ورود و ثبت نام

بازار بورس جایی است که در آن سهام و دیگر اوراق بهادار معامله و مبادله می شود. همه افراد از طریق خرید و فروش  و معامله کردن در این بازار پرنوسان به دنبال سود کردن هستند. سوالی که خیلی ها ممکن است داشته باشند این است که سود در بورس چقدر است؟ در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته شده است.

بازار بورس

قبل از آن که به سراغ سود در بورس برویم، باید کمی درباره بازار بورس و ماهیت آن صحبت کنیم. بازار بورس را همه به عنوان بازار سرمایه یا بازار سهام می شناسند چون مهم ترین دارایی آن سهام است و از طریق جذب سرمایه رشد می کند. در واقع حیات و مرگ بازار بورس به سرمایه بستگی دارد.

در بازار بورس علاوه بر سهام شرکت های مختلف، اوراق بهادار دیگری مانند اوراق سلف و اوراق قرضه نیز خرید و فروش می شود اما مهم ترین دارایی آن  سهام است.

سهم در واقع سندی است که نشان دهنده مالکیت یک فرد بر بخش کوچکی از یک شرکت می باشد. فرض کنید که یک شرکت، ارزشی به میزان 10 میلیارد تومان داشته باشد و این شرکت بخواهد 5 میلیارد از سرمایه خود یعنی 50 درصد را در بازار بورس ارائه کند.

اگر این شرکت بخواهد 2 میلیون سهم را در بورس ارائه کند آنگاه قیمت هر سهم آن در ابتدای کار 2500 تومان خواهد بود.

سود در بورس

اما سود در بورس به چه شکل است؟ سود در بازار بورس با بالا رفتن قیمت سهام بدست می آید. برای مثال شما 5 میلیون پول را  صرف یک سهم 700 تومانی می کنید و این سهم پس از سه ماه به قیمت 1000 می رسد. با این کار 5 میلیون تومان شما تقریبا 1.5 برابر می شود و شما دو میلیون و خرده ای سود خواهید کرد.

سود کردن در بورس از طریق نوسان گیری یا خرید سهام سودده بدست می آید و نیاز به تجربه و مهارت در معامله گری دارد. البته شرایط بازار هم در سود کردن شما تاثیر زیادی دارد و هر چقدر که شرایط شما بهتر باشد سود شما هم بیشتر خواهد بود.

سود در بورس چقدر است؟

این که سود در بورس چقدر است به عوامل مختلفی بستگی دارد. در زیر ما به بررسی این عوامل می پردازیم.

1.جو روانی بازار:

هر چقدر که جو روانی بازار بهتر باشد، سود بازار بورس هم بیشتر خواهد بود. وقتی جو بورس و هم چنین جو حاکم بر اقتصاد کشور مناسب باشد افراد با خیال راحت تری اقدام به خرید و فروش سهام می کنند و دلیلی برای خارج کردن پول خود از بورس ندارند. با جو روانی منفی اما به سرعت افراد تصمیم می گیرند که پول خود را از بازار سرمایه خارج کنند بنابراین سود بورس پایین می آید و ضرر آن بیشتر می شود. شرایط پایدار روانی در بورس از اهمیت زیادی برخوردار است. شما می توانید خودتان ببینید که کرونا چگونه باعث شد تا بورس های جهانی به شدت ریزش کنند که یکی از دلایل آن جو روانی بد حاصل از اشاعه ویروس کرونا بود.

2.جذب سرمایه :

هر چقدر که جذب سرمایه در بازار بورس بیشتر باشد شما رشد بیشتر بورس را شاهد خواهید بود. بازار بورس به طور کلی به سرمایه وابسته است و بنابراین سرمایه بیشتر برابر است با سود بیشتر. زمانی که هم به هر دلیلی سرمایه ها از بازار بورس خارج شوند سود بازار بورس کمتر خواهد شد. خروج سرمایه از بازار بورس می تواند به دلیل جو روانی منفی و یا جذاب تر بودن بازارهای رقیب باشد.

شما خودتان در پایان سال 98 و تا نیمه سال 99 مشاهده کردید که چگونه پول و سرمایه مردم به سمت بورس سرازیر شد و همین مسئله باعث افزایش قیمت سهام و سود زیاد خیلی از سهامداران شد.

3.وجود شرکت های قوی تر:

هر چقدر که شرکت های با عملکرد بهتر در بورس وجود داشته باشد مطمئنا سود بازار بورس هم بیشتر خواهد شد. یکی از دلایلی که هم چنان می توان به بازار بورس ایران امیدوار بود این است که شرکت های دانش بنیان و دیگر شرکت های مطرح خوب در حال عرضه سهام خود در بازار بورس هستند.

اگر شرکت هایی که بیشترین حجم پول توسط آنها جابجا می شود در بورس ضررده باشند آن گاه شما خواهید دید که بازار هم منفی خواهد بود و این باعث سود کمتر بازار بورس خواهد شد.

حداقل و حداکثر سود در بورس چقدر است ؟

حالا با وجود همه این ها سود در بورس چقدر است؟ اگر بخواهیم به طور میانگین و با معدل گرفتن حرف بزنیم باید گفت که بورس سالیانه حداقل 60 درصد سود را به شما می دهد و در بیشترین حالت سود نیز در یک سال سود 3 برابری به شما خواهد داد.

این یعنی اگر برای مثال شما در بورس، 50 میلیون سرمایه گذاری کنید پس از یک سال حداقل 30 میلیون سود خواهد کرد. یادتان باشد که حداکثر سود یک سپرده بانکی 30 درصد است و حداقل سود بورس در سال 2 برابر آن است. در صورتی که شرایط بازار خوب باشد و شما هم معاملات خود را به خوبی مدیریت کنید ، مبلغ 50 میلیون تومان شما به 150 میلیون تومان در یک سال تبدیل خواهد شد.

آیا ممکن است در بورس ضرر کنیم؟

مسلما بله. ضرر کردن در بورس امری بسیار رایج است و برای همین است که این همه بر آموزش مسائل بورس تاکید می شود. سود در بورس در صورتی بدست می آید که شما ریسک معاملات خود را مدیریت کنید و بتوانید از آن سود معاملات خوبی انجام دهید.

بازار بورس جایی است که افرادی که بر اساس شانس و بدون نظم عمل می کنند پولشان را به کسانی می دهند که بر اساس برنامه و با نظم رفتار می کنند.

در بازار منفی چه باید کرد؟

وقتی که شاخص کل در حال پایین آمدن است و شما نگران سود در بورس هستید چه باید کرد. در بازار منفی شما باید نکات زیر را رعایت کنید:

1.احساسی عمل نکنید و همچنان از سهام ارزشمند خود نگهداری کنید:

اگر سهمی را بر اساس تحلیل خریداری کرده اید و از عملکرد شرکت آن اطمینان دارید و می دانید که دیر یا زود به شما سود خواهد داد حتما از آن نگهداری کنید و تحت تاثیر صف های فروش قرار نگیرید.

2.خرید پلکانی:

خرید پلکانی را خیلی جدی بگیرید. در بازارهای منفی حتما از خرید پلکانی استفاده کنید. کسانی که با خرید پلکانی دست به خرید یک سهم می زنند هرگز نگران بالا و پایین شدنهای سود خود نیستند چون می دانند که با اولین سود و سبز شدن، کل مبلغ آنها وارد سود خواهد شد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید که خرید پلکانی برای سهم هایی است که شما از آینده پرسود آن مطمئن هستید و مطمئن هستید که به شما سود خوبی خواهد رسید.

روش این گونه خرید این گونه است که فرض کنید که شما می خواهید مبلغ 6 میلیون را به خرید یک سهم در یک بازار منفی تخصیص دهید. برای این کار شما باید پول خود را بر حسب توان های عدد 2 تقسیم بندی کنید به طوری که جمع آن به 6 میلیون برسد. برای 6 میلیون شما می توانید مبالغ 800 هزار تومان، 1میلیون و 600 هزار تومان و 3 میلیون و 200 هزار تومان را در نظر بگیرید(جمع آن به 5 میلیون و 600 هزرا می رسد)

حالا در روزی که این سهم منفی است 800 هزار تومان بخرید. فرض می کنیم که فردای آن روز دوباره این سهم منفی می شود. شما دوباره این سهم را می خرید اما این بار 2 برابر پول اول یعنی 1 میلیون و 200 هزار خرید می کنید. دوباره فردای آن روز یا چند روز بعد، قیمت دوباره پایین تر از خرید قبلی شما می آید. این بار شما 3 میلیون و 200 هزار تومان صرف خرید سهم می کنید.

سود خرید پلکانی

حالا با اولین سود، کل سرمایه شما وارد سود خواهد شد اما اگر همه 5 میلیون و ششصد هزار را در همان ابتدا به خرید سهم اختصاص داده بودید حداقل 10 درصد ضرر می کردید. باز هم تاکید می شود که خرید پلکانی برای سهامی است که شما از لحاظ تحلیلی از آنها مطمئن باشید.

نتیجه گیری برای ” سود در بورس چقدر است “

این که سود در بورس چقدر است اما چیزی که می توان گفت این است که حداقل سود در بورس مطمئنا بسیار بیشتر از بانک است و بورس حداقل سالانه 60 درصد به شما سود خواهد داد و در بهترین حالت ممکن هم تا 300 درصد به شما سود خواهد داد. این در صورتی است که شما به درستی معامله کنید و ریسک معاملات خود را مدیریت کنید. یادتان باشد که ضرر در بورس وجود دارد و شما برای این که ضرر نکنید باید حتما آموزش ببینید.

سهمیران که شعبه ای از کارگزاری حافظ است می تواند به خوبی به شما یاد دهد که چگونه معامله کنید تا بیشترین سود را از آن خود کنید. سهمیران انواع تحلیل ها را برای ارزیابی سهام مختلف به شما یاد خواهد داد و شما با مدیریت ریسکی که به خوبی از اساتید سهمیران یاد خواهید گرفت می توانید بیشترین سود و کمترین ضرر را نصیب خود کنید و سرمایه خود را بیشتر کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp