ورود و ثبت نام

بورس بازاری است که همواره بالا و پایین داشته است. خیلی ها در این بازار سود می کنند و خیلی ها هم متاسفانه دچار ضرر می شوند. افرادی بیشترین سود را از بازار بورس کسب می کنند که در معامله کردن مهارت داشته باشند و بتوانند به خوبی معاملات خود را مدیریت کنند. برای این ک فردی بتواند معاملات در بورس را به خوبی انجام دهد و در آن مهارت پیدا کند با نکاتی را به خوبی یاد بگیرد و از آنها به خوبی استفاده کند. یکی از این نکات، خرید پله ای است. در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است.

سهام در بورس

در بورس انواع اوراق بهادار و دیگر چیزها خرید و فروش می شود و از این طریق افراد به سود می رسند. خریدن سهام مناسب  و به شکل مناسب می تواند سود افراد را تضمین کند. اگر شما سهام بدی را انتخاب کنید و یا یک سهم را در زمان بدی خریداری کنید مسلما ضرر خواهید کرد.

برای خریدن یک سهم در بورس شما اول باید به خود سهم و نوسانات آن توجه کنید و در قدم بعدی باید به شکلی درست خرید کنید. منظور از درست خرید کردند یعنی در زمان مناسب خرید کنید و میزان پولی که برای خرید یک سهم خرج می کنید هم مناسب و درست باشد. شما باید توجه کنید که در چه شرایطی در حال خرید کردن هستید.

آیا بازار منفی است یا مثبت؟ در بازار مثبت که همه دوست دارند بیشتر بخرند اما در بازار منفی باید با احتیاط بیشتری قدم برداشت و دست به معامله زد.

خرید پله ای در بورس

منظور از خرید پله ای این است که شما به صورت پله ای دست به خرید بزنید .منظور از پله ای بودن اینست که شما هر بار یک قدم بردارید و خرید خود را تکمیل کنید. خرید پله ای بیشتر برای زمان های منفی است و در زمانی انجام می شود که قیمت یک سهم در حال پایین رفتن است. اما چرا شما باید سهمی را که قیمتش در حال پایین رفتن است بخرید؟

فرض کنید که شما سهمی را می بینید. متوجه می شوید که این سهم به زودی رشد خود را آغاز خواهد کرد ولی در حال حاضر در مسیر نزولی قرار دارد و قیمتش پایین می رود. شما برای خرید چنین سهمی دو کار می توانید انجام دهید.

یکی این که در در همان روز اول و با یک خرید کل پول خود مورد نظر خود را صرف خرید کنید. در صورتی که این کار را انجام دهید اگر سهم دوباره پایین برود ضرر شما هم به همان اندازه پول خواهد بود و به ازای هر روزی که سهم منفی باشد، سوددهی پول شما هم یک روز دیرتر شروع می شود. اگر سهم 5 روز منفی باشد پس باید 5 روز مثبت هم داشته باشید که تازه ضرر شما جبران شود و سوددهی آغاز گردد.

شیوه دوم اما اینست که شما در چنین شرایطی دست به خرید پله ای بزنید. شما پول خود را به ضرایب 2 تقسیم می کنید و سپس در هر پله خرید سهم را انجام می دهید تا با اولین باری که سهم وارد سود شود کل پول شما وارد سود گردد. این شیوه ای بسیار مناسب در خرید پله ای است تا ریسک خرید سهم خود را مدیریت کنید.

مثال خرید پله ای در بورس

شما در بازار نزولی هستید. یک سهم را می بینید و می فهمید که این سهم پس از چند روز منفی بودن رشد خود را شروع خواهد کرد بنابراین تصمیم به خرید پله ای می گیرید. فرض کنید که شما مبلغ 7 میلیون تومان می خواهید صرف خرید سهم کنید. در روز اول 1 میلیون تومان صرف خرید سهم می کنید. سپس منتظر می مانید.

در روز دوم دوباره سهم پایین می رود و منفی می شود. در اینجا مبلغ 1 میلیون تومان را در عدد 2 ضرب می کنید و  2 میلیون تومان را صرف خرید این سهم می کنید.

اگر فردا سهم شروع به رشد کند، کل مبلغ 3 میلیون تومان شما وارد سود می شود. اگر دوباره به جای سود ، سهم پایین تر برود و در روز سوم هم منفی باشد این بار مبلغ 2 میلیون تومان را دو برابر می کنید و 4 میلیون تومان را صرف خرید این سهم می کنید.

دقت داشته باشید که این کارها در صورتی است که شما از سود کردن سهم و رشد دوباره آن مطمئن شوید. در بازار نزولی چون همه فروشنده هستند فرصت های بسیار خوبی برای خرید سهام ارزنده پیش می آید و شما می توانید به خوبی آنها را شکار کنید.

نتیجه کار

حالا شما مبلغ 7 میلیون تومان را به صورت پله ای صرف خرید کرده اید و با اولین باری که پس از خرید 4 میلیون ، سهم وارد سود شود کل 7 میلیون تومان شما وارد سود خواهد شد. فرض کنید که شما همان روز اول 7 میلیون را صرف خرید سهم کرده بودید و پس از 3 روز منفی خوردن سهم، حالا باید سه روز منتظر می ماندید تا سود شما شروع شود در صورتی که با این روش با اولین سود ، کل 7 میلیون شما وارد سود می شود.

خرید پله ای در بازارهای منفی ریسک خرید شما را کاهش خواهد داد و باعث می شود تا شما سریع تر به سود برسید.

مدیریت ریسک در بورس

یکی از کارهایی که برای مدیریت ریسک انجام می شود خرید پله ای در بورس است. مدیریت ریسک یعنی این که شما به خوبی ریسک معاملات خود در بورس را مدیریت کنید تا کمترین ضرر و بیشترین سود را از آن خود کنید. به جز خرید پله ای نکات دیگری هم برای مدیریت ریسک وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

1.تعیین حد ضرر:

حتما برای خود حد ضرر تعیین کنید و حتما به فروش سهم با رسیدن به حد ضرر پایبند باشید. یادتان باشد که اگر به قواعد و تصمیمات خود پایبند نباشید در بورس ضرر خواهید کرد. فرض کنید که حد ضرر یک سهم را 15 درصد گذاشته اید و سهم به آن میزان از ضرر برسد.

به سرعت ان را بفروشید و به خود امید واهی ندهید که بازار برمیگرد. خیلی ها با این امیدهای بیهوده ضررهای هنگفتی کرده اند و حالا در برخی سهم ها بیش از 70 درصد در ضرر هستند. قاطع باشید و قاطعانه عمل کنید. فقط در شرایطی که از تحلیل خود بسیار بسیار مطمئن هستید و یا خبری موثق دریافت کرده اید مجاز هستید حد ضرر را اجرا نکنید.

2.سیو سود:

یکی از کارهای دیگر برای مدیریت ریسک در بورس این است که با رسیدن یک سهم به سود ، آن را سیو یا دخیره کنید. سیو سود از طریق روش های گوناگون انجام می شود و شما باید با توجه به نوع معامله خود(میان مدت، کوتاه مدت یا بلند مدت) این کار را انجام دهید.

3.در بازار منفی احتیاط بیشتری به خرج دهید:

در بازارهای منفی ، همگی به سرعت وارد صف های فروش می شوند و بنابراین شما در چنین زمان هایی باید حرفه ای تر عمل کنید . هیجانات خود را کنترل کنید و سهام ارزشمند را نگهداری کنید. وارد معاملات غیر مطمئن نشوید و وقت بیشتری برای تحلیل بگذارید تا معاملات بهتری صورت دهید.

نتیجه گیری

خرید پله ای در بورس یعنی این که شما در بازار بورس، برای خریدن یک سهم به صورت پله ای عمل کنید. برای این کار باید پول خود را بر اساس ضرایب 1 ، 2 ، 4 و .. تقسیم کنید و هر بار بخشی از پول خود را برای خرید صرف کنید.

برای مثال اگر شما چند  میلون پول داشته باشید و بخواهید با 2 میلیون برای خرید شروع کنید برای خرید بعدی در منفی شدن سهم 4 میلیون می دهید و در دفعه بعدی که سهم دوباره منفی شد 8 میلیون و همین طور ادامه می دهید تا خرید شما کامل می شود. خرید پله ای یک سهم در بورس باعث می شود تا شما در بازار منفی سریع تر به سود برسید و بتوانید ریسک معاملات خود را بهتر مدیریت کنید.

یادتان باشد که خرید پله ای در زمان های منفی یک سهم انجام میشود و شما باید از رشد دوباره سهم مطمئن باشید. در این مقاله یک مثال برای شما زده شد تا به خوبی درک کنید که چگونه باید خرید پله ای انجام دهید.

سهمیران

سهمیران به عنوان شعبه ای از کارگزاری حافظ سالهاست که در حال آموزش و تحلیل مسائل بورس است و به خوبی می تواند مهارت شما در بورس را افزایش دهد. درست است که بورس از روزهای خوبش فاصله گرفته است اما این بازاری نیست که بخواهد روندش متوقف شود. دیر یا زود دوباره بازار سرمایه سر بلند خواهد کرد و افرادی در این بازار موفق خواهند بود که مهارت مناسبی برای معامله گری داشته باشند.

سهمیران می تواند به خوبی تحلیل کردن سهام را به شما یاد بدهد تا به خوبی فرصت های خرید و فروش را شناسایی کنید. از آن سود سهمیران مدیریت بورس را به خوبی به شما آموزش می دهد که خرید پله ای یکی از آنهاست. با مدیریت ریسک شما ضرر در بورس را به کمترین میزان خواهید رساند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp