ورود و ثبت نام

بازار بورس به طور طبیعی نوسان زیادی دارد و برای همین است که سرمایه گذاری در آن دارای ریسک است. حتما شما تا به حال شاهد بورس منفی بوده اید. بورس منفی یا خرسی زمانی است که قیمت اکثر نمادها منفی و نزولی است و شاخص کل در حال پایین آمدن است. اما سوال خیلی ها این است که در این شرایط چه باید کرد تا ضرر را به کمترین حد رساند و سود مناسبی از این شرایط نصیب خود کرد. در این مطلب 5 نکته کلیدی برای بورس منفی بیان شده است که می تواند برای شما مفید باشد.

 

5 نکته کلیدی در بورس منفی

1.پلکانی خرید کنید

اصلا خرید پلکانی مخصوص روزهای منفی بازار بورس است و کسی که می خواهد در روزهای منفی بازار بورس، ضرر نکند باید به خوبی از این روش خرید استفاده کند.

این روش یکی از جالبترین روش های خرید در زمانی است که قیمت یک سهم در حال پایین تر آمدن است. در این روش، شما در ابتدا یک سهم خوب را که از آن مطمئن هستید انتخاب می کنید.

مثال خرید پلکانی

فرض کنید شما می خواهید سهام X  با قیمت 2000 تومان را خریداری کنید. فرض کنید که شما دارای 10 میلیون پول هستید و می بینید که بازار بورس منفی است و به همین خاطر سهم X هم ممکن است پایین بیاید. در اینجاست که شما پول خود را به ضرایب توان دو تقسیم می کنید. این یعنی شما باید پول خود را بر مبنای 1 ، 2 ، 4 ، 8 و غیره تقسیم بندی کنید و اقدام به خرید پله ای سهم کنید. بر همین مبنا شما باید پول خود را به یک میلیون ، دو میلیون، چهار میلیون تقسیم کنید و به خرید کردن بپردازید.

فرض کنید شما در قیمت 2000 تومان، 1 میلیون را صرف خرید این سهم می کنید. اگر قیمت این سهم  پنج درصد منفی شود و به قیمت 1900 تومان برسد شما باید 2 میلیون تومان سهم در این قیمت خریداری کنید. در این قیمت کافی است که سهم بالا برود آن گاه کل سرمایه گذاری شما وارد سود خواهد شد. این در حالی است که اگر شما همه مبلغ 3 میلیون را در قیمت 2000 تومان سهم خریده بودید تازه سر به سر شده بودید.

اگر قیمت سهم از 1900 تومان پایین آمد و به قیمت 1805 تومان رسید، شما باید 4 میلیون تومان از این سهم بخرید. با این کار دوباره شما با اولین سود، کل مبلغ 8 میلیون شما وارد سود خواهد شد.

نکته: توجه کنید که شما باید از سهم خود مطمئن باشید و سپس اقدام به خرید پلکانی کنید. شما باید بدانید که سهم شما در آخر روند صعودی خود را شروع خواهد کرد.

2.قدرت تحلیل و پیش بینی یک هفته ای

یکی از مهم ترین مواردی که در بازار منفی یا اصطلاحا خرسی باید به آن توجه شود این است که شما باید  بتوانید قدرت تحلیل خوبی داشته باشید. شما باید بتوانید روند یک سهم را تا یک هفته تحلیل و پیش بینی کنید تا بهترین تصمیمات را بگیرید. در بازار منفی اگر شما بتوانید قدرت تحلیل مناسبی داشته باشید به سود بسیار خوبی خواهید رسید چون می توانید سهم های سودده را به خوبی شناسایی کنید.

شما در بازار منفی نباید دچار هیجانات کاذب شوید و باید همه کارهای خود را با تحلیل و بررسی انجام دهید. هرگز در دام احساسات بازار منفی نیفتید و معامله گری خود را به خوبی مدیریت کنید. در مدت زمان یک هفته بیشتر تحلیل تکنیکال به درد شما می خورد بنابراین از اندیکاتورهای تکنیکال به خوبی استفاده کنید و سعی کنید روند سهام را به خوبی پیش بینی کنید تا بتوانید بهترین واکنش را در بازار منفی بورس نشان دهید و ضرر خود را به کمترین حد برسانید و سود خود را افزایش دهید.

3.استراتژی معاملاتی مشخص داشته باشید

برای بازار منفی دارای استراتژی معاملاتی مناسب باشید و با استفاده از آن ریسک معاملات خود را کاهش دهید. یک استراتژی کلی می تواند این باشد که شما باید همواره در اوج بفروشید و در کف بخرید و تشخیص کف و اوج یک سهم به قدرت تحلیل شما بستگی دارد. بدون استراتژی معاملاتی شما نمی توانید در بازار منفی سود خوبی کسب کنید پس حتما استراتژی های مناسب بازار منفی را تمرین کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید در بازار منفی، به نوسانگیری بپردازید . بنابراین باید استراتژی معاملاتی آن را به خوبی پیاده کنید. استراتژی معاملاتی یعنی شما می دانید چه مقدار پول خرج معامله خود می کنید، میزان ریسک معامله را می فهمید و برای خود حد ضرر یا حد سود تعریف می کنید.

استراتژی معاملاتی نه تنها در بازار منفی یا خرسی که در بازار مثبت یا گاوی هم ضرورت دارد و یکی از مهم ترین مهارتهایی است که معامله گران بورس باید به خوبی فرا بگیرند و بر آن مسلط باشند. پس حتما روی این مسئله به طور خاص کار کنید.

4.رصد بیشتر بازار

در بازار منفی، شما باید مانیتورینگ و رصد خود از بازار را بالاتر ببرید تا سهام ضررده را به سرعت بفروشید و سهام سودده را به سرعت شکار کنید.  در بازار منفی، فرصتهای سرمایه گذاری کمتر از بازار مثبت است و به همین دلیل رقابت بر سر انجام معاملات بیشتر است.

شما باید وقت بیشتری برای رصد کردن سهام بازار بگذارید. برای مانیتورینگ قوی تر بازار شما می توانید کارهای زیر را انجام دهید.

1.رصد کردن چند سهم برای خرید روزانه :

چند سهم را که فکر می کنید می توانید با آنها معاملات خوبی در بازار منفی بورس انجام دهید در واچ لیست خود قرار دهید و به طور روزانه آنها را رصد کنید. سهامی را انتخاب کنید که سودده باشند و ارزش ذاتی داشته باشند. اگر هم می خواهید نوسانگیری کنید دقت خود را بالاتر ببرید و در زمان های مناسب ورود کرده و خروج کنید.

2.رصد کردن یک صعنت:

صنایعی که فکر می کنید در بازار خرسی خوب رشد خواهند کرد را زیر نظر داشته باشید و از میان آنها سهام مناسب را رصد کنید. جالب است بدانید که در زمان های منفی بورس، برخی صنعت ها دارای سوددهی هستند که هیچ کس روی آنها باز نکرده بوده است. پس هرگز  هیچ سهمی را کوچک نشمارید و همیشه همه بازار را به خوبی رصد کنید. گاهی گنج جایی خوابیده است که شما حتی فکرش را نمی کنید.

3.اخبار اقتصادی و سیاسی را دنبال کنید:

خبرهای اقتصادی و سیاسی را دنبال کنید چون این خبرها به سرعت روی بازار بورس اثر می گذارند. این خبرها روی رشد یا کاهش قیمت سهام اثر می گذارند. گزارش ها، اطلاعیه ها و صورت های مالی را در سامانه کدال مشاهده کنید و به خوبی آنها را بررسی کنید تا بفهمید چه باید انجام دهید.

یادتان باشد که شما در بازار منفی باید سریع بجنبید و به سرعت موقعیت های معاملاتی را شناسایی کنید وگرنه بقیه به جای شما این کار را انجام می دهند. در بازار مثبت که اکثرا در حال سود کردن هستند رصد کردن اهمیت کمتری دارد. این بازار نزولی است که می تواند سهام ارزشمند را به شما نشان دهد.

5.از ریسک بالا در بازار منفی بپرهیزید:

یکی دیگر از کارهایی که باید انجام دهید این است که وقتی می بینید بازار منفی است از ریسک بالا بپرهیزید چون ممکن است ضرر زیادی متحمل شوید. در بازار مثبت به دلیل این که اکثر سهم ها مثبت هستند و رشد می کنند ریسک کردن بالا عاقلانه تر است اما در بازارهای منفی این کار بسیار خطرناک است.

ریسک معاملات خود را با کارهایی چون تعیین حد ضرر، خرید و فروش پلکانی، انتخاب درست سهام و درگیر کردن مقدار مناسب پول مدیریت کنید و برای سود بیشتر، خود را به دردسر نیندازید. در زمان های منفی باید آهسته و پیوسته تر حرکت کرد.

نتیجه گیری از بورس منفی

در زمان هایی که بورس منفی است و همان طور که خیلی ها به شوخی می گویند بازار خونین است، باید با احتیاط و دقت بیشتری معامله کرد.

شما باید در این زمان ها اگر می خواهید سهمی بخرید به صورت پلکانی آن را بخرید، بازار را به خوبی زیر نظر داشته باشید، از ریسک زیاد بپرهیزید و به سود معقول راضی باشید، دارای استراتژی مشخصی باشید تا بدانید چه می کنید و در آخر این که تحلیل های خود را قوی تر کنید تا بتوانید تغییرات یک سهم را در یک هفته روبروی اش به خوبی پیش بینی کنید.

نکته: ممکن است به جز این نکات، موارد دیگری هم برای در نظر گرفتن وجود داشته باشند که شما باید به آنها هم توجه کنید.

سهمیران

اگر دنبال این هستید که بهترین نکات آموزشی درباره بازار بورس اوراق بهادار را یاد بگیرید، سهمیران که نمایندگی کارگزاری حافظ است گزینه ای عالی برای شما خواهد بود. سهمیران با تجربه و تخصصی که دارد می تواند بهترین نکات را به شما آموزش دهند تا در زمان های مختلف بورس از آنها استفاده کنید.

یادتان باشد که آموزش دیدن و یادگیری مفاهیم بورس اهمیت زیادی دارد و هیچ کس نمی تواند با شانس تنها در این بازار به موفقیت و سود دست یابد. سهمیران بهترین آموزش ها را به شما ارائه می دهد و قدرت تحلیل شما را بالا می برد تا شما بتوانید بیشترین سود را در این بازار کسب کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp