ورود و ثبت نام

چگونه با استرس ناشی از معاملات بورس مقابله کنیم؟

بورس جایی است که افراد زیادی در حال خرید و فروش سهام و دیگر اوراق بهادار هستند. افراد سعی می کنند با انجام معامله های بهتر سود بیشتری کسب کنند و سرمایه خود را بیشتر کنند. برای همین است که استرس در بورس بالاست و افراد ممکن است هیجان منفی زیادی را در این بازار پرنوسان تجربه کنند. در این مقاله ما به روش مقابله با استرس ناشی از معاملات بورس پرداخته ایم.

چرا در بازار مالی بورس استرس وجود دارد؟

در بورس، افراد استرس زیادی را متحمل می شوند و برای همین است که باید بدانند که چگونه با این استرس مقابله کنند. استرس می تواند ضرر زیادی برای روان و روحیه اشخاص داشته باشد. در زیر ابتدا ما به دلایل وجود استرس زیاد در بازار بورس می پردازیم.

1.نوسانات زیاد در بورس:

اگر شما پول خود را در بانک گذاشته باشید دیگر نگرانی خاصی نخواهید داشت چون می دانید که بانک در مدت یک سال به شما بین 20 تا 30 درصد سود خواهد داد. سود در بورس اما متفاوت است. سود بورس قطعا بالاتر است اما نوسان آن هم بالاتر است. یک روز شما 5 درصد سود می کنید اما می بینید که دو روز بعد 10 درصد ضرر می کنید. این نوسانات و بالا و پایین شدن قیمت سهام واقعا می توانند آزاردهنده باشند. خیلی ها بخشی از سرمایه و خیلی ها حتی تمام سرمایه خود را به بازار بورس آورده اند که سود کنند و به همین خاطر با دیدن هر منفی و پایین آمدن استرس می گیرند. پس دلیل اول وجود استرس در بازار بورس، نوسان قیمت ها در این بازار می باشد.

2.ارتباط مستقیم بورس با سرمایه فرد:

چیزی که شما در بورس دارید سرمایه تان است و به همین دلیل طبیعی است که نگران آن باشید. مردم برای حفظ ارزش پولی خود سرمایه شان را به بازار بورس آورده اند و حالا دوست دارند سود کنند. آنها دوست ندارند که ببینند سرمایه شان در حال نابودی است. بنابراین طبیعی است که استرس زیادی در این بازار وجود داشته باشد.

3.غیر قابل پیش بینی بودن بورس:

هیچ کس نمی تواند به طور قطع پیش بینی کند که فردا در بورس چه اتفاقی خواهد افتاد و همین موجب استرس می شود. بارها شده است که حتی افراد حرفه ای در تشخیص روند بورس اشتباه کرده اند. این که در بسیاری از اوقات در بورس چیزی اتفاق می افتد که خلاف پیش بینی سهامدار بوده است، موجب استرس او خواهد شد.

مقابله با استرس ناشی از معاملات بورس

حال برای مقابله با استرس ناشی از معاملات بورس چه باید کرد؟ کارهای زیادی را می توان برای مقابله با استرس در بورس انجام داد و ما سعی می کنیم مهم ترین آنها را در زیر برای شما بیاوریم.

تمرین صبر:

افراد صبور نه فقط در بازارهای مالی چون بورس که در زندگی هم موفق تر هستند. بازار بورس دارای نوسان است و باید این را پذیرفت . نباید تصور کرد که این بازار ساده بوده و شما می توانید با استفاده از آن در ظرف مدت 1 یا 2 ماه به ثروتی هنگفت برسید. حتما از این جمله تکراری وارن بافت(سرمایه گذار مشهور) خسته شده اید اما باز هم ما آن را تکرار می کنیم: بورس جایی است که ثروت از جیب افراد عجول به جیب افراد صبور می رود.

پس صبر کردن را تمرین کنید. یادتان باشد که بازار بورس دارای نوسان است و روزهای بد هم تمام خواهد شد. صبر کردن و بالا بردن آستانه تحمل باعث کاهش استرس شما خواهد شد.

داشتن استراتژی معاملاتی:

یکی از مواردی که باعث استرس افراد در بورس می شود، نداشتن نداشتن استراتژی معاملاتی می باشد. افراد زیادی در بورس وجود دارند که بدون تحلیل و دلیل و صرفا بر اساس شنیده ها و توصیه ها دست به خرید یا فروش می زنند و در هنگام خرید یا فروش هم هیچ استراتژی برای خود ندارند. همین موضوع سبب می شود تا با کوچکترین چیزی که بر خلاف پیش بینی آنها باشد آنها دچار استرس شوند.

واقعا درک چنین افرادی مشکل است چون عجیب است که یک فرد برای سرمایه خود که حاصل سالها تلاش اوست، هیچ استراتژی و برنامه ای نداشته باشد.

داشتن استراتژی موجب می شود تا در شرایط گوناگون از ریسک معاملات شما کاسته شود و شما در صورت پایین آمدن قیمت ها دچار ضرر کمتری شوید و در نتیجه استرس کمتری داشته باشید. وقتی شما در کار خود نظم داشته باشید و بر اساس یک قاعده درست پیش بروید مطمئنا خیال آسوده تری خواهید داست و استرس ناشی از معاملات بورس برای شما کمتر خواهد بود.

شما باید برای خود حد ضرر تعیین کنید و به طور دقیق بدانید که می خواهید روی یک سهم چه نوع سرمایه گذاری انجام دهید. باید به خوبی به این که سرمایه گذاری شما کوتاه مدت، میان مدت و یا بلندمدت است توجه کنید و برای هر کدام از آنها برنامه مشخصی داشته باشید. برنامه داشتن در بورس مساوی است با استرس کمتر و سود بیشتر.

بالا بردن قدرت تحلیل :

بازار بورس بر مبنای اصول اقتصادی و علمی حرکت می کند و تمامی اتفاقات در آن دارای دلیل می باشد. تحلیل بازار بورس چیزی است که می تواند باعث موفقیت در آن و در نتیجه استرس کمتر شود . وقتی که شما قدرت تحلیل مناسبی داشته باشید و بدانید که سهمی که خریده اید، سهم ارزشمندی است دیگر با نوسانات در بورس دچار هیجان نخواهید شد.

بسیاری از افراد تا می شنوند که یک سهم ریزش کرده است دچار اضطراب و استرس می شوند چون آن سهم و یا سهام را بر اساس شنیده ها و توصیه ها خریده بوده اند و نه بر اساس تحلیل. وقتی شما خرید یا فروش و به طور کلی معاملات خود را بر اساس تحلیل درست و قوی انجام دهید دیگر خیالتان راحت خواهد بود و استرسی هم نخواهید داشت.

در بازار بورس دو نوع تحلیل وجود دارد که شما می توانید از آنها استفاده کنید. تحلیل فاندامنتال یا بنیادی، همان گونه که از نامش پیداست به بررسی عوامل بنیادی و ریشه ای تاثیرگذار بر روی یک سهم می پردازد. این تحلیل به شما نشان می دهد که ارزش واقعی یک سهم چقدر است. تحلیل دیگر، تحلیل تکنیکال می باشد که کاری با ارزش واقعی یک سهم ندارد و تنها چیزی که مهم است قیمت کنونی و چارت تغییرات قیمت آن می باشد.

مثبت فکر کردن:

اگر الان می بینید که بورس منفی است و شما در ضرر هستید به این فکر کنید که این منفی تمام می شود و دوباره روزهای سبز بورس شروع خواهد شد. بازار بورس بارها این اتفاقات را تجربه کرده است. بنابراین شما باید مثبت اندیش باشید. زمانی که مثبت فکر کنید و دیدی بلندمدت داشته باشید از استرس ناشی از معاملات بورس برای شما کاسته می شود. شما باید به این بیندیشید که بالاخره در این بازار پرنوسان نوبت سود شما هم می رسد و در همیشه روی یک پاشنه نمی چرخد.

نیمه رها نکردن بازار:

خیلی ها با ضرر کردن در بورس به سرعت سعی می کنند تا  از این بازار خارج شوند. آنها منتظر یک موقعیت مناسب می مانند تا از این بازار پردردسر خارج شوند و به همین خاطر استرس ناشی از معاملات بورس برای آنها زیاد است. بازار بورس را نیمه کاره رها نکنید و تا آخر پای آن بمانید و مطمئن باشید که روزهای خوب به زودی خواهند آمد.

نتیجه گیری برای مقابله با استرس ناشی از معاملات بورس

بازار بورس به دلیل نوسانات زیاد، غیر قابل پیش بینی بودن آن و ارتباط مستقیم آن با سرمایه اشخاص دارد می تواند موجب استرس زیادی برای سهامداران و افراد سرمایه دار شود.

برای مقابله با استرس ناشی از معاملات بورس، افراد سهامدار باید صبر و تحمل خود را افزایش دهند، استراتژی معاملاتی داشته باشند، تحلیل خود را قوی تر کنند و مثبت اندیش باشند. با این روش ها آنها به خوبی می توانند به خوبی با استرس و اضطراب در بورس مقابله کنند.

سهمیران

سرمایه گذاری در بورس فرصتی عالی و ویژه برای همه کسانی است که دنبال سود بیشتر مالی هستند. افرادی که شجاعت ریسک کردن را دارند و در عین حال صبور و آگاه هستند به راحتی می توانند در بورس سرمایه خود را افزایش دهند و به پول فراوانی دست یابند. شما با سرمایه گذاری در بورس، پول خود را در چرخه مالی قرار می دهید و به این وسیله به رونق شرکت ها و موسسات کمک کنید تا رشد کنند.

سهمیران به عنوان مجموعه ای موفق و خوشنام می تواند به خوبی به شما آموزش می دهد تا هم شما استراتژی های معاملاتی را به خوبی یاد بگیرید، هم به بهترین شکل مدیریت ریسک را انجام داده و هم به خوبی تحلیل انجام دهید و به این ترتیب از استرس شما بسیار کم کند.

سهمیران با تجربه زیاد و تخصص خود می تواند بهترین آموزش ها را به شما ارائه دهد و به خوبی شما را با همه جوانب بورس آشنا کند. ما با نشان دادن مثال های عملی به شما نشان می دهیم که چگونه باید روند بازار و روند سهم مورد نظر خود را بررسی کنید و در چه زمانی از تحلیل تکنیکال و در چه زمانی از تحلیل بنیادی استفاده کنید و استرس ناشی از معاملات بورس را از بین ببرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp