ورود و ثبت نام

روانشناسی به معنی شناخت و بررسی روان افراد و جامعه می باشد و در عصر فعلی از اهمیت زیادی برخوردار است. مباحث روانشناسی حالا دیگر بسیار گسترده شده است و به بازارهای مالی هم کشیده شده است. یکی از این بازارها، بازار سرمایه یا همان بورس می باشد. روانشناسی بازار سرمایه می تواند به افرادی که دنبال سود بیشتر در این بازار هستند بسیار کمک کند و به آنها بفهماند که چگونه معاملاتی را انجام دهند. اما منظور از روانشناسی بازار سرمایه چیست و این نوع روانشناسی چه کمکی می تواند به معامله گران بکند. در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است.

بازار سرمایه چیست؟

بازار سرمایه همان طور که از اسمش پیداست، یعنی بازاری که از طریق سرمایه رشد و فعالیت می کند.  بازار سرمایه یا همان بورس با جذب سرمایه مردم و نهادهای مالی، رشد می کند و به سهامداران سود می دهد. هر چقدر که جذب سرمایه در بورس بیشتر باشد، این بازار هم سود بیشتری به افراد فعال در آن می دهد.

برای موفقیت در بازار بورس یا همان بازار سرمایه، افراد باید از مهارت هایی برخوردار باشند. تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال از مهارت های لازم برای کسب سود در بازار سرمایه می باشد. یکی دیگر از مهارت های لازم برای موفقیت در بورس روانشناسی بازار سرمایه می باشد که باعث می شود تا شما بفهمید که چه جوی بر بازار بورس حاکم است و افراد چه رفتارهایی در بورس از خود نشان می دهند.

روانشناسی بازار سرمایه چیست؟

منظور از روانشناسی بازار سرمایه این است که شما رفتار معامله گران در بازار بورس را تحلیل  و ارزیابی کنید و بفهیمد که چه عواملی روی آنها تاثیر می گذارد که آنها چنین معاملاتی را انجام می دهند.بر خلاف آن چیزی که فکر می کنید در بسیاری از موارد، معامله گران از تجربه و عقل خود برای انجام معاملات استفاده نمی کنند بلکه از روی احساس معامله گری می کنند. این که چه عواملی روی معامله گران تاثیر می گذارد اهمیت زیادی دارد چون با بررسی این عوامل، می توان فهمید که در آینده معامله گران در شرایط گوناگون چگونه رفتار خواهند کرد.

برای مثال شما تصور کنید که دوباره شاخص کل با سرعت شروع به بالا رفتن کند. شما از تجربه قبلی و روانشناسی بازار سرمایه می دانید که در چنین شرایطی هیجان افراد بالا خواهد رفت و آنها شروع به خریدهای هیجانی می کنند و از صف های فروش کاسته می شود.

عوامل مهم در روانشناسی بازار سرمایه

برای این که بفهمید چه عواملی در روانشناسی بازار بورس اهمیت دارد، باید ببینید که چه عواملی روی رفتار معامله گران تاثیر می گذارد. در زیر ما به این عوامل مهم اشاره کرده ایم:

1.ترس و طمع:

یکی از مهم ترین عوامل در بازارهای مالی، احساس های ترس و طمع می باشد. طمع باعث می شود تا افراد دست به خریدهای بیشتر و نیز نگهداری طولانی مدت تر سهام می شود. ترس نیز باعث ایجاد صف های فروش و نیز خرید کمتر در بازار بورس می شود. احساس ترس و طمع می تواند تحت تاثیر عوامل واقعی یا غیر واقعی باشد.

برای مثال اگر خبری باعث ایجاد حس ترس در مورد یک سهم شود، آنگاه خیلی از معامله گران به سرعت سعی می کنند تا آن سهم را بفروشند. این خبر می تواند دروغ یا راست باشد. حس طمع نیز به همین شکل است. عوامل مختلفی می تواند منجر به بیدار شدن طمع معامله گران برای خرید یا نگهداری بیشتر سهام یا دیگر اوراق شود. عوامل گوناگونی می توانند روی طمع افراد در بازار سرمایه تاثیر بگذارند.

2.جو حاکم بر بازار بورس

یکی دیگر از عواملی که روی روان و رفتار افراد معامله گر تاثیر می گذارد و در نتیجه در روانشناسی بازار سرمایه مهم است، جو روانی حاکم بر بازار بورس است.

زمانی که جو حاکم بر بورس، جو بی اعتمادی و ناامیدی باشد مطمئنا معامله گران احتیاط بیشتری به خرج می دهند و سعی می کنند تا دست به خرید نزنند. در این شرایط صف های فروش قوی تر از صفهای خرید می باشد.

زمانی که هم جو روانی حاکم بر بازار بورس ، جو خوب و مثبتی باشد، این باعث خریدهای بیشتر معامله گران می شود و نیز نگهداری سهام بیشتر خواهد شد. در چنین شرایطی مطمئنا صف های خرید از صف های فروش قوی تر خواهد بود.

3.شاخص کل

یکی دیگر از عواملی که روی رفتار سهامداران و معامله گران در بازار بورس تاثیر می گذارد  و در روانشناسی بازار سرمایه مهم است، شاخص کل است.

در شرایطی که شاخص کل در حال ریزش است و سرعت آن هم زیاد است، روانشناسی بازار سرمایه به شما می گوید که باید معاملات خود را کاهش دهید و به رصد بازار بپردازید. برای معامله کردن در چنین زمان هایی باید با دقت بیشتری تحلیل کنید و از فرصت ها به خوبی بهره بگیرید.

زمانی که شاخص کل پایین می آید، خیلی از معامله گران از خود رفتار هیجانی  نشان می دهند و به سرعت سعی می کنند تا سرمایه خود را از بازار بورس خارج کنند. از آن سو اما زمانی که شاخص کل در حال بالا رفتن است، طمع افراد بیدار می شود و دست به خرید بیشتر می زنند. برای موفقیت در بازار بورس، باید به این رفتارها با دقت توجه کرد تا بتوان معاملات مناسبی را انجام داد.

فواید روانشناسی بازار سرمایه

فایده روانشناسی بازار بورس در این است که شما می توانید رفتار خود و هم چنین دیگران را از لحاظ روانی در بورس تحلیل کنید. اگر شما شخصی هستید که با افت اندک سهم آن را به سرعت می فروشید، به شدت روی اخبار متمرکز هستید، از بررسی قیمت سهام ترس دارید و بسیار زیاد قیمت سهام را بررسی می کنید، پس یک معامله گر احساسی هستید که نیاز به بالا بردن مهارت مدیریت معامله گری دارید.

برای موفقیت در بازار بورس شما باید اصول مهم زیر که از روانشناسی بازار سرمایه بدست آمده را در نظر داشته باشید:

1.مسئولیت پذیر باشید:

مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید و بدانید که با این کار می توانید بهتر در بورس معامله کنید. اگر اشتباهی انجام داده اید سعی نکنید تا با بهانه آورددن از آن طفره بروید.

2.استراتژی معاملاتی مشخصی داشته باشید:

برای آن که اسیر احساسات غالب در بورس نشوید برای خود استراتژی معین و مناسب معاملات را مشخص کنید و از آن پیروی کنید.

3.از دیگران تقلید نکنید:

یکی از عواملی که در بازار بورس باعث ضرر بسیاری از افراد می شود، رفتار تقلیدی است. شما باید از رفتار تقلیدی دست بردارید. اگر می بینید که همه در حال خریدن یک سهم هستند اما شما به این نتیجه رسیده اید که این سهم حباب زیادی دارد و ضررده است پس به سمتش نروید . هیجانات خود را کنترل کنید و مستقل عمل کنید.

4.به خودتان باور داشته باشید:

به خودتان باور داشته باشید و بدانید که شما هم می توانید مانند خیلی ها در بازار بورس به سود برسید. یکی از عوامل موفقیت در بازارهای مالی داشتن باور به خود و تحلیل های خود می باشد.

نتیجه گیری روانشناسی بازار سرمایه

روانشناسی بازار سرمایه از اهمیت زیادی برخوردار است چون با روانشناسی بازار مالی بورس، شما قادر خواهید بود تا رفتار معامله گران را به خوبی در شرایط مختلف پیش بینی کنید و در نتیجه بدانید که چگونه باید معامله انجام دهید. روانشناسی بازار بورس یعنی این که شما بررسی کنید و ببینید که چه عواملی از لحاظ روانی روی معامله گری افراد سهامدار تاثیر می گذارد و باعث می شود تا آنها اقدام به کارهایی خاص در این بازار کنند.

عوامل گوناگونی مانند شاخص کل، ترس و طمع، جو روانی حاکم بر بازار بورس و اخبار می تواند از لحاظ روانی روی اقدامات معاملاتی افراد تاثیر بگذارد و باعث شود تا آنها اقدام به کارهایی کنند. با بررسی این عوامل، رفتار جمعی معامله گران در بازار بورس را پیش بینی کنید و بهترین اقدام را انجام دهید.

از سوی دیگر از لحاظ روانشناسی، شما باید بتوانید مدیریت احساسات خود را در دست بگیرید و نگذارید تا شرایط مختلف در بازار بورس روی روان شما تاثیر منفی بگذارد و باعث شود تا شما دست به معاملات خارج از تحلیل و هیجانی بزنید.

سهمیران

اگردوست دارید تا در بازار بورس، موفق باشید باید به خوبی آموزش ببینید. سهمیران به عنوان شعبه ای از کارگزاری حافظ سالهاست که مشغول آموزش مسائل و مفاهیم بورس به علاقمندان است. دوره های اموزشی این مجموعه می تواند برای کسانی که دوست دارند به معامله گری ماهر تبدیل شوند بسیار مفید باشند. این دوره ها به خوبی و از طریق پکیج های آموزشی و اساتید مجرب صورت می گیرد .

اشخاص می توانند با آموزش های سهمیران، به خوبی سهام مختلف بازار بورس را تحلیل کنند و فرصت های خرید و فروش را شناسایی کنند. جالب است بدانید که یکی از مسائلی که به خوبی در سهمیران به آن پرداخته شده است و به افراد آموزش داده می شود، روانشناسی بازار سرمایه است.

در کنار این ها سهمیران به افراد یاد می دهد تا برای معاملات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت خود استراتژ ی معینی داشته باشند و نیز از طریق مدیریت ریسک در بورس، بیشترین سود را نصیب خود کنند و ضرر کمتری را متحمل شوند.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp