ورود و ثبت نام

آیا در هنگام ضرر در بورس سهام خود را بفروشیم؟

خیلی ها این روزها در حال رصد بازار بورس هستند چون در آن سهام دارند و انتظار دارند تا قیمت سهامشان بالا برود. این روزها حال بازار چندان بد نیست اما چندان خوب هم به نظر نمی رسد و باید منتظر ماند و مشاهده نمود که چه خواهد شد. در این مقاله می خواهیم توضیح دهیم که آیا در هنگام ضرر در بورس سهام خود را بفروشیم یا نه.

ضرر در بورس

ضرر در بورس زمانی اتفاق می افتد که قیمت یک سهم خریداری شده از قیمت خرید آن توسط سرمایه گذار پایین تر بیاید و به اصطلاح منفی شود. در اثر پایین آمدن قیمت فرد مقداری از سرمایه خود را از دست می دهد و دچار ضرر می شود و زمانی که قیمت سهم از قیمت خرید اولیه بالاتر برود فرد اصطلاحا سود می کند. ضرر در بورس به دو شکل اتفاق می افتد:

1.اصلاح قیمت ها:

حتما شما تا به حال این اصطلاح به گوشتان خورده است که قیمت در حال اصلاح می باشد. اصلاح در بورس به معنای پایین آمدن قیمت به صورت موقت و برای واقعی تر شدن قیمت ها می باشد. اصلاح در بورس چیزی بسیار طبیعی است و بنابراین ضرر در بورس خیلی اوقات به خاطر اصلاح قیمت ها می باشد.

شما سهمی را می خرید و پس از مدتی می بینید که روند قیمت آن منفی می شود و شما دچار ضرر می شوید. اگر اصلاح اتفاق افتاده باشد جای نگرانی وجود ندارد چون در عرض مدت کوتاهی دوباره رشد آن شروع خواهد شد و شما سود خواهید کرد. برای این که دچار ضرر کمتری بر اثر اصلاح شوید همواره سعی کنید که یک سهم را در کف قیمت بخرید و در اوج بفروشید.

2.ریزش قیمت ها:

یکی از مواردی که ریسک بورس را بالاتر می برد امکان وقوع ریزش در بازار است. ریزش با اصلاح تفاوت دارد. در اصلاح قیمت ها نهایتا تا 20 یا حداکثر 30 درصد پایین می آیند اما در ریزش قیمت ها حتی تا 70 درصد هم ممکن است پایین بیایند. در واقع ریزش یعنی از دست رفتن بخش عمده ای از ارزش یک سهم و این می تواند ضرر در بورس را به یک معضل تبدیل کند.

آیا در هنگام ضرر در بورس سهام خود را بفروشیم؟

نمی توان به این سوال جوابی قطعی داد و باید با توجه به شرایط تصمیم گرفت. در اینجا ما به بررسی چند حالتی که در هنگام ضرر در بورس برای سهام اتفاق می افتد می پردازیم:

1.سهم شما سهم ارزشمندی است و شما بر اثر اصلاح ضرر کرده اید:

در چنین شرایطی باید گفت که نباید سهم یا سهامتان را بفروشید. فرض کنید سهمی را خریده و حالا 20 درصد منفی شده است ولی شما مطمئنید که این سهم در طی چند ماه بعد جای رشد زیادی دارد و حداقل 70 درصد به شما سود خواهد داد . مسلم است که شما باید چنین سهم یا سهامی را نگهداری کنید و آن را نفروشید. سهمی که مستعد رشد است باید نگهداری شود چون دیر یا زود به شما سود خواهد داد.

2.بر اثر اصلاح در بورس ضرر کرده اید اما سهمتان ارزش چندانی ندارد:

ضرر در بورس خیلی اوقات بر اثر خریدن سهامی اتفاق می افتد که ارزش چندانی ندارند و به اصطلاح حباب هستند. حباب قیمت می تواند ضرر زیادی به سرمایه افراد در بورس بزند. برای همین است که همیشه تاکید می شود که باید با تحلیل سهم خرید و صرفا بر اثر هیجانات و شنیده ها اقدام نکرد.

در چنین شرایطی که سهم شما چندان ارزشمند نیست و می دانید که حالا حالاها رشد خاصی نخواهد کرد بهتر است که آن را هر چه سریع تر بفروشید و به سراغ سهام ارزشمندتری بروید.

یادتان باشد که روی هیچ سهمی تعصب نداشته باشید و اگر می بینید که سهمی ضرر کرده است و جای رشد چندانی هم ندارد سریع تر از دست آن خلاص شوید. باز هم می گوییم در اینجا تحلیل اهمیت بسیاری دارد.

3.سهم یا سهام ارزشمندی دارید و بر اثر ریزش بورس ضرر زیادی کرده اید:

در اینجاست که باید بگوییم مطلقا نباید دست به فروش سهم یا سهام خود بزنید. یادتان باشد که بالاخره روزهای سخت بورس تمام خواهد شد و رزوهای سبز باز می گردند و کسانی در این میان برنده هستند که از سهام ارزشمند خود محافظت کرده اند. آن جمله مشهور و تکراری را درباره صبر حتما به خاطر داشته باشید و به آن عمل کنید: در بورس پول از جیب افراد عجول به جیب افراد صبور می رود.

شاید بگویید اما نگران سرمایه خود هستیم. سوال اینجاست با فروختن سهامی که حالا 60 درصد یا بیشتر یا کمتر ضرر کرده اند می خواهید چه چیزی بخرید و چه سرمایه گذاری انجام دهید. قیمت مسکن و طلا بسیار افزایش یافته است و این که شما سهام خود را با ضرر زیاد بفروشید و حالا به سراغ خرید چیزهای بسیار گران بروید اصلا عاقلانه نیست. پس از سهام ارزشمند خود محافظت کنید تا دوباره اوضاع به روال عادی برگردد و شما سود مناسب خود را از سهام خود برداشت کنید و پاداش صبرتان را بگیرید.

4.سهم یا سهام ارزشمندی ندارید و در اثر ریزش بورس ضرر زیادی کرده اید:

در اینجا نمی توان با قطعیت گفت که سهم یا سهام خود را بفروشید یا نگهداری کنید. این حالت بستگی به عوامل مختلفی دارد. یکی از این عوامل درصد منفی بودن سهم است. اگر سهم شما 50 درصد یا بیشتر در بازار بورس ضرر کرده است بهتر است آن را کمی بیشتر نگهداری کرده تا قیمتش بالاتر برود و با ضرر کمتری آن را بفروشید. 50 ، 60 یا 70 درصد ضرر حتی برای سهام نه چندان ارزشمند هم خیلی زیاد بوده  و هیچ سهمی نباید تا این اندازه منفی باشد.

صبر کنید تا سهمتان به 30 درصد یا 20 درصد منفی برسد و سپس به سرعت آن را بفروشید. اگر هم سهم یا سهامتان 40 یا 30 درصد ضرر کرده است انتخاب با شماست که آن را بفروشید یا نگهداری کنید. یادتان باشد که در این شرایط از نظرات افراد متخصص و با تجربه در بازار بورس استفاده کنید تا کمترین ضرر و بیشترین ضرر را از آن خود کنید.

دلایل ضرر کردن در بورس

ضرر در بورس می تواند به دلایل زیادی اتفاق بیفتد که ما در اینجا به چند عامل اشاره می کنیم:

نداشتن استراتژی مناسب:

افراد موفق در بورس دارای استراتژی های معاملاتی مناسب هستند. آنها در هر معامله برای خودشان استراتژی مشخصی دارند و با این استراتژی ها بیشترین سود و کمترین ضرر را از آن خود می کنند.

شتابزده عمل کردن:

ضرر در بورس برای افرادی که شتابزده عمل می کنند و با هیجان از صف فروش به صف خرید می روند و یا بالعکس بیشتر رخ می دهد.

تحلیل نداشتن یا تحلیل ضعیف:

یکی از چیزهایی که همواره باعث ضرر در بورس می شود، تحلیل ضعیف و یا نداشتن تحلیل است. اگر دوست دارید تا در بورس سود کنید باید بتوانید به خوبی مسائل این بازار پرنوسان را تحلیل کنید. برای افزایش قدرت تحلیلتان، شما باید آموزش ببینید و به خوبی پیگیر اخبار اقتصادی باشید.

مسئولیت نپذیرفتن:

اگر فردی در بورس همه تقصیرها را به گردن دیگران بیندازد و خودش مسئولیت معاملاتش را نپذیرد روز به روز دچار ضرر بیشتری خواهد شد.

کارگزاری حافظ

انتخاب یک کارگزاری می تواند در معامله گری اشخاص در بازار بورس تاثیر زیادی داشته باشد و فرد باید همواره سعی کند تا بهترین کارگزاری را برای خود انتخاب کند.

شخص معامله گر باید به چیزهایی توجه کند که باعث سرعت عمل او در معاملات، انتقال سریع پول و برداشت سریع آن و دسترسی به پلتفرم امن و مناسب باشد. کارگزاری حافظ یکی از بهترین کارگزاری های کشور است که سالهاست در زمینه بورس فعالیت می کند و بهترین ها را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. در زیر برخی از ویژگی های ممتاز کارگزاری حافظ آورده شده است:

1.انجام سریع معاملات در بورس:

کافی است تا شما بخواهید سهمی را بخرید یا این که آن را بفرشید، کارگزاری حافظ در سریع ترین زمان ممکن این کار را برای شما انجام می دهد. بارها دیده ایم که به دلیل خرابی سیستم، افراد از معاملات خود در بورس جا مانده اند و این چیزی است که ما روی آن حساس هستیم. سرعت کارگزاری حافظ ضمانت کیفیت خدمات آن است.

2.ارائه همراه تریدر:

کارگزاری حافظ ،یکی از بهترین اپلیکیشن های ترید را ارائه کرده است تا افراد بتوانند آن را بر روی گوشی خود نصب کرده و سهام خود را دنبال کنند. نرم افزار همراه تریدر کارگزاری حافظ هم به شکل نسخه اندروید و هم به شکل نسخه IOS در دسترس افراد قرار دارد و سهامداران می توانند از آن استفاده کنند.

نتیجه گیری ضرر در بورس

ضرر در بورس می تواند به دلایل زیادی اتفاق بیفتد. در جواب این سوال که آیا در هنگام ضرر در بورس سهام خود را بفروشیم یا خیر باید به بررسی حالت های مختلف پرداخت.

اگر سهم یا سهام ارزشمندی در بورس دارید(چه در اصلاح و چه در ریزش) حتما از آنها نگهداری کنید چون در نهایت مزد صبر خود را خواهید گرفت.

اگر هم سهم یا سهامتان چندان خوب و ارزشمند نیستند در حالت اصلاح سریعا آن را بفروشید و به سراغ خرید سهام خوب و سودده بروید و در حالت ریزش هم صبر کنید تا با کمترین ضرر آن را بفروشید.

سهمیران به عنوان مجموعه ای که سالهاست در زمینه آموزش بورس فعالیت می کند می تواند با آموزش های خود در اختیار شما قرار دهد که چگونه سهام ارزشمند را شناسایی کنید و چگونه کمترین ضرر در بورس را داشته باشید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp