ورود و ثبت نام

آیا سود تضمینی در بورس وجود دارد؟

بورس جایی است که در آن اوراق بهادار بین سرمایه گذاران معامله می شود. مهمترین این اوراق بهادار، سهام می باشد. بازار بورس بازاری است که در آن نوسان زیادی وجود دارد و به همین دلیل، این که سود تضمینی در بورس وجود دارد سوال خیلی هاست.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است.

بورس چیست؟

قبل از هر چیزی ابتدا باید توضیحی درباره بورس داده شود تا بفهمیم سود در بورس به چه شکل است. همه ما بورس را با سهم و معامله سهام می شناسیم(اما به جز سهام انواع اوراق بهادار دیگر نیز در آن معامله می شود). سهام یک شرکت، جزء دارایی های یک شرکت هستند. شما با داشتن یک سهم مالک بخش بسیار کوچکی از آن خواهید بود.

برای روشن شدن قضیه اجازه دهید یک مثال بزنیم. فرض کنید یک شرکت وجود دارد که ارزش آن 100 میلیارد تومان است. اگر این شرکت را به 10 میلیون بخش مساوی تقسیم کنید، آن گاه هر بخش از این شرکت 10 هزار تومان قیمت خواهد داشت. به هر کدام از این بخش ها یک سهم گفته می شود. یعنی این شرکت در بورس می تواند با سرمایه خود، 10 میلیون سهم 10 هزارتومانی عرضه کند.

بورس بازار بسیار خوبی برای سرمایه گذاری افراد است و رونق بورس می تواند به رونق شرکت ها و موسسات کمک کند.

نوسانات در بورس

بورس اگر چه سود بسیار خوبی را نصیب سرمایه گذاران می کند اما از آن سو ریسک بالایی هم دارد. نمی توان انتظار داشت که شما از یک سو سود خوبی را تجربه کنید و از آن سو هم ریسک پایینی داشته باشید. نوسانات قیمت در بورس و بالا و پایین شدن ارزش سهام چیزی کاملا طبیعی است که اتفاق می افتد. بارها شده است که در بورس برای روزهای متوالی بورس منفی بوده است اما دوباره روند قیمت ها مثبت شده است.

بورس به علت های گوناگونی می تواند منفی شود و به سهامدارن ضربه بزند و برای همین است که باید با احتیاط در آن سرمایه گذاری کرد. سرمایه گذاری در بورس نیازمند مهارت و تجربه است.

سود تضمینی در بورس

حال سوال اینجاست که آیا سود تضمینی در بورس وجود دارد؟ جواب خیر است. در بورس سود تضمین شده ای وجود ندارد. اگر شما پول خود را در بانک بگذارید، بانک ماهیانه مبلغی را به شما سود می دهد و شما ضرری نخواهید کرد اما در بورس ضرر وجود دارد و به همین دلیل است که افراد بسیاری حاضر نیستند سرمایه خود را از بانک وارد بورس کنند. نکته ای که آنها به آن توجه نمی کنند این است که درست است که در بورس ضرر وجود دارد اما سود آن هم بسیار بهتر و بیشتر از بانک می باشد.

بعضی ها از بورس، توقعاتی بیجا دارند و فکر می کنند می توانند ظرف مدت بسیار کوتاهی در بورس به سود بسیار هنگفتی برسند که باید گفت که این جزء توهمات بورسی افراد است. درست است که بازار مالی بورس می تواند سود خوبی را به شما بدهد و سوددهی آن از بازارهای دیگری مثل مسکن و طلا بیشتر است اما باید نگاه شما به بورس عقلانی باشد.

خیلی ها فکر می کنند می توانند ظرف یک ماه سرمایه خود را چندین برابر کنند که این تفکر می تواند بسیار خطرناک باشد. خیلی از این افراد وقتی می بینند کمی ضرر کرده اند به طور کلی از بورس ناامید می شوند چون توقعشان از بورس اشتباه بوده است. بورس بازاری است که آهسته و پیوسته حرکت می کند و بنابراین داشتن صبر و حوصله جزء الزامات بورس است. شما باید سهام ارزشمند را شناسایی کنید و پس از خریداری آنها صبر پیشه کنید تا به سود مناسبی برسید.  یادتان باشد که انتظارات شما از بورس باید عاقلانه و منطقی باشد.

بورس به دلایلی که در زیر گفته می شود دارای نوسانات زیادی است و به همین دلیل است که نمی توان سود را در آن تضمین کرد:

1.تصمیمات دولت و بانک مرکزی

تصمیمات دولت و بانک مرکزی بر روی بورس تاثیر زیادی دارد و برای همین است که دولت باید مراقب بازار بورس باشد. شما می توانید این روزها اثر تصمیمات غلط را روی بورس ببینید.

2.رفتار حقیقی ها و حقوقی ها

یکی از دیگر از عوامل موثر بر نوسانات بورس، رفتار حقوقی ها و حقیقی های بورس است. حقوقی ها در این میان تاثیر زیادی دارند و می توانند نوسانات زیادی را در بازار بورس ایجاد کنند.

3.جو روانی

یکی دیگر از چیزهایی که می تواند روی بورس تاثیر داشته باشد جو روانی حاکم بر این بازار است.

4.شرایط اقتصادی کشور

اگر کشوری دارای رشد اقتصادی مناسبی باشد مطمئنا بازار بورس آن هم رشد مناسب و خوبی خواهد داشت و اگر اقتصادش در وضعیت خوبی قرار نداشته باشد نیز موجب تضعیف بازار بورس می شود.

بپذیرید که سود تضمینی در بورس وجود ندارد

بازار بورس دارای ریسک است و این اولین چیزی است که فرد سرمایه گذار باید بپذیرد. اگر قرار بود که همواره بورس در حال صعود باشد، پس همه افراد سهامدار در بورس تا الان میلیاردر شده بودند. پس این خیالات را از سرتان بیرون کنید که همواره بورس در حال بالا رفتن و صعود باشد. این بسیار طبیعی است که بعضی زمان ها بورس افت کند و شاخص کل پایین بیاید.

بورس جای مناسب و خوبی برای سرمایه گذاری است اما داشتن تصور سودی دائمی و زیاد کاملا اشتباه است. برای همین است که سرمایه گذاران بزرگ بورس، داشتن صبر و حوصله را یکی از رموز موفقیت بورس می دانند. افراد موفق در بورس، در مواقع پایین آمدن و شرایط بد هم با سهام خود می مانند و صبر پیشه می کنند. اگر شما از سهم خود مطمئن باشید پس دیگر نگران چیزی نخواهید بود چون می دانید بالاخره مزد صبر خود را خواهید گرفت.

وقتی شما وارد یک فعالیت می شوید بهرحال باید خطرات آن را هم قبول کنید. جالب است که بدانید وقتی شما طلا، ارز یا زمین می خرید خیلی به ندرت پیش می  آید که ارزش آن صفر شود اما احتمال این که ارزش یک سهم به صفر برسد زیاد است. سود تضمینی در بورس فقط برای  کسانی می تواند اتفاق بیفتد که سالهاست در این بازار فعالیت می کنند و دانش و  تجربه بسیار بالایی از نوسانات این بازار دارند( که تعداد این افراد بسیار اندک است و حتی احتمال ضرر این افراد نیز وجود دارد).

چه کسانی در بازار بورس حتما ضرر می کنند؟

حالا که صحبت از سود تضمینی در بورس شد و دانستید که نمی توان با قاطعیت گفت که کسی در بورس سود خواهد کرد، بیایید از ضرر حتمی نیز صحبت کنیم. شاید سود تضمینی در بورس وجود نداشته باشد اما ضرر قطعی در آن وجود دارد. افرادی که دارای ویژگی های زیر باشند قطعا در بورس ضرر خواهند کرد:

1.رفتار هیجانی داشتن

افرادی که خیلی راحت از صف فروش به صف خرید و از صف خرید به صف فروش می روند حتما در این بازار ضرر می کنند. افراد باید بتوانند در بورس هیجانات خود را مدیریت کنند وگرنه ضرر زیادی را متحمل می شوند.

2.نداشتن استراتژی معاملاتی

یکی از چیزهایی که باعث ضرر افراد بسیاری در بورس می شود، نداشتن استراتژی معاملاتی می باشد. افراد زیادی در بورس وجود دارند که بدون تحلیل و دلیل و صرفا بر اساس شنیده ها و توصیه ها دست به خرید یا فروش می زنند و در هنگام خرید یا فروش هم هیچ استراتژی برای خود ندارند. سعی کنید با آموزش دیدن و کسب تجربه، استراتژی های معاملاتی را به خوبی فرا بگیرید تا هر چه کمتر در بورس ضرر کنید و سود خود را بیشتر کنید.

3.صبر نداشتن

حتما خودتان هم دیده اید که عده ای در بازار بورس مدام در حال گلایه و شکایت هستند که چرا قیمت ها بالا نمی رود و این در حالی است که تنها 1 یا 2 ماه است که پولشان را وارد بورس کرده اند و یا این که به سرعت از یک سهم خارج می شوند و وارد سهم دیگر می شوند. این افراد برای بورس مناسب نیستند و مسلما ضرر خواهند کرد.

4.آموزش ندیدن

افرادی که وقت ندارند تا مسائل بورس را به خوبی فرا بگیرند احتمال ضررشان در بورس بالا می باشد. سرمایه گذاران باید به خوبی با مفاهیم بازار بورس آشنا شوند و سعی کنند تا نگاهی تحلیلی به این بازار داشته باشند.

5.نگاه نکردن به بورس به عنوان شغل و درآمد ماهیانه

خیلی ها از بورس به دنبال کسب درآمد ماهانه هستند. این تفکر بسیار خطرناکی است و باید هر چه زودتر حذف شود. افراد باید به بورس به عنوان سرمایه گذاری نگاه کنند و آن را به چشم شغل نبینند. البته برای کسانی که در بورس بسیار مهارت و  تجربه دارند قضیه فرق می کند اما برای بیشتر مردم این کار خطرناکی است. بورس نباید به عنوان محل درآمد حساب شود.

نتیجه گیری برای سود تضمینی در بورس

سود تضمینی در بورس وجود ندارد و این موضوع باید آویزه گوش شما باشد. در بازار سرمایه بورس، ریسک های زیادی وجود دارد و برای موفقیت در آن باید آموزش دید.

سهمیران مجموعه ای است که می تواند شما را در زمینه بورس یاری کند و مسائل آن را به خوبی به شما یاد دهد و قدرت تحلیل شما را بالا ببرد.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp