ورود و ثبت نام

ضرر در بورس چگونه است؟

بازار بورس، بازاری است که نوسان زیادی دارد و همین موضوع باعث می شود که عده زیادی در این بازار مالی دچار ضرر شوند. موضوع ضرر در بورس اهمیت زیادی دارد و برای همین است که در این مقاله سعی شده تا در این باره به شکلی مناسب توضیح داده شود.

بورس چیست؟

بازار بورس، جایی است که در آن اوراق بهادار بین معامله گران مورد خرید و فروش واقع می شوند. مهم ترین این اوراق بهادار، سهام شرکت ها می باشد و خیلی ها بورس را با سهام می شناسند.

در بورس، شرکت ها از طریق ارائه سهام خود سعی در جذب سرمایه و در نتیجه رسیدن به اهداف مالی خود هستند. هر چقدر که سهمی ارزشمندتر باشد، سرمایه بیشتری از طرف مردم به سوی آن سرازیر خواهد شد.

سود و ضرر در بورس

در بورس هم سود وجود دارد و هم ضرر. این که یک فرد چقدر در بازار بورس ضرر کند به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر یک فرد در بازار بورس بتواند به خوبی معامله انجام دهد، دارای استراتژی معاملاتی باشد، تحلیل قوی داشته باشد و صبر پیشه کند مطمئنا ضرر کمتر و سود بیشتری خواهد کرد. ضرر در بورس بیشتر برای افرادی است که هیجان زده عمل می کنند و دارای برنامه مشخصی در این بازار پرهیاهو و نوسان دار نیستند.

بنابراین مقوله سود و ضرر در بورس بیشتر به خود شخص معامله گر برمی گردد.

ضرر در بورس چگونه است؟

اما ضرر در بازار بورس چگونه اتفاق می افتد؟ ضرر در بورس می تواند به دو شکل اتفاق بیفتد که هر کدام آنها در جایگاه خود اهمیت دارند.

1.اصلاح قیمت ها:

حتما شما تا به حال این اصطلاح به گوشتان خورده است که قیمت در حال اصلاح می باشد. اصلاح در بورس به معنای پایین آمدن قیمت به صورت موقت و برای واقعی تر شدن قیمت ها می باشد. اصلاح در بورس موضوعی بسیار طبیعی است و بنابراین ضرر در بورس خیلی اوقات به خاطر اصلاح قیمت ها می باشد.

شما سهمی را می خرید و پس از مدتی می بینید که روند قیمت آن منفی می شود و شما دچار ضرر می شوید. اگر اصلاح اتفاق افتاده باشد جای نگرانی وجود ندارد چون در عرض مدت کوتاهی دوباره رشد آن شروع خواهد شد و شما سود خواهید کرد. برای این که دچار ضرر کمتری بر اثر اصلاح شوید همواره سعی کنید که یک سهم را در کف قیمت بخرید و در اوج بفروشید. شما باید تشخیص دهید که چه زمانی اصلاح یک سهم به پایان رسیده است و چه زمانی اصلاح آن شروع خواهد شد. تحلیل تکنیکال می تواند در این زمینه بسیار کارگشا باشد و شما از طریق اندیکاتورها می توانید به این موضوع پی ببرید.

2.ریزش قیمت ها:

یکی از مواردی که ریسک بورس را بالاتر می برد امکان وقوع ریزش در بازار است. ریزش با اصلاح فرق می کند. در اصلاح قیمت ها نهایتا تا 20 یا حداکثر 30 درصد پایین می آیند اما در ریزش قیمت ها حتی تا 70 درصد هم ممکن است پایین بیایند. در واقع ریزش یعنی از دست رفتن بخش عمده ای از ارزش یک سهم و این می تواند ضرر در بورس را به یک معضل تبدیل کند.

در همین چند مدت اخیر ما با ریزش بازار بورس مواجه بوده ایم اما چیزی که باید به آن توجه کرد این است که در  ریزش هم کسانی برنده اند که تحلیل قوی تر و برنامه بهتری داشته باشند. خیلی از باتجربه ها وقتی حس می کنند که ریزشی در حال اتفاق افتادن است در اولین فرصت سهام خود را در بالاترین قیمت ممکن به پول نقد تبدیل می کنند و برای مدتی از بازار خارج می شوند تا دوباره برگردند.

ماندن در ریزش بورس

آنهایی هم که در ریزش گرفتار می شوند دو دسته هستند. دسته اول کسانی هستند که می دانند باید صبر کنند و سهمی که 40 ، 50 و یا 60 درصد منفی شده است ودیگر برای فروش مناسب نیست و اتفاقا این موقعیت ها برای خرید پله ای سهام ارزشمند بسیار مناسب هستند. دسته دوم اما متاسفانه ضرر در بورس را با عملکرد هیجان زده و بی برنامگی برای خود دو چندان می کنند. آنها به سرعت وارد صف های فروش می شوند و سهام ارزشمند خود را از دست می دهند.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که شما باید با تحلیل های درست و قوی به سرعت تشخیص دهید که چه وضعیتی پیش روی شماست تا بهترین تصمیم را بگیرید. آیا بازار در حال اصلاح است یا در حال ریزش؟ اگر بتوانید به خوبی تشخیص دهید که ضرر در بورس شما به دلیل کدام وضعیت در حال اتفاق افتاده است می توانید بهترین تصمیم را بگیرید. شما می توانید در هر کدام از این موقعیت ها با انجام کارهای درست از ضرر خود جلوگیری کنید و به سود مناسبی دست یابید.

ضرر در بورس به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

تا اینجا دانستید که ضرر در بازار پرتلاطم بورس می تواند بر اثر اصلاح قیمت ها یا ریزش قیمت ها باشد و در  هر کدام از این شرایط شما باید عملکرد متناسب با آن را داشته باشید. اما برای ضرر کردن در بورس دلایلی وجود دارد که ما در زیر به آنها می پردازیم:

نداشتن استراتژی:

افراد موفق در بورس دارای استراتژی های معاملاتی مناسب هستند. آنها در هر معامله برای خودشان استراتژی مشخصی دارند و با این استراتژی ها بیشترین سود و کمترین ضرر را از آن خود می کنند. آنها در کف قیمت می خرند و در اوج می فروشند، پله ای خرید می کنند، برای خود حد سود و حد ضرر تعریف می کنند و می دانند که باید چطور در بازار پرنوسان بورس جلو بروند. از آن سو افرادی که دارای استراتژی معاملاتی نیستند و برنامه ای برای خود ندارند دچار ضرر زیادی خواهند داشت. ضرر در بورس برای افرادی که نمی دانند چه می کنند بسیاز زیاد خواهد بود.

شتابزده عمل کردن:

ضرر  کردن در بورس برای افرادی که شتابزده عمل می کنند و با هیجان از صف فروش به صف خرید می روند و یا بالعکس، در بورس ضرر زیادی را متحمل می شوند. اگر کسی می خواهد در بازار بورس به سود مناسبی برسد باید هیجانات خود را کنترل کند و شتابزده عمل نکند و اسیر احساسات بازار نشود.

مسئولیت نپذیرفتن:

اگر فردی در بورس همه تقصیرها را به گردن دیگران بیندازد و خودش مسئولیت معاملاتش را نپذیرد روز به روز دچار ضرر بیشتری خواهد شد. معامله گر ماهر و با تجربه اگر در یک معامله ای شکست بخورد مسئولیت آن را هم بر عهده خواهد گرفت و سعی می کند دیگر آن را تکرار نکند و برای همین است که روز  به روز در بازار سرمایه موفق تر خواهد بود.

تحلیل نداشتن یا تحلیل ضعیف:

یکی از چیزهایی که همواره باعث ضرر در بورس می شود، تحلیل ضعیف و یا نداشتن تحلیل است. اگر دوست دارید تا در بورس سود کنید باید بتوانید به خوبی مسائل این بازار پرنوسان را تحلیل کنید. برای افزایش قدرت تحلیلتان، شما باید آموزش ببینید و به خوبی پیگیر اخبار اقتصادی باشید. شما باید در بورس دو تحلیل فاندامنتال و تکنیکال را به خوبی یاد بگیرید و از آنها استفاده کنید.

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی، همان گونه که از نامش پیداست به بررسی عوامل بنیادی و ریشه ای تاثیرگذار بر روی یک سهم می پردازد. این تحلیل به شما نشان می دهد که ارزش واقعی یک سهم چقدر است. اگر شما بتوانید تشخیص بدهید که ارزش واقعی یک سهم چقدر است و در طی یک سال و دو سال آینده، ارزش این سهم چگونه تغییر خواهد کرد مسلما بهترین تصمیم را درباره آن خواهید گرفت.

تحلیل تکنیکال اما روشی برای پیش بینی نوسانات قیمت یک سهم از طریق قیمت و تغییرات، حجم معاملات و دیگر موارد است. تحلیل تکنیکال در تمام بازارهایی که بر اساس عرضه و تقاضا فعالیت می کنند کاربرد دارد و می تواند مفید باشد. تحلیل گران تکنیکال بر خلاف تحلیل گران بنیادی، دنبال بررسی عوامل بنیادی بر روی یک سهم و اندازه گیری ارزش ذاتی یک سهم یا اوراق دیگر نیستند و تنها چیزی که دنبال آن هستند پیش بینی قیمت و تحلیل نمودار می باشد.

نتیجه گیری

ضرر در بورس می تواند موجب از دست رفتن سرمایه و روحیه شما شود و بنابراین شما باید یاد بگیرید که چگونه از ضرر خود در این بازار کم کنید. ضرر می تواند بر اثر اصلاح قیمت ها اتفاق بیفتد که چیزی طبیعی است و یا بر اثر ریزش بورس باشد که بسیار کمتر در بورس اتفاق می افتد. برای کسب سود در بورس و ضرر کمتر، شما باید مهارت معامله کردن خود را بالاتر برده و قدرت تحلیل خود را با آموزش دیدن افزایش دهید.

سهمیران

آموزش دیدن در بورس امری حیاتی است و افرادی در بورس موفق هستند که نگاهی علمی به بورس داشته باشند. سهمیران مجموعه ای است که سالها در زمینه آموزش بورس فعالیت می کند و می تواند به خوبی شما را با مقوله سرمایه گذاری در بورس و جوانب آن آشنا کند. این مجموعه به شما نشان خواهد داد که چگونه می توان کمترین ضرر را داشت باشید و حتی در شرایط دشوار نیز سود مناسب خود را از بازار بدست آورید.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp