ورود و ثبت نام

همان گونه که خودتان هم می دانید به جز بازار بورس اوراق بهادار، بازار بورس دیگری به نام بورس کالا هم وجود دارد که در آن کالاهای مختلفی خرید و فروش می شوند. یکی از این کالاها فولاد می باشد که اهمیت زیادی در صنایع مختلف دارد و در نتیجه قیمت گذاری فولاد در بورس هم از اهمیت زیادی برخوردار است. مانند سهام، قیمت کالاها در بورس کالا نوسان دارد و بالا و پایین می شود. در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است که قیمت فولاد در بورس چگونه تعیین می شود.

بورس کالا

قبل از آن که به بررسی قیمت فولاد در بورس کالا بپردازیم باید بورس کالا را بهتر بشناسیم. بورس کالا جایی است که کالاهای مختلف در آن عرضه می شود و در نتیجه مکان مطمئنی برای خرید مواد اولیه و دریافت اطلاعات موثق درباره قیمت ها است. شرکت های مختلف می توانند کالاهای مورد نیاز خود را از بورس کالا تامین کنند و از این طریق واسطه ها را حذف کنند..

مزیت بورس کالا این است که قیمت ها در آن به شکل رقابتی و طبق قانون عرضه و تقاضا کشف می شوند و در نتیجه بازاری منسجم و شفاف را برای انواع معاملات کالا فراهم می کند.

کالاهای مختلف بخش های کشاورزی، صنعتی، انرژی و پتروشیمی و دیگر موارد در این بازار ارائه می شوند و افراد به خرید و فروش آنها می پردازند.

انواع قراردادها در بازار بورس کالا انجام می شود. این قراردادها شامل قرارداد نسیه، قرارداد آتی، قرارداد سلف ، قرارداد نقدی ، قرارداد سلف استاندارد ،قرارداد اختیار معامله و دیگر موارد می باشند که هر کدام ویژگی ها و مزایای خودشان را دارند.

هر کدام از این قراردادها شرایط خودشان را دارند و باید موارد مشخصی مانند مشخصات کالا، نوع قرارداد ، تاریخ انجام معامله، تاریخ تحویل، انبار ، واحد پول و دیگر موارد می باشد.

قیمت گذاری فولاد در بورس

یکی از کالاهایی که در بازار بورس کالا خرید و فروش می شود و اهمیت زیادی هم دارد قیمت فولاد است.

فولاد در بازار بورس کالا طبق قانون عرضه و تقاضا تعیین قیمت می شود. فولاد عرضه شده در بورس کالا با قانون عرضه و تقاضا کشف قیمت می شود و به این ترتیب محیطی مناسب برای تعادل قیمت بین شرکت های تولید کننده و بازار آزاد فراهم می شود.

قیمت گذاری فولاد در بورس کالا این گونه است که ابتدا برای شمش فولاد یک قیمت پایه تعیین می شود.

قیمت پایه طبق فرمولی تعیین می شود که از طرف کارگروه تنظیم بازار مشخص می شود. تعیین قیمت شمش پایه بر اساس قیمت فوب های صادراتی و نرخ ارز تعیین می شود و با توجه به شرایط کشور و بازار فولاد می تواند تغییر پیدا کند.

این قیمت گذاری باید به گونه ای باشد که شکاف میان قیمت فولاد در بازار بورس کالا و بازار آزاد را به کمترین میزان برساند تا افراد نتوانند از آن سوء استفاده کنند.

قیمت فولاد در بورس نباید تعیین شود بلکه باید کشف شود تا به صورت درست و واقعی به دست مردم برسد و موجب ایجاد رانت نشود.

قیمت گذاری دستوری فولاد در بورس

یکی از کارهایی که متاسفانه در بورس کالا انجام شده است و همواره نتایج بدی را در پی داشته است قیمت گذاری دستوری بوده است.

فولاد تا به حال چندین بار قیمت گذاری دستوری شده است و همین موضوع باعث شده است تا شرایط برای رانتخواری فراهم شود.

در آخرین از طرف دولت قیمتی دستوری برای کاهش نرخ فولاد در بورس کالا تعیین شد. مسئولین مرتبط با این کار فکر می کردند این موضوع سبب می شود که فولاد با قیمت کمتری به دست مصرف کننده برسد اما این کار فقط باعث می شود تا هم به بازار بورس و سهام فولاد آسیب وارد شود و هم باعث ایجاد رانت می شود. با دستور دادن نمی توان قیمت ها را در بازار تعدیل کرد.

زمانی که قیمت فولاد در بازار بورس به صورت دستوری تعیین شود این باعث می شود تا عده ای از این فرصت استفاده کنند و با استفاده از رانت، فولاد را با قیمت ارزان از بورس کالا خریداری کنند و با قیمت بالاتر در بازار آزاد به فروش برسانند.

قیمت گذاری دستوری فولاد در بورس باعث هجوم سودجویان و  رانت خوران به سمت این بازار می شود و باعث می شود تا قیمت فولاد گران تر به دست مصرف کننده برسد.

برای همین است که این قیمت گذاری در آخرین بار که از سوی وزیر صنعت ارائه شده بود با اعتراض های زیادی روبرو شد و پس از مدتی مصوبه آن لغو گردید.

همواره باید به خاطر داشته باشیم که بازار بورس برای این است که قیمت ها در آن بر طبق عرضه و تقاضا کشف شوند و نه این که دستوری تعیین شوند.

مزایای سرمایه گذاری در بورس

بورس اگر چه نوسانات زیادی دارد اما برای کسانی که می توانند خوب تحلیل کنند فرصت سرمایه گذاری بسیار مناسبی است. در زیر ما به چند تا از مزیت های سرمایه گذاری در این بازار اشاره کنیم:

1.سرمایه گذاری با حداقل سرمایه:

در بازارهای دیگر چون طلا، مسکن، ارز و دیگر موارد شما برای سرمایه گذاری به پول زیادی نیاز دارید اما برای سرمایه گذاری شما به کمترین سرمایه نیاز دارید. کمترین مبلغ مورد نیاز برای سرمایه گذاری در بورس، 500 هزار تومان است که مبلغ اندکی است.

2.تنوع در سرمایه گذاری:

شما در بورس برای سرمایه گذاری با گزینه های مختلفی روبرو هستید و می توانید هر کدام را که دوست داشتید انتخاب کنید.

انواع اوراق بهادار در بازار بورس وجود دارد و در عین حال بورس کالا نیز گزینه ای دیگر برای سرمایه گذاری می باشد. با سرمایه گذاری در بورس شما می توانید انواع گزینه ها را در اختیار داشته باشید.

3.نقدشوندگی بالا:

شما در بازار بورس، می توانید به سرعت دارایی های خود را به پول نقد تبدیل کنید و از این بازار خارج شوید. دیگر بازارها اما سرعت نقدشوندگی بازار بور را ندارند و شما نمی توانید سریع سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنید.

4.سود مرکب:

سود در بازار بورس به صورت مرکب است. این یعنی هم به اصل سرمایه شما سود تعلق می گیرد و به سود شما سود تعلق می گیرد و همین موضوع باعث می شود تا در مدت کوتاه تری شما به سود بیشتر برسید.

نتیجه گیری

در بورس کالا، انواع کالاها عرضه می شود که یکی از مهم ترین آنها فولاد می باشد. قیمت گذاری فولاد در بورس از طریق قانون عرضه و تقاضا تعیین می شود.

در ابتدا یک قیمت پایه با توجه به نرخ ارز و دیگر موارد برای شمش فولاد در بورس کالا در نظر گرفته می شود و سپس طبق قانون عرضه و تقاضا قیمت فولاد نوسان پیدا می کند.

قیمت گذاری فولاد در بورس باید به گونه ای باشد که باعث شود فولاد با قیمتی مناسب به دست مصرف کننده برسد. بورس کالا این فضا را فراهم می کند تا قیمت فولاد به درستی تعیین شود و متناسب با تورم و بازار آزاد باشد.

تصمیم گیری برای قیمت گذاری فولاد باید به گونه ای باشد که از ایجاد رانت جلوگیری شود.

چندین بار قیمت گذاری دستوری نشان داده است که دولت فقط باید نقش ناظر در بورس کالا را داشته باشد و بگذارد تا خود بازار با قوانین خودش قیمت فولاد را تعیین کند و به دست مصرف کننده برساند.

سهمیران

اگر بخواهید تا در بازار بورس که بازاری پرنوسان است به خوبی معامله گری کنید باید حتما آموزش ببینید. بدون آموزش شما شانس چندانی برای سود خوب در این بازار نخواهید داشت.

سهمیران به عنوان شعبه ای از کارگزاری حافظ سالهاست که در زمینه آموزش و تحلیل بازار بورس فعالیت می کند.

کارگزاری حافظ خود یکی از بهترین کارگزاری های کشور است که بهترین خدمات را به مشتری های خود ارائه می دهند.

این کارگزاری پلتفرمی بسیار سریع را برای معامله کردن در بازار در اختیار مشتری های خود قرار می دهد.

سهمیران برای کسانی که می خواهند بازار بورس را به خوبی یاد بگیرند گزینه ای بسیار مناسب باشد. سهمیران با دوره های آموزشی خود بهترین آموزش ها را در اختیار افراد قرار می دهد.

آموزش بورس سهمیران

مهم ترین چیزی که سهمیران به افراد یاد می دهد این است که چگونه دارایی های مختلف در بازار بورس را تحلیل کنند. تحلیل های تکنیکال و بنیادی با انواع مثال ها به افراد یاد داده می شود تا آنها بتوانند انواع سهام در بازار بورس را بررسی کنند و فرصت های خرید و فروش را شناسایی کنند و از این طریق بهترین معاملات را انجام دهند.

کار با انواع اندیکاتورها در دوره های آموزشی سهمیران به افراد یاد داده می شود و به سوالات ذهنی افراد به خوبی جواب داده می شود.

در کنار این ها سهمیران انواع معاملات و انواع استراتژی های معاملاتی را به شما یاد خواهد داد تا شما بتوانید انواع معاملات را در بازار بورس انجام دهید.

علاوه بر تحلیل و استراتژی های معاملاتی، مدیریت ریسک نیز به افراد آموزش داده می شود که از اهمیت زیادی برخوردار است. با مدیریت ریسک افراد یاد می گیرند که چگونه ریسک معاملات خود را مدیریت کنند و در نتیجه از این طریق بیشترین سود در بازار بورس را از آن خود کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp