ورود و ثبت نام

احتمالا واژه ی حباب را از زبان خیلی از اطرافیان خود شنیده اید این واژه در خیلی از بازار ها استفاده می شود همچون بازار املاک، طلا، ارز و حتی بازار بورس اوراق بهادار در این مقاله قصد داریم منظور از حباب در بازار بورس را بررسی کنیم و در بازار های مالی و اقتصاد به آن بپردازیم.

 

مفهوم حباب از دیدگاه علوم اقتصادی:

داد و ستده  بیشتر از ارزش ذاتی و واقعی در بازار  مورد نظر را حباب گویند و ریزش شدید در بازه ی زمانی کوتاه پس از افزایش چشمگیر قیمت در اون بازار را به اصطلاح ترکیدن حباب قیمتی گویند.

مهمترین دلایل شکل گیری حباب:

1.افزایش بیش از حد نقدینگی در جامعه:

یکی از دلایل به وجود آمدن حباب در اقتصاد، چاپ پول بدون پشتوانه توسط بانک های مرکزی است که با تزریق نقدینگی به صورت تسهیلات بانکی(عملکرد انبساطی)، موجب افزایش نقدینگی در سطح جامعه می شود و تسهیلات گیرنده برای جبران بهره ی تسهیلات دریافتی و کسب سود در یکی از بخش های اقتصادی شروع به سرمایه گذاری می کنند و با توجه به عدم وجود منابع کافی در آن بخش ، تقاضا از عرضه پیشی گرفته و باعث افزایش روز به روز قیمت و شکل گرفتن حباب در آن بازار می شود.

2.چشم انداز اقتصادی:

افراد جامعه با توجه به چشم انداز اقتصادی کشور شروع به سرمایه گذاری در بخش های مختلف کرده و داد ستد های متوالی باعث از کنترل خارج شدن توازن میان عرضه و تقاضا شده و در آن بازار حباب شکل می گیرد.

3.تفکر همگانی:

در زمانی که یکی بازار ها در سطح اقتصاد شروع به رونق می کند، افراد سرمایه گذاری که در آن بازار اطلاعات کافی در رابطه با ارزش واقعی آن بازار ندارند شروع به سرمایه گذاری برای کسب سود می کنند و باعث کمک به شکل گیری حباب قیمتی در آن بازار می شوند.

آیا بازار بورس اوراق بهادار دارای حباب قیمتی است ؟

جواب این سوال هم بله و هم خیر است.

زیرا بازار بورس دارای صد ها سهم می باشد و نا عادلانه است که همه ی سهم ها را زیر مجموعه ی سهم های حبابی یا زیر مجموعه ی سهم های غیر حبابی قرار بدهیم.

بنابراین تحلیلگران بازار با استفاده از داده های بنیادی شروع به تحلیل کرده و سهم هایی که زیر ارزش ذاتی و واقعی قرار دارند را زیر نظر گرفته و با اطمینان و  با کمترین ریسک شروع به خرید سهم تحلیل شده می کنند.

حال با خود می پرسید چطور حباب یا غیر حبابی بودن سهام های بازار را شناسایی کنم؟

جواب این سوال بسیار سادست!

نتیجه گیری منظور از حباب در بازار بورس

در این مبحث منظور از حباب در بازار بورس را کاملا درک کردیم که حباب در بازار بورس می تواند تاثیرات به سزایی در معاملات انجام دهد. باید به دنبال علوم مالی و حسابداری باشید تا بتونید عملکرد بنیادی سهام های بازار را مورد ارزیابی قرار دهید تا از وجود حبابی بودن و یا عدم وجود حباب در آن سهام آگاه شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp