ورود و ثبت نام

بورس ، بازاری پرتلاطم است که باید در آن به خوبی و با دقت معامله کرد تا به سود خوبی برسد. این بازار هم می تواند سود داشته باشد و هم ضرر. یادتان باشد که برای موفقیت در هر کاری شما نیاز دارید که دانش لازم آن را به دست آورید. در این مقاله به این سوال جواب داده شده است که آیا معامله گر بورس باید دارای دانش بازار سرمایه باشد؟

بازار سرمایه

شما تا به حال واژه بازار سرمایه را زیاد شنیده اید اما این واژه چه مفهومی دارد. اصطلاح بازار مالی برای طیف گسترده ای از بازارها استفاده می شود و به طور کلی هر بازاری که در آن تجارت صورت می گیرد و پول هنگفتی در آن وجود دارد را بازار مالی می گویند.

یکی از بازار های مالی، بازار سرمایه یا همان بازار بورس اوراق بهادار است. این بازار را به این نام می خوانند چون پل ارتباطی بین تامین کننده سرمایه های خرد و کلان است و چیزی که باعث رونق آن است سرمایه اشخاص می باشد.

خیلی ها به اشتباه فکر می کنند این بازار همان بازار پول است که اشتباه است. بازار سرمایه منحصرا به سرمایه گذاری میان مدت و بلندمدت (یک سال و بیشتر) می پردازد اما بازار پول عموما به معاملات زیر یک سال می پردازد و سرمایه گذاری های آن زیر یک سال طول می کشد.

بورس به عنوان بازاری برای جذب سرمایه می تواند فرصت خوبی برای افرادی باشد که دنبال سرمایه گذاری های بلندمدت هستند و دوست دارند به سود خوبی دست یابند.

چرا سرمایه گذاری در بازار سرمایه

بازار بورس چه مزایایی دارد و چرا سرمایه گذاری در بورس برای شما سودمند خواهد بود. در زیر به برخی مزایای سرمایه گذاری در بورس اشاره شده است:

ثبات بیشتر : یکی از مزایایی که بازار بورس یا سرمایه نسبت به دیگر بازارها چون ارز، طلا و مسکن دارد این است که از ثبات بیشتری برخوردار است. نوسانی که در بازارهای ارز و طلا وجود دارد بسیار بیشتر از بازار بورس است.

شفافیت: یکی از مزایای بازار بورس این است که دارای شفافیت بیشتری نسبت به دیگر بازارهای مالی است.شما به راحتی می توانید صورت های مالی شرکت ها را ببنید و سود و ضرر آنها را مشاهده کنید و با آگاهی اقدام به خرید و فروش کنید.

دسترسی همیشگی: بازار بورس یا همان سرمایه همیشه در دسترس است و افراد می توانند هر وقت که دوست داشتند به آن ورود کرده یا از آن خارج شوند. با کمترین میزان سرمایه هم می توان به بورس ورود کرد و این واقعا خیلی خوب است.

نقدشوندگی سریع بازار : شما می توانید به سرعت، سرمایه خود را در بازار بورس به پول نقد تبدیل کنید و این یکی از مزایای واقعا خوب آن است. در بازارهای دیگر اما این طور نیست و شما باید وقت بیشتری برای نقد کردن سرمایه و دارایی خود اختصاص دهید.

فلسفه فعالیت در بازار سرمایه

هدف از فعالیت در بازار سرمایه این است که افراد سرمایه خود را حفظ کنند و با سرمایه گذاری مناسب، سود مناسبی کسب کنند. از آن سود نقدینگی سرازیرشده به سمت بازار بورس موجب رونق شرکت ها و صنعت و تجارت شود.

افراد زیادی هستند که در بازار بورس فعالیت می کنند و هر کدام از آنها دارای تجربه و دانش متفاوتی هستند. به طور خلاصه که هدف فعالیت در  این بازار ، کسب سود از طریق معاملات مناسب است.

دانش بازار سرمایه

منظور از دانش بازار سرمایه چیست؟ آیا شما برای این که در بورس به موفقیت دست یابید نیاز دارید تا دانش خاصی داشته باشید یا رشته خاصی را در دانشگاه بخوانید؟

در جواب سوالات بالا باید گفت که منظور از دانش بازار سرمایه، همان علم معامله گری در بورس است و شما نیازی ندارید تا رشته تحصیلی خاصی را بخوانید تا در این بازار موفق باشید. خیلی ها فکر می کنند که افرادی که دروس مرتبط با علم بورس و اقتصاد را در دانشگاه خوانده اند در این بازار موفق تر هم هستند اما این تفکر درست نیست.

خیلی ازافراد موفق در بورس حتی ممکن است که سواد کمی داشته باشند اما با تجربه و قدرت تحلیلی که دارند کارهای خود را به خوبی در این بازار متلاطم پیش ببرند. بنابراین اگر فکر می کنید که برای ورود به بورس به دانش خاص اقتصادی نیاز دارید اشتباه می کنید.

البته یادتان نرود که شما باید دانش لازم معامله گری را بیاموزید اما این چیزی نیست که شما برای آن بخواهید به تحصیلات خاصی بپردازید و مدرک خاصی نیاز داشته باشید.

سوالات رایج درباره دانش بازار سرمایه

آیا اشخاصی که در رشته های مرتبط با بازار سرمایه تحصیل می کنند در بورس موفق تر هستند؟

این که یک فرد دارای دانش و مدرک مرتبط با علم سرمایه گذاری و بازار بورس باشد خیلی خوب است اما این به معنای آن نیست که افرادی که دارای تحصیلات مرتبط هستند موفق تر هستند. پس تصور این که اشخاص تحصیل کرده در رشته های مرتبط با بازار سرمایه از بقیه موفق تر هستند غلط است. بیشتر از دانش تخصصی و تحصیلات دانشگاهی، شما در بازار بورس به مهارت، تجربه و اطلاعات مفید نیاز دارید.

آیا افراد مشهور و نخبه در بورس دارای رشته مرتبط با بورس بوده اند؟

خیلی از افرادی که توانسته اند در بازار بورس یا سرمایه به موفقیت های بزرگی دست یافته اند دارای تحصیلات مرتبط نبوده اند. خیلی از این افراد صرفا با تجربه و مهارت خود توانسته اند به جایگاهی بسیار خوب در بازار سرمایه دست یابند. حتی خیلی از افراد موفق در بورس دارای مدرک دانشگاهی نیستند و صرفا با قدرت تحلیل خود توانسته اند به موفقیت های چشمگیری دست یابند؟

برای موفقیت در بازار سرمایه به چه نوع دانشی نیاز است؟

برای موفقیت در بورس، شما باید دانش معامله گری را یاد بگیرید. دانش معامله گری یعنی این که شما بتوانید روندهای بازار بورس یا همان سرمایه را به خوبی بشناسید، سهام مختلف را به خوبی بشناسید، استراتژی های مختلف معاملاتی را به خوبی یاد گرفته باشید، بتوانید ریسک معاملات خود را مدیریت کنید و در آخر از همه مهم تر این که بتوانید تحلیل کنید.

دانش تحلیل کردن در بازار سرمایه از اهمیت زیادی برخوردار است و شما باید به خوبی این دانش را یاد بگیرید. در بازار سرمایه دو نوع تحلیل وجود دارد که یکی از آنها تحلیل بنیادی است و دیگری تحلیل تکنیکال می باشد.

تحلیل تکنیکال فقط به بررسی تغییرات قیمت در نمودارها می پردازد و از طریق نوسانات گذشته به پیش بینی قیمت های آینده سهام یا دیگر اوراق بهادار می پردازد. این تحلیل بیشتر برای معاملات کوتاه مدت انجام می شود و روشی برای پیش بینی نوسانات قیمت یک سهم از طریق قیمت و تغییرات آن، حجم معاملات و دیگر موارد است. از این تحلیل در بازار سرمایه به طور گسترده استفاده می شود.

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی اما همان گونه که از نامش پیداست به ارزیابی عوامل بنیادی و ریشه ای موثر روی یک سهم می پردازد. این تحلیل به شما می گوید که ارزش واقعی یک سهم چقدر است. شما با تحلیل بنیادی درست می توانید به خوبی بفهمید که در طولانی مدت، یک سهم یا دارایی دیگر چگونه نوسان خواهد کرد و به همین خاطر می توانید معاملات خوبی را به صورت بلندمدت انجام دهید.

نتیجه گیری

شما برای معامله گری در بورس به دانش تخصصی و تحصیل دانشگاهی نیاز دارید بلکه به جای آن به دانش معامله گری و تجربه نیاز دارید.

دانش معامله گری را می توانید از طریق آموزش های آنلاین و یا خواندن کتاب های معتبر یا دیدن ویدئوهای آزمایشی یاد بگیرید. هر کسی می تواند در بازار بورس موفق باشد به شرط آن که صبور باشد و قدرت تحلیل خود را بالا ببرد و مهارت معاملاتی خود را افزایش دهد.

سهمیران

یکی از مجموعه های بسیار عالی در زمینه آموزش مسائل بازار سرمایه و آموزش بورس آنلاین ، مجموعه سهمیران می باشد.

این مجموعه که شعبه ای از کارگزاری حافظ است سالهاست که در زمینه آموزش مسائل بورس فعالیت می کند و سعی می کند بهترین ها را به افراد علاقمند بازار بورس ارائه دهد.

کارگزاری حافظ خود یکی از بهترین کارگزاری های کشور است که افراد زیادی از آن برای انجام معاملات بورسی خود استفاده می کنند.

سهمیران مرحله به مرحله شما را آموزش می دهد و شما را جلو می برد تا دانش معامله گری شما کامل شود و شما بتوانید در بازار سرمایه، به خوبی از پس کارهای معاملاتی خود بربیایید. مهم ترین چیزی که سهمیران می خواهد این است که قدرت تحلیل شما را افزایش دهد و شما را به فردی تحلیلگر در بازار پرالتهاب سرمایه تبدیل کند.

دوره های آموزشی بسیار خوبی به صورت آنلاین و حضوری توسط سهمیران برگزار می شود که افراد می توانند از این دوره ها به خوبی استفاده کنند. در این دوره ها اسایتد مجرب، مسائل بازار سرمایه را به خوبی آموزش می دهند و نکات مهم معامله گری را به شما خواهند گفت/

با دوره های آموزشی سهمیران، افراد به خوبی دانش لازم برای بازار بورس را یاد خواهند گرفت و می توانند با استفاده از این دانش در بازار پرالتهاب بورس به درستی حرکت کنند.

با سهمیران، شما به یک تحلیلگر قوی تبدیل خواهید شد و می توانید به خوبی برای خود کسب سود کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp