ورود و ثبت نام

بورس جایی است که افراد در آن به خرید و فروش اوراق بهادار مختلف می پردازند. سهام در بازار بورس، مهم ترین این اوراق بهادار است. بازار بورس بالا و پایین زیادی دارد و برای همین باید با احتیاط در آن سرمایه گذاری کرد. در این روزهای بورس و پس از آن ریزش شدید خیلی ها سوالشان این است که آیا بورس بالا می رود و شاخص کل آن دوباره به ارقام بالا خواهد رسید یا خیر.

دلایل رشد بورس

برای جواب دادن به این سوال که آیا بورس بالا می رود ابتدا باید به این توجه کرد که چه عواملی باعث رشد بورس می شوند. ما در زیر به این عوامل اشاره می کنیم و هر کدام را توضیح می دهیم:

1.جذب نقدینگی :

مهم ترین دلیل رشد بورس،  جذب نقدینگی می باشد و برای همین است که  این بازار را بازار سرمایه می نامند. با جذب نقدینگی هر چه بیشتر،بازار بورس رشد بیشتری خواهد کرد و خواهد توانست بالا برود.

شما خودتان در پارسال و امسال دیدید که با دعوت از مردم برای سرمایه گذاری در بورس، هزاران میلیارد به سمت بازار بورس سرازیر شد و همین باعث رشد سریع آن تا شاخص 2 میلیونی شد.

جذب نقدینگی به سمت سهام و دیگر اوراق بهادار باعث می شود تا قیمت آنها بالا برود و در نتیجه به افراد سود برساند.

2.تورم:

یکی دیگر از دلایلی که باعث رشد بورس می شود وجود تورم در اقتصاد است. با افزایش قیمت مواد و دیگر چیزها مسلما سهام هم افزایش قیمت خواهند داشت. زمانی که تورم در سطح کشور بالا باشد بازار بورس هم رشد بیشتری خواهد داشت و این چیزی بسیار طبیعی است.

3.کاهش سرمایه گذاری در بازارهای موازی به دلیل کاهش قیمت آنها:

بازارهای رقیبی مانند طلا و دلار باعث می شوند تا سرمایه مردم به آن سمت جاری شود. یکی از دلایلی که بورس رشد خواهد کرد این است که سرمایه افراد از بازار ارز و طلا و مسکن به سمت بورس خواهد بود.

وقتی که قیمت طلا و ارز پایین بیاید مردم پول خود را به سمت بازار بورس خواهند آورد و باعث رشد بورس خواهند شد.

4.افزایش سود شرکت های بورسی:

یکی از دیگر از عوامل رشد بورس این است که شرکت های بورسی سوددهی خود را بالا ببرند. وقتی سود این شرکت ها بیشتر شود شاخص بورس هم افزایش خواهد یافت و باعث رشد هر چه بیشتر بورس می شوند. برای مثال، وقتی شرکت های پتروشیمی بتوانند محصول بیشتری صادر کنند و قیمت این مواد هم به صورت جهانی افزایش یابد شما شاهد بالا رفتن قیمت سهام این شرکت ها خواهید بود که خود موجب رشد بورس خواهد بود.

آیا بورس بالا می رود؟

اما برای پاسخ به این سوال اما باید گفت که در حال حاضر بورس اوضاع خوبی دارد و در حال بالا رفتن است. در زیر ما عوامل بالا رفتن بورس در این روزها را توضیح می دهیم:

1.جلب اعتماد سرمایه گذاران و بازگشت آرام سرمایه:

یکی از مهم ترین دلایلی که برای افزایش رشد این روزهای بورس می توان بیان کرد اینست که بازار آرام آرام در حال بازگرداندن اعتماد افراد است.

پس از آن ریزش شدید در بورس و سقوط از شاخص 2 میلیونی به زیر 1 میلیون و 300 هزار واحد اعتماد مردم به این بازار به شدت آسیب دید و باعث شد تا خیلی ها پول خود را حتی با ضرر از این بازار سرخ بیرون آورند. حالا اما با سبزپوش شدن دوباره بسیاری از سهام، افراد دوباره در حال سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام هستند.

2.کاهش رونق بازارهای موازی:

همانطور که خودتان مشاهده می کنید،طلا و مسکن و ارز کم رونق تر از گذشته شده اند که بخشی از آن به علت کاهش التهاب و جو روانی موجود بر کشور بود. با کاهش رونق این بازارها دوباره سرمایه ها در حال آمدن به سمت بورس است و همین موضوع است که دوباره باعث بالا رفتن بورس شده است.

3.رشد دوباره بازارهای جهانی:

دوباره اقتصاد کشورها در حال احیا شدن است و همین موضوع باعث رشد برخی شرکت های مهم در بورس ایران می شود که می تواند به حرکت رو به جلو بورس کمک کند.

برای مثال دوباره قیمت نفت در حال بالا رفتن است و تقاضاها برای مواد تولیدی در حال افزایش است که این باعث سوددهی خیلی از شرکت های بورسی می شود.

4.از بین رفتن جو روانی:

جو روانی حاصل از انتخاب رییس جمهوری جدید در ایران به خوبی توانست از التهاب بازار بورس بکاهد و این خود عامل خوبی بود تا دوباره سرمایه گذاری در بورس تقویت شود. هر چند که خیلی از دلالان دوست داشتند تا همین جو بد حاکم باشد و آنها بتوانند با سوداگری به سود کلانی برسند اما حالا آنها در حال ضرر دیدن هستند.

اگر رییس جمهور جدید آمریکا بتواند دوباره به قرارداد برجام بازگردد مطمئنا ما شاهد رشد بسیار خوبی برای بازار بورس خواهیم بود. اما بهر حال نباید به این مسئله دل خوش کرد چون حتی اگر تصمیم بازگشت به برجام توسط آمریکا جدی باشد چندین ماه به طول خواهد انجامید.

مسیر بورس

بازار بورس در این روزها روی شاخص 1 میلیون و چهارصد هزار واحدی  قرار دارد و مقاومت دشوار 1 میلیون و 500 هزار واحدی را روبروی خود دارد. اگر بتواند از این مقاومت عبور کند شاخص به راحتی قادر خواهد بود که تا 1 میلیون و 600 هزار واحد هم برسد.

بنابراین اگر در بورس سهام ارزشمندی دارید با دقت از آنها محافظت کنید چون دیر یا زود شما را به سود مناسبی خواهند رساند.

برای تحلیل این روزهای بازار شما باید بدانید که پولهای هوشمند بسیار خوبی وارد بازار شده است و اگر اتفاق خاصی نیفتد می تواند نوید بخش رشدی مناسب برای بازار باشد.

گروه پتروشیمی با افزایش تقاضا روبرو است و این فرصت خرید مناسبی برای این سهام است. گروه های دارویی نیز سراسر سبزپوش هستند و سوددهی خوبی دارند. صنایع دارو و زراعت بیشترین پول حقیقی را به خود دیده اند و بیشترین پول حقوقی نیز به سمت صنایع فراورده های نفتی و بانک سرازیر شده است.

نکته: اگر بخواهیم به صورت دقیق بیان کنیم مقاومت بعدی شاخص بورس برای بالا رفتن عدد 1492 است که در این نقطه دو مقاومت ابرکومو و فیبوناچی با هم تلاقی کرده اند. اگر شاخص بتواند از این مقاومت عبور کند تا محدوده 1600 خواهد رفت.

نتیجه گیری

در جواب این که آیا بورس بالا می رود باید گفت که این بازار روند خوبی را در پیش گرفته است و کف سازی خوبی صورت داده است و دوباره در حال جذب سرمایه و نقدینگی است. بنابراین در طولانی مدت حتما سود خوبی خواهد داشت و در کوتاه مدت نیز رشد مناسبی را نشان خواهد داد.

اگر می خواهید تا در این شرایط سهم بخرید روی سهامی سرمایه گذاری کنید که پول و نقدینگی بیشتری به سمت آنها واریز شده است. حتما پیش از خرید یک سهم آن را ارزیابی کنید و به درستی از سوددهی آن مطمئن شوید. اگر هم می خواهید در این دوران، نوسانگیری انجام دهید باید بسیار مواظب باشید و به خوبی و با برنامه جلو بروید.

در معلاملات بورسی خود حتما مدیریت ریسک را به خوبی انجام دهید و استراتژی مناسبی را اتخاذ کنید. با دقت دست به معامله بزنید و هیجانی رفتار نکنید تا به سود مناسبی برسید. بازار بورس جایی است که به افراد صبور سود خوبی می رساند.

سهمیران

سهمیران شعبه ای از کارگزاری حافظ است و سالهاست که مشغول آموزش و تحلیل مسائل بورس است. افرادی که به دنبال موفقیت در بورس هستند می توانند با سهمیران به این مهم دست پیدا کنند.

سهمیران با آموزش های اصولی و درست خود شما را جلو می برد و به شما یاد می دهد به بورس نگاهی تحلیلی و عمیق داشته باشید. دوره ها و کلاس های آموزشی بورس راه حل بسیار خوبی برای افرادی است که می خواهند در این بازار پرنوسان به سود خوبی دست یابند.

سهمیران در دوره های آموزشی خود ابتدا شما را با تاریخچه بورس آشنا می کند و سپس مفاهیم اساسی و اصلی بورس را به شما یاد می دهد و پس از آن به سراغ آموزش تحلیل ها می رود. تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال و کار با انواع اندیکاتورها توسط سهمیران به شما آموزش داده می شود و پس از مدتی شما  می توانید هر سهمی را که دوست داشتید تحلیل کنید. سهمیران به خوبی نکات مهم بورس را به شما آموزش خواهد داد و به شما آموزش می دهد تا بهترین تحلیل ها را برای سهام مختلف انجام دهید و فرصت های معاملاتی مناسب را به خوبی شناسایی کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp