ورود و ثبت نام

در این مقاله درباره کارمزد کارگزاری ها در سال 99 توضیحاتی داده شده است.

همان گونه که همه شما می دانید این روزها تب بورس بسیار بالا رفته است و عده زیادی وارد بازار مالی بورس شده اند تا به سود بیشتری برسند. بازار بورس، بازاری است که می تواند فرصتی عالی برای سرمایه گذاری باشد. در این میان کارگزاری ها نقش تعیین کننده ای داشته و همه کارهای خرید و فروش سهامدارن خرد و کلان بر عهده آنها می باشد.

کارگزاری در واقع واسطه بین افراد سهامدار و شرکت برای انجام امور خرید و فروش و دیگر کارها می باشد. کارگزاری ها نقش بسیار مهمی را در بورس ایفا می کنند و برای همین، استفاده از یک کارگزاری خوب بسیار می تواند به سهامدار کمک کند.

 

کارمزد کارگزاری

کارمزدی که با عنوان حق کارگزاری دریافت می گردد تنها یکی از انواع کارمزد است. معادل کارمزد در زبان انگلیسی کلمه کمیسیون (Commission) است و  به آن بهره نیز گفته می شود. کارمزد هزینه خدمات و سرویس هایی است که به خاطر مدیریت خرید و فروش انواع اوراق بهادار و یا ارائه مشاوره در زمینه سرمایه گذاری گرفته می شود. هزینه از سوی مشتریان به کارگزاری ها پرداخت می شود و در ازای آن هم کارگزاری ها این خدمت ها را انجام می دهند.

معاملاتی که در بازارهای بورس و فرابورس انجام می شوند همگی دارای کارمزد هستند. در واقع بخشی بسیار اندکی از هر معامله به کارگزاری پرداخت می شود تا معامله صورت پذیرد. البته باید توجه داشت که کارمزد در زمان خرید یک سهام با زمان فروش یک سهام متفاوت است . دلیل این موضوع این است که در هنگام فروش سهام، مالیات سهم نیز باید پرداخت گردد.

اما مبلغ کارمزد خرید و فروش سهام در بورس، چقدر است؟( دقت کنید که این کارمزدها تنها به سهام تعلق دارند و دیگر اوراق بهادار کارمزدهای متفاوتی دارند).

کارمزد کارگزاری ها در سال 99

تا اینجا دانستید که کارگزاری چیست و کارمزد به چه علت دریافت می شود. حال می خواهیم به سراغ کارمزد کارگزاری ها در سال 1399 برویم و ببینیم این کارمزدها چگونه دریافت می شود.

کارمزد خرید سهام

کارمزد خرید سهام، حدود 49 صدم درصد می باشد.

بگذارید با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید قصد دارید هزار سهم شرکت (الف) را به قیمت هر سهم، 300 تومان خریداری کنید. در این صورت، جمع همه مبلغ مورد نیاز برای خرید سهام، 300 هزار تومان خواهد بود. با توجه به این که کارمزد خرید سهام، 49 صدم درصد می باشد، شما باید حدودا مبلغ 1470 تومان کارمزد نیز برای خرید سهام مورد نظر پرداخت نمایید.

کارمزد و مالیات فروش سهام

کارمزد فروش سهام، 53 صدم درصد مبلغ یک معامله است. در فروش سهام، علاوه ‌بـر کارمزد، 50 صدم درصد هم مالیات از فروشنده سهام دریافت می گردد که جمعا برابر با یک ممیز سه صدم درصد می باشد.

در مثال قبل فرض کنید قصد دارید هزار سهم شرکت (الف) را به قیمت هر سهم، 150 تومان به فروش برسانید. در این صورت، جمع همه مبلغ مورد نیاز برای فروش سهام، 150 هزار تومان خواهد بود. باتوجه به این که کارمزد فروش سهام، 49 صدم درصد و مالیات فروش نیز برابر با 50 صدم درصد (در مجموع یک ممیز سه صدم درصد ) است، شما باید در مجموع 1545 تومان بابت این معامله پرداخت نمایید.

کارمزد خرید و فروش اوراق مشارکت و اوراق اجاره

کارمزد خرید و فروش اوراق مشارکت و اوراق اجاره در بازار بورس حدود یک هفتم کارمزد خرید و فروش سهام، یعنی 7 صدم درصد مبلغ معامله می باشد( البته برخلاف سهام، فروش این اوراق مشمول پرداخت مالیات نمی‌شود). به عنوان مثال، اگر شما قصد داشته باشید 300 هزار تومان اوراق مشارکت در بورس خریداری کنید یا بفروشید، فقط بایـد 210 تومان کارمـزد پرداخت کنید.

بنابراین، همانطور که ملاحظه می نمایید، کارمزد و مالیات خرید و فروش سهام و سایر انواع اوراق بهادار در بورس، بسیار کم بوده و همین موضوع نیز یکی از مزایای بورس، در مقایسه با دیگر بازارهای مالی به حساب می آید.

نکاتی که باید درباره کارمزد کارگزاری ها در سال 99 بدانید:

1.در زمان خرید و فروش و انجام معاملات، هنگام خرید مالیاتی اخذ نمی گردد و تنها در زمان فروش اوراق باید مالیات پرداخت گردد.

2.کارمزد و مالیالتی که پرداخت می شود به صورت مستقیم از حسابی که افراد در کارگزاری دارند کم می گردد و به این شکل نیست که در پایان هر دوره باید مبالغی را پرداخت نمود.

3.مالیات پرداختی در فروش سهام برای ایجاد جذابیت بیشتر از 5 درصد به 1 درصد کاهش یافته است و این مبلغ ربطی به سود و زیان فرد در یک معامله ندارد.
4.کارمزد و مالیات سهام های موجود در در بازار بورس، فرابورس، اوراق تسهیلات مسکن، اوراق اختیار فروش تبعی، اوراق مشارکت یکسان نیست و هر اوراق بهادار نرخ و کارمزد خودش را دارد.

کارگزاری حافظ

تا این جا دانستید که کارگزاری چیست و برای چه چیزی کارمزد دریافت می کند و کارمزد کارگزاری ها در سال 99 بر طبق چه اصولی دریافت می شود. انتخاب یک کارگزاری می تواند در معامله گری اشخاص در بازار بورس تاثیر زیادی داشته باشد و فرد باید همواره سعی کند تا بهترین کارگزاری را برای خود انتخاب کند.

کارمزدها در کارگزاری های مختلف تفاوتی با هم ندارند و برای همین است که توجه کردن به کارمزد کارگزاری ها نمی تواند چندان در انتخاب یک کارگزاری مناسب به سرمایه گذار کمک کند. شخص معامله گر باید به چیزهایی توجه کند که باعث سرعت عمل او در معاملات، انتقال سریع پول و برداشت سریع آن و دسترسی به پلتفرم امن و مناسب باشد. کارگزاری حافظ یکی از بهترین کارگزاری های کشور است که سالهاست در زمینه بورس فعالیت می کند و بهترین ها را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. در زیر چند تا از ویژگی ها ممتاز کارگزاری حافظ آورده شده است:

1.انجام سریع معاملات در بورس:

کافی است تا شما بخواهید سهمی را بخرید یا این که آن را بفرشید، کارگزاری حافظ در سریع ترین زمان ممکن این کار را برای شما انجام می دهد. بارها دیده ایم که به دلیل خرابی سیستم، افراد از معاملات خود در بورس جا مانده اند و این چیزی است که ما روی آن حساس هستیم. سرعت کارگزاری حافظ ضمانت کیفیت خدمات آن است.

2.ارائه همراه تریدر:

همان طور که خود شما می دانید این روزها، تلفن همراه یکی از مهمترین وسایل زندگی افراد شده است و بسیاری از کارها با آن انجام می شود. برای معاملات بورسی هم این قاعده برقرار است و افراد می توانند از طریق موبایل خود مسائل بورسی خود را دنبال کنند. کارگزاری حافظ در این زمینه، یکی از بهترین اپلیکیشن های ترید را ارائه کرده است تا افراد بتوانند آن را بر روی گوشی خود نصب کرده و سهام خود را دنبال کنند. نرم افزار همراه تریدر کارگزاری حافظ هم به شکل نسخه اندروید و هم به شکل نسخه IOS در دسترس افراد قرار دارد و سهامداران می توانند از آن استفاده کنند.

از طریق این نرم افزار شما می توانید به خوبی سبد یا پرتفوی خود را ببینید، اگر دوست داشتید سهمی را بخرید و بفروشید، نمای بازار را مشاهده کنید و کارهای بسیار دیگری را انجام دهید.

ارائه گزارش های تحلیلی:

مهم ترین موردی که در بازار بورس می تواند یک سهامدار را به سود سرشار برساند، قدرت تحلیل می باشد. سهامداران باید بتوانند به خوبی روند بازار بورس را تحلیل کنند و دریابند که قرار است چه اتفاقاتی برای سهم هایشان بیفتد. قدرت تحلیل به افراد این امکان را می دهد که به موقع به یک سهم ورود کنند و به موقع از یک سهم خارج شوند تا بیشترین سود را ببرند. در این میان گزارش های تحلیلی و تحلیل های دقیق می تواند کمک بسیار خوبی برای سهامداران می باشد. کارگزاری حافظ همواره تحلیل های مناسب را از سهم ها و شرکت های مختلف بورسی ارائه می دهد و می تواند کمک بسیار خوبی برای افرادی باشد که دنبال تحلیل دقیق مسائل و سهام بورس هستند.

هم چنین کارگزاری حافظ، گزارش های روزانه ای را از بازار بورس ارائه می دهد و نشان می دهد که چه سهامی بیشترین تاثیر را در شاخص کل داشته اند(چه مثبت و چه منفی). این گزارش ها برای اشخاص سهامدار بسیار مفید خواهند بود و میتوانند به درک بازار بورس بسیار کمک کنند و باعث می شود تا آنها بتوانند سود بیشتری از بازار بورس بدست آورند.

نتیجه گیری

کارمزد ، مبلغی است که یک کارگزاری در ازای انجام معامله از شما دریافت می کند. درصد مشخصی از یک معامله به عنوان کارمزد مشخص می شود. مقدار کارمزد کارگزاری ها در سال 99 مشخص شده است که در بالاتر ذکر شد و شما می توانید به خوبی ببنید که برای هر معامله چه درصدی کارمزد گرفته می شود.

حتما یادتان باشد که برای موفقیت در معاملات خود در یک بروکر موفق و معتبر مانند کارگزاری حافظ ثبت نام کنید. این کارگزاری بهترین پلتفرم معاملاتی را در اختیار شما قرار می دهد و بهترین پشتیبانی را از شما انجام می دهد.

بعلاوه این که سهمیران به عنوان شعبه ای از کارگزاری حافظ می تواند بهترین آموزش ها و تحلیل ها را در اختیار شما قرار دهد و نگاه شما به بازار بورس را به نگاهی تحلیلی تبدیل کند. سهمیران بهترین ها را در اختیار شما سهامداران قرار می دهد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp