ورود و ثبت نام

بازار بورس جایی است که در آن اوراق بهادار خرید و فروش می شود. بدون شک مهم ترین اوراق بهادار، سهام شرکت هاست. سهم های شرکت های مختلف در این بازار توسط سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی خرید و فروش می شوند و قیمت آنها بالا و پایین می رود. بازار بورس مانند همه بازارهای دیگر  هم روزهای خوب و مثبت دارد و هم روزهای بد و منفی. سوالی که اینجا برای ما مهم است اینست که چگونه در بازار نزولی سهام خاص را پیدا کنیم. در این مقاله به پیدا کردن سهام در بازار نزولی می پردازیم.

چرا بازار بورس منفی می شود؟

برای منفی شدن بازار بورس می توان دلایل زیادی را نام برد. بدون شک دلیل اصلی این که بازار بورس منفی می شود اینست که سرمایه از آن خارج می شود. حالا این که چه چیزی باعث خروج سرمایه از بورس می شود متفاوت است. گاهی اوقات یک خبر منفی سیاسی و اقتصادی باعث می شود تا کل بازار بورس تحت تاثیر قرار گیرد و سهم ها در صف فروش قرار بگیرند. گاهی اوقات جو بازار منفی است و اثری روانی باعث خروج پول از بورس می شود. دخالت ها در بورس می تواند باعث منفی شدن در بورس باشد.

بهرحال دلایل مختلفی برای آن که بورس منفی شود وجود دارد. بازار بورس همواره مثبت نیست و همیشه هم سود نمی دهد. برای همین است که شما باید برای معامله کردن در بورس مهارت پیدا کنید و بتوانید ریسک معاملات خود را مدیریت کنید تا بیشترین سود و کمترین ضرر را از آن خود کنید. یادتان باشد که برای سرمایه گذاری در بورس، شما حتما باید آموزش ببینید تا حداقل مهارت را برای معامله کردن در این بازار پرهیجان و پرنوسان بدست آورید. بدون آموزش وارد این بازار نشوید چون مسلما ضرر می کنید یا اگر هم ضرر نکنید سود کمتری نصیبتان خواهد شد.

پیدا کردن سهام در بازار نزولی چگونه است ؟

در بازار منفی ، رفتار هیجانی زیاد می شود و همه می خواهند تا هر چه سریع تر برخی از سهام های خود را بفروشند یا به طور کل از بازار خارج شوند. جالب است بدانید که این گونه رفتارها در بیشتر موارد به ضرر سرمایه داران خرد است و سرمایه داران کلان در بازارهای منفی سود می کنند.

همواره یادتان باشد که در بازار بورس، اسیر هیجان شدن بسیار ضرر دارد و شما همیشه باید بر طبق یک استراتژی درست حرکت کنید و معاملات خود را به خوبی مدیریت کنید. در بازار نزولی یا منفی هم می توان سود کرد به شرط آن که چشمان خود را باز کنیم وسهام خاصی که می توانند به ما سود برسانند را پیدا کنیم. اما چگونه باید این کار را انجام دهیم؟ در زیر به این سوال جواب داده شده است:

1.نسبت P/E را جدی بگیرید:

نسبت P/E یا قیمت به درآمد نشان دهنده سودآوری یک سهم است. برخی از سهم ها نسبت P/E بالایی دارند که به هیچ عنوان با شرایط بازار همخوانی ندارد . چنین سهم هایی به زودی دچار اصلاح خواهند شد. اگر دوست دارید تا در بازار نزولی سهام خاص را پیدا کنید به P/E آنها توجه کنید. هر چقدر که P/E یک سهم پایین تر باشد شما مطمئن تر خواهید بود که حتی در شرایط منفی و بازار نزولی نیز رشد خودش را خواهد داشت و به شما سود خواهد داد.

2.به سهام کوچک توجه کنید:

معمولا زمانی بازار بورس منفی می شود که سهم های شاخص ساز دچار افت قیمت می شوند. در چنین شرایطی سهم های کوچک و مناسب می توانند سهام خاص شما باشند. در شرایط بازار نزولی به سراغ سهام کوچک بروید و پس از تحلیل وضعیت آنها ، سهم های مناسب را خریداری کنید. خوبی این سهم ها اینست که در شرایطی که کسی به آنها کاری ندارد رشد خود را خواهند داشت.

3.تحلیل های بنیادی را جدی بگیرید:

تحلیل بنیادی نشان می دهد که ارز واقعی یک سهم چقدر است و کاری به نوسانات کوتاه مدت یک سهم دارد. شما با استفاده از تحللی بنیادی می توانید در بازار نزولی، سهامی که از لحاظ بنیادی ارزشمند هستند را شناسایی کنید و از این طریق اقدام به خرید یا فروش آنها کنید. سهامی را که در بازار نزولی از لحاظ بنیادی ضعیف هستند نیز بفروشید و خود را از ضرر خلاص کنید.

4.از فیلترها استفاده کنید:

فیلترها ابزاری هستند که شما با استفاده از آنها می توانید در بازارهای نزولی ، سهام خاص را شناسایی کنید. شرایطی که می خواهید یک سهم داشته باشد را از طریق فیلتر مشخص کنید و با اعمال کردن آن در بازار نزولی، سهام مورد نظر خود را شناسایی کنید. برای مثال می توانید فیلتر خود را به گونه ای تنظیم کنید که در بازار نزولی، سهامی انتخاب شوند که سود هفتگی حداقلی که شما انتخاب می کنید را داشته باشد.

5.سود آوری شرکت ها را بررسی کنید:

خیلی از شرکت های بزرگ هستند که به دلیل اسم بزرگی که دارند ممکن است سهمشان برای بازه ای رشد کند اما بهرحال سیر نزولی پیدا خواهند کرد چون وضعیت شرکت سودده نیست. در بازار نزولی دنبال سهامی باشید که سودآوری خوبی داشته باشند چون این گونه سهام در بازارهای نزولی هم رشد خواهند کرد و به شما سود خواهند داد.

در بازار نزولی چگونه مدیریت ریسک انجام دهیم؟

یکی از مهم ترین چیزهایی که در بازارهای نزولی وجود دارد اینست که ما بتوانیم به خوبی ریسک معاملات خود را مدیریت کنیم. برای این کار به چند مورد زیر می توانید توجه کنید:

1.خرید پله ای :

در زمانی که بازار نزولی است می توانید از تکنیک خرید پله ای استفاده کنید و به خوبی با این کار ریسک خود را مدیریت کنید. اگر با خرید پله ای آشنا نیستید حتما آن را یاد بگیرید و از آن استفاده کنید.

2.مدیریت هیجانات:

در بازار نزولی هیجان بالاتر است و خیلی ها دست به معاملات هیجانی می زنند و ممکن است سهام ارزشمند خود را به سرعت بفروشند. شما از این کار خودداری کنید و با کنترل و مدیریت هیجانات خود بهترین تصمیم ها را بگیرید.

3.عدم معاملات سنگین:

سعی کنید تا حد امکان در بازار نزولی دست به معاملات سنگین نزنید مگر آنکه از سود خود بسیار مطمئن باشید. شما باید بدانید که در بازار نزولی چون جو حاکم بر بازار منفی است پس هر چیزی ممکن است. با احتیاط قدم بردارید.

4.با رسیدن یک سهم به حد ضرری که از پیش تعیین کرده اید حتما آن را بفروشید:

یکی از اشتباهات رایجی که خیلی از افراد انجام می دهند اینست که به خود امید واهی می دهند. برای مثال حد ضرر یک سهم را روی 10 درصد ضرر قرار می دهند اما با رسیدن به این حد ضرر به خود امید می دهند که بازار برمی گردد و در نتیجه بیشتر ضرر می کنند. حتما قاطعانه عمل کنید و دچار تردید نشوید مگر آنکه تحلیل جدیدتان چیز جدیدی را نشان بدهد و شما از آن بسیار بسیار مطمئن باشید.

نتیجه گیری

این که پیدا کردن سهام در بازار نزولی چگونه است  سوالی است که خیلی ها دنبال جواب آن هستند. منظور از سهام خاص در بازار نزولی بدون شک سهم هایی هستند که بتوانند در شرایط منفی هم رشد کنند و سود بدهند. برای این کار شما می توانید از فیلترها استفاده کنید و سهم هایی که سوددهی مناسبی دارند را به خوبی شناسایی کنید . این که فیلتر شما چگونه باشد به خود شما بستگی دارد.

برای پیدا کردن سهام در بازار نزولی ، به وضعیت سوددهی شرکت ها به خوبی توجه کنید و آنها را بررسی نمایید. هم چنین سهام کوچک و خرد را زیر نظر داشته باشید و تحلیل بنیادی انجام دهید تا ارزش واقعی سهام مختلف را دریابید. یکی از چیزهایی که می توانید از آن استفاده خوبی ببرید نسبت P/E  است.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp