ورود و ثبت نام

بازار بورس، محلی است که انواع مختلفی از سهام در آن خرید و فروش می شود. سهام گوناگون با بالا و پایین شدن باعث ضرر و سود سهامداران می شوند. یکی از دارایی های خیلی از افراد در بازار بورس، سهام عدالت است که حالا ارزش پیدا کرده است. سهام عدالت را در صورت نیاز می توان فروخت و با پول آن برای رفع نیازهای مالی خود اقدام کرد. در این مقاله به این سوال پرداخته شده است که آیا می توانیم سهام عدالت را بفروشیم. با ما همراه باشید.

سهام عدالت چیست؟

طرح سهام عدالت در دولت نهم اجرا گردید.  این طرح در واقع طرحی برای یاری به دهک های پایین تر جامعه بود که در زمان ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد اجرا شد.  در این طرح، برگه هایی با نام سهام عدالت که مجموعه ای از سهم های شرکت های مختلف بود و ارزش اسمی آن 1 میلیون تومان بود به 6 دهک پایین جمعیتی داده شد تا کمکی برای آنها باشد.

خیلی از مردم در حال حاضر این سهام را دریافت کرده اند و مالک آن هستند. سود سهام عدالت در چند سال قبل واریز شده است و خیلی ها با ثبت نام در سامانه های موجود اطلاعات سهام عدالت خود را کامل کرده اند.

ارزش سهام عدالت

سبد سهم عدالت زمانی 1 میلیون تومان ارزش داشت اما با رشد بورس حالا این میزان بسیار بیشتر شده است و برای همین است که خیلی ها تمایل پیدا کرده اند آن را بفروشند و برای نیازهای مالی خود استفاده کنند.

این روزها با ریزش بورس و  پایین آمدن شاخص کل بورس، از ارزش سبد سهام عدالت نیز کاسته شده است و طبق آخرین اخبار ارزش آن به 11 میلیون و 219 هزار تومان رسیده است. البته این متعلق به سهام عدالت 500 هزار تومانی است و افرادی که سهام عدالت 1 میلیون تومانی دارند ارزش سبد سهام عدالتشان دو برابر یعنی 22 میلیون تومان است.  این ارزش در تاریخ 23 دی ماه 1399 است و مطمئنا با نوسانات بورس تغییر خواهد کرد.

آیا می توانیم سهام عدالت را بفروشیم ؟

سوال خیلی ها که دوست دارند سبد سهام عدالت خود را بفروشند این است که آیا می توانند این کار را انجام دهند.

در جواب باید گفت که همه سهام عدالت را نمی توان فروخت و فقط بخشی از آن را در حال حاضر می توان فروخت. دولت در طی دو مرحله، فروش سهام عدالت را آزاد کرده است و حالا سهامداران می توانند تا 60 درصد سبد سهام عدالت خود را بفروشند. آزادسازی باقیمانده سهام عدالت هم به زودی صورت خواهد گرفت و افراد در سال آینده مطمئنا می توانند همه سهام عدالت خود را بفروشند. اگر در حال حاضر کسی بخواهد سبد سهام 11 میلیونی خود را بفروشد 6 میلیون و نیم نصیبش خواهد شد.

چگونه سهام عدالت خود را بفروشیم؟

در بورس، همه کارهای خرید و فروش از طریق کارگزاری ها انجام می شود. شما می توانید فروش سهام عدالت خود را نیز از طریق کارگزاری های مختلف و به راحتی انجام دهید. کارگزاری ها یک سامانه مشخصی را برای فروش سهام عدالت در نظر گرفته اند که افراد می توانند به خوبی از طریق آن هم سبد سهام عدالت خود را مشاهده کنند و هم در صورت تمایل سهام مورد نظر خود را انتخاب کرده و آنها را به فروش برسانند.

یادتان باشد که سهام عدالت را نمی توان به پرتفوی شخصی انتقال داد و سیستم آن کاملا جداست برای مثال اگر شما بخواهید تا سهم فولاد موجود در سهام عدالت خود را به سهم فولاد پرتفوی خود اضافه کنید نخواهید توانست و مجاز به انجام این کار نیستید. پس برای همین درخواست تغییر کارگزاری ناظر برای سهم های عدالت به هیچ عنوان پذیرفته نمی شود.

نحوه فروش سهم های سبد سهام عدالت به این شکل است که وارد سامانه کارگزاری خود شوید و سپس سهامی را که می خواهید انتخاب کنید و روی فروش آنها بزنید. شما تا 60 درصد پرتفوی سهام عدالت خود را می توانید بفروشید و این در صورتی است که روش سهامداری مستقیم را انتخاب کرده باشید.

نکته:

توجه داشته باشید که شما برای فروش سهام عدالت خود حتما نیاز ندارید تا در یک کارگزاری ثبت نام کنید و تنها با کد ملی خود و شماره تلفن خود می توانید در سامانه سهام عدالت کارگزاری ها ثبت نام کنید و وارد آن شوید و کار فروش سهام عدالت خود را انجام دهید.

آیا سهام عدالت خود را بفروشیم؟

اگر نیاز مالی شدیدی ندارید پیشنهاد می شود که فعلا سهام عدالت خود را نفروشید و سهامداری کنید. سبد سهم عدالت دارای سهم های خوبی است و می تواند باز هم رشد قیمت داشته باشد. پس بنابراین تنها در صورتی دست به فروش سهام عدالت خود بزنید که واقعا نیاز داشته باشید.

چند سوال رایج درباره سهام عدالت

آیا می توان همه سهام عدالت را فروخت؟

در حال حاضر همه سهام عدالت را نمی توان فروخت. افرادی که پیش تر روش سهامداری مستقیم را انتخاب کرده باشند حالا می توانند 60 درصد سهام را بفروشند. دولت به زودی 40 درصد باقیمانده را نیز آزاد خواهد کرد و افراد در صورت نیاز می توانند همه سبد سهام عدالت خود را بفروشند.

آیا شماره تلفن برای فروش سهام عدالت حتما باید به نام خود فرد باشد؟

بلی، در صورتی که شما که می خواهید وارد سامانه سهام عدالت خود شوید و سهام عدالتتان را بفروشید پس حتما سیم کارت باید به نام شما باشد.

کار فروش سهام عدالت دشوار است؟

خیر، شما با ورود به سامانه سهام عدالت در کارگزاری های مختلف به راحتی و با انتخاب سهام دلخواه می توانید اقدام به فروش کنید. پول فروش هم چند روز بعد به حساب بانکی شما واریز خواهد شد.

آیا می توان سبد سهام عدالت را به سبد شخصی خود اضافه کرد؟

خیر. سیستم معاملاتی سهام عدالت جداست و افراد نمی توانند سهم های موجود در سبد سهام عدالت را به سبد شخصی خود اضافه کنند و برای فروش فقط می توانند از طریق همان سامانه سهام عدالت اقدام کنند.

نتیجه گیری

سهام عدالت، متشکل از سهام 49 شرکت بورسی و غیر بورسی است که همگی در یک سبد قرار گرفته اند و سهام عدالت نام گرفته اند. این سهام در دولت قبل برای کمک به دهک های پایین تر جامعه داده شد و قیمت اسمی آن 1 میلیون تومان بود. حالا با رشد بورس اما ارزش آن بسیار بیشتر شده است . قیمت سبد سهام عدالت 500 هزار تومانی در حال حاضر 11 میلیون و خرده ای است. در جواب این سوال که آیا می توانیم سهام عدالت را بفروشیم باید گفت که افراد در حال حاضر اجازه دارند تا 60 درصد سبد سهام عدالت خود را بفروشند.

برای فروش سهام عدالت، سهامداران می توانند با ورود به سامانه سهام عدالت کارگزاری ها اقدام به فروش کنند. آنها می توانند به راحتی سهم های مورد نظر را انتخاب کنند و سپس با ثبت درخواست فروش خود آنها را بفروشند . تا 60 درصد پرتفوی سهام عدالت را در حال حاضر می توان فروخت و پول آن را برای خود برداشت.

توصیه ای که اما می شود که اگر نیاز فوری به پول و نقدینگی وجود ندارد این سهام ارزشمند را نفروشید و از آن نگهداری کنید. مطمئنا با رشد بورس ارزش سهام عدالت هم افزایش خواهد یافت و باعث سود بیشتر سهامداران می شود. تا سال آینده همه 100 درصد سهام عدالت را افراد می توانند بفروشند چون دولت به زودی باقیمانده سهام عدالت را هم برای فروش آغاز خواهد کرد.

سهمیران

اگر دوست دارید تا در بازار پرنوسان بورس،سود کنید باید به درستی آموزش ببینید. مجموعه سهمیران سالهاست که در حال آموزش مسائل بورس به افراد است و به آنها یاد می دهد که چگونه معامله انجام دهند.

سهمیران در واقع شعبه ای از کارگزاری حافظ است که خود یکی از برترین و  پرسرعت ترین کارگزاری های کشور است. این کارگزاری خدمات بسیار خوبی را به افراد ارائه می دهد.

سهمیران با استفاده از دوره های آموزشی خود به اشخاص یاد می دهد که چگونه معامله کنند تا بیشترین سود را داشته باشند. آنها ابتدا تاریخچه بورس را به شما می گویند و سپس مفاهیم اصلی بورس را آموزش می دهند.

در مراحل بعدی کار با پلتفرم های معاملاتی به اشخاص یاد داده می شود و پس از آن مهم ترین قسمت یعنی تحلیل کردن به اشخاص آموزش داده می شود. تحلیل بنیادی و تکنیکال به خوبی اشخاص آموزش داده می شود و کار با اندیکاتورها نیز به آنها یاد داده می شود تا بتوانند به خوبی انواع سهام در بازار پرنوسان بورس را ارزیابی و تحلیل کنند و فرصت های خرید و فروش را شناسایی کنند.

استراتژی و مدیریت ریسک

در کنار همه این ها سهمیران به شما یاد می دهد تا چگونه از استراتژی های مختلف برای سود بیشتر خود در بورس بهره ببرید و معاملات خوبی را انجام دهید. هم چنین مدیریت ریسک که در بازار بورس از اهمیت زیادی برخوردار است به خوبی به اشخاص یاد داده می شود و آنها قادر خواهند بود با این آموزش ها کمترین ضرر و بیشترین سود را نصیب خود کنند. سهمیران همواره سعی کرده است تا با روش های مناسب و به روز بهترین نکات معامله گری را به افراد آموزش دهد تا آنها در این بازار به موفقیت مالی دست پیدا کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۲ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp