ورود و ثبت نام

بازار بورس، محلی برای سرمایه گذاری و کسب سود است. همه در این بازار سعی می کنند تا با انجام معاملات مناسب و خوب به سود دست یابند و از ضرر کردن جلوگیری کنند. برای همین است که ریزش بازار بورس می تواند اهمیت زیادی داشته باشد و افرادی که بتوانند هر چه زودتر آن را تشخیص دهند ضرر کمتر و در نتیجه سود بیشتری خواهند برد. در این مقاله به علائم ریزش بازار بورس پرداخته شده است.

علائم ریزش بازار بورس

بازار قبل از آن که بخواهد ریزش کند می تواند علامت ها و نشانه هایی را از خود نشان دهد. افرادی که باتجربه تر هستند با دیدن این نشانه ها و علامت ها سعی می کنند تا هر چه سریع تر خود را نقد کنند و یا از طریق کارهای دیگری سود مناسبی کسب کنند. همان طور که خودتان مشاهده می کنید بازار بورس پس از مرداد امسال و رسیدن شاخص کل به بالای 2 میلیون ریزش سنگینی داشته است و حالا خیلی ها در ضرر بسر می برند. در زیر به این علائم اشاره شده است:

1.افزایش قیمت سهام برای مدتی طولانی

این قاعده را همیشه در نظر داشته باشید که پس از یک موج صعودی سنگین همواره موج ریزشی سنگینی هم وجود خواهد داشت. این فقط در مورد بازار ایران صدق نمی کند بلکه در تمام بازارهای مالی این قاعده برقرار است. موج های قوی صعودی به دلایلی قوی و تمایل های قوی به سمت یک دارایی ایجاد می شود و فقط کافی است که آن عاملها از بین بروند یا این که از قدرت آنها کاسته شود تا ریزش شروع شود.

 امسال هم به دلیل حمایت قوی دولت و هجوم سرمایه زیاد به بازار بورس، شاخص به سرعت به بالای 2 میلیون رسید. با برداشته شدن حمایت دولت، موج نزولی آغاز شد و با خروج سرمایه این سقوط شیب تندتری پیدا کرد. بنابراین اگر دیدید که بازار بورس برای مدتی طولانی در حال صعود بی وقفه است با احتیاط معامله کنید و بدانید که دیر یا زود ریزش بازار آغاز خواهد شد.

2.فروش سنگین سهام

زمانی که مشاهده کردید که همه سهم ها در حال عرضه شدن برای فروش هستند باید بدانید که ریزش بازار شروع شده است. حقوقی ها مهم ترین سهامداران در بازار بورس هستند و آنها می دانند که مسیر بورس چگونه خواهد بود. وقتی آنها همه سهام خود را برای چند روز به فروش می رسانند مطمئن باشید که قرار است ریزش شروع شود.

3.عدم حمایت دولت از بازار

یکی دیگر از علائم ریزش بازار بورس این است که دولت حمایت خود را از بورس بردارد. این دقیقا همان اتفاقی است که امسال اتفاق افتاد. ابتدا به شکلی قوی مردم به بازار بورس دعوت شدند اما ناگهان حمایت از بازار بورس کم شد تا این که بازار بورس عملا به حال خود رها شد. البته خیلی ها شاید متوجه عدم حمایت دولت از بازار نشوند و برای همین است که باید اخبار را زیر نظر داشته باشید و به خوبی رصد کنید که دولت در حال انجام چه کاری در بورس است.

اگر به اخبار رانتی دسترسی داشته باشید به خوبی می توانید از نیت دولت برای رفتارش با بازار بورس آگاه شوید. خیلی ها امسال با همین رانت های خبری توانستند در بازار بورس سود بسیار زیادی کسب کنند.

4.عرضه زیاد

زمانی که در بازار عرضه اولیه زیاد شود باید منتظر ریزش باشید. زمانی که سهام مختلف به بازار عرضه شوند آنگاه نقدینگی موجود در بازار بورس بیشتر پخش می شود و در نتیجه از قیمت سهم های مختلف کاسته می شود. عرضه های اولیه سنگین بدون شک موجب ریزش بازار بورس می شود. یکی از دلایل ریزش بورس در امسال ،آزاد کردن سهام عدالت و بالا رفتن عرضه بود که باعث شد تا شاخص منفی شود.

5.خروج نقدینگی از بازار

یکی دیگر از علائم ریزش بازار بورس اینست که شما ببینید که نقدینگی در حال خروج از بازار بورس است. بازار بورس رابازار سرمایه می خوانند چون با سرمایه افراد و موسسات است که رشد خواهد کرد. اگر دیدید که افراد و شرکت ها در حال خارج کردن پول خود از بازار بورس هستند و خروج پول از ورود آن بیشتر است پس باید منتظر ریزش باشید. این بسیار بدیهی است که با خروج سرمایه از بازار بورس، از قیمت سهام کاسته شود. حتما به نقدینگی و خروج و ورود پول به بازار دقت کنید تا بتوانید به موقع موج های صعودی یا نزولی را تشخیص دهید.

6.هیجان بسیار زیاد در بورس:

این را یادتان باشد که وقتی هیجان زیادی بر بازار بورس حاکم باشد، این یعنی یک جای کار مشکل دارد. در بازار بورس همواره از هیجانات دوری کنید. زمانی که همه هیجان زیادی برای خرید یا فروش دارند بهتر است بسیار با احتیاط در بازار بورس معامله کنید چون این موضوع می توانید یکی دیگر از علائم ریزش بازار بورس باشد.

7.کاهش شدید قیمت دلار:

در بازار ایران، یکی از علامت های مهم بازار بورس می تواند ریزش قیمت دلار باشد. زمانی که دیدید دلار به سرعت در حال پایین آمدن است منتظر ریزش بازار بورس باشید. دلیل این که با دلار ، بورس ایران پایین می آید این است که بسیاری از سهام شاخص ساز درآمد دلاری دارند و بنابراین با کاهش قیمت دلار از درآمد و سود آنها کاسته می شود.

8.بالا بودن P/E به میانگین بلندمدت:

اگر دیدید که P/E سهام یا گروه های صنعتی نسبت به میانگین زمانی، بالا هستند پس باید منتظر ریزش بازار بورس باشد. این نشان دهنده سود کم سهام در بلندمدت است بنابراین دیر یا زود ریزش شروع خواهد شد و به سمت قیمت واقعی حرکت خواهد کرد.

9.وجود حبابهای بزرگ در بورس:

تحلیل بنیادی برای این است که شما بتوانید قیمت و ارزش واقعی یک سهم را بفهمید. با تحلیل بنیادی به خوبی می توان حباب های قیمتی در بازار بورس را شناسایی کرد. اگر دیدید در بازار بورس، حباب های بزرگی وجود دارد بدانید که به زودی ریزش بازار بورس شروع خواهد شد. حباب قیمت یعنی که قیمت کنونی سهام از ارزش واقعی شان بسیار بیشتر باشد. با ترکیدن این حباب، بازار بورس هم ریزش خواهد کرد و هر چقدر که حباب ها قوی تر باشند تاثیر بیشتری خواهند داشت.

نتیجه گیری

علائم ریزش بازار بورس می توانند به ما کمک کنند تا از ضرر کردن جلوگیری کنیم. حتما سعی کنید تا این علائم را به خوبی یاد بگیرید و آنها را شناسایی کنید تا از ضرر در بورس دور شوید. حتما به نرخ دلار، نرخ سود در بانک، وضعیت بازاهای موازی و خروج و ورود پول به بازار توجه داشته باشید چون این ها می توانند به شما درباره آینده بورس اطلاعات مناسبی بدهند. با کاهش نرخ سود بانکی، کاهش قیمت دلار، رونق گرفتن بازارهای موازی وخروج پول از بازار بورس باید منتظر ریزش بورس باشید.

در کنار این ها موارد دیگری هم وجود دارند که در این مقاله به آنها اشاره شد. بررسی نسبت های P/E ، بررسی حباب ها در بورس، عرضه زیاد سهام، فروش سنگین سهام و مهم تر از همه این که مشاهده یک موج صعودی قوی و غیرعادی در بورس می تواند به شما نشان دهد که آیا ریزش بورس نزدیک است یا خیر. باز هم تاکید می کنیم که حتما در بازار بورس، مدیریت ریسک را یاد بگیرید و بدون آموزش وارد آن نشوید. با مدیریت ریسک شما قادر خواهید بود حتی در بازار ریزشی و منفی نیز به سود دست یابید. تعیین کردن حد ضرر، خرید پله ای ، سیو سود و دیگر موارد همگی می توانند از ضرر شما جلوگیری کنند.

سهمیران

اگر دوست دارید تا در بازار بورس از ضرر خود جلوگیری کنید و به سود دست یابید باید آموزش ببینید. یکی از دلایلی که خیلی ها در بازار بورس ضرر می کنند این است که بدون آموزش و قاعده در آن معامله می کنند. این موضوع فقط درباره بازار ایران صادق نیست بلکه در همه جای دنیا افراد زیادی بدون داشتن دانش و مهارت کافی وارد بازارهایی چون بورس یا فارکس می شوند و ضرر می کنند. یادتان باشد که بورس، بازار شانس نیست و باید با قاعده و برنامه و مدیریت در آن جلو رفت.

اگر دوست دارید تا بورس را به خوبی یاد بگیرید و در آن به خوبی معامله گری کنید، سهمیران می تواند در این کار کمک بسیار خوبی باشد . سهمیران به عنوان شعبه ای از کارگزاری حافظ سالهاست که در حال آموزش مسائل بورس به افراد است.

سهمیران دوره ه های آموزش بورس بسیار خوبی را برگزار می کند و شما می توانید از آنها به خوبی استفاده کنید. فقط کافی است در سایت سهمیران ثبت نام کنید و سپس دوره های آموزشی را سپری کنید تا به مهارت کافی برای ترید کردن در بورس برسید. سهمیران در دوره های آموزشی مختلف خود به شما به خوبی یاد می دهد که بورس چیست، تاریخچه ان چیست، چگونه باید در آن معامله انجام داد، چگونه باید در آن تحلیل کرد(تکنیکال یا فاندامنتال) و چگونه باید از استراتژی مناسب معاملاتی استفاده نمود تا بهترین نتیجه را بدست آورد.

یادتان باشد که بازار بورس، در صورتی که شما بتوانید به خوبی معاملات خود را مدیریت کنید فرصت بسیار خوبی برای کسب سود است.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp