ورود و ثبت نام

بازار بورس در حال حاضر یکی از داغ ترین موضوعات کشور است. امسال هزاران میلیارد تومان وارد این بازار شده است و میلیون ها کد بورسی برای افراد صادر شده است. خیلی ها هر روزه سهامی که خریده اند را بررسی می کنند و نگران سرمایه خود هستند. در این مقاله ما می خواهیم برای شما توضیح دهیم که چگونه سهام پرسود را در بورس شناسایی کنید.

سهام: مهمترین دارایی بازار بورس

بازار بورس جایی است که در آن افراد به خرید و فروش اوراق بهادار می پردازند. مهمترین اوراق بهادار در بورس، سهام شرکت هاست.

شرکت های زیادی در بورس حضور دارند که هر کدام سهام خود را در این بازار عرضه کرده اند و به دنبال جذب سرمایه افراد و موسسات هستند. هر کدام از این سهم ها دارای نمادی هستند که با آن در بازار بورس یا فرابورس شناخته می شوند.

افراد با خریدن سهام پرسود و فروختن آنها و در عین حال با فروختن سهامی که در حال ضرر هستند سعی می کنند در این بازار به سود دست یابند و از ضرر کردن دوری کنند.

اما سوال خیلی ها این است که چگونه می توان سهام پرسود در بورس را شناسایی کرد تا بتوان به بهترین شکل با آنها معامله کرد.

نحوه تشخیص سهام پرسود

برای تشخیص سهام پرسود در بورس شما باید چندین عامل را در نظر بگیرید تا بتوانید به خوبی این کار را انجام بدهید. در زیر ما به این عوامل اشاره کرده و آنها را برای شما توضیح داده ایم:

1.نسبت پایین قیمت به درآمد:

همان گونه که خودتان می دانید هر سهمی قیمتی دارد و هر سهم متعلق به شرکتی است که درآمد مشخصی  دارد. نسبت قیمت به درآمد برای شناسایی سهام پرسود اهمیت زیادی دارند و با استفاده از آن می توان نکات قابل توجهی را درباره یک سهم درک نمود.

P  مخفف کلمه Price به معنی قیمت و E هم مخفف کلمه Earning به معنای درآمد است. P/E یک سهم نشان می دهد که  سرمایه گذاران به ازای هر ریال سود یک سهم حاضرند چند ریال بپردازند. برای نمونه اگر P/E یک سهم 10 باشد یعنی افراد حاضرند برای هر 1 ریال سود از این سهم 10 ریال بپردازند.

به این نسبت، نرخ بازگشت سرمایه نیز می گویند به این دلیل که نشان دهنده مدت زمانی است که اصل سرمایه شما بازمی گردد. برای مثال فرض کنید که P/E یک سهم 5 است. این یعنی اگر شما 5 میلیون تومان را صرف خرید این سهم کرده باشید، با سود تقسیمی این سهم این پنج میلیون ظرف مدت 5 سال به شما باز می گردد(و البته شما سهمتان را هم همچنان حفظ نموده اید).

سوال اصلی

اما سوال اینجاست که P/E بزرگ بهتر است یا کوچک؟ در نگاه اول شاید بگویید که P/E پایین تر بهتر است چون این یعنی شما سود بیشتری دریافت می کنید. اما تحلیل P/E به این سادگی نیست. خیلی اوقات یک شرکت سودده است و P/E بالایی هم دارد. دلیل این موضوع این است افراد انتظار دارند سوددهی این شرکت افزایش یابد.

بهترین راه برای تحلیل P/E این است که وضعیت شرکت را به خوبی از لحاظ بدهی و سود بررسی کنید و P/E آن را با شرکت های دیگر مقایسه کنید. هم چنین می توانید P/E شرکت را با P/E های قبلی خود آن شرکت بررسی کنید ونتایج خوبی در این زمینه بگیرید.

یادتان باشد که برای مقایسه P/E دو شرکت، آنها باید هر دو عضو یک گروه باشند . برای مثال شما نمی توانید یک سهم شرکت برقی را با سهم یک شرکت خودرویی مقایسه کنید.

در یک گروه معمولا  به سراغ P/E های پایین تر بروید و از سهم هایی که P/E بسیار بالایی دارند بپرهیزید مگر آن که به خوبی وضعیت شرکت را بررسی کرده باشید.

به طور کلی این نکته را به یاد داشته باشید P/E پایین بهتر است و باعث سود بیشتر شما می شود.

2.سطح بدهی پایین:

شما حتما باید برای خرید یک سهم، ترازنامه یک شرکت را مشاهده کنید. اگر دیدید که یک شرکت دارای بدهی زیادی است بهتر است که از خرید این سهم صرف نظر کنید. سهام پرسود در بورس دارای سطح بدهی پایین و کمی هستند. بدهی بالا می تواند در پایان به ضرردهی سهم منجر شود پس به خوبی وضعیت بدهی ها و دارایی ها را بررسی کنید.

3.سود دهی زیاد و پیوسته:

زمانی که یک شرکت هرساله به شما سود بیشتری پرداخت می کند و وضعیت بدهی و دارایی های آن هم مناسب است پس سهم خوب و پرسودی است که می توان روی آن حساب باز کرد. البته باید دقت کنید که خیلی اوقات برخی شرکت ها سود زیادی پرداخت می کنند اما ممکن است در جهت فریب باشد. همه چیز را به خوبی بررسی کنید و بعد اقدام به خرید کنید.

4.مدیریت مناسب:

خیلی از سهام به این دلیل با افت قیمت و ضرر دادن روبرو می شوند که مدیریت درستی ندارند. کافی است که شما نام یک سهم را در گوگل جستجو کنید تا بتوانید مدیر آن و سابقه مدیریتی او را پیدا کنید. یادتان باشد افرادی که سابقه مدیریتی خوبی دارند همیشه سهام پرسودی را مدیریت کنند. این عامل را حتما در هنگام شناسایی سهام پرسود در نظر داشته باشید.

فردی که دارای سابقه مدیریتی خوبی در بورس نیست گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. البته شما باید همه شرایط را در نظر بگیرید.

5.توجه به صنعت سهم:

اگر از شما بپرسند که در دوران کنونی که کرونا در حال جولان دادن است، ارزش سهام کدام شرکت ها افزایش خواهد یافت چه جوابی خواهید داد؟ مطمئنا شما شرکت های دارویی و فروشگاه های اینترنتی را نام خواهد برد. پس باید به این نکته توجه کنید که سهم شما در کدام گروه قرار دارد. بعضی گروه ها هستند که به طور ذاتی دارای سهام پرسود در بورس هستند. برای مثال از میان آنها می توانند سهام شرکت های پتروشیمی را نام برد.

گروه های مختلف در بورس را به خوبی بررسی کنید و ببینید که در کدام گروه ها نقدینگی بیشتر و سود بیشتری وجود دارد.

حتما برای شناسایی سهام پرسود در بورس، گروه هایی که نقدینگی بیشتری به سمت آن رفته است را در اولویت قرار دهید. در این گروه ها می توانید سهم های بسیار خوبی را برای خرید پیدا کنید.

نقش تحلیل بنیادی در تشخیص سهام سودده در بورس

همان گونه که خودتان می دانید تحلیل بنیادی به تعیین ارزش ذاتی یک سهم برمی گردد. تحلیل بنیادی یا فاندامنتال با توجه به شرایط فعلی و آینده، وضعیت اقتصاد کلان و بررسی وضعیت شرکت ارزش ذاتی یک سهم را محاسبه می کند.

یادتان باشد که می توانید از تحلیل تکنیکال هم در کنار فاندامنتال استفاده کنید تا بهترین انتخاب ها را داشته باشید و سهام پرسودده در بورس را از آن خود کنید.

دوری از هیجانات برای شناسایی سهام پرسود

خیلی اوقات در بورس، افراد به جای این که خود به سراغ بررسی سهام بروند و سهام پرسود در بورس را شناسایی کنند بر اثر هیجانات سهم هایی را خریداری می کنند که ظاهر پرسودی دارند اما در حقیقت ضرر ده هستند.

مدیریت احساسات برای سود کردن در بورس اهمیت بسیاری دارد. دو حس طمع و ترس در بازارهای مالی بسیار مهم هستند و شما باید بتوانید به خوبی آنها را کنترل کنید تا بتوانید سهام پرسود در بورس را به خوبی شناسایی کنید.

شما نباید اجازه دهید که ترس یا طمع یا جو بازار بر تحلیل مستقل شما تاثیر بگذارند و شما را وادار به کاری هیجانی کنند چون در این صورت احتمال ضرر بیشتر از سود است.

سهمیران

سهمیران یکی از شعبه های کارگزاری حافظ می باشد و مجموعه ای است که سالهاست در زمینه آموزش مسائل بورس فعالیت می کند. این مجموعه می تواند با آموزش های خود به شما کمک کند تا بهترین سهام پرسود در بورس را انتخاب نید.

آموزش های سهمیران باعث می شود تا شما به خوبی با همه جوانب بورس آشنا شوید و قدرت تحلیلتان بالا برود تا بتوانید استراتژی های معاملاتی خود را به بهترین شکل پیاده کنید.

برای شناسایی سهام پرسود شما نیاز دارید که اصطلاحات بورس را به خوبی بشناسید، نکات مهم بازار بورس را بشناسید و بتوانید احساسات خود را مدیریت کنید. همه این ها در توسط مجموعه سهمیران به شما آموزش داده می شود.

مرحله به مرحله شما رشد خواهید کرد تا به سطحی برسید که به راحتی بتوانید بازار بورس را به سرعت رصد کنید و با نکات آموزشی سهمیران بتوانید به خوبی آینده بازار را حدس بزنید. در این شرایط که بازار نزولی است داشتن استراتژی، قدرت تحلیل و صبر بسیار حیاتی هستند.

دوره های آموزشی سهمیران

دوره های آموزشی سهمیران برای این است که شما قدم به قدم جلو بیایید و با بازار سرمایه آشنا شوید. دوره های آموزشی ما به صورت آنلاین برگزار می شود و همه افراد می توانند از آن استفاده کنند.

از سوی دیگر ما در بسیاری از شهرها کلاس های آموزشی برگزار می کنیم و برای همین افرادی که تمایل دارند می توانند به راحتی در کلاس های آموزشی سهمیران شرکت کنند. در وبسایت سهمیران انواع مقالات آموزشی قرار داده شده است که شما می توانید از آنها برای تحلیل ها وشناخت بازار بورس استفاده کنید. سهمیران همواره سعی دارد تا بهترین ها را به شما ارائه دهد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp