ورود و ثبت نام

بازار بورس، جایی است که در آن شما می توانید انواع اوراق بهادار را خرید و فروش کنید. مهمترین ورق بهادار این بازار، سهام شرکت هاست و خیلی ها بازار بورس را به عنوان بازار سهام می شناسند. خرید و فرش سهام برای کسب سود انجام می شود و هر چقدر که فرد در این کار مهارت بیشتری داشته باشد سود بیشتری هم خواهد برد. در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است که چگونه در بورس سهام خرید و فروش کنیم.

چگونه وارد بازار بورس شویم؟

برای خرید و فروش سهام، پیش از هر چیزی باید بتوانید وارد بازار بورس شوید. اگر هنوز وارد بازار بورس نشده اید نیاز دارید تا کد بورسی خود را دریافت کنید.

برای دریافت کد بورسی خود شما باید ابتدا در سامانه سجام ثبت نام کنید و اطلاعات خود را در آن وارد کنید. پس از آن که کار ثبت نام را انجام دادید، سجام به شما یک کد رهگیری خواهد داد. این کد رهگیری را به همراه اصل شناسنامه و کارت ملی به یک دفتر پیشخوان یا شعبه کارگزاری مورد نظر خود ببرید تا در آنجا هویت شما احراز شود.

در دفتر پیشخوان، هویت شما تایید می شود ، کد بورسی شما صادر می شود و شما در یک کارگزاری ثبت نام خواهید کرد. ثبت نام در کارگزاری بر عهده شماست و شما می توانید انتخاب کنید که در دوست دارید در چه کارگزاری معامله انجام دهید. پس از گذشت نهایتا 48 ساعت، نام کاربری و رمز عبور برای ورود به پنل معاملاتی کارگزاری برای شما ارسال می شود.

حالا شما می توانید با این اطلاعات وارد سامانه معاملاتی کارگزاری خود شوید و خرید و فروش سهام را شروع کنید.

چگونه در بورس، سهام خرید و فروش کنیم؟

کار خرید یا فروش سهام در بورس بسیار راحت است و به راحتی از طریق پلتفرم های معاملاتی کارگزاری ها انجام می شود. برای خرید و فروش سهام ، شما به راحتی دو گزینه  “خرید” و “فروش” را در پلتفرم معاملاتی خود مشاهده می کنید.

خرید سهم

شما برای خرید در ابتدا باید یک سهم را انتخاب کنید. برای این کار به راحتی کافی است روی قسمت جستجو که معمولا به شکل یک ذره بین است، کلیک کنید. در زیر می توانید تصویر آن را مشاهده کنید:

 

پس از باز شدن این صفحه کافی است تا نام سهم مورد نظر خود برای خرید را وارد کنید و روی آن کلیک کنید. برای مثال در اینجا ما شپنا را انتخاب کرده ایم. زمانی که شپنا را جستجو کردید و روی آن کلیک کردید برای شما صفحه ای باز خواهد شد که شما از طریق آن قادر خواهید بود تا این سهم را بخرید. کافی است روی گزینه سبز رنگ “خرید” کلیک کنید و تعداد سهم مورد نظر خود را مشخص کنید و سپس “ارسال خرید” را بزنید. در زیر تصویر این کار آورده شده است:

خرید و فرش سهام

شما پیش از خرید می توانید در بخش پایین، میزان حجم معاملات توسط حقیقی ها و حقوقی ها را مشاهده کنید. دقت کنید که هر سهم در زمان خودش قابل خرید و فروش است. مبلغ خرید شما نباید کمتر از 500 هزار تومان باشد چون در این صورت معامله انجام نخواهد شد.

فروش سهم

برای فروش یک سهم نیز شما کار بسیار ساده ای در پیش رو دارید. برای این که سهمی را بفروشید باید قبلا آن را خریده باشید و در سبدتان وجود داشته باشد. برای فروش ابتدا روی سهم مورد نظر کلیک کنید. حال روی قسمت قرمز رنگ “فروش” کلیک کنید. تعداد سهم و قیمت را مشخص کنید و و روی “ارسال فروش” کلیک کنید تا درخواست شما ارسال شود. در زیر شما تصویر این کار را مشاهده می کنید.

خرید و فرش سهام

نکات خرید و فروش سهام در بورس

دیدید که خرید و فروش  در بورس کار بسیار راحتی بود. اما نکته مهم تر در بورس اینست که باید چگونه خرید و فرش کرد که به سود رسید. در زیر نکات مهم معامله گری در بورس آورده شده اند.

1.استراتژی معاملاتی داشته باشید:

بدون داشتن یک استراتژی معاملاتی مناسب، شما در بازار بورس سردرگم خواهید بود و نخواهید دانست که چگونه باید حرکت کنید. شما باید بدانید که چه نوع معامله ای می خواهید انجام دهید(کوتاه مدت ،میان مدت، بلندمدت) ، چقدر می خواهید ریسک کنید و چقدر می خواهید سود کنید. برای هر سهم شما باید دقیقا بدانید که چه می کنید تا به سود خوبی برسید.

2.باید بتوانید سهام را تحلیل کنید:

بدون شک مهم ترین کار در بورس، تحلیل کردن است. کسانی که بتوانند در بورس تحلیل های خوبی از سهام داشته باشند، بدون شک سود خوبی نصیبشان خواهد شد. تحلیل در بازار بورس به دو شکل است: تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال. از تحلیل بنیادی برای معاملات بلندمدت و فهمیدن ارزش واقعی یک سهم بهره می گیرند اما تحلیل تکنیکال برای بررسی نمودار تغییرات قیمت است و تنها چیزی که برایش اهمیت دارد بررسی الگوی نوسان و پیش بینی قیمت سهم در کوتاه مدت است.

تحلیل تکنیکال در بازار بورس بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و برای همین افراد باید به خوبی با اندیکاتورها بتوانند تحلیل انجام دهند و نوسانات سهام مختلف را برای فرصت های خرید یا فروش بررسی کنند. هر چقدر که تجربه و مهارت شما در تحلیل بالاتر باشد سود بیشتری هم نصیب شما خواهد شد. پس یادگیری تحلیل سهام در بازار بورس را جدی بگیرید.

3.مدیریت ریسک:

یکی دیگر از مهم ترین موضوعات در خرید و فروش سهام در بورس، مدیریت ریسک است. مدیریت ریسک اهمیت بسیار زیادی دارد چون ریسک معاملات شما را مدیریت می کند و باعث می شود تا ضرر شما در بازار بورس مدیریت و کنترل شود و به پایین ترین حد برسد. یادتان باشد که گاهی اوقات، دقیق ترین تحلیل ها هم جواب نمی دهند چون بازار بورس بالذات دارای نوسان زیادی است و تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد. برای همین است که شما باید مدیریت ریسک را بسیار جدی بگیرید. برای مدیریت ریسک ، شما حتما باید موارد زیر را رعایت کنید:

1.حتما برای خود حد ضرر تعیین کنید: برای هر سهم خود حد ضرر دقیق و مناسبی را بر اساس تحلیل مشخص کنید و وقتی دیدید که قیمت سهم به حد ضرر رسید، آن را بفروشید و در آن هم تردید نکنید. بورس، جای امیدواری بیخود دادن به خود و به هوای آینده نشستن نیست. همیشه قاطعانه به تصمیمات خود عمل کنید.

2.بدانید که چه مقدار پول باید درگیر هر سهم کنید: پول بیشتر را برای سهام مطمئن تر خرج کنید و پول کمتری برای سهامی که از آن مطمئن نیستید کنار بگذارید. با این کار سود بیشتری نصیب شما خواهد شد و ریسک معاملات شما پایین می آید.

3.احساسات خود را مدیریت کنید:

ترس و طمع دو حسی است که حتما باید در بازار بورس مدیریت شوند. طمع زیاد و ترس بیمورد می تواند موجب ضرر و از دست رفتن سود شود. این احساسات را مدیریت کنید و همواره خودتان تصمیم بگیرید. نگذارید جو بازار شما را تحت تاثیر قرار دهد.

موارد دیگری نیز برای مدیریت ریسک وجود دارد(مانند خرید پله ای، سیو سود و …) که می توانید در مقاله های دیگر بخوانید و از انها استفاده کنید.

نتیجه گیری

خرید و فروش سهام در بورس به راحتی از طریق پلتفرم های معاملاتی کارگزاری های مختلف انجام می شود و شما می توانید به راحتی با انتخاب یک سهم ، آن را بخرید و نیز سهمی که در سبد شما وجود دارد را بفروشید. در این مقاله نحوه این کار توضیح داده شد. پلتفرم کارگزاری ها چندان با هم تفاوتی ندارند و افراد به راحتی می توانند در آن خرید و فروش انجام دهند.

خرید و فروش کردن در بازار بورس راحت است اما سود کردن ممکن است چندان راحت نباشد. برای سود کردن در بازار بورس شما باید دارای استراتژی معاملاتی باشید، برای خرید یا فروش سهام تحلیل های درست انجام دهید و ریسک معاملات خود را نیز به خوبی مدیریت کنید. یادتان باشد که بازار بورس ، بازاری پرنوسان است و افرادی که در بدون برنامه و آموزش در آن حرکت می کنند بدون شک ضرر خواهند کرد.

سهمیران

اگر شما هم دوست دارید تا به گونه ای در بورس سهام را خرید و فروش کنید که سود خوبی نصیبتان شود باید مسئله یادگیری بورس را جدی بگیرید. بازار بورس محل امتحان کردن شانس یا قمار کردن نیست. درباره بورس تا به حال هزاران کتاب نوشته شده است و افراد زیادی مشغول تدریس این بازار هستند.

اگر دنبال یادگیری بازار بورس هستید، سهمیران برای شما گزینه ای عالی است. این مجموعه سالهاست که در حال آموزش مسائل و مفاهیم بورس می باشد و بهترین و جامع ترین دوره های آموزشی را ارائه میدهد.

سهمیران شعبه ای از کارگزاری حافظ است که خود سالهاست یکی از بهترین کارگزاری های کشور است و در حال خدمات دهی به مشتریان خود می باشد.

دروه های آموزشی بورس سهمیران انواع تحلیل ها را به افراد آموزش می دهند و آنها با انواع الگوها در بازار بورس آشنا می شوند وکار با انواع اندیکاتورها را برای تحلیل سهام یاد می گیرند. در کنار تحلیل، سهمران انواع استراتژ ی های معاملاتی و مدیریت ریسک را به علاقمندان آموزش می دهد تا در بورس به سود خوبی دست یابند و ضرر کمتری را متحمل شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp