ورود و ثبت نام

اعتبار معاملاتی بورس

بازار بورس یکی از بازاهایی است که می توان در آن به سود مناسبی رسید. این روزها بحث این بازار به دلیل اتفاقاتی که در آن می افتد بسیار داغ شده است و همه جا صحبت آن است. حاشیه هایی که برای بازار بورس ایجاد شده است باعث شده تا همه درباره آن صحبت کنند. آموزش در بورس چیز مهمی است و در این مقاله سعی شده است تا چیزی به نام اعتبار معاملاتی بورس توضیح داده شود. شما می توانید با این مقاله به خوبی درک کنید که منظور از اعتبار معاملاتی در بورس چیست.

بورس چیست و چگونه کار می کند؟

قبل از آن که به سراغ اعتبار معاملاتی بورس برویم شما باید با بعضی تعاریف آشنا شوید. بورس بازاری است که در آن اوراق بهادار خرید و فروش می شود. یکی از مهم ترین چیزهایی که در بورس معامله می شود سهام شرکت ها می باشد.

شرکت ها از طریق ارائه سهام خود سعی می کنند تا نقدینگی و سرمایه مردم را به سمت خود جذب کنند و از این طریق به سمت اهداف مالی خود حرکت کنند.

سهام یک شرکت، جزء دارایی های یک شرکت است. شما با داشتن یک سهم مالک بخش بسیار کوچکی از آن خواهید بود.

برای روشن شدن قضیه اجازه دهید یک مثال بزنیم. فرض کنید یک شرکت وجود دارد که ارزش آن 100 میلیارد تومان است. اگر این شرکت را به 10 میلیون بخش مساوی تقسیم کنید، آن گاه هر بخش از این شرکت 10 هزار تومان قیمت خواهد داشت. به هر کدام از این بخش ها یک سهم گفته می شود. یعنی این شرکت در بورس می تواند با سرمایه خود، 10 میلیون سهم 10 هزارتومانی عرضه کند.

سرمایه گذاری در بورس فرصتی عالی و ویژه برای همه کسانی است که دنبال سود بیشتر مالی هستند. افرادی که شجاعت ریسک کردن دارند و در عین حال صبور و آگاه هستند به راحتی می توانند در بورس سرمایه خود را در بورس افزایش دهند و به سود خوبی دست یابند.

کارگزاری در بورس

کارهای خرید و فروش در بورس از طریق کارگزاری ها انجام می شود. . در واقع کارگزاری واسطه بین شرکت ها و سهامداران می باشد. افراد از طریق کارگزاری ها سهام مورد نظر یک شرکت را می خرند و یا این که سهامی را می فروشند. کارگزاری به ازای خدماتی که انجام می دهد کارمزد دریافت می کند و بخش بسیار اندکی از پول هر معامله را برای خود برمی دارد.

کارگزاری های زیادی در سطح کشور وجود دارند که هر کدام از آنها سعی در خدمت رسانی می کنند. این کارگزاری ها همواره در حال رقابت با یکدیگر برای جذب سهامداران هستند چون هر چقدر که آنها معامله بیشتری انجام دهند،سود بیشتری هم خواهند برد.

کارگزاری با کارمزدی که دریافت می کند معاملات افراد را انجام می دهد و برای همین انتخاب یک کارگزاری خوب در بورس اهمیت زیادی دارد. کیفیت خدمات کارگزاری ها با هم تفاوت می کند. عده ای از کارگزاری ها در خدمت رسانی به مشتریان خود واقعا عالی عمل می کنند و عده ای از کارگزاری ها هم دارای کیفیت پایین تری هستند.

انتخاب یک کارگزاری خوب می تواند باعث جلو افتادن شما در بازار مالی بورس شود. حتما به سابقه یک کارگزاری، میزان کارمزد، سرعت کارگزاری و خدمت رسانی آن توجه کنید تا بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

کارگزاری خوب باید همواره نسبت به سوالات شما جوابگو باشد، معاملات شما را به سرعت و با دقت انجام دهد، پول شما را به سرعت به بانک منتقل کند و اپلیکشن های ترید مناسبی را در اختیار شما قرار دهد. در کنار این ها یک کارگزاری خوب همواره سعی می کند تا به خوبی شما را آموزش دهد و هم چنین اطلاع رسانی های دقیق و سریعی داشته باشد.

اعتبار معاملاتی بورس چیست؟

در بورس همه دوست دارند سرمایه بیشتری در اختیار داشته باشند تا با استفاده از آن بتوانند سود بیشتری کسب کنند. این خواسته بسیار عاقلانه منطقی است چون برای مثال اگر شما با 100 میلیون بتوانید در چند ماه 20 میلیون سود در بورس بدست آورید با 200 میلیون 60 میلیون سود خواهید کرد.

سوال اینجاست که آیا ما می‌ توانیم برای خرید و فروش سهام، از کارگزاری خود اعتبار بگیریم؟ باید گفت که می توانیم. اعتبار معاملاتی به سرمایه ‌ای گفته می‌شود که کارگزاران به طور موقت در دست سرمایه ‌گذاران و سهامداران قرار می ‌دهند. این اعتبار به افراد داده می شود تا آنها به خرید و فروش دست یابند و سود بیشتری را نصیب خود کنند. کارگزاری با این کار هم سود بیشتری را نصیب خود می کند و هم به سرمایه گذار فرصت خوبی می دهد تا به سود مناسبی برسد. کارگزاری ها همواره سعی می کنند تا سرمایه گذاران بیشتری را به سود خود جذب کنند و برای همین است که خدمات گوناگونی را ارائه دهند و یکی از این خدمات، دادن اعتبار معاملاتی یا همان قرض است.

این اصطلاح در کارگزاری های خارجی نیز وجود دارد و  با نام Margin Trading شناخته می‌شود که البته در ایران دارای قوانین و شرایط متفاوتی با کشورهای خارجی است.

شرایط دریافت اعتبار معاملاتی بورس

دریافت اعتبار معاملاتی برای اشخاصی مناسب است که مهارت خوبی در معامله ‌گری و سرمایه گذاری در بورس داشته باشند و ریسک های این بازار پرنوسان را به خوبی بشناسند. تعدادی از این ریسک ‌ها عبارتند از:

۱ریسک افزایش احتمال ضرر

هر چقدر که اعتبار معاملاتی می‌تواند باعث کسب سود بیشتر شود در صورت ضرر کردن هم این مقدار زیان بیشتر خواهد بود. به عبارت دیگر اعتبار معاملاتی هم احتمال افزایش سود و هم احتمال افزایش زیان را بالا می برد. شما با یک ضرر 10 درصدی به ازای 10 میلیون ، یک میلیون ضرر خواهید کرد و به ازای 50 میلیون، 5 میلیون ضرر خواهید کرد.

۲ریسک نیاز به نقدینگی

زمانی که شخص به هر دلیلی نتواند اعتبار معاملاتی خود را تسویه کند، کارگزار مجبور می شود تا برای بدست آوردن نقدینگی خود، سهام فریز شده فرد را بفروشد. بنابراین شخص در هنگام دریافت اعتبار معاملاتی باید همه چیز را به خوبی بسنجد.

۳ریسک عدم پوشش هزینه

ممکن است سرمایه‌گذار نتواند بازدهی موردانتظار خود را بدست آورد و حتی نیاز باشد در زمان تسویه حساب، مبلغی نیز به حساب اضافه کند.

توصیه‌های مهم در هنگام دریافت اعتبار معاملاتی بورس

قبل از استفاده از اعتبار معاملاتی این نکات را در نظر بگیرید:

1.شما باید برای این سرمایه گذاری که انجام می دهید به خوبی اوضاع را رصد کنید و مدام پیگیر سهام خود باشید. شما باید ببینید که در بورس چه خبر است تا بهترین معاملات را انجام دهید و بیشترین سود را برای خود به ارمغان آورید. شما باید به خوبی پیگیر اخبار اقتصادی باشید تا بهترین واکنش ها و تصمیم ها را نشان دهید.

2.بدترین حالت ممکن را در نظر بگیرید و ببینید آیا برای آن آماده هستید؟ فرض کنید اعتبار معاملاتی را دریافت کرده اید و حالا بیشترین ضرر را کرده اید. شرایط شما چگونه است؟ همه چیز را به خوبی بسنجید و بعد اقدام کنید.

3.واقع بین باشید و برای هر اتفاقی آماده باشید. بازار بورس بالا و پایین دارد و گاهی اوقات موجب ضرر و گاهی اوقات موجب سود می شود. رفتار دو ماه اخیر بازار بورس را ببینید تا متوجه شوید که همه نوع اتفاقی در آن ممکن است بیفتد. شما باید همه احتمالات را در نظر بگیرید.

نتیجه‌گیری

اعتبار معاملاتی در واقع به معنی قرض گرفتن سرمایه از کارگزاری جهت انجام معاملات سهام در بورس است. این سرمایه یا اعتبار هم خوب است و هم خطرناک چون هم احتمال افزایش سود و هم  احتمال افزایش زیان را بالا می برد.

اعتبار معاملاتی برای افرادی که در بورس به شکل حرفه ای عمل می کنند و دارای استراتژی های خوب معاملاتی هستند و قدرت تحلیل دارند بسیار مناسب می باشد. این گونه افراد می توانند از این امکانی که توسط کارگزاری ارائه می شود به خوبی استفاده کنند و به سود مالی خوبی دست یابند.

اعتبار معاملاتی بورس اما برای افرادی که نمی توانند به خوبی معاملات خود در بورس را مدیریت کنند خطرناک می باشد و این گونه افراد بهتر است از گرفتن اعتبار صرف نظر کنند چون احتمال ضررشان بالا می باشد.

سهمیران

سهمیران به عنوان نماینده کارگزاری حافظ سالهاست که در حال فعالیت در زمینه بورس می باشد. این مجموعه در زمینه آموزش و تحلیل مسائل بورس بسیار تبحر دارد. کارگزاری حافظ یکی از بهترین کارگزاری هایی است که یک سرمایه گذار می تواند برای خود پیدا کند و از خدمات آن بهره مند شود.

کارگزاری حافظ به سرمایه گذاران و مشتریان خود اعتبار معاملاتی بسیار خوبی می دهد و سعی می کند تا بهترین شرایط سرمایه گذاری را برای سهامداران خود فراهم کند. گرفتن اعتبار معاملاتی در کارگزاری از سهمیران که شعبه کارگزاری حافظ است، بسیار راحت و سریع است.

علاوه بر دادن اعتبار معاملاتی، کارگزاری حافظ خدمات بسیار مناسب دیگری را هم ارائه می دهد که هر کدام می تواند برای یک سهامدار مزیت باشد. سرعت بالای این کارگزاری، پشتیبانی و پلتفرم مناسب آن باعث شده است که سهامدارن بسیار از آن راضی باشند. کارگزاری حافظ همواره جزء بهترین کارگزاری های کشور بوده است و بهترین خدمات را ارائه کرده است.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp