ورود و ثبت نام

این روزها بیشتر مردم در بورس حضور دارند و نگران سرمایه خود هستند چون بازار بورس فعلا روند نزولی دارد. خرید درست سهم و یا فروش آن نیازمند آگاهی و مهارت است. یکی از راه های بالا بردن آگاهی نسبت به اخبار بورس و سهام، استفاده از سامانه کدال است. در این مقاله درباره سامانه کدال و کارکردهای آن توضیحاتی داده شده است.

پیدایش سامانه کدال

در سال های 1386 و 1387 به منظور دسترسی جامع به گزارش های شرکت ها سامانه ای راه اندازی شد که کدال نام گرفت. کدال مخفف عبارت انگلیسی Comprehensive Database Of All Listed Companies می باشد که به معنای پایگاه داده های جامع همه شرکت های بورسی می باشد.

در واقع این سامانه از سامانه های اطلاع رسانی دیگر بورس ها در جهان الگوبرداری کرد و در ایران راه اندازی شد. حالا دیگر سامانه کدال به خوبی در میان سهامداران و افراد سرمایه گذار در بورس شناخته شده است و به طور گسترده ای از آن استفاده می شود.

 

هدف ایجاد سامانه کدال

اما چرا این سامانه ایجاد شد و هدف از راه اندازی آن چه بود؟ همانطور که همه ما می دانیم یکی از مزایای بازار بورس نسبت به خیلی از بازارهای دیگر این است که در آن شفافیت بسیار بیشتری وجود دارد و یکی از دلیل های این شفافیت اینست که گزارش های مالی شرکت های بورسی توسط سهامداران خوانده می شود .

به همین علت بود که سامانه کدال ایجاد شد. هدف از ایجاد و راه اندازی این سامانه ، ساماندهی ، حفظ و انتشار دادن اطلاعات و گزارش های مالی مربوط به شرکت های پذیرفته شده در بورس است. در سامانه کدال شما می توانید تمام اطلاعات مربوط به یک سهم مانند برگزاری مجامع، توقف سهم، صورت های مالی و دیگر موارد را مشاهده کنید.

کدال به خوبی اطلاعات مالی شرکت ها را بررسی می کند و آن را انتشار می دهد تا سهامداران بتوانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند. گزارش این اطلاعات باعث شفافیت بالای بورس اوراق بهادار می شود و جلوی بسیاری از تخلفات را خواهد گرفت.

آدرس سامانه کدال

اگر بخواهید که از این سامانه استفاده کنید، می توانید به آدرس www.codal.ir مراجعه کنید تا انبوه اطلاعات مربوط به شرکت های بورسی را در آنجا مشاهده کنید.

البته احتیاج چندانی به این کار نیست چون هر کارگزاری در سامانه معاملاتی خود بخشی رابه کدال اختصاص داده است و گزارش های کدال را در آنجا منتشر می کند. شما می توانید از این بخش موجود در پلتفرم معاملاتی کارگزاری ها به خوبی برای بررسی گزارش های مالی سهام مورد نظر خود اقدام کنید.

رایج ترین گزارش هایی که در سامانه کدال منتشر می شوند کدامند؟

در سامانه کدال، گزارش های مختلفی منتشر می شود که برخی از آنها مهمتر و رایج تر از بقیه هستند. در زیر به آنها اشاره شده است:

صورت های مالی میان دوره و پایان دوره:

شرکت های بورس بر طبق قانون بورس باید در بازهای زمانی سه ماهه ، صورت مالی خود را با تمام جزییات منتشر کنند. بنابراین ما دارای صورت های مالی میان دوره ای 3 ماهه، 6 ماهه و 9 ماه خواهیم داشت و هم چنین صورت مالی پایان دوره خواهیم داشت که هر یک سال منتشر می شود. تمام این گزارشها در سامانه کدال در اختیار سهامداران قرار می گیرد و آنها می توانند به راحتی به بررسی اطلاعات مالی شرکت های مورد نظر خود بپردازند و از این طریق به یک ارزیابی مناسب از وضعیت آنها دست یابند.

گزارش ماهیانه:

الان چندین سال است که شرکت های بورسی موظف هستند تا هر ماه گزارشی از فروش خود را در کدال منتشر کنند. در این گزارش، شرکت های بورس آمار فروش خود و یا دیگر خدمات ارائه شده طی یک ماه قبل را با جزییات ارائه می کنند.

گزارش هیئت مدیره :

شرکت ها پس از برگزاری مجمع عمومی ملزم هستند تا گزارش آن را در کدال منتشر نمایند. پس از انتشار گزارش مربوط به مجمع، اعضای هیئت مدیره باید گزارشی را از وضعیت فعلی و آینده شرکت منتشر کنند و در آن اتفافات و جریانات سال گذشته را لحاظ کرده باشند. تمام این اطلاعات مهم در قالب گزارش فعالیت هیئت مدیره در کدال قرار می گیرد  و سهامداران می توانند از آن استفاده کنند و اطلاعات مهمی بدست آورند.

گزارش اطلاعات بااهمیت گروه الف:

از بهمن سال 1396 ، سازمان بورس شرکت ها را ملزم کرد تا شرکت‌ها اطلاعات مهم و اثرگذار بر سود هر سهم خود را در قالب گزارشی با نام افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف منتشر کنند. در این گزارش تغییرات سود هر سهم برای سهامداران گزارش می شود.

گزارش اطلاعات با اهمیت گروه ب:

این گزارش حاوی اطلاعاتی است که می تواند برای سهامداران مهم باشد هر چند که مستقیما روی تغییرات سود هر سم تاثیر نمی گذارند. دیدن این اطلاعات می تواند یک سهامدار را از وضعیت یک سهم آگاه تر کند.

اهداف و کارکردهای سامانه کدال:

سامانه کدال کارکردهای زیادی دارد که به آنها در زیر اشاره شده است:

سرعت بخشیدن به ارائه اطلاعات ناشران اوراق بهادار :

با سامانه کدال، گزارش های مالی به سرعت در اختیار سهامداران قرار می گیرد و این خود یک مزیت بزرگ است.

ایجاد سازوکارهای بهینه و مناسب گزارش ‌گیری و گزارشگری مبتنی بر اصول جهانی جهت فعالان بازار سرمایه:

یکی از ویژگی هایی که در بورس های سراسر دنیا مشترک است این است که شما بتوانید به راحتی به اطلاعات مالی شرکت ها دسترسی پیدا کنید و این دقیقا همان چیزی است که کدال فراهم می کند.

فراهم شدن امکان نظارت مؤثرتر بر نحوه ارائه و افشای اطلاعات:

وقتی یک سامانه یکپارچه و منظم برای گزارش اطلاعات مالی شرکت های بورسی فراهم باشد، امکان نظارت بر آنها نیز بسیار بهتر خواهد شد. همه گزارش ها در یک جا قرار خواهند گرفت و افراد می توانند به راحتی بر اطلاعات مالی شرکت ها نظارت داشته باشند. از سوی دیگر خود سازمان بورس هم می تواند به شکل بهتری بر گزارش های مالی شرکت ها و عملکرد آنها نظارت داشته باشند.

افزایش شفافیت اطلاعاتی به وسیله کاهش دوره زمانی تهیه تا انتشار اطلاعات و افزایش دقت در محاسبات و کنترل‌ ها:

سامانه کدال باعث شده است تا گزارش های مالی به سرعت تهیه شوند، به سرعت مورد بررسی قرار گیرند و در سامانه منتشر شوند. با این کار شفافیت اطلاعاتی بالا می رود چون سامانه کدال، گزارش های مختلف شرکت ها در دوره های زمانی مختلف را منتشر می کند و آنها را در اختیار سهامداران قرار می دهد.

افزایش هماهنگی میان واحدهای درون ‌سازمانی و برون ‌سازمانی و ارتقای سطح اطلاع ‌رسانی:

وقتی همه گزارش ها و صورت های مالی در یک سامانه جامع منتشر شود این موضوع باعث هماهنگی بیشتر واحد دورن سازمان بورس می شود و موسسات مرتبط با بورس نیز با آن هماهنگ خواهند بود. اطلاع رسانی ها توسط کدال تسریع می شود و سهامداران دیگر ناچار نخواهند بود برای اطلاع از صورت مالی یک شرکت به جستجو در سایت ها و اخبار مختلف بپردازند. فقط کافی است که وارد سایت کدال شوند و گزارش های شرکت مورد نظر خود را پیدا کنند و از آن استفاده کنند.

نتیجه گیری

سامانه کدال، سامانه ای جامع و یکپارچه است که اطلاعات و گزارش های مالی شرکت های بورسی در آنجا منتشر می شود. این سامانه باعث می شود تا سهامداران به راحتی به اطلاعات و گزارش های مهم شرکت ها دسترسی داشته باشند و بتوانند با بررسی آنها وضعیت سهام مورد نظر خود را زیر نظر داشته باشند.

این سامانه در ابتدا گزارش ها را از شرکت ها دریافت می کند و پس از بررسی توسط کارشناسان ، آنها را منتشر می کند و در اختیار عموم قرار می دهد. این گزارش ها همگی در سامانه کدال ذخیره می شوند و افراد می توانند به راحتی به هر کدام از آنها که دوست داشته باشند دسترسی پیدا کنند. سایت سامانه کدال پس از سایت سازمان بورس، مهم ترین وبسایت است.

سهمیران

همان گونه که گفته شد انواع گزارش های مالی شرکت ها در سامانه بورس ثبت می شود تا سهامداران از آنها استفاده کنند. اما آیا برای بررسی و تحلیل آنها نیاز به دانش و مهارت بورسی وجود ندارد؟

مسلما شما برای بررسی وضعیت مالی شرکت ها و تحلیل گزارش ها به آموزش اصولی نیاز دارید و این همان کاری است که سهمیران انجام می دهد. سهمیران با آموزش های خود به شما آموزش می دهد که چگونه از این گزارش های مالی بیشترین استفاده را ببرید و چگونه از آنها برای تشخیص موقعیت های معاملاتی  مناسب بهره ببرید.

سهمیران به عنوان شعبه ای از کارگزاری حافظ با انتقال دانش و تجربه خود ، قدرت تحلیل و مهارت معاملاتی شما را بالا می برد شما را به معامله گری ماهر تبدیل می کند.

دوره های آموزشی سهمیران می تواند بهترین آموزش ها را به افراد علاقمند به بورس ارائه دهد و باعث شود آنها نگاهی درست و تحلیلی به بازار بورس پیدا کنند. آنها با آموزشهای سهمیران خواهند توانست روندهای مختلف بورس را ارزیابی کنند و بهترین سهم ها را برای خرید و فروش تشخیص دهند و از آنها برای سود بیشتر خود استفاده کنند.

یادتان باشد که آموزش دیدن مسائل بورس اهمیت زیادی دارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp