ورود و ثبت نام

افراد مناسب برای سرمایه گذاری در بورس چه شخصیتی دارند؟

مقدمه

سرمایه گذاری در بورس می تواند فرصت مناسب اقتصادی برای کسب سود مالی زیاد باشد اما به شرطی که شخص سرمایه گذار دارای ویژگی های خوبی باشد و بداند که چطور عمل کند و معاملات خود را به پیش ببرد. بازار بورس، بازار مالی پرنوسانی است و می تواند موجب ضرر خیلی ها شود و بنابراین همه در آن سود نمی کنند. در این مقاله ویژگی های شخصیتی افراد مناسب برای سرمایه  گذاری در بورس آورده شده است و به شما کمک خواهد کرد تا بدانید که برای موفقیت در بورس باید چه ویژگی ها و خصلت هایی داشته باشید.

سرمایه گذاری در بورس

قبل از آن که به سراغ ویژگی های شخصیتی افراد مناسب و موفق در بورس برویم اجازه دهید تا مقداری از بورس و سرمایه گذاری در آن صحبت شود.  بورس بازاری است که در آن اوراق بهادار معامله می شود. مهم ترین و پرمعامله ترین نوع اوراق بهادار، سهام شرکت ها می باشد و برای همین است که عده زیادی بورس را با خرید و فروش سهام می شناسند.

سرمایه گذاری در بورس می تواند مزایای زیادی داشته باشد و در عین حال معایبی نیز داشته باشد. سرمایه گذاری در این بازار به رونق اقتصادی و به گردش در آمدن پول برای پیشرفت صنعت و شرکت ها کمک می کند و مانع از سرازیر شدن سرمایه به بازارهای موازی چون ارز و سکه یا مسکن می شود.

شما خودتان خوب می دانید که نقدینگی به سمت هر بازاری برود موجب تورم و افزایش قیمت ها می شود. اگر نقدینگی و سرمایه مردم متوجه بازار ارز شود، قمیت ارز به سرعت بالا می رود و متاسفانه این اتفاق در کشور در حال رخ دادن است. کاری که دولت باید انجام دهد این است که اعتماد مردم به بازار بورس را جلب کند تا سرمایه های آنان وارد این بازار شده و علاوه بر سود کردن به رشد اقتصاد کشور نیز کمک کند.

سود و ضرر در بورس

سرمایه گذاری در بورس می تواند سود بسیار خوبی داشته باشد و سود این بازار از بسیاری از بازارهای دیگر بیشتر است و مزیت های بیشتری هم دارد. خیلی ها پول خود را در بانک می گذارند و سالانه 20 تا 30 درصد سود می گیرند در حالی که حداقل سود بازار بورس در یک سال بیش از 200 درصد می باشد. البته از آن سو باید توجه داشت که درست است که سود بورس زیاد است اما ریسک ضرر بسیار نیز در آن وجود دارد و برای همین است که خیلی ها به سمت این بازار پرنوسان نمی آیند.

هیچ کس نمی تواند به طور کامل و صددرصد پیش بینی کند که در بورس چه اتفاقی می افتد و روند قیمت ها چگونه خواهد بود و این یکی از ریسک های بازار مالی بورس می باشد. بنابراین سرمایه گذاری در بورس اگر چه دارای مزایای بسیاری است اما ریسک بالایی هم دارد و باید به این موضوع توجه کرد.

افراد مناسب برای سرمایه گذاری در بورس چه شخصیتی دارند؟

سوال اصلی اینجاست که چه کسانی در بورس سود می کنند و چه کسانی برای سرمایه گذاری در این بازار پرنوسان مناسب هستند. افرادی که می خواهند در بورس موفق باشند دارای چندین ویژگی مناسب باشند که ما در زیر به توضیح آنها می پردازیم.

1.صبور بودن:

صبر کلید موفقیت در بورس است. یکی از مهم ترین ویژگی های شخصیتی افراد موفق در بورس صبر است. آنها بر خلاف دیگر افراد سریع وارد خرید و فروش نمی شوند و هیجانی عمل نمی کنند. این صبر می تواند از دو چیز نشات گرفته باشد که یکی تجربه است و دیگری دانش. زمانی که شما در بورس تجربه داشته باشید می دانید که این پایین آمدن ها و منفی شدن سهام تمام خواهد شد و در آخر شما سود خواهید کرد و  دانش نیز باعث می شود که علی رغم ضرر، شما از سهام ارزشمند خود مراقبت کنید و به راحتی آن را نفروشید.

خیلی از افراد موفق شاید اصلا روزهای متوالی به پرتفوی خود نگاه هم نمی کنند چون قصد آنها بلندمدت بوده است اما افراد مبتدی و بدون تجربه با کوچکترین منفی ناراحت و با کوچکترین مثبت خوشحال می شوند. آنها به سرعت سهام خود را فروخته و یا سهام جدیدی را می خرند و همین موضوع باعث می شود تا در این بازار یا ضرر کنند و یا به سود چندانی دست نیابند.

2.استراتژی داشتن:

استراتژی داشتن در بورس بسیار مهم است. این که شما استراتژی معاملاتی مشخصی برای خود داشته باشید باعث می شود تا بدانید چه می کنید. افراد دارای استراتژی می دانند که برای کمترین ضرر و بیشترین سود چه کاری انجام دهند. آنها در کف قیمت می خرند و در اوج می فروشند، پله ای خرید می کنند، برای خود حد سود و حد ضرر تعریف می کنند و می دانند که باید چطور در بازار پرنوسان بورس جلو بروند.

3.کنترل احساسات:

یکی از مهم ترین عواملی که باعث موفقیت در بورس می شود این است که افراد بتوانند احساسات و هیجانات خود را کنترل کنند. افراد مناسب برای سرمایه گذاری به راحتی دچار هیجان نمی شوند و بر اساس احساسات و جو روانی سهمی را نمی خرند و یا سهمی را نمی فروشند. بارها پیش آمده است که افراد بر اساس هیجان زیاد موجود در بازار سهمی را خریده اند اما پس از مدتی پشیمان شده اند و یا این که سهمی را فروخته اند و بعد از مدتی فهمیده اند که سهم ارزشمندی بوده است. سرمایه گذاری در بورس نیازمند حفظ آرامش و کنترل احساسات می باشد. متاسفانه سهامداران بی تجربه با کوچکترین هیجانی وارد معاملاتی می شوند که بعدها باعث ضررشان می شود.

4.برنامه ریزی و وقت گذاشتن:

بدون برنامه ریزی نمی توان در بورس موفقیت زیادی کسب کرد. شما باید به خوبی مشخص کنید که در روز چقدر می خواهید صرف بررسی بازار بورس کنید و مدت زمان نگهداری یک سهم چقدر خواهد بود. همه این برنامه ریزی ها باید بر اساس تحلیل و تجربه صورت بگیرد چون در غیر این صورت موجب پشیمانی خواهد شد. شما باید برای بازار بورس وقت بگذارید و روز به روز بر دانش مالی خود در بورس بیافزایید.

5.قدرت ریسک:

یکی از ویژگی های که باعث سود بسیاری در بورس می شود و شخصیت های موفق در بورس و دیگر بازارهای مالی از این ویژگی به بهترین شکل استفاده می کنند، ریسک پذیری می باشد. فردی که نتواند ریسک کند سود چندانی هم نخواهد کرد. منظور از قدرت ریسک این نیست که بی برنامه و تحلیل جلو رفت بلکه منظور این است که باید این جرات را داشت که معاملاتی را انجام داد که ریسک بالایی دارند. اگر فردی به تحلیل ها و تجربه های خود اطمینان داشته باشد دیگر از ریسک کردن نخواهد ترسید چون مطمئن است که می خواهد معامله درستی انجام دهد.

6.مشورت کردن:

مشورت کردن به معنای شریک شدن در عقل دیگران است. سرمایه گذاری در بورس می تواند نکته ها و جوانب زیادی داشته باشد و به همین خاطر سرمایه گذاران می توانند تجربیات خود را در اختیار دیگر سهامداران قرار دهند. افراد موفق در بازار سرمایه همواره از نظرات دیگران استفاده می کنند و با حرفه ای ها مشورت می کنند. آنها سعی می کنند انواع تحلیل ها و نظرات را بشنوند و بررسی کنند و سپس بهترین تصمیم را بگیرند.

7.آپدیت بودن:

سرمایه گذاری در بورس نیازمند این است که شما تازه ترین اخبار را به سرعت بخوانید و تاثیر آنها بر بازار مالی بورس را بررسی کنید. افرادی برای بورس مناسب هستند که باحوصله باشند و پی گیر اخبار مهم اقتصادی و مرتبط با بورس باشند.

8.قدرت تحلیل داشتن:

یک فرد مناسب برای سرمایه گذاری در بورس، قدرت تحلیل خوبی دارد و می تواند به خوبی بفهمد که روند قیمت ها در بورس به چه شکلی تغییر می کنند. البته قدرت تحلیل از تجربه و دانش بدست می آید. تجربه با بودن در بازار بورس و انجام معامله بدست می آید و دانش هم باید از طریق آموزش صحیح بدست آید.

نتیجه گیری

سرمایه گذاری در بورس دارای ریسک بالایی است و علاوه بر سود، ضرر هم دارد. یک فرد مناسب برای بورس باید باحوصله باشد، صبر و تحمل داشته باشد، قدرت تحلیل خوبی داشته باشد، آپدیت باشد و پیگیر خبرها باشد، با دیگران مشورت کند و از نظرات آنها استفاده کند، اهل ریسک باشد و دل و جرئت ریسک کردن داشته باشد و دارای استراتژی معاملاتی مناسبی باشد.

برای بدست آوردن قدرت تحلیل مناسب و داشتن استراتژی مناسب، افراد باید آموزش ببینند و به خوبی با مفاهیم بورس آشنا شوند. سهمیران یکی از مجموعه هایی است که سالهاست در زمینه آموزش بورس و تحلیل آن فعالیت می کند.

افرادی که علاقمند به سرمایه گذاری در بورس هستنند با سهمیران به خوبی یاد می گیرند که مسائل بورس را تحلیل کنند، استراتژی معاملاتی داشته باشند و به خوبی ریسک معاملات خود را مدیریت کنند.

آموزش های سهمیران شما را با همه جوانب و نکات سرمایه گذاری در بازار پرنوسان بورس آشنا می کند و همه مفاهیم آن را به شما یاد می دهد . شما پس از آموزش دیدن دیگر ترسی از بالا و پایین شدن های بورس نخواهید داشت و به خوبی می توانید معاملات موفقی را انجام دهید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp