ورود و ثبت نام

چرا بورس منفی شد ؟

در این مطلب میخواهیم به سوال چرا بورس منفی شد پاسخ دهیم. بازار بورس اوراق بهادار، بازار بسیار جذاب و در عین حال پر ریسکی است که این روزها صحبت درباره آن همه جا شنیده می شود. دلیل آن هم اینست که امسال عده کثیری از مردم وارد این بازار شده اند تا بتوانند سود خوبی را از این بازار مالی کسب کنند.

افرادی که پارسال وارد بورس شده بودند توانسته بودند سود بسیار خوبی را در امسال نصیب خود کنند. از آن سو سیاست های تشویقی دولت برای سرمایه گذاری در بورس باعث شد که کد بورسی برای میلیون ها نفر صادر شود و به این ترتیب هزاران میلیارد تومان وارد چرخه مالی بورس شود.

افراد در بورس اقدام به خرید اوراق بهادار می کنند. البته خیلی ها بورس را به خرید و فروش سهام می شناسند اما در بورس چیزهای دیگری مانند اوراق قرضه و اوراق سلف نیز به فروش می رسد.

در بورس اشخاص سعی می کنند تا سهام ارزشمند و رو به رشد را شناسایی می کنند و با خرید آنها سعی می کنند تا به سود دست یابند و از آن سو سعی می کنند سهامی که ارزش چندان و سوددهی خوبی ندارند را بفروشند. البته در بورس از راه های زیادی می توان کسب کرد و خیلی ها در این بازار مشغول نوسانگیری هستند و از نوسانات قیمت کسب سود می کنند.

ریسک بورس

یکی از چیزهایی که باید به آن توجه داشت این است که بورس اگر چه سود بسیار خوبی را نصیب سرمایه گذاران می کند اما از آن سو ریسک بالایی هم دارد. نمی توان انتظار داشت که شما از یک سو سود خوبی را تجربه کنید و از آن سو هم ریسک پایینی داشته باشید.

نوسانات قیمت در بورس و بالا و پایین شدن ارزش سهام چیزی کاملا طبیعی است که اتفاق می افتد. بارها شده است که در بورس برای روزهای متوالی بورس منفی بوده است اما دوباره روند قیمت ها مثبت شده است. اصلا انتطار عاقلانه ای نیست که همیشه روند قیمت ها صعودی باشد. سهام نیاز به اصلاح شدن قیمت هایشان دارند و این اتفاق باید رخ دهد.

بورس بازاری است که در آن علاوه بر نوسانات طبیعی اش، ریسک های دیگری هم دارد. یکی از آنها ریزش می باشد. ریزش زمانی اتفاق می افتد که قیمت های سهام و شاخص کل به مقدار قابل توجهی پایین بیاید. این موضوع می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. ریزش بورس یکی از ریسک هایی است که سرمایه گذاران نسبت به آن هشیار باشند و آن را بپذیرند.

برای مثال خطر جنگ می تواند باعث ریزش بورس شود. هم چنین شرایط اقتصادی بد و عملکرد نامناسب دولت و تصمیمات غلط آن می تواند باعث ریزش بورس شود. افرادی که به بورس به شکلی جدی نگاه می کنند باید این ریسک ها را بپذیرند و به خوبی آنها را مدیریت کنند تا ضرر کمتری نصیب آنها شود.

چرا بورس منفی شد ؟

همان گونه که خودتان دیدید بازار بورس توانست در ماه مرداد مقاومت 2 میلیون واحدی را بشکند و برای اولین بار به این شاخص دست یابد. اما پس از آن بورس دچار ریزشی شد که خیلی ها انتظارش را نداشتند. حالا برای چندین هفته است که بازار بورس قرمز شده است و شاخص بورس به 1 میلیون و 600 هزار واحد رسیده است. روند رشد بازار مالی بورس کند شده است و این موضوع باعث ترس افراد شده و  باعث شده تا آنها رفتارهایی هیجانی از خود نشان دهند.

خیلی از افراد با دیدن پایین آمدن شاخص بورس به صف های فروش پیوسته اند و سهام خود را با ضرر می فروشند. همین وضعیت حال بورس را بدتر کرده است و باعث شده تا بورس روزهای متوالی قرمز باشد. خیلی ها انتظار نداشتند تا پس از آن رشد مناسب شاخص به یکباره چنین اتفاقی برای این بازار سرمایه بیفتد. هر چند که خیلی ها انتظار اصلاح را پس از عبور از مقاومت 2 میلیون واحدی داشتند اما کمتر کسی بود که انتظار چنین ریزشی را داشته باشد.

خیلی از سرمایه داران خرد پس از این اتفاقات بورس شروع به خارج کردن سرمایه خود از بورس کردند چون نمی خواستند بیش از این ضرر کنند. در این که چرا بورس منفی شد می توان به دلایل زیر اشاره کرد:

1.موضوع دارادوم

همان گونه که خودتان می دانید مدت ها بود که عرضه صندوق دارادوم صحبت می شد اما به یکباره عنوان شد که این صندوق عرضه نخواهد شد و اختلاف میان وزارت نفت و اقتصاد موجب به وجود آمدن مشکلاتی برای دارادوم شد. همین موضوع شوکی را به بازار بورس وارد کرد و باعث شد که قیمت های سهام پتروشیمی سقوط کند و همین به کل بازار بورس ضربه زد. سهام پتروشیمی جزء پیشرویان بازار بورس بودند و با منفی شدن آنها بازار هم قرمز شد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که خیلی اوقات سهام به همدیگر مرتبط هستند و منفی شدن سهم های مهم می تواند دیگر سهم ها را هم منفی کند.

2.عملکرد بد دولت

همه می دانند که اصلاح جزئی از بازار است اما پایین آمدن سریع شاخص نشانه بی برنامگی و عملکرد بد است. متاسفانه دولت با عملکرد نامناسب خود در حمایت از بازار بورس موجب بدتر شدن بازار بورس شد و آشفتگی بازار را بیشتر کرد. دولت باید بداند که نقش او این نیست که در بازار بورس دستکاری کند و قیمت ها را بالا و پایین کند. نقش دولت نظارت کردن بر روند بورس است و دولت باید با تصمیمات درست اقتصادی موجب تشویق سرمایه گذاران شود و به آنها اطمینان خاطر دهد.

3.سهام عدالت

طرح سهام عدالت که در دولت نهم اجرا شد، در واقع طرحی برای کمک به دهک های پایین جامعه بود. در این طرح برگه هایی با نام سهام عدالت که شامل تعدادی سهم از شرکت های مختلف بود، به ارزش اسمی 1 میلیون تومان در اختیار 6 دهک پایین جمعیتی قرار گرفت.

افراد زیادی شامل این طرح می شدند که دولت ها به مرور، سهام عدالت آنها را توزیع کردند. البته عده ای از مردم،هنوز سهام عدالت خود را دریافت نکرده اند که دولت در اسرع وقت این کار را انجام خواهد داد.

در وضعیتی که بازار بورس منفی بود و جو روانی بر آن حاکم شده بود، فروش سهام عدالت نیز باعث ضرر به بازار بورس شد و امکان فروش آن باعث شد تا صف های فروش سنگین تر شود و در نتیجه شاخص کل مسیری نزولی را داشته باشد.

افراد باید توجه داشته باشند که در فروختن سهام عدالت خود عجله نکنند چون این سهام ارزشمند هستند و با نگهداری از آنها می توانند به سود خوبی دست یابند. فقط در صورتی اقدام به خرید سهام عدالت خود کنید که نیاز فوری به پول داشته باشید.

4.رفتار حقوقی ها

درست است که حقیقی ها رفتاری بسیار هیجانی را در این شرایط بازار داشتند اما حقوقی ها هم از این وضعیت بیشترین سود را بردند و توانستند سهام را با قیمت هایی بسیار پایین از چنگال افراد حقیقی بیرون آورند. عرضه سنگین حقوقی ها در برخی موارد بازار را به سمت قرمز شدن برد. متاسفانه در این میان هم عده ای از دستکاری شدن عمدی قیمت ها توسط حقوقی ها می گویند که می تواند برای بورس خطرناک باشد و باعث سلب اعتماد سرمایه گذاران از این بازار شود.

5.رفتار حقیقی ها

همان طور که پیش تر گفته شد خیلی ها امسال کد بورسی دریافت کردند و سرمایه خود را هر چند اندک وارد بازار سرمایه کردند. مسلما خیلی از این افراد آموزش دیده نیستند و همین موضوع باعث شده تا رفتارهای هیجانی در بورس زیاد شود. عده زیادی در بورس هستند که استراتژی معاملاتی ندارند و با کوچکترین نوسانات قیمت دست به خرید یا فروش می زنند. رفتار حقیقی ها ( که به علت منفی شدن بورس و رفتار سوداگرانه حقوقی ها بود) یکی دیگر از دلایل منفی شدن بازار بود.

سهمیران

در بالا پاسخ دادیم چرا بورس منفی شد. یادمان باشد که بورس علم است و نه قمار. برای کسب سود بیشتر و کمتر ضرر کردن باید آموزش دید و مسائل مالی خود را به خوبی در این بازار مدیریت کرد. سهمیران یکی از مجموعه هایی است که سالهاست در حال آموزش مسائل بورس به افراد مختلف است. سرمایه گذاری در بورس دارای ریسک است و کسی در این سرمایه گذرای دارای خطر، سود بیشتری می کند که علم بیشتری نسبت به بازار بورس داشته باشد.

مجموعه سهمیران بعد از این که مفاهیم پایه ای بورس را به شما یاد داد به سراغ تکنیک ها و کارهای عملی می رود. مهم ترین مسئله در بورس هم همین مسائل فنی و عملی است.

 شما از طریق آموزش های بورس با انواع سهام آشنا خواهید شد، می توانید تابلوخوانی کنید و پس از مدتی به راحتی قادر به تحلیل سهام و نوسانات قیمت خواهید بود. اصول تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به خوبی به شما آموزش داده خواهد و شما قادر خواهید بود تا روند یک سهم را پیش بینی کنید. قلق ها و نکات مهم بورس که حاصل سالها تجربه است، در قالب حرف های اساتید، ویدئوها و مطالب به شما ارائه خواهد شد.

تمام هدف سهمیران این است که افراد از بورس درک عمیقی داشته باشند چون با داشتن یک درک عمیق، کسب سود در بازار بورس کار بسیار راحتی خواهد بود. کافی است که آموزش خود را به ما بسپارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp