ورود و ثبت نام

همان طور که خودتان هم می دانید توانایی تحلیل در بازار بورس بسیار مهم است و هر کس تحلیل بهتری از نمودارها انجام دهد سود بیشتری خواهد برد و در این بازار موفق تر خواهد بود. در این مقاله به آموزش تحلیل تکنیکال بر اساس نمودارهای شاخص و قیمت پرداخته شده است.

تحلیل تکنیکال

قبل از آن که درباره نحوه تحلیل تکنکیال بر اساس نمودارهای شاخص و قیمت برای شما صحبت کنیم اجازه دهید تا مقداری درباره تحلیل تکنیکال توضیح داده شود.

تحلیل تکنیکال، تحلیلی است که در آن افراد بر اساس تغییرات قیمت در نمودارها سعی می کنند بفهمند که یک سهم یا ورق بهادار در آینده چگونه تغییر خواهد کرد. تحلیلگران تکنیکال بر این عقیده هستند که همه عوامل(چه واقعی و چه روانی) در قیمت کنونی یک دارایی جمع شده اند و بنابراین با تحلیل تغییرات آن می توان پیش بینی لازم را انجام داد.

آنها معتقدند که تاریخ همیشه تکرار می شود و اگر یک سهم در حال پیمودن یک الگوی تغییرات است که قبلا توسط سهمی دیگر پیموده شده است، پس این تغییرات دوباره تکرار خواهند شد. بنابراین با اندازه گیری های مناسب می توانند پیش بینی مناسب را انجام دهند و از آن برای انجام معاملات خود استفاده می کنند.

روش های تحلیل تکنیکال

اگر بخواهیم روش های تحلیل تکنیکال را تقسیم بندی کنیم باید آن را به سه روش تقسیم نماییم:

روش چارتیست: در این روش، تحلیل بر اساس نمودارهای خطی تغییرات قیمت انجام می شود و همان طور که از نامش پیداست به بررسی چارت پرداخته می شود.

روش نمودار شاخص: در این روش از اندیکاتورها برای تحلیل استفاده می شود. انواع گوناگونی از اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال وجود دارند که از هر کدام از آنها به شکلی استفاده می شود.

روش نمودار قیمت: این روش هم به بررسی نمودارهای قیمت می پردازد.

 

تحلیل تکنیکال بر اساس نمودارهای شاخص

استفاده از شاخص ها یا اندیکاتور برای تحلیل تکنیکال بسیار می تواند به شما کمک کنینده باشد. ما در بازار شاخص های زیادی داریم که هر کدام از آنها می توانند اطلاعات مفیدی را برای معاملات به شما بدهند. از میان شاخص های مهم می توان به شاخص های volume (حجم) ، moving average، MACD، Stochastic، RSI، Enveloped  ، HMA، Fractals و دیگر شاخص ها اشاره کرد.

در زیر ما برای شما شاخص Volume را مقداری شرح می دهیم تا شما بفهمید که تحلیل تکنیکال بر اساس یک شاخص چگونه انجام می شود.

شاخص Volume

همان طور که از نام این شاخص پیداست این شاخص به بررسی تغییرات حجم معاملات در بازار می پردازد. از طریق این شاخص شما می توانید به خوبی بفهمید که چه زمانی خریداران تمایل به خرید پیدا کرده اند و چه زمانی تمایل به فروش دارند و این از میزان حجم معاملات آنها مشخص است.

مدل اول : زمان هایی که نمودارهای قیمتی شما در پایین تر سطح قرار می گیرد و از آن سو شاخص حجم معاملات شما  نشان می دهد که خجم معاملات در بالاترین سطح قرار دارد، این یعنی خیلی ها منتظر بوده اند تا قیمت به سطح پایینی برسد تا دست به خرید بزنند یا این که خیلی ها در قیمت بالا فروخته اند و حالا در قیمت های پایین در حال کسب سود take profit هستند. فروشندگان با پایین آمدن قیمت می فروشند تا سود کنند و خریدارن با دیدن ارزان شدن قیمت دست به خرید می زنند و برای همین است که حجم معاملات بالا می رود.

در چنین شرایطی که نمودار حجم برعکس نمودار قیمت است، می توان چنین تحلیل کرد که بازار یا مارکت به زودی برمی گردد یعنی دوباره قیمت صعودی می شود و حجم معاملات پایین می آید. این حالت در بازار به میزان زیاد اتفاق می افتد.

مدل دوم: اگر نمودار قیمت شما حالتی عادی دارد اما در نقطه ای با قدرت به سمت بالا حرکت می کند و دارای روند صعودی است و نمودار شاخص حجم هم صعودی است و حجم معاملات لحظه به لحظه بیشتر می شود این یعنی شما روندی صعودی خواهید داشت.

تحلیل تکنیکال بر اساس نمودارهای قیمت

نمودارهای قیمت می توانند اطلاعات بسیار زیادی به شما بدهند و سیگنال های مختلفی را به شما نشان دهد. نمودارهای قیمت می توانند به چهار شکل مختلف وجود دارد که ما هر کدام را در زیر توضیح می دهیم.

نمودار خطی

این نمودار، ساده ترین نمودار قیمت است چون فقط قیمت های بسته شدن را در یک بازه زمانی به ما نشلن می دهد. با اتصال نقاط مختلف قیمت بسته شدن یک سهم یا دارایی دیگر ایجاد می شود. این نمودارها اطلاعات مهم دیگری از قیمت را ارائه نمی دهند و برای همین است که کمترین استفاده را دارند. از آنجایی که قیمت بسته شدن اهمیت بیشتری در تغییرات سهام دارد از این قیمت برای ترسیم نمودار خطی استفاده می شود. شما اگر دوست داشتید می توانید این پیش فرض را تغییر دهید.

از نمودار خطی استفاده چندانی در تحلیل تکنیکال نمی شود چون اطلاعات کمتری را نسبت به بقیه نمودار ها به ما می دهد.

نمودار میله ای

نمودار دیگری که وجود دارد نمودار میله ای است. این نمودار به هر نقطه ای در نمودار اطلاعات دیگری را می افزاید. نمودار میله ای همان طور که از نامش پیداست به جای نقطه از خطوط عمودی یا همان میله تشکیل می شود.

این خط عمودی قیمت های بالا (high price) و پایین (low price) در بازه معاملاتی را همراه با قیمت بسته شدن و باز شدن نمایش می دهد.

قیمت های باز و بسته روی خط عمودی با خط تیره افقی نشان داده می ­شود. قیمت باز شدن روی نمودار میله ای را با یک خط تیره ای نشان داده می­شود که در سمت چپ خط عمودی قرار دارد. برعکس آن خط تیره و افقی سمت راست میله قیمت باز بسته شدن را نشان می دهد. در زیر شما می توانید به خوبی این تصویر را مشاهده کنید.

در تصویر بالا شما به خوبی مشاهده می کنید. در این معامله سهم در قیمت پایین باز شده است و بر اثر فروش ابتدا پایین تر رفته است اما دوباره بر اثر قدرت خریداران توانسته به قیمت بالایی برسد اما دوباره از قدرت خریداران کمی کاسته شده است و سرانجام قیمت در قیمت close بسته شده است. بنابراین از شکل نمودار شما می توانید بفهمید که این نمودار میله ای صعودی می باشد.

میله نزولی به شکل زیر می باشد. ابتدا در قیمت بالا باز می شود. حتی قیمت ممکن است کمی بالاتر هم برود اما بر اثر فروش سهم و قدرت فروشندگان، قیمت سهم پایین می آید و در بعضی جاها به پایین ترین نقطه می رسد اما دوباره کمی بالا می رود تا سرانجام در نقطه ای که پایین تر اس نقطه باز شدن است، بسته می شود.

نمودار شمعی

مهم ترین و پرکاربردترین نمودار قیمت که در تحلیل تکنیکال از آن استفاده می شود، نمودار شمعی یا کندلی می باشد. این نمودار را شمعی می گویند چون ظاهری شبیه شمع دارد و تفسیر آن از دیگر نمودارها راحت تر است و برای همین تحلیلگران به آن علاقه بیشتری دارند.

در نمودار شمعی، تحلیل گر به راحتی می تواند بفهمد که قیمت ها چگونه باز شده اند، چگونه بسته شده اند و قدرت خریداران و فروشندگان چقدر بوده است. شمع های صعودی را به رنگ سبز یا سفید و شمع های نزولی را به شکل قرمز یا سیاه نشان می دهند. در زیر ابتدا یک شمع صعودی را مشاهده می کنید. در این شمع شما در قسمت وسط، بدنه میانی را مشاهده می کنید.

در بالا که سایه بالایی نام دارد قیمت هایی را می بینید که توانسته اند حتی از قیمت بسته شدن بالاتر بروند اما بهرحال قیمت پایین آمده است و در close  بسته شده است. در تحلیل این شمع صعودی باید گفت که سهم در قیمت باز شدن، باز شده است و بعد بر اثر فشار فروشندگان تا مقداری پایین آمده است اما این قدرت زیاد نبوده است و خریداران قدرت خود را نشان داده اند و توانسته اند حتی قیمت را تا قیمت های بالا یعنی سایه بالایی ببرند اما این قیمت در آنجا تثبیت نشده است و پایین آمده است و سرانجام در قیمت بسته شدن، به پایان رسیده است.

آموزش تحلیل تکنیکال

در زیر هم می توانید شمع نزولی را مشاهده کنید:

آموزش تحلیل تکنیکال

تحلیل های تکنیکال نمودار شمعی می توانند اطلاعات زیادی را به افراد بدهند. برای مثال شمع های چکشی یا چکش وارونه حاوی نکات معاملاتی هستند و  یا اشکال مختلف قرار گرفتن این شمع ها همگی دارای نکاتی هستند که به درد افراد می خورد.

نتیجه گیری

تحلیل تکنیکال یعنی بررسی نمودار یا چارت. این نمودار می تواند متعلق به قیمت باشد و یا این که نموداری است که توسط اندیکاتور یا شاخص بدست آمده است. در هر دو صورت فرد با بررسی این نمودارها می تواند به نکات مهمی در معامله گری خود دست یابد و فرصت های معاملاتی خوبی را برای خود فراهم کند. آموزش تحلیل تکنیکال به افراد تازه وارد در بورس اهمیت زیادی دارد.

سهمیران

سهمیران به عنوان شعبه ای از کارگزاری حافظ سالهاست که در حال آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی و تحلیل روانشناسی بازار به افراد علاقمند به بورس است. سهمیران کار با انواع شاخص ها را به بهترین شکل به شما یاد می دهد و به شما آموزش می دهد که چگونه با تحلیل نمودارهای قیمت، نکات معاملاتی مهم را استخراج کنید و روندهای قیمتی را تشخیص دهید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp