ورود و ثبت نام

تحلیل رفتارشناسی در بورس

مقدمه

بازار بورس، بازار پرنوسانی است که افراد روزانه در آن معاملات زیادی را انجام می دهند. این بازار می تواند برای خیلی ها سود و برای خیلی ها ضرر داشته باشد. افرادی که می خواهند در بورس به سود برسند باید قدرت تحلیل خود را بالا ببرند و بتوانند بفهمند که در آن چه اتفاقاتی می افتد. در این مقاله به موضوع تحلیل رفتارشناسی در بورس می پردازیم.

اما منظور از رفتارشناسی در بورس چیست؟ قبل از آن که به این مقوله بپردازیم اجازه دهید تا ببینیم بورس چیست و رفتار چه کسانی در آن اهمیت دارد.

بورس چیست؟

بورس جایی است که در آن اوراق بهادار معامله می شود. در این میان سهام شرکت ها بیش از دیگر اوراق بهادار اهمیت دارد و همه بازار بورس را با سهام می شناسند.

افراد سعی می کنند تا با خرید سهام ارزشمند  و فروش سهام کم بازده در این بازار پرنوسان به سود مناسبی دست یابند. شرکت ها از طریق بورس، سهام خود را عرضه می کنند و سرمایه ها را به سوی خود جذب می کنند تا به اهداف مالی خود دست یابند.

سهام مختلفی در بورس وجود دارد که هر کدام از آنها می تواند برای اشخاص مختلف جذابیت داشته باشد. ممکن است یکی دوست داشته باشد تا سهام شرکت نفت را خریداری کند و دیگری دوست داشته باشد تا سهام فولاد بخرد. افراد سرمایه گذار در خرید سهام خود کاملا آزاد هستند.

چه کسانی در بورس حضور دارند؟

دو دسته سهامدار در بورس حضور دارند: سهامدار حقیقی(خرد) و سهامدار حقوقی.

سهامدار حقیقی همان افراد واقعی هستند که ما روزانه آنها را در خیابان می بینیم. این افراد با دریافت کد بورسی وارد این بازار شده اند و سرمایه های خود را وارد آن کرده اند. حقیقی به معنای حقیقی بودن افراد می باشد. به این سهامداران، سهامدار خرد نیز گفته می شود.

سهامداران حقوقی اما شرکت ها و موسساتی هستند که به خرید و فروش سهام در بازار مشغول هستند. معمولا به این سهامداران ،سهامداران کلان نیز می گویند چون نقشی تعیین کننده و مهم در روند قیمت ها دارند. عمده سهام بورس متعلق به حقوقی هاست و حقیقی ها نقش کمتری در بازار بورس ایفا می کنند.

رفتارشناسی در بورس

حالا که دانستید در بورس چه سهامدارانی حضور دارند بهتر می توانید درک کنید که منظور از رفتارشناسی چیست. رفتار حقیقی ها و حقوقی ها هر کدام به نوعی روی بورس تاثیر دارد .

برای مثال اگر حقیقی ها تحت تاثیر جو روانی به سمت صف های فروش بروند آن گاه جو ملتهب بازار به ضرر آنها خواهد بود.

برای این که بتوانید بازار بورس را بهتر درک کنید باید به خوبی بتوانید رفتارها را در بورس تحلیل کنید و سعی کنید بهترین واکنش را نشان دهید. تجربه می تواند در اینجا بسیار کارآمد باشد. یادتان نرود که روانشناسی در بازار بورس اهمیت زیادی دارد و اگر بتوانید رفتار جمعی سهامداران بورس را به خوبی تحلیل کنید مطمئنا به سود خوبی دست خواهید یافت.

تحلیل رفتارشناسی در بورس

این که چه رفتارهایی در بورس صورت می پذیرد باید به خوبی تحلیل شوند و شما باید سعی کنید بفهمید که چه انگیزه هایی پشت رفتارهای مختلف سهامداران وجود دارد. ما در اینجا می خواهیم به بررسی علت رفتارها در بورس بپردازیم.

1.حرص و طمع:

یکی از مهم ترین دلایل سرمایه گذاری در بورس، حرص می باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از اقتصاددانان حرص(Greed) را یکی از مهم ترین عوامل رشد اقتصادی می دانند. اگر شما بتوانید طمع فردی را برای خریدن چیزی برانگیزید مطمئنا سود خوبی بدست خواهید آورد.

با درک طمع بتوانید بفهمید که چرا افراد ناگهان به سمت یک سهم یورش می برند و سعی در خریدن آن می کنند.

2.ترس:

یکی دیگر از چیزهایی که در تحلیل رفتارشناسی در بورس اهمیت زیادی دارد، تحلیل ترس است. ترس علت خیلی از رفتارهای ما و خیلی ار رفتارهای مالی ما می باشد. به نظرتان چرا به یکباره بسیاری از مردم به سمت بازار بورس آمدند؟ آیا علاوه بر سود کردن، ترس از بی ارزش بودن سرمایه شان وجود نداشت؟ خیلی ها با دیدن وضعیت تورمی از بی ارزش شدن سرمایه شان ترسیدند و پول خود را وارد بورس کردند.

اگر بتوانید ترس را در رفتارشناسی در بورس به خوبی درک کنید می توانید خیلی از رفتارها را به درستی تحلیل کنید. شما با فهم مسئله ترس می توانید به درستی بفهمید چرا افراد به صف های فروش هجوم می آورند و یا حتی وارد یک صف خرید سنگین می شوند.

3.صبر:

یکی از رفتارهای بسیار مهم در بازارهای مالی صبر می باشد. صبر کردن یکی از رفتارهایی است که باید به خوبی در بازار بورس تحلیل شود. صبر را باید به عنوان یکی از عوامل مهم در این بازار تحلیل کنید و ببینید که میزان صبر و تحمل سهامداران برای گذر از شرایط دشوار و منفی چقدر است.

خیلی ها متاسفانه در بازار بورس صبر و تحمل کافی ندارند و بنابراین نمی توانند رفتارهای هیجانی خود را کنترل کنند. این است که با رفتارهای احساسی خود به بازار لطمه می زنند. رفتارهای احساسی می تواند جو بازار را به میزان شدیدی بهم بریزد . جوهای روانی می توانند باعث منفی شدن شدیدتر بازار شود(این روزها خودتان شاهد جو منفی حاکم بر بازار بورس هستید که البته نمی توان سهامداران خرد را مقصر آن دانست).

4.ظاهر بینی:

یکی دیگر از رفتارهایی که در بورس وجود دارد ظاهر بینی است. حتما شما هم در بورس دیده اید که بعضی از سهم ها نام پرآوازه تری دارند و به همین دلیل مشتریان بیشتری هم دارند. رفتار ظاهربینانه داشتن باعث می شود تا افراد بدون تحقیق کافی و صرفا بر اساس شنیده ها و داشتن حس خوب نسبت به یک سهم، آن را بخرند و یا این که سهمی را بفروشند. این رفتار متاسفانه در میان سهامدارن خرد بسیار شایع است و برای همین است که تاکید می شود افراد باید برای یادگیری مسائل بورس وقت بگذارند.

در بالا چند مورد بسیار از رفتارهایی که در بین سهامداران وجود دارد را بیان کردیم و مقداری هم درباره آنها توضیح دادیم. اما ممکن است سوالی برای شما پیش بیاید و آن هم اینست که این رفتارها برای کدام یک می باشد: حقوقی یا حقیقی؟

رفتارهایی که توضیح داده شد بیشتر در مورد حقیقی ها و سهامداران خرد صدق می کند چون حقوقی ها معمولا بازیگردانان بازار هستند و به خوبی با جوانب بورس آشنایی دارند. آنها فقط به فکر سود خود هستند و بنابراین با تحلیل رفتارها سعی می کنند بیشترین سود را از سرمایه داران حقیقی بیرون بکشند.

خیلی از حقیقی ها وقتی رفتارهای هیجانی سهامداران خرد را مشاهده می کنند قیمت ها را به عمد پایین می آورند تا سهم های ارزشمند را با قیمت ارزان تر از چنگ افراد بیرون بیاورند. بنابراین مخاطب اصلی برای موضوع تحلیل رفتارشناسی در بورس در واقع من و شما و دیگر سهامدارن خرد هستیم.

رفتارهایی که سهامداران خرد از خود نشان می دهند می تواند منعکس کننده چیزهای زیادی باشد و افرادی که در این میان با تجربه تر هستند تحلیل های دقیق تری از رفتارها خواهند داشت.

نتیجه گیری

رفتارشناسی در بازار بورس اهمیت زیادی دارد و می تواند باعث پیشرفت شما در بازار بورس شود. عوامل گوناگونی روی رفتار سهامدارن تاثیر می گذارد که از میان آنها می توان به حرص و طمع، ترس، ظاهربینی و صبر اشاره کرد.

تحلیل هر کدام از این عوامل می تواند به شما در رفتارشناسی و تحلیل آن در بازار پرنوسان بورس کمک زیادی کند. یادتان باشد که تحلیل کردن شرط موفقیت در بورس است و هر چقدر  که قدرت تحلیل شما و روانشناسی شما قوی تر باشد موفقیت بیشتری در بازار مالی بورس کسب خواهید کرد.

خیلی ها فکر می کنند می توانند ظرف یک ماه سرمایه خود را چندین برابر کنند که این تفکر می تواند بسیار خطرناک باشد. خیلی از این افراد وقتی می بینند کمی ضرر کرده اند به طور کلی از بورس ناامید می شوند چون توقعشان از بورس اشتباه بوده است. بورس بازاری است که آهسته و پیوسته حرکت می کند و بنابراین داشتن صبر و حوصله جزء الزامات بورس است. شما باید سهام ارزشمند را شناسایی کنید و پس از خریداری آنها صبر پیشه کنید تا به سود مناسبی برسید.  یادتان باشد که انتظارات شما از بورس باید عاقلانه و منطقی باشد.

 

سهمیران

برای سود کردن در بورس، شما باید بازار بورس را به خوبی بشناسید و بتوانید روند آن را به خوبی تحلیل کنید. شما باید بتوانید نوسانات یک سهم را به خوبی تحلیل کنید تا در نقاط مناسبی به آن ورود کنید یا از آن خارج شوید.

سهمیران با مجموعه ای از اساتید خبره و امکانات عالی در خدمت شماست تا در کلاس ها و دوره های  آموزشی خود به خوبی شما را آموزش دهد و شما را به موفقیت مالی در بورس برساند. آموزش صحیح، اولین قدم برای موفقیت در این بازار مالی است. بورس جایی نیست که بتوان بی گدار به آب زد. باید با آموزش و اطلاع وارد آن شد و در عین حال باید صبور بود. اگر بخواهید عجله به خرج بدهید و مدام از سهمی به سهمی دیگر بپرید و کارهای ناشیانه انجام دهید مسلما ضرر خواهید کرد.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp