ورود و ثبت نام

این روزها، خیلی ها نگران سرمایه ای هستند که در بازار بورس خوابانده اند و هر روز وضعیت بازار بورس و پرتفوی خود را بررسی می کنند تا میزان سود و ضرر خود را مشاهده کنند. خیلی ها به این دلیل که می دیدند که ارزش پول در حال از دست رفتن هستند پول خود را وارد بازار سرمایه کردند تا هم سودی ببرند و هم ارزش پولشان حفظ شود. متاسفانه اما الان چند ماهی است که بازار بورس اوضاع خوشی ندارد و باعث ضرر خیلی ها شده است. سوالی که خیلی ها دارند که آیا بالاخره بورس مثبت می شود و دوباره مسیر صعودی پیدا خواهد کرد یا خیر؟ در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است.

 

روند بورس امسال

قبل از آن که به این سوال جواب دهیم که آیا بورس مثبت می شود بیایید نگاهی به مسیر بورس و بالا و پایین شدن های این بازار در سال 99 بیندازیم. همان گونه که خودتان می دانید روند پیوستن مردم به بورس از زمستان پارسال شتاب زیادی گرفت و با تبلیغات گوناگونی که انجام گرفت خیلی ها سرمایه خود را وارد بازار کردند.

با ورود به سال 99 ، این شتاب کم نشد و هم چنان عده زیادی از مردم در حال گرفتن کد بورسی بودند تا سرمایه خود را وارد بازار کنند و با آن به خرید وفروش سهام بپردازند. بازار بورس با این هجوم سرمایه گاوی یا مثبت بود و خیلی ها در حال سود کردن بودند. شاخص کل هم در حال افزایش و بالا رفتن بود و توانست رکورد 2 میلیون واحد را بزند.

این اتفاق در اواسط تابستان یعنی مرداد ماه رخ داد. در عین حال در همان زمان در حال هشدار درباره ریزش و وجود حباب در بازار بورس بودند. از اواسط مردادماه بود که سقوط بورس شروع شد و شاخص دو میلیون و یک صد هزار واحدی شروع به پایین آمد کرد.

این روند ریزش همچنان ادامه پیدا کرد تا این که تا همین اواخر شاخص بورس به یک میلیون و 300 هزار واحد رسید و در این میان سرمایه خیلی از مردم نابود شد. خیلی ها متاسفانه نیمی از سرمایه خود را از دست دادند و عده ای حتی بیشتر از این ها ضرر کردند. اما دلایل این سقوط چه بود و چرا به یکباره این قدر بورس ریزش کرد.

دلایل ریزش بورس

نمی توان فقط یک عامل را باعث ریزش بورس دانست و عوامل متعددی باعث این اتفاق شدند که در زیر به آنها اشاره شده است:

1.عملکرد نامناسب دولت: دولت به علت برخی ناهماهنگی ها باعث شد تا به یکباره صف های فروش پدیدار شوند و این موضوع باعث بی اعتمادی خیلی ها به این بازار شد و باعث شد تا خیلی ها شروع به خارج کردن پول خود از این بازار کنند. قطعی های سیستم و  عدم سفارش گیری و آزادسازی سهام عدالت از جمله مواردی بود که باعث فشار فروش سنگین و شکست حمایت ها شد.

2.خروج پول از بازار بورس:

با عملکرد بد دولت در مواردی چون آزادسازی سهام عدالت و عرضه مناسب صندوق های ETF ، افراد شروع به خارج کردن پول خود از بورس کردند و این موضوع، ریزش بورس را سرعت بخشید. این خارج شدن پول به شکلی بود که در یک روز حتی سه هزار میلیارد تومان نیز از بازار بورس خارج شد.

3.دستکاری قیمت ها:

خیلی ها البته همه این اتفاقات را عمدی می دانند و معتقدند که بورس دستکاری شد. بورس به سرعت رشد کرد و با تبلیغات گوناگون، پول مردم را به سمت خود جذب کرد تا بتواند جبران کسری بودجه دولت باشد. با رسیدن به یک حد مشخص، ناگهان قیمت ها پایین آمد و باعث شد تا خیلی ها ضرر کنند. با پایین آوردن قیمت، خیلی ها مجبور شدند تا به سرعت سهام خود را بفروشند و به این ترتیب، سهام افراد با قیمت پایین از چنگ آنها بیرون آمد.

خیلی ها این سناریو را محتمل و دلیل اصلی سقوط بورس می دانند اما از آن سو رفتار هیجانی سهامداران و سرمایه گذاران هم باعث تشدید این وضعیت شد.

 

آیا بورس مثبت خواهد شد؟

در جواب این سوال باید گفت که طبیعت بازار بورس، دارای نوسان است و این چیزی است که در همه بازارهای دنیا وجود دارد. بنابراین نکته ای که وجود دارد این است که بورس بالاخره مثبت خواهد شد اما دیگر با آن سرعتی که قبلا مشاهده کردید رشد نخواهد کرد. بازار بورس بالاخره از این وضعیت بغرنج هم خلاص خواهد شد اما این می تواند درس بزرگی برای افرادی باشد که در بورس فعالیت دارند که همیشه با تحلیل و استراتژی اقدام به خرید و فروش کنند. اما چه دلایلی برای مثبت شدن و شروع روند صعودی بازار بورس وجود دارد. در زیر این دلایل را با هم مرور می کنیم:

1.فروکش کردن هیجان سهامداران:

پس از این همه هیجان وهیاهو حالا دیگر خیلی از سهامداران می دانند در این بازار پرنوسان چگونه عمل کنند. آنها می دانند که نباید فورا به صف های فروش یا خرید وارد شوند و حتما باید تحلیل خود را بالا ببرند. این موضوع باعث خواهد شد که دیگر ما شاهد خروج سریع پول از بازار سرمایه نباشیم. در اوایل عطش بسیار زیادی برای خرید وجود داشت و این عطش متاسفانه به درستی مدیریت نشد و باعث آن اتفاقات شد.

2.نزدیک بودن انتخابات: 

شاید خیلی ها بگویید این مسئله ربطی به بورس ندارد اما همه شما به خوبی می دانید که سیاست با اقتصاد ارتباط دارد. مطمئن باشید دولت برای این که مردم را به رای دادن تشویق کند اوضاع بورس را دوباره بهبود می بخشد و این کار برایش الزامی است. بورس در انتخابات سال آینده مطمئنا یکی از گزینه هایی است که افراد کاندید ریاست جمهوری هستند درباره آن و برنامه رونق آن صحبت خواهند کرد.

3.نگاه کردن به سابقه بازار بورس:

این اولین بار در بازار بورس ایران نیست که چنین ریزش هایی مشاهده می شود و آخرین بار هم نخواهد بود. بورس هر بار پس از این پایین آمدن ها دوباره راه خود را پیدا کرده است و توانسته سودآوری خوبی داشته باشید. چیزی که در بازار بورس هم است صبر و داشتن نگاهی بلندمدت به این بازار است. سهام ارزشمند خود را به خوبی نگهداری کنید تا در بلندمدت به شما سود خوبی بدهند.

4.عرضه سهام های ارزشمندی چون شرکت های دانش بنیان در بورس:

اخیرا خبری منتشر شد مبنی بر این که شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها امکان پذیرش در بورس خواهند داشت و به این ترتیب، راه تازه ای برای تامین مالی شرکت های نوآورانه باز خواهد شد. چنین مواردی می تواند باعث رونق بورس شود و باعث جذب سرمایه به سمت آن شود.

نتیجه گیری

شواهد حاکی از آنست که بازار می خواهد صعود کند و اگر بتواند از مقاومت های پیش روی خود عبور کند، این رشد را تثبیت خواهد کرد. بورس مثبت چیزی است که همه آرزوی آن را دارند و اگر همه چیز درست پیش برود به راحتی محقق خواهد شد. حالا می توان گفت که بورس توانسته کف های مناسبی برای خود بسازد و می تواند رشد خود را به خوبی رشد کند. برای یک بورس مثبت، دوباره باید اعتمادها را بازگرداند و سرمایه ها را جذب کرد و از آن سو قوانین نظارتی بورس را تشدید کرد و قوانین تازه و مناسبی را برای تقویت بازار سرمایه وضع کرد. بازار بورس، می تواند موجب رشد اقتصادی شرکت ها و در نتیجه کشور باشد اگر واقعا و بر طبق اصول حرکت کند.

در خرید و فروش های خود در بازار بورس اصلا عجله نکنید و همراه بازار و با استراتژی درست حرکت کنید.

سهمیران

سهمیران شعبه ای از کارگزاری حافظ است که سالهاست به آموزش مسائل بورس می پردازد و سعی می کند بهترین آموزش ها و تحلیل ها را به افراد ارائه دهد.

با آموزش های سهمیران شما مرحله به مرحله جلو خواهید رفت و به خوبی می توانید در بورس مثبت یا منفی معامله گری کنید و کسب سود کنید. سهمیران همیشه سعی دارد تا به معامله گران، نگاهی تحلیلی ببخشد و آنها را به صورت درست با بازار بورس آشنا کند.

در مرحله اول آموزش، سهمیران شما را با ریشه و تاریخچه بورس آشنا می کند و پس از آن شما را مفاهیم اساسی بورس آشنا می کند. پس از آن که شما با مفاهیم و اساس بورس آشنا شدید باید بتوانید تحلیل کنید و بدانید که در بازار بورس چه روندها و جریاناتی برقرار است.

در سهمیران، تحلیل های تکنیکال و بنیادی به خوبی به شما آموزش داده خواهد شد و شما یاد می گیرید با اندیکاتورهای مختلف کار کنید تا بتوانید آینده بازار و سهم ها را پیش بینی کنید. مهم ترین چیزی که در سهمیران یاد داده می شود، تحلیل است. در کنار این ها ، سهمیران تازه ترین اخبار را به اطلاع شما می رساند و سعی می کند تا بهترین ها را به شما ارائه کند.

دوره های آموزشی سهمیران

با آموزش های سهمیران، شما استراتژی های مختلف بورس را یاد خواهید گرفت، تحلیل های بورس را یاد خواهید گرفت؛ خواهید توانست به خوبی ریسک معاملات خود را مدیریت کنید و در شرایط حساس بهترین واکنش ها را نشان دهید. دوره های آموزشی سهمیران به صورت آنلاین و حضوری در شهرهای مختلفی برگزار می شود و می تواند برای افراد بسیار مفید باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp