ورود و ثبت نام

در بازار بورس ، همه دنبال سود بیشتر هستند. در این میان افرادی سود بالاتری به دست خواهند آورد که تحلیل بهتری انجام دهند. هر چقدر که تحلیل شما بهتر باشد معاملات شما هم بهتر خواهند بود . برای همین است که تحلیل کردن درست در بازار بورس اهمیت زیادی دارد و ابزارهای تحلیل نیز اهمیت دارند. در این مقاله به ابزارهای مناسب تحلیل سهم در بورس پرداخته شده است.

تحلیل در بورس

تحلیل کردن در بورس به دو روش انجام می شود: تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال.

تحلیل بنیادی برای این است که شما با تحلیل مسائل ریشه ای به ارزش و قیمت واقعی یک سهم بپردازید. تحلیل تکنیکال اما به تحلیل نمودار و نوسانات یک سهم می پردازد.

در بورس از تحلیل تکنیکال، استفاده بیشتری می شود چون از آن برای پیش بینی قیمت ها در آینده استفاده می شود و می توان فهمید که نوسانات یک سهم از چه الگویی پیروی می کند. ابزارهای مختلفی برای تحلیل تکنیکال وجود دارد که در بخش بعدی به آنها پرداخته شده است.

ابزارهای مناسب تحلیل سهم در بورس

حرکات ونوسان ها مدام در بازار بورس تکرار می شوند و برای همین است که تحلیل تکنیکال اهمیت زیادی دارد. تحلیل تکنیکال با بررسی این نوسان ها می تواند الگوها و اهداف قیمتی را پیش بینی کند و به  معامله گر کمک کند تا معاملات پرسودی را انجام دهد. برای تحلیل مناسب شما به ابزارا مناسب نیاز دارید. در زیر این ابزارها آورده شده اند:

1.نظریه موج الیوت

از این نظریه می توان برای تحلیل تکنیکال مناسب استفاده کرد. خیلی از افراد در بازار بورس بر این باورند که نوسان های یک سهم بر اساس امواج حرکت می کند. از طریق امواج الیوت شما می توانید اهداف قیمتی را به خوبی پیش بینی کنید البته این به شرطی است که شما دارای مهارت مناسبی باشید. بهر حال یکی از ابزاهای مناسب تحلیل سهم در بورس، امواج الیوت هستند که می توانند به ارزیابی شما کمک کنند.

2.چارت ها یا نمودارها

نمودارها یک ارائه تصویری از حرکات قیمت سهام مختلف در بازار بورس هستند که به شما نشان می دهد قیمت یک سهم در یک روز چه زمانی بالا می رود و چه زمانی پایین می آید.

در طول سالیان مختلف، انواع مختلفی از نمودار بوجود امده اند که برخی از آنها محبوبیت بیشتری دارند. نمودار میله ای شاید مشهورترین این نمودارها باشد. این نوع نمودار زمان باز و بسته شدن معامله و هم چنین تغییرات قیمت را به خوبی نشان می دهد. قیمت روی محور عمودی به نمایش گذاشته می شود و زمان هم روی محور افقی وجود دارد. چارتها یا نمودارهای روزانه رایج ترین نوع نمودارها هستند که از آنها در بازار بورس استفاده می شود.

پس یکی دیگر از ابزارهای شما برای تحلیل سهم در بورس،نمودارها یا چارت ها هستند.

3.الگوها

بر طبق تحلیل تکنیکال، تاریخ همواره خودش را تکرار می کند. تحلیل گران تکنیکال می گویند که الگوهای مشخص و معینی وجود دارند که هر بار در نوسان های قیمتی تکرار می شوند و می توانند ابزار بسیار خوبی برای تحلیل یک سهم باشند. این الگوها می توانند ساده یا پیچیده باشند. الگوها می توانند به خوبی نقاط حمایت و مقاومت را برای یک سهم مشخص کنند و از این طریق به معامله گران نشان دهند که باید چگونه معامله کنند.

الگوهای متعدد و مهمی حالا شناخته شده هستند که در تحلیل یک سهم بسیار کمک می کنند و می توانند به خوبی فرصت های خرید و فروش را به یک معامله گر نشان دهند. پیش بینی قیمت آینده یک سهم از طریق تشخیص الگوی آن کار امکانپذیری است در صورتی که شما بتوانید به خوبی الگوها را تشخیص دهید و در این کار مهارت پیدا کنید.

4.اندیکاتورها

بدون شک مهم ترین ابزار مناسب تحلیل سهم در بورس، اندیکاتور است. اندیکاتور به معنای شناسایی کننده است و می تواند به خوبی در تحلیل سهام مختلف به شما کمک کند. انواع مختلفی از اندیکاتور وجود دارد که هر کدام از آنها چیزی را به شما یاد می دهند و می توانند به خوبی به کار شما بیایند.

یکی از اندیکاتورهای رایج ، اندیکاتور میانگین حرکتی (Moving Average) است. آنالیزورها از طریق این اندیکاتور، قیمت میانگین یک سهم را برای چند روز آخر محاسبه می کنند و آن را روی نمودار نشان می دهند. رایج ترین تایم فریم ها در استفاده از اندیکاتورها بازه های 10 روزه یا 20 روزه هستند. البته باید بدانید که بازه های زمانی طولانی تر مانند 50 و 200 روزه نیز وجود دارد.

مسلما هر آنالیزوری می تواند با هر اندیکاتوری که دلش می خواهد هر بازه زمانی که دوست دارد را انتخاب نماید و از آن برای تحلیل بهره بگیرد. اندیکاتور میانگین حرکتی مسیر قیمت را نشان می دهد و شما می توانید از طریق این اندیکاتور بفهمید که قیمت بالا خواهد رفت یا پایین خواهد آمد.

همان گونه که گفته شد اندیکاتورهای گوناگونی وجود دارند که برای تحلیل سهم ها در بورس استفاده می شود. از میان آنها می توان به استوکاستیک، RSI، ADX ، MACD  و دیگر موارد اشاره کرد.

5.الگوهای شمعی

نمودارهای شمعی اولین بار در کشور ژاپن استفاده شدند و در واقع ریشه در بازار برنج آنها دارد. تفاوت نمودارهای شمعی با میله ای اینست که شما از طریق نمودارهای شمعی اطلاعات بیشتری خواهید داشت. شما ازطریق نمودارهای شمعی هم زمان باز و بسته شدن معامله را خواهید داشت و هم حداکثر و حداقل قیمت و حجم معامله را خواهید داشت. از طریق الگوهای شمعی شما می توانید به خوبی می توانید رفتار معامله گران روی یک سهم را ارزیابی کنید و تشخیص دهید که آنها چه در سر دارند.

6.نرم افزارهای تحلیلی

همه موارد بالایی که گفته شد را می توان در نرم افزارهای تحلیلی مختلف داشت. نرم افزارها و پلتفرم های زیادی وجود دارند که به شما اجازه می دهند تا با دسترسی به انواع اندیکاتورها و نمودارها و دیگر موارد بتوانید تحلیلی جامع برای خود داشته باشید. در ایران و برای بازار بورس ایران، هم نرم افزارهای زیادی جهت تحلیل سهم ارائه شده است. خیلی از کارگزاری های مطرح در کشور نرم افزار و پلتفرم خود را ارائه دهند که از طریق آنها به راحتی می توان سهم های مختلف را تحلیل کرد.

نتیجه گیری

در بازار بورس، ابزار مختلفی برای تحلیل سهم وجود دارد.این ابزارها به سرمایه گذاران کمک می کنند تا به خوبی سهم های مختلف را تحلیل کنند. ابزارهای مناسب تحلیل سهم در بورس شامل نمودارهای مختلف(شامل نمودارهای میله ای ، شمعی و غیره) ، اندیکاتورهای گوناگون ، الگوهای قیمتی و امواج الیوت و دیگر موارد هستند.

 مهم ترین ابزاری که شما برای تحلیل در اختیار دارید اندیکاتورها هستند. از طریق اندیکاتورها شما می توانید به خوبی دریابید که یک سهم در آینده چگونه حرکت خواهد کرد و در نتیجه فرصت های خرید و فروش را به خوبی شناسایی کنید. امروزه دیگر نرم افزارها و پلتفرم های جامع زیادی وجود دارد که هر کدام انواع ابزارها را برای تحلیل سهام مختلف در اختیار شما می گذارد. یادتان باشد که برای تحلیل مناسب شما باید مهارت خود را با آموزش دیدن و نیز معامله کردن بالا ببرید. آموزش دیدن اهمیت زیادی دارد و شما می توانید با آموزش دیدن به خوبی انواع الگوها در بورس را تشخیص دهید، از انواع اندیکاتورها استفاده کنید و به خوبی انواع نمودارها را بررسی و تحلیل کنید. با این کار شما حتما سود خوبی از بازار بورس را نصیب خود می کنید.

سهمیران

هیچ کس در بازار بورس، یک شبه به یک تحلیل گر ماهر تبدیل نمی شود. برای این که بتوانید به خوبی تحلیل کنید و از ابزارهای مناسب تحلیل سهم در بورس استفاده کنید باید به خوبی آموزش ببینید. سهمیران به عنوان شعبه ای از کارگزاری حافظ، سالهاست که در زمینه آموزش بورس فعالیت دارد و می تواند به خوبی کار آموزش شما را انجام دهید.

انواع تحلیل ها توسط سهمیران به شما آموزش داده می شود و برای آنها دوره های آموزشی مختلف در سطوح مختلف وجود دارد. کافی است شما این دوره های آموزشی را بگذرانید تا پس از آن بتوانید به خوبی تحلیل های بنیادی یا تکنیکال یک سهم را انجام دهید و از آن برای انجام معاملات پرسود بهره ببرید. سهمیران کار با انواع اندیکاتورها را به شما خواهد آموخت و به شما یاد می دهد که چگونه از نمودارها برای پیش بینی قیمت یک سهم استفاده کنید. یادتان باشد که هر چقدر که پیش بینی و تحلیل شما دقیق تر باشد به همان اندازه سود شما از بازار بورس هم بیشتر خواهد بود. سهمیران نکات تحلیلی که حاصل سالها تجربه است را به شما آموزش خواهد داد .

علاوه بر این ها سهمیران به شما یاد خواهد داد که چگونه در بورس، معاملات خود و ریسک آنها را مدیریت کنید. خیلی وقت ها است که افراد در بازار بورس به سود دست می یابند اما به دلیل آن که به موقع سیو سود انجام نمی دهند یا سهام را نمی فروشند بعدا دچار ضرر می شوند. خیلی ها در بورس اگر برای خود حد ضرر قرار بدهند و به آن به طور قاطعانه پایبند باشند هرگز بیش از مقدار خاصی ضرر نخواهند کرد. سهمیران به خوبی مدیریت ریسک و انواع استراتژی های معاملاتی را به شما خواهد آموخت.

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp