ورود و ثبت نام

تحلیل بازار بورس در شهریور ماه

در این مقاله به بررسی و تحلیل بازار بورس در شهریور ماه پرداخته می شود. بازار بورس این روزها نقل محافل بسیاری شده است و خیلی ها نگران اتفاقاتی هستند که در آن در حال رخ دادن است. بورس بازاری است که در آن ریسک بالایی وجود دارد و بنابراین امکان ضرر کردن هم هست.

روند تغییرات بازار بورس در سال جاری

بازار بورس در امسال شاهد رشد بی نظیری بود. این اتفاق از سال قبل شروع شده بود و بسیاری از افراد با گرفتن کد بورسی خود وارد بازار بورس شدند. امسال هم میلیون ها نفر با گرفتن کد معاملاتی خود وارد این بازار شدند و باعث شد تا هزاران میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شود.

این اتفاقات موجب شد تا بورس رشد زیادی را شاهد باشد و قیمت سهم های موجود در این بازار رشد زیادی را طی کند. تا اواسط مرداد ماه روند رشد سهام تصاعدی بود و اکثر بازار به رنگ سبز بود و سهامداران هم از سودهای خوبی بهره مند شده بودند. در مرداد شاخص کل توانست واحد 2 میلیونی را بشکند و از آن عبور کند. اما پس از چند روزی روند نزولی قیمت ها آغاز شد و در ماه شهریور این روند نزولی و یا درجا زدن همچنان ادامه یافت. تا همین امروز که در اواخر ماه شهریور هستیم بازار بورس منفی بوده است و روند رشدش بسیار کند بوده است. تحلیل این اتفاقات چندان سخت نیست. در ابتدا باید بررسی شود که چرا بازار بورس این گونه منفی شد و بعد به تحلیل کلی مسیر بورس پرداخت.

دلایل منفی شدن بازار بورس

در بورس دو دسته هستند که رفتارهایشان تاثیر زیادی روی روند دارد: حقوقی ها و حقیقی ها. در این میان حقوقی ها تاثیر بسیار بیشتری روی بازار بورس دارند و می توانند به راحتی مسیر بورس را تغییر دهند. در زیر به تحلیل رفتار این دو دسته در طی ماه گذشته پرداخته شده است.

رفتار حقوقی ها

حقوقی ها در واقع شرکت و موسساتی هستند که در بورس فعالیت می کنند. این شرکت ها با خریدن سهم و تزریق پول می توانند باعث رشد یک سهم شوند و با فروش و خارج کردن پول از آن موجب پایین آمدن قیمت آن شوند. چیزی که مسلم است این است که در طی ماه گذشته حقوقی ها به گونه ای خرید و فروش کرده اند که قیمت ها پایین بیاید. چیزی که از ظواهر امر پیداست این است که حقوقی ها ( که خیلی از آنها شرکت های دولتی هستند) بخشی از پول سرازیر شده به این بازار را خارج کرده اند.

اظهارات رییس مجلس درباره بورس نشان داد که پول های هنگفتی از بازار بورس خارج شده است که باید به بازار بازگردد. دلیل خارج شدن این پولها را می توان حدس زد اما فعلا فایده ای برای ما ندارد. علاوه بر خارج شدن پول از بازار بورس، حقوقی ها متاسفانه رفتار سوداگرانه ای را پیش گرفتند و حمایت لازم را از بازار بورس انجام نداند. آنها با عرضه سهام و ایجاد صف های فروش باعث شدند تا شاخص کل بسیار پایین بیاید و قیمت بسیاری از سهام حتی تا 50 درصد منفی شود. با این رفتارهای حقوقی ها و اتفاقات دیگری که در کنار آن افتاد خیلی ها اعتمادشان به بازار سرمایه را از دست دادند و به سرعت پولشان را از این بازار خارج کردند.

رفتار حقیقی ها

درست است که حقوقی ها رفتار سوداگرانه و سودجویانه ای از خود نشان دادند اما حقیقی ها هم متاسفانه خیلی هیجان زده رفتار کردند. تحلیل بازار بورس در شهریور ماه نشان می دهد که خیلی از حقیقی ها مدام در حال رفتن از صف های خرید به صف های فروش و از صف های فروش به صف های خرید بوده اند.

همه سرمایه گذاران باید بدانند که بازار بورس قمارخانه نیست و بر اساس شانس جلو نمی رود. بورس علم سرمایه گذاری می خواهد و افراد و مشتریان بورس باید با برنامه ریزی و علم وارد این بازار پرنوسان شوند.

در ماه شهریور و مرداد اشخاص سرمایه گذار حقیقی ها با دیدن منفی ها سریع به سراغ صف های فروش رفتند و این رفتارهای هیجانی و بورس، وضعیت بازار بورس را بدتر کرد و باعث شد تا منفی شدن ها سریع تر شود. هر چند که خیلی افراد حقیقی را نمی توان مقصر دانست چون آنها به امید حفظ ارزش پولشان و کسب سود به این بازار آمده بودند و با دیدن نزول قیمت ها ترسیدند.

همواره باید این نکته را به خاطر سپرد که تا زمانی که حقیقی ببیند می تواند با قیمت پایین تر سهم ها را بخرد، قیمت ها را بالا نمی برد و تا زمانی که حقیقی ها در قیمت های پایین می فروشند، حقوقی هم تلاشی برای بالا رفتن آن نخواهد کرد و حتی صف های فروش را سنگین تر می کند. قانون عرضه و تقاضا در بازار بورس نیز به خوبی حاکم است پس حتما مواظب رفتارهای خود باشید.

مسیر آینده بورس

سوال اصلی اما این است که بورس در آینده چه مسیری را خواهد پیمود و بورس ایران آیا از این هم منفی تر می شود. باید در جواب این سوال گفت که این اولین بار نیست که ریزش در بورس اتفاق می افتد و قیمت ها منفی می شوند. چندین بار مثل همین مورد در امسال، بورس ایران تا میزان زیادی منفی شده است اما دوباره به روند رو رشد خود بازگشته است. یکی از ریسک های بورس همین منفی شدن ها و ریزش هاست.

برای مسیر آینده باید گفت که این بستگی به رفتار دولت و قانون گزاران بازمی گردد و مطمئن باشید که آنها اصلا دوست ندارند که این بازار سرمایه را از دست بدهند. بازار سرمایه به روند عادی خود باز خواهد گشت و دوباره سبز خواهد گشت اما چیزی که باید قبول کرد این است که منفی های زیادی هم پیش روی سرمایه گذاران است. اگر نگاهی بلند مدت به بازار بورس ندارید سعی کنید وارد این بازار پرتلاطم نشوید و یا اگر وارد شده اید تحمل خود را بالا ببرید و یا در اولین فرصت با سود خارج شوید.

سوالی که خیلی ها دارند این است که این روزها چه باید بکنند؟ تماشاگر باشید. این روزها بنشینید و تماشا کنید و وارد خرید و یا فروش نشوید (مگر این که فردی بسیار باتجربه و تحلیلگر باشید). فکر کنید که یک سرمایه گذاری بلندمدت انجام داده اید. مطمئن باشید که این موج نزولی هم عبور خواهد کرد و با حمایت های جدی (که مجلس و دولت قصد دارند تا از بازار بورس انجام دهند) دوباره قیمت ها صعودی خواهند شد. بازار بورس بارها این اتفاقات را دیده است پس دست از رفتارهای هیجانی بردارید و نظاره گر باشید.

بورس برای چه کسانی مضر است؟

1.بورس برای کسانی که صبر ندارند جای مناسبی نیست. بورس برای افرادی که مدام از این سهم به آن سهم می روند و استراتژی معاملاتی ندارند ضرر دارد و جای مناسبی نیست. وارن بافت (سرمایه گذار مشهور) جمله معروفی دارد که شاید خیلی از شما آنها را شنیده باشید: “بورس جایی است که پول از جیب افراد عجول به جیب افراد صبور می رود” . افرادی که نمی توانند در بورس صبر کنند مطمئنا ضرر می کنند.

2.بورس برای کسانی که وقت آموزش دیدن ندارند و صرفا بر اساس شنیده ها و توصیه ها اقدام به خرید و فروش می کنند جای مناسبی نیست و ضرری دارد. در بورس باید بتوان تحلیل کرد.

3.بورس برای افرادی که می خواهند پول فروش ماشین یا خانه یا وام خود را وارد آن کنند مناسب نیست و ضرر دارد.

سخن آخر

بورس حرکت رو به رشد سریع خود را از پارسال آغاز کرده است و مطمئن باشید که این حرکت متوقف نخواهد شد. در تحلیل بازار بورس در شهریور ماه باید گفت که دو عامل رفتار سود جویانه حقیقی و عرضه زیاد آنها و رفتار هیجانی حقیقی ها باعث این وضعیت شده است.

دولت و حقوقی ها باید در سریع ترین زمان ممکن بازار بورس را به حالت عادی خود بازگردانند چون در غیر این صورت اعتماد به این بازار بسیار آسیب می بیند. توصیه سهمیران به سرمایه گذاران بورس این است که در این روزها دست به خرید و فروش نزنند و صرفا تماشاگر باشند.

یکی از این مجموعه های موفق در زمینه آموزش بورس، مجموعه با سابقه و درخشان سهمیران می باشد. سهمیران سالهاست که در زمینه آموزش مسائل بورس و تحلیل آن فعالیت می کند و تمام هدفش این است که افراد از بورس درک عمیقی داشته باشند چون با داشتن یک درک عمیق، کسب سود در بازار بورس کار بسیار راحت و آسانی خواهد بود. دانش در کنار تجربه  در بازار بورس می تواند سرمایه گذاران را به سود بسیار خوبی برساند.

وارد شدن به بورس بدون آگاهی کافی از مسائل آن کار اشتباهی است.  برای موفقیت در بورس باید مفاهیم آن را به خوبی درک و روند نوسانات این بازار مالی را تحلیل کرد.

سهمیران می تواند فرصتی عالی را برای مشتریان بورس مهیا کند و بهترین آموزش ها را به آنها ارائه دهد. با سهمیران افراد سرمایه گذار خواهند توانست به خوبی موقعیت های معاملاتی مناسب را شناسایی کنند و سود مناسبی  را نصیب خود کنند. سهمیران همواره در کنار مشتریان خود است و به آنها کمک می کند تا در بورس به سمت رشد و ترقی حرکت کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp