ورود و ثبت نام

سرمایه گذاری کلاغی در بورس

بورس این روزها وضعیت باثباتی ندارد. بعضی روزها قرمز و منفی است و بعضی روزها مثبت و سبز. اشخاصی که در این بازار سرمایه گذاری کرده اند نگران سرمایه های خود هستند و دوست دارند تا دوباره بورس به مسیر صعودی خود بازگردد. در این مقاله می خواهیم تا درباره سرمایه گذاری کلاغی صحبت کنیم.

سرمایه گذاری در بورس

بورس بازاری است که سرمایه گذاری در آن می تواند در آن مزایای زیادی داشته باشد. اشخاص با سرمایه گذاری در بورس می توانند سود زیادی را نصیب خود کنند اما این به شرطی است که بدانند چگونه عمل کنند. نحوه سرمایه گذاری بسیار مهم است و باید درست انجام شود.

در بازار بورس، اوراق بهادار خرید و فروش می شوند که مهم ترین آنها سهام شرکت ها می باشد. سهام شرکت ها را باید بر اساس تحلیل درست و مناسب خرید تا به سود مناسبی رسید.

اگر شخصی که می خواهد در بورس سرمایه گذاری کند فردی آگاه، باحوصله و اهل تحلیل مسائل باشد بورس فرصتی عالی است اما اگر شخص سرمایه گذار عجول، ناآگاه و فاقد تحلیل باشد بورس تهدیدی جدی برای او خواهد بود.

سرمایه گذاری کلاغی

حتما شما هم این ضرب المثل را شنیده اید که کلاغ می خواست تا راه رفتن کبک را بیاموزد اما راه رفتن خودش را هم فراموش کرد. واقعیت این است که خیلی ها در بازار بورس مانند کلاغ عمل می کنند و برای همین است که اصطلاح سرمایه گذاری کلاغی در بورس جا افتاده است.

کلاغ فقط به فکر تقلید است و از خود چیزی برای ارائه ندارد. سرمایه گذاری کلاغی هم یعنی این که فردی فقط بر حسب آن که دیگران چکار می کنند عمل می کند و از خود هیچ ایده و تحلیلی ندارد. این شخص نمی داند که دیگران به چه علت یک سهم را می خرند و یا می فروشند و صرفا از آنها تقلید می کند و برای همین است که مدام در حال ضرر کردن است.

چرا سرمایه گذاری کلاغی باعث ضرر می شود؟

حتما همه شما دیده اید که فردی در بورس فعالیت می کند و بنابر توصیه و پیشنهاد شخص دیگر یا یک تیم در بورس سهمی را خریده است اما پس از مدتی فهمیده است که با این کار ضرر کرده است.

این فرد پس از مدت زمانی می فهمد که اگر سهم اول را نگه می داشت سود بیشتری می کرده است اما حالا با احتساب کارمزدی که پرداخته است و هم چنین کم ارزش تر بودن سهم جدید ضرر کرده است. اگر این شخص که به شیوه سرمایه گذاری کلاغی عمل کرده است مراقب سهم خود می بود و صرفا به تقلید دیگران نمی پرداخت و از خود تحلیل داشت حالا مجبور نبود تاسف بخورد و نگران سهمش باشد.

خیلی وقت ها پیش می آید که فرد سهمی را می فروشد و می خرد و تازه پس از آن که معامله به پایان رسیده است سراغ بررسی سهم می رود. سرمایه گذاری کلاغی یعنی شما از خود اراده ای نداشته باشید و تحت تاثیر جو یا بر طبق حرف های دیگران عمل کنید و از این صف خرید به دیگری و از صف فروش به صف فروشی بعدی بروید. با این کار خواهید دید که در آخر تنها کسی که ثروتمندتر نشده است  شما هستید.

جملاتی مانند ای کاش نمی فروختم، ای کاش می خریدم و ای کاش بیشتر صبر می کردم مدام از افرادی که سرمایه گذاری کلاغی انجام می دهند شنیده می شود.

چرا یک فرد سرمایه گذاری کلاغی انجام می دهد؟

چند مورد را می توان برای این که چرا یک شخص تبدیل به یک سرمایه گذار کلاغی می شود بیان کرد. در زیر به آنها اشاره شده است:

1.نداشتن تحلیل:

یکی از دلایلی که افراد گوششان را به دیگر افراد می سپارند این است که از خود تحلیل ندارند و نمی توانند روند یک سهم را بررسی کنند. آنها به همین دلیل ترجیح می دهند تا به حرف دیگران گوش دهند و از دیگران تقلید کنند و یک سرمایه گذاری کلاغی انجام دهد که نهایتا موجب استرس آنها خواهد شد.

2.اعتماد نداشتن به تحلیل خود:

گاهی اوقات اما افراد قدرت تحلیل سهام را دارند اما به دلیل این که اعتماد بنفس پایینی دارند ترجیح می دهند که گوششان به دهان دیگران باشد. آنها شجاعت این را ندارند تا بر اساس تحلیل خود عمل کنند و فکر می کنند که دیگران تحلیل های بهتری دارند. البته شاید دوست دارند که اگر تحلیل اشتباه درآمد خودشان را مقصر ندانند و دیگران را عامل شکست خود بدانند. بهر حال عدم اعتماد نداشتن به تحلیل خود و ترس داشتن یکی دیگر از دلیل های این است که افراد دست به سرمایه گذاری کلاغی می زنند.

3.عدم توانایی کنترل احساسات:

یکی دیگر از دلایل این که افراد با وجود داشتن یک سهم خوب و حتی دانستن این که سهمشان ارزشمند است گوش به حرف دیگران می دهند و آن را می فروشند و یا بالعکس سهم کم ارزشی را می خرند این است که روی احساسات خود کنترل چندانی ندارند.

فرد باید بتواند در بورس بر دو احساس ترس و طمع خود غلبه کند وگرنه به راحتی می تواند در دام سرمایه گذاری کلاغی بیفتد. اگر فردی بفهمد که شما از ضرر کردن می ترسید با حرف هایی چون این سهم به زودی منفی خواهد شد یا سهم دیگری بخر وگرنه ضرر می کنی و دیگر جملات باعث می شود تا شما سهم یا سهام ارزشمند خود را بفروشید.

اگر هم نتوانید طمع خود را کنترل کنید با جملاتی چون این سهم خیلی عالی است، این سهم را هر چه زودتر بخر، این سهم به زودی کلی سود می دهد و غیره تحریک می شوید و بدون تحلیل دست به سرمایه گذاری کلاغی می زنید.

4.نداشتن استراتژی معاملاتی:

یکی دیگر از دلایلی که افراد در دام سرمایه گذاری کلاغی می افتند این است که استراتژی معاملاتی مشخصی برای خود ندارند و اصطلاحا حزب باد هستند. زمانی که شما برنامه درستی برای معاملات خود نداشته باشید آن گاه به راحتی از این شاخه به آن شاخه می پرید و در نهایت دچار ضرر می شوید. شما باید مشخص کنید که آیا می خواهید سرمایه گذاری کوتاه مدت، میان مدت یا بلندمدت داشته باشید و برای هر کدام از آنها برنامه مشخصی داشته باشید تا بعدا بر طبق آنها عمل کنید و بیشترین سود را ببرید.

به طور کلی می توان گفت که سرمایه گذار کلاغی همیشه در استرس و ناراحتی به سر می برد چون بر اساس اطلاعات و پیشنهاد دیگران عمل کرده است. این فرد پس از ضرر کردن دیگران را سرزنش می کند اما مقصر اصلی خود اوست که تحلیلی برای خرید و فروش هایش نداشته است و برنامه مشخصی برای پیشبرد اهدافش نداشته است.

مزایای سرمایه گذاری در بورس

شفافیت در سرمایه گذاری

یکی از مزایای سرمایه گذاری در بورس این است که مسائل و امور مالی آن شفاف است. شرکت ها موظف هستند که در بورس شفاف عمل کنند. شرکت ها باید برنامه ها، اطلاعات و گزارشات مالی خود را برای بورس اعلام کنند. شما به خوبی می توانید مسائل مالی شرکت ها  را زیر نظر داشته باشید و این یکی از مزایای مهم بورس است.

از دست ندادن یکباره سرمایه

یکی دیگر از مزایا وفواید سرمایه گذاری در بورس این است که شما یکباره سرمایه خود را از دست نخواهید داد. در بورس به علت قوانینی که وجود دارد نهایت ضرری که شما در یک روز می کنید 5 درصد است و شما روند نزول کاهش ارزش سهام خود را به خوبی مشاهده می کنید.

تبدیل سریع به پول نقد

یکی از مزایای سرمایه گذاری در بورس این است که می توانید سرمایه و سهام خود را خیلی سریع به پول نقد تبدیل کنید. کافی است که درخواست بدهید تا پس از مدت کوتاهی، بانک پولتان را به حسابتان بریزد. این مزیت، بازار بورس را از دیگر بازارها متمایز می کند.

سرمایه گذاری با حداقل سرمایه:

هر کسی به اندازه سرمایه ای که در دست دارد می تواند وارد بورس شود. ممکن است یکی صدها میلیون سهم بخرد و یکی دیگر فقط پانصدهزار تومان سهم بخرد اما جالبی بورس اینجاست که ممکن است آن سهم پانصدهزار تومانی سود کند اما سهم های صدمیلیونی ضرر کنند. هر کس در توان خودش می تواند از بورس استفاده کند و این بسیار مناسب است.

خارج شدن راحت از بورس:

چند ماه قبل وارد بورس شده اید و حالا به اندازه کافی سود کرده اید و دیگر بیشتر از این نمی خواهید روی سرمایه خود ریسک کنید و می خواهید از آن خارج شوید. این یکی دیگر از مزایای بورس است. می توانید به راحتی همه سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنید و به راحتی بورس را فراموش کنید.

سهمیران

سهمیران یکی از شعبه های کارگزاری حافظ است که سالهاست در زمینه سرمایه گذاری در فارکس و آموزش مسائل بورس فعالیت می کند. مجموعه سهمیران با کلاس های آموزشی خود، تجربه و تخصص اساتید و تحلیل های خوبی که دارد می تواند فرصت بی نظیری باشد برای افرادی که دنبال یادگیری مسائل بورس هستند و می خواهند تا تحلیل خود را قوی تر کنند.

با آموزش دیدن شما دیگر در دام سرمایه گذاری کلاغی نخواهید افتاد و به خوبی خواهید فهمید که چگونه معامله کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp