ورود و ثبت نام

بازار بورس نوسانات زیادی دارد و با بالا و پایین های زیادی همراه است. خیلی ها در بازار بورس دست به تحلیل مسائل می زنند و از این طریق سعی می کنند تا آینده قیمت سهام ، دیگر اوراق یا شاخص کل را پیش بینی کنند و از این طریق اقدام به معاملات پرسود کنند. اما سوال اصلی اینست که آیا بورس قابل پیش بینی است و دلایل قابل پیش بینی بودن آن چیست؟ اگر دنبال جواب این سوالات هستید پس این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

بورس علم است نه قمار

خیلی ها متاسفانه فکر می کنند که سهام شرکت ها بر اثر شانس رشد می کنند و نمی توان پیش بینی کرد که کدام سهام رشد بیشتری می کنند. این طرز فکر کاملا اشتباه است چون بازار بورس بر مبناهایی اقتصادی حرکت می کند که باعث می شود که حالت علمی داشته باشد.

بازار بورس قواعد مشخصی دارد و افراد می توانند با استفاده از این قواعد بفهمند که در این بازار چه خبر است و سرمایه ها چگونه جابجا می شوند. عوامل رشد یک سهم کاملا مشخص هستند و همه آنها را می توان تحلیل کرد. به همین دلیل است که ما می گوییم بورس یک نوع علم اقتصادی است.

سوالی که در این میان پیش می آید اینست که پس چرا خیلی ها از اوقات نمی توان آینده بازار را پیش بینی کرد. در جواب این سوال باید گفت گاهی پیچیدگی اوضاع به حدی است که پیش بینی سخت می شود و به همین دلیل است که اشتباه در حدس زدن تغییرات پیش رو اتفاق می افتد.

با این وجود باید به این نکته توجه کرد که همیشه افرادی هستند که بر اثر تجربه بالا در بورس به راحتی می توانند حدس بزنند که بورس چه مسیری را خواهد پیمود. برای مثال خیلی ها قبل از ریزش شدید بازار بورس ایران هشدار می دادند که بورس مانند یک بمب ساعتی شده است و به زودی منفجر خواهد شد. پس اگر دنبال جوابی برای این سوال هستید که آیا بورس قابل پیش بینی است باید بدانید که جواب این سوال مثبت است.

اما چه دلایلی برای پیش بینی بورس وجود دارد؟

دلایل قابلیت پیش بینی بورس

دلایل مختلفی را برای این که بورس قابل پیش بینی است می توان ارائه کرد. در زیر ما این دلایل را توضیح می دهیم و هر کدام را توضیح می دهیم.

تحلیل پذیر بودن بازار بورس:

همان طور که می دانید در بازار بورس دو نوع تحلیل وجود دارد که از آنها برای فهم تغییرات و روندهای بورس استفاده می شود: تحلیل تکنیکال و تحلیل دماوند.

تحلیل تکنیکال، تحلیلی است که بر این مبنا رفتار می کند که تاریخ همیشه تکرار می شود و الگوهایی که قبلا در بازارهای مالی تکرار شده اند دوباره تکرار خواهند شد. افراد با استفاده از اندیکاتورهای مفید می توانند به خوبی دست به تحلیل تکنیکال چارت های مختلف بزنند و برای خود فرصت های معاملاتی را پیدا کنند.

تحلیل بنیادی اما به بررسی ریشه ای عوامل موثر بر قیمت سهام بورس می پردازد و به دنبال تعیین ارزش ذاتی یک سهم است. تحلیل فاندامنتال یا بنیادی بیشتر برای بازه های طولانی مدت استفاده می شود.

همان طور که مشاهده می کنید بازار بورس تحلیل پذیر است و وقتی یک بازار را می توان تحلیل کرد پس قابل پیش بینی نیز هست. وقتی شما بتوانید چیزی را تحلیل کنید پس  حتما می توانید برای آن پیش بینی نیز صورت دهید. ممکن است پیش بینی صددرصد درست نباشد اما بهرحال می تواند تا حد زیادی نزدیک به واقعیت باشد.

رفتارشناسی و روانشناسی بورس:

وقتی شما بتوانید رفتارهای بازار را به خوبی درک کنید به خوبی می توانید پیش بینی های درستی را نیز انجام دهید. خیلی از اوقات شاید روانشناسی و بررسی رفتارها در بازار بورس از دیگر چیزها مهم تر است. افرادی که بتوانند در کنار تحلیل نمودارها و چارت ها، رفتار بازیگران و سهامداران را به خوبی بررسی کنند قادر خواهند بود که پیش بینی های بهتری از بازار بورس انجام دهند.

انجام پیش بینی در گذشته:

وقتی در گذشته عده ای توانسته اند به خوبی و درستی آینده بازار بورس را پیش بینی کنند، پس در آینده هم مطمئنا افراد دیگری قادر به پیش بینی درست خواهند بود. این که چقدر یک پیش بینی درست باشد به تخصص و تجربه فرد تحلیلگر دارد. هر چقدر که یک فرد روندهای بازار بورس را بهتر بشناسد و تجربه بهتری از بازار بورس داشته باشد و هم چنین اخبار و مسائل اقتصادی و سیاسی را بهتر ارزیابی کند به خوبی می تواند پیش بینی کند که چه اتفاقی قرار است در آینده برا بازار بیفتد.

حرکت بورس بر اساس عوامل اقتصادی:

سهام و دارایی های بورس بر اساس عوامل اقتصادی چون عرضه و تقاضا ، سود و زیان و دیگر موارد جلو می روند. وقتی این اطلاعات به راحتی در اختیار افراد قرار دارد و افراد می توانند از این اطلاعات استفاده کنند پس می توانند پیش بینی بهتری داشته باشند. زمانی نمی توان پیش بینی درستی از بازار بورس داشت که اشخاص نتوانند درک کنند که بورس بر اساس چه عواملی در حال حرکت است.

بورس ایران

شاید عده ای از شما با خود بگویید این حرف ها برای بورس کشورهای خارجی است چون در آن بازار دستکاری صورت نمی پذیرد و دولت به دنبال کسری بودجه خود از بازار بورس نیست . اولا که شما باید بدانید در همه بازارهای بورس دنیا تخلف و دستکاری وجود دارد و فقط درصد آن متفاوت است و ثانیا این که با وجود تخلف ها هم بازار بورس ایران قابل پیش بینی است همانطور که خیلی ها این کار را انجام داده اند و می دهند.

بورس ایران متاسفانه بر اثر تصمیمات غلط دولتی و ناهماهنگی ها ریزش شدیدی داشت و خیلی ها را دچار ضرر کرد و همین موضوع باعث شد که اعتماد بسیاری از سهامداران خرد از بین برود و شروع به خارج کردن پول خود از این بازار کنند.

برای همین است که ما همواره تاکید می کنیم که تحلیل کردن بازار بورس نیاز به دانش و تجربه دارد و به راحتی و با خواندن چند مقاله و چند کلیپ بدست نمی آید. شما باید خودتان هر روز اخبار را رصد کنید و حجم های معاملاتی سهام را بببنید و حبابهای بازار را بررسی کنید تا برای موقعیت هایی مانند تابستان امسال آماده باشید.

نتیجه گیری

آیا بورس قابل پیش بینی است؟ بله اما به شرطی که شما چشمانی باز و ذهنی هشیار داشته باشید. برای داشتن ذهنی هشیار شما باید به خوبی بورس را بشناسید و تجربه مناسبی داشته باشید. زمانی که شما می توانید بازار بورس را با استفاده از تحلیل های تکنیکال و بنیادی ارزیابی کنید، وقتی عده ای قبلا توانسته اند به درستی آینده بورس را پیش بینی کنند و چون بورس و تغییرات قیمت سهام بر اساس عوامل اقتصادی است پس بازار بورس قابل پیش بینی است.

یادتان باشد که ممکن است شما نتوانید پیش بینی درستی از آینده بورس داشته باشید بنابراین شما باید همیشه قواعد معاملاتی و مدیریت ریسک را انجام دهید تا حتی در شرایط خرسی و ریزشی نیز ضرر چندانی متحمل نشوید. داشتن استراتژی های معاملاتی درست، تعیین حد ضرر ، خرید پله ای و دیگر موارد همگی می توانند به سود بیشتر و ضرر کمتر شما منجر شوند.

پیش بینی بازار بورس ایران ممکن است بر اثر عوامل دخالت کننده بیرونی کمی دشوار باشد اما بهرحال امکان پذیر است و شما با تجربه کافی و تحلیل های درست و روانشناسی بازار قادر خواهید بود که آینده بورس را پیش بینی کنید و سود خوبی را نصیب خود کنید.

سهمیران

اگر دوست دارید تا برای پیش بینی بورس، قدرت تحلیل خود را بالاتر ببرید و هم چنین تجربه بیشتری از بورس بدست آورید باید به خوبی آموزش ببینید و از تجربیات اساتید خبره و مجرب بورس استفاده کنید.

سهمیران به عنوان شعبه ای از کارگزاری حافظ مدت بسیار زیادی است که در زمینه آموزش بورس و تحلیل آن فعالیت دارد. شما باید به خوبی تحلیل های تکنیکال و بنیادی را یاد بگیرید و از شاخص ها به خوبی استفاده کنید تا بتوانید به درستی دست به پیش بینی بورس بزنید.

سهمیران به خوبی و قدم به قدم شما را جلو می برد و به شما نگاهی عمیق به بورس می دهد و به شما آموزش می دهد تا به خوبی بورس را تحلیل کنید. سهمیران به شما یاد می دهد که چگونه فرصت های معاملاتی در بورس را شناسایی کنید و بیشترین سود را از آن خود کنید.

شما باید به درستی بتوانید مدیریت ریسک معاملات خود را انجام دهید تا کمترین ضرر را از آن خود کنید. با استفاده از آموزشهای سهمیران شما قادر خواهید بود تا سهام سودده را از سهام ضررده شناسایی کنید و در نتیجه در بورس به سود خوبی برسید.

با تحلیل هایی که سهمیران به شما آموزش می دهد شما قادر خواهید بود که بورس را پیش بینی کنید و حدس بزنید که قیمت سهام چگونه تغییر پیدا می کند. دوره های آموزشی بسیار خوبی توسط سهمیران در شهرهای مختلف و به صورت آنلاین برگزار می شود که افراد علاقمند میتوانند از آن استفاده کنند و برای یادگیری اصولی و بنیادین بورس در آن شرکت کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp