ورود و ثبت نام

حتما خیلی از شما که هم اکنون این مطلب را می خوانید در بورس سرمایه گذاری کرده اید یا این که قصد دارید تا در این بازار جذاب و در عین حال پرنوسان،سرمایه گذاری کنید. سرمایه گذاری در بورس اگر با تحلیل و مدیریت ریسک انجام شود می تواند سود خوبی را برای اشخاص به همراه داشته باشد. یکی از راه های سرمایه گذاری در بورس، صندوق سرمایه گذاری است. در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است که صندوق سرمایه گذاری چیست و چگونه کار می کند.

سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری کردن در بورس از دو طریق انجام می شود: مستقیم و غیر مستقیم.

سرمایه گذاری مستقیم به این شکل است که خود شما مدیریت خرید و فروش سهام و دیگر اوراق بهادار را برعهده می گیرید اما در سرمایه گذاری غیر مستقیم ، مدیریت معاملات بر عهده شما نیست  و توسط افراد دیگری انجام می شود.

سرمایه گذاری غیرمستقیم می تواند مزایای زیادی را برای افراد به همراه داشته باشد. افرادی که دانش کافی در بورس ندارند به راحتی از طریق سرمایه گذاری غیر مستقیم می توانند در بازار پرنوسان بورس کسب سود کنند. هم چنین افرادی که دانش کافی برای معامله گری در بورس دارند اما زمان کافی برای رصد بازار بورس ندارند نیز می توانند روی این گزینه حساب باز کنند.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

همان گونه که از نامش پیداست، صندوق سرمایه گذاری در واقع صندوق و  مجموعه ای از سهام، اوراق مشارکت ودیگر اوراق بهادار است. این صندوق با پول سرمایه گذاران، اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار می کند و هر ماه سود مشخصی را به آنها می دهد.

در واقع شما می توانید صندوق سرمایه گذاری را مانند یک شرکت در نظر بگیرید که پول و سرمایه شما را می گیرد و با آن اقدام به معامله سهام یا دیگر اوراق بهادار می کند و در آخر نیز سودی را به شما می دهد.

صندوق های سرمایه گذاری همگی تحت نظر سازمان بورس فعالیت می کنند و برای معامله گری مجوز دارند. صندوق های سرمایه گذاری مختلفی در بازار بورس ایران وجود دارند که هر کدام می تواند متعلق به نهاد و موسسه خاصی باشد.

شما برای این که در این صندوق ها سرمایه گذاری کنید، باید واحدها یا یونیت های آنان را بخرید. صندوق ها برای این که کار سرمایه گذاری و خرید و فروش را راحت کنند، دارایی های خود را به بخش هایی با نام “واحد” یا “یونیت” تقسیم بندی می کنند. هر شخص می تواند یک یا چند واحد از این صندوق ها را خریداری کند و در صورت نیاز آنها را بفروشد.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری کردن در صندوق ها می تواند برای افراد مزیت های زیادی را به همراه داشته باشد. در زیر به این مزایا اشاره شده است:

1.مدیریت مناسب و حرفه ای:

اولین مزیت صندوق های سرمایه گذاری این است که شما کار معامله گری در بورس را به دست افرادی متخصص می سپارید. افرادی که در صندوق ها فعالیت می کنند سالهاست که در بورس حضور دارند و مشغول معامله گری هستند و بنابراین می دانند با سرمایه شما باید چگونه رفتار کنند و چه معاملاتی را انجام دهند. از همین رو این صندوق ها برای افرادی که در بورس، دانش چندانی ندارند و قادر به تحلیل مسائل نیستند گزینه ای بسیار مناسب محسوب می شود.

2.نقد شدن سریع:

شما می توانید صندوق های سرمایه گذاری را در صورت نیاز به سرعت تبدیل به پول نقد کنید. این کار به وسیله ضامن نقدشوندگی صندوق انجام می شود و هر زمان که شما تصمیم به نقد کردن واحدهای صندوق خود بگیرید ضامن برای شما این کار را انجام خواهد داد.

3.کاهش ریسک :

وقتی که شما پول خود را به دست صندوق ها می دهید از سرمایه گذاری در بورس می کاهید. همان گونه که خودتان هم می دانید سرمایه گذاری در بورس ریسک بالایی دارد و در بسیاری از موارد افراد در این بازار پرنوسان ضرر می کنند. خوبی صندوق ها اینست که سبدی متنوع از دارایی ها در بورس را تشکیل می دهند و با تخصص و تجربه ای که دارند در شرایط سخت هم به شما سود می دهند. بخشی از سرمایه شما صرف خرید دارایی هایی در بورس می شود که درآمد ثابت و مشخصی دارند و مانند سهام نوسان ندارند.

4.نظارت:

همان گونه که پیش تر هم گفته شد، صندوق های سرمایه گذاری تحت نظر سازمان بورس فعالیت می کنند و توسط سه نهاد بورس، متولی و بازرس مورد بررسی قرار می گیرند. این موضوع باعث می شود تا خیال سرمایه گذاران از صندوق ها راحت شود و ریسک سرمایه گذاری آنها نیز کاهش پیدا کند.

انواع صندوق های سرمایه گذاری

از دیگر مزیت های صندوق سرمایه گذاری، متنوع بودن آن است. شما می توانید صندوق دلخواه خود را به راحتی در بورس پیدا کنید و در آن سرمایه گذاری کنید. هر کدام از این صندوق ها ریسک مشخصی دارند. در زیر به این صندوق ها اشاره شده است:

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت:

همان گونه که از نامشان پیداست، این صندوق ها درآمدی ثابت دارند و مانند بانک درصد مشخصی سود به سرمایه گذاران خود می دهند. یادتان باشد که در بورس به جز سهام، اوراق بهادار دیگری نیز وجود دارد که سود ثبات و مناسبی دارند. سود این اوراق معمولا چند درصد از سودهای بانکی بالاتر است تا این کار باعث تشویق افراد به سرمایه گذاری شود. صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، میزان زیادی از سرمایه خود را روی این اوراق سرمایه گذاری می کند و از این طریق به سرمایه گذاران خود سود بیشتری از بانک را می دهد.

صندوق سرمایه گذاری سهامی:

از نام این صندوق پیداست که سرمایه گذاری اصلی آن روی سهام است. این صندوق ها حداقل 70 درصد از دارایی خود را روی سهام سرمایه گذاری می کنند و 30 درصد باقیمانده را نیز روی دیگر موارد مانند اوراق مشارکت، سپرده بانکی و غیره سرمایه گذاری می کنند. از آنجایی که این سرمایه گذاری روی سهام است پس بنابراین ریسک این صندوق نیز بالاتر است اما از طرف دیگر سود بسیار بیشتری نیز دارد.

صندوق سرمایه گذاری مختلط:

در این صندوق همان گونه که از اسمش پیداست انواع سرمایه گذاری ها انجام می شود. حداکثر 60 درصد دارایی صندوق روی سهام سرمایه گذاری می شود و بقیه آن نیز روی اوراق با درآمد ثبات سرمایه گذاری می شود. ریسک این نوع صندوق های سرمایه گذاری از صندوق های سرمایه گذاری سهام کمتر است و سطح ریسک متوسطی دارد.

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله(ETF):

این صندوق ها روی ارواق بهادار یا دارایی های فیزیکی(بورس کالا) سرمایه گذاری می کنند. مهم ترین ویژگی این صندوق ها اینست که می توان واحدهای آنها را مانند سهام در بازار فرابورس خرید و فروش کرد. همین موضوع ریسک این صندوق ها را بالا می برد چون مسائل بازار بورس و عرضه و تقاضا روی آنها تاثیر می گذارد.

صندوق های سرمایه گذاری دیگری نیز وجود دارند اما برای کسانی که می خواهند در بازار بورس فعالیت داشته باشند این چند مورد از بقیه مهم تر است.

نتیجه گیری

سرمایه گذاری در بورس ریسک بالایی دارد و اگر افراد دانش و یا زمان لازم برای معامله کردن در بازار بورس را نداشته باشند، به احتمال بالا در آن ضرر خواهند کرد. برای همین است که صندوق های سرمایه گذاری در بورس می توانند گزینه بسیار خوبی برای آنهایی باشند که دانش و مهارت کافی را ندارند.

صندوق های سرمایه گذاری پول سرمایه گذار را می گیرند و بر حسب سیاست های خود روی انواع اوراق بهادار سرمایه گذاری می کند و سودش را به شخص سرمایه گذار می دهد. انواع صندوق ها در بورس و زیر نظر این سازمان فعالیت می کنند که هر کدام سطح ریسک خاصی دارند. از میان این صندوق ها می توان به صندوق با درآمد ثابت، صندوق سرمایه گذاری سهامی،صندوق سرمایه گذاری مختلط و صندوق سرمایه گذاری قابل معامله(ETF) را نام برد.

سهمیران

اگر دانشی در زمینه بازار بورس ندارید هیچ نگران نباشید چون سهمیران می  تواند به خوبی به شما آموزش دهد تا بتوانید در این بازار معامله گری کنید و سود کسب کنید. سهمیران شعبه ای از کارگزاری حافظ است و سالهاست که در زمینه آموزش و تحلیل مسائل بورس فعالیت می کند. کارگزاری حافظ خود یکی از بهترین کارگزاری حال حاضر کشور است که بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه می دهد.

سهمیران با دوره های آموزشی خود می تواند به شما یاد دهد که چگونه در بازار بورس به تحلیل انواع سهام بپردازید و فرصت های خرید و فروش را شناسایی کنید. سهمیران به شما آموزش می دهد که چگونه برای خود یک استراتژی  معاملاتی مناسب داشته باشید تا بتوانید در بازار پرنوسان و پرریسک بورس به درستی حرکت کنید.

دوره های آموزشی سهمیران حاوی آموزش هایی عالی و به روز است که توسط اساتیدی مجرب و متخصص درس داده می شود. سهمیران در کنار آموزش انواع تحلیل ها و کار با اندیکاتورها به شما یاد می دهد که چگونه با مدیریت ریسک معاملات خود در بازار بورس بیشترین سود را نصیب خود کرده و ضرر کمتری متحمل شوید. سهمیران برای افرادی که نگاهی حرفه ای به بورس دارند گزینه ای عالی محسوب می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp