ورود و ثبت نام

اگر در بازار بورس، سهمی خرید و فروش کرده باشید احتمالا نام صرف سهام به گوش شما خورده است. صرف سهام ، مفهومی مهم در بازار سرمایه است و شما باید به خوبی آن را بشناسید و از آن آگاهی داشته باشید. هر چقدر که دانش شما از بازار بورس بیشتر باشد، کمتر ضرر خواهید کرد و معاملات بهتری انجام خواهید داد. در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است که صرف سهام چیست و در چه مواردی از این واژه استفاده می شود.

صرف سهام

صرف سهام، روشی برای افزایش سرمایه یک شرکت می شود و سرمایه ناشی از مابه التفاوت ارزش اسمی و ارزش واقعی سهم در حال حاضر را صرف سهام می گویند.

اجازه دهید تا به طرزی ساده این مسئله را برای شما بیان کنیم تا شما هم به خوبی با مفهوم ارزش اسمی آشنا شوید و هم صرف سهام را درک کنید.

فرض کنید شما شرکتی را تاسیس کرده اید و برای خود 1 شریک دارید. شما 50 درصد شرکت را دارید و شریکتان هم 50 درصد دیگر را .

شما کار خود را در شرکت با 500 میلیون شروع می کنید. به این ترتیب هر کدام از شما 250 میلیون سرمایه را وارد شرکت می کنید تا کارها را پیش ببرید. شما به جای این که بخواهید درصد مالکیت را تعیین کنید و برای خود سهم تعیین می کنید.

در اینجاست که شما با شریک خود حرف می زنید و توافق می کنید که هر سهم شرکت، 200 تومان باشد. در واقع ارزش اسمی ، ارزش قراردادی است که شما در ابتدا برای سهم شرکت تعیین می کنید. شما می توانید این موضوع را در سهام عدالت نیز ببینید.

ارزش اسمی سهام عدالت 1 میلیون تومان است اما ارزش واقعی آن در حال حاضر بیش از 10 میلیون تومان است. ارزش اسمی در واقع قیمتی قراردادی اولیه است که روی سهم گذاشته می شود. این قیمت بیش از 1000 تومان نمی تواند باشد. در بیشتر موارد ارزشی سهم 100 تومان تعیین می شود.

حالا شما اگر سرمایه شرکت که 500 میلیون تومان است را بر 200 تومان تقسیم می کنید می بینید که 2 میلیون و 500 هزار سهم دارید که سهم شما و شریکتان هر کدام 1 میلیون و 250 هزار سهم است.

افزایش سرمایه

حالا شما کار را شروع می کنید و پس از مدتی بر اثر عملکرد شرکت، شما می بینید که سود خوبی کسب کرده اید اما ارزش اسمی شرکت همان دانه ای 200 تومان است.

شما می خواهید سرمایه خود را افزایش دهید و می دانید که سهم شرکت شما خریدار زیادی دارد. دلیل افزایش سرمایه می تواند متفاوت باشد . ممکن است شما می خواهید تا تجهیزات بخرید یا بخواهید بدهی های شرکت را صاف کنید یا این که شعبه ای جدید تاسیس کنید.

بهرحال شما به هر دلیلی به پول نیاز دارید و می خواهید تا سرمایه را به سوی شرکت خود جذب کنید. برای این کار فرض کنید 1 نفر می خوهند تا با خریدن بخشی از سهام شرکت شما وارد شراکت شما شود. در حال حاضر ارزش اسمی هر سهم 200 تومان است اما شما می دانید که این شخص حاضر است تا مبلغ 400 تومان را به راحتی بابت هر سهم بدهد.

مثال :

برای مثال این شخص به شما می گوید که دوست دارد مانند شما 1 میلیون و 250 هزار سهم داشته باشد. در این صورت سهم هر کدام از شما از شرکت ، 33.33 درصد کل سهام است. شما در این جا 1 میلیون و 250 هزار سهم را به فرد جدید می دهید اما با این تفاوت که او حاضر است تا 2 برابر بیشتر برای هر سهم پول بدهد. اگر 1 میلیون و 250 هزار سهم را در عدد 400 ضرب کنید می بینید که به طور کلی می بینید که 500 میلیون تومان سرمایه به شرکت شما اضافه شده است که از آن می توانید برای اهداف خود استفاده کنید.

از این 500 میلیون تومان، 250 میلیون تومان که برای ارزش اسمی آن پرداخت شده است و 250 میلیون هم بر اثر 200 تومان اضافه پرداخته شده است. این 250 میلیون اضافه که تفاوت ارزش اسمی سهم و ارزش فروخته شده آن است، را صرف سهام می گویند.

صرف سهام را شما برای مسائل مالی شرکت خرج نمی کنید و برای آن حسابی جداگانه باز می کنید و پول را به آن واریز می کنید.

صرف سهام در بورس

خیلی شرکت ها برای افزایش سرمایه خود در بورس از این روش استفاده می کنند. آنها به تعداد سهام خود اضافه می کنند اما این بار سهم را با قیمتی بالاتر از ارزش اسمی آن می فروشند. سهم های جدید حداکثر می توانند قیمتی معادل با قیمت کنونی آن در بازار بورس باشند.

پس یک شرکت اگر بخواهد از طریق روش صرف سهام، سرمایه خود را افزایش دهد به تعداد سهام خود اضافه می کندو آنها را با نه با ارزش اسمی که با قیمت بازار می فروشد. تفاوت این دو را صرف سهام می گویند.

این افزایش سرمایه به دو شکل صرف سهام با ارزش تقدم و ارزش سهام بدون حق تقدم انجام می شود. در صرف سهام بدون حق تقدم، سهامداران قبلی در اولویت نیستند اما با حق تقدم دارای اولویت هستند.

صرف سهام می تواند کارکردهای زیادی باشد و به خوبی برخی از مشکلات یک شرکت را حل کند. شرکت ها می توانند با افزایش سرمایه از طریق صرف سهام ،سود نقدی سهامداران را پرداخت کنند یا آن را به اندوخته شرکت اضافه کنند .

برای این که یک شرکت بتواند از این طریق افزایش سرمایه دهد، تمایل سهامدار اصلی است. سهامدار اصلی نباید احساس کند که با افزایش سرمایه از طریق صرف سهام و اضافه کردن سهام جدید از کنترل او بر شرکت کاسته می شود. صرف سهام در بازار پررونق به خوبی جواب می دهد اما در بازارهای راکد جواب نمی دهد چون افراد تمایلی به سرمایه گذاری کردن ندارند.

نتیجه گیری

اگر از لحاظ لغوی به معنی صرف سهام نگاه شود یعنی سود کردن ناشی از سهام. روش صرف سهام و افزایش سرمایه از این طریق این است که یک شرکت برای تامین سرمایه مورد نیاز خود، تعدادی سهام اضافه را عرضه می کند و آن را با قیمت بالاتر از ارزش اسمی آن می فروشد. به تفاوت بین ارزش اسمی و ارزش واقعی یک سهم ، صرف سهم می گویند.

با این کار هم افراد زیاد جدیدی در بورس دارای سهم شده اند و هم سرمایه شرکت تامین شده است. شرکت دیگر مانند عرضه اولیه سهام را با ارزش اسمی عرضه نمی کند بلکه این افزایش سهم با قیمت فعلی سهم در بورس است. اگر یک شرکت عملکرد خوبی داشته باشد بدون شک می تواند به راحتی از طریق این کار، سرمایه خود را تامین کند چون می داند که تمایل افراد برای سرمایه گذاری کردن روی سهامش زیاد است.

شما تصور کنید که یک شرکت سودده که تا به حال 5 میلیون سهم در بورس دارد، 2 میلیون سهم دیگر را نیز به بازار عرضه کند اما این بار نه با قیمت 100 تومان که با قیمت 5 هزار تومان بفروشد. با این کار شرکت می تواند در مدت کوتاهی، 10 میلیارد پول نصیب خود کند.

اگر 200 میلیون تومان را از 10 میلیارد کم کنیم می بینیم که 9 میلیارد و 800 میلیون تومان پول از صرف سهام بدست آمده است که می تواند برای اهداف مالی شرکت چون پرداخت سود نقدی یا دیگر کارها به کار رود.

سهمیران

دانش بالا در هر بازاری موجب سود بیشتر شما خواهد شد و به همین دلیل است که آموزش برای شما اهمیت زیادی دارد. شما باید به خوبی مفاهیمی مانند صرف سهام را به خوبی یاد بگیرید تا بتوانید از آنها برای درک بهتر بازار استفاده کنید. سهمیران می تواند به خوبی به شما یاد می دهد که چگونه در بازار بورس معامله کنید.

سهمیران به عنوان شعبه ای از کارگزاری حافظ سالهاست که مشغول آموزش مسائل بورس است و می تواند بهترین آموزش ها را به شما عرضه کنید. این مجموعه مجرب و متخصص، بهترین دوره های آموزشی و بهترین پکیج ها را به شما ارائه می کند و شما می توانید با استفاده از آنها به خوبی مهارت و قدرت تحلیل خود در بازار پرنوسان بورس را بالا ببرید.

آموزش های سهمیران

پس از آموزش های سهمیران، شما به خوبی می توانید انواع سهم ها در بورس را تحلیل کنید و از این طریق فرصت های خرید و فروش را شناسایی و از آنها برای انجام معاملات پرسود بهره بگیرید.

علاوه بر تحلیل ، سهمیران به شما انواع استراتژی های معاملاتی را آموزش می دهد. شما برای انجام انواع معاملات نیاز دارید که استراتژی مناسبی داشته باشید تا بدانید که چگونه باید در بازار حرکت کنید. سهمیران این کار را به خوبی برای شما انجام خواهد داد و بهترین ها را به شما آموزش خواهد داد.

در کنار آموزش استراتژی های معاملاتی، سهمیران به شما یاد خواهد داد که چگونه ریسک معاملات خود را  مدیریت کنید. با مدیریت ریسک صحیح و درست، شما می توانید از ضرر خود کم کنید و آن را به حداقل برسانید. از این طریق سود شما افزایش خواهد یافت و شما بهترین ها را نصیب خود خواهید کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp