش دهد تا سبدی قدرتمند را برای خود انتخاب کند. با شناخت مسائل بورس و آشنایی با نوسان های بازار پرتلاطم بورس دیگر تشخیص سهام قدرتمند برای شما دشوار نخواهد بود.

یادتان باشد که بدون آگاهی از مسائل بورس، تشخیص سهام قدرتمند و داشتن یک سبد خوب دشوار است. هم چنین مجموعه سهمیران، به خوبی انواع سبدها را به شما آموزش می دهد تا بتوانید با توجه به میزان ریسکی که حاضرید انجام دهید عمل کنید.

نتیجه گیری

بورس جایی است که همه دنبال سود کردن هستند و می خواهند در سریع ترین زمان ممکن سرمایه خود را چند برابر کنند. پرتفو یا سبد بورس در واقع مجموعه سهامی است که یک فرد در اختیار دارد تا از طریق آنها کسب سود کند. در بالا به سوال سبد بورس چیست پرداختیم و متوجه شدیم دارای انواع مختلفی است که هر کدام بر اساس نیازها و خواسته های فرد تشکیل می شود.

سبد و پرتفوی شخصی که اهل ریسک زیاد است با پرتفوی کسی که محتاطانه عمل می کند مسلما متفاوت است. برای داشتن یک سبد قوی باید مسائل بورس را به خوبی فرا گرفت و بتوان سهام ارزشمند را شناسایی کرد. استفاده از آموزش های مجموعه های آموزشی معتبری مانند سهمیران بسیار می تواند به افراد کمک کند تا پرتفویی قدرتمند داشته باشند و سود سرشاری عایدشان شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp