ورود و ثبت نام

اگر در بورس ، معاملاتی انجام داده باشید حتما افزایش سرمایه به گوشتان خورده است. افزایش سرمایه برای رشد یک سهم ، خبر خوبی است و در بیشتر موارد باعث بالا رفتن ارزش سهم می شود. در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است که افزایش سرمایه چیست.

افزایش سرمایه شرکت

منظور از سرمایه شرکت، کل دارایی های یک شرکت است. افراد برای تاسیس یک شرکت در ابتدا باید با سرمایه ای شروع کنند. این سرمایه اولیه در ابتدا هزینه های شرکت را تامین و اهداف تجاری یک شرکت را برآورده می کند. اما مطمئنا پس از مدتی، دیگر این سرمایه نمی تواند باعث رشد شرکت شما شود و شما نیاز دارید تا سرمایه بیشتری داشته باشید تا با آن هزینه های شرکت را پوشش دهید و به سمت اهداف مالی خود حرکت کنید.

فرض کنید که شما می خواهید یک شعبه دیگر برای شرکت خود راه اندازی کنید.برای راه اندازی این شعبه شما به 2 میلیارد پول نیاز دارید اما سرمایه فعلی شما 1 میلیارد تومان است. در اینجاست که شما باید سرمایه خود را افزایش دهید.

شرکت های بورسی نیز مانند دیگر شرکت ها برای تامین نیازهای مالی خود ، افزایش سرمایه می دهند. خبر افزایش سرمایه می تواند باعث رشد سهام یک شرکت شود چون نشان دهنده گسترش و رشد یک شرکت است. روش های گوناگونی برای افزایش سرمایه وجود دارد که در زیر به آنها پرداخته شده است.

افزایش سرمایه از سود انباشته :

سود شرکت همان طور که مشخص است مبلغی است که از کم کردن هزینه ها از درآمد بدست می آید. شرکت ها هر ساله،سود و زیان خود را مشخص می کنند.پس از مشخص شدن سود شرکت،بخشی از آن به سهامداران داده می شود و بقیه آن تحت عنوان سود شرکت نزد خودشان نگهداری می شود.

اگر شرکت بخواهد می تواند از محل سود انباشته خود افزایش سرمایه انجام دهد. یعنی سود حاصله از شرکت را به عنوان منابع مالی شرکت تعریف کند و از آن برای تامین پول لازم برای هزینه های شرکت و حرکت به سمت اهداف مالی استفاده کند. در این روش، هیچ پول جدیدی وارد شرکت نمی شود بلکه پول از حسابی به جایی دیگر منتقل می شود.

در این روش، سرمایه گذاران صاحب سهام شرکت، پولی برای سهام جدید خود پرداخت نمی کنند و سهام جدیدی که به آنها تعلق می گیرد، سهام جایزه نام دارد.

افزایش سرمایه از آورده نقدی و  مطالبات حال شده:

در خیلی از موارد، افزایش سرمایه از طریق دیگران صورت می گیرد. شرکت یا وام می گیرد یا این که پول مورد نیاز خود را از طریق سهامداران و سرمایه گذارانش در بورس تامین می کند.

شرکت ها ترجیح می دهند که سرمایه خود را از طریق سرمایه گذاری مجدد سهامداران خود بدست آورند تا وام بانکی چون وام بانکی دارای بهره است و باید بهره آن را پرداخت کرد. در این حالت، شرکت سهامی به نام حق تقدم را منتشر می کند. منظور از حق تقدم این است که سهامدارانی که تا پیش از قبل از برگزاری مجمع، صاحب سهم بوده اند نسبت به دیگر سرمایه گذاران برای افزایش سرمایه،  تقدم و اولویت دارند.

اما شرکت چگونه این افزایش سهام را انجام می دهد؟ شرکت یک آگهی را منتشر می کند مبنی بر این که سهامداران می توانند تا مهلت مشخصی، تکلیف سهام حق تقدمی که به آنها تعلق گرفته است را مشخص کنند. سهامدار معمولا تا 60 روز فرصت دارد تا مبلغ اسمی حق تقدم را به شماره حساب داده شده واریز کند تا سهام به پرتفوی او اضافه شود.

اگر سهامدار نخواهد سهام جدیدی به سبدش اضافه شود می تواند از حق تقدم خود استفاده کند و آنها را بفروشد. اگر هیچ کدام از این کارها را انجام ندهد(یعنی نه پولی واریز کند و نه حق تقدم خود را بفروشد) خود شرکت، حق تقدم او را با قیمت نزدیک روز می فروشد و پس از کسر هزینه های مربوطه پول آن را به حساب سهامدار واریز می کند.

شرکت با ارائه سهام جدید به راحتی می تواند سرمایه لازم را به دست آورد و از این طریق نیازهای مالی خود را تامین کند.

افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی:

آیا شما وقتی ماشینی را 10 سال قبل خریده اید به همان قیمت باقی مانده است؟ مسلما خیر. با گذشت زمان و بر اثر تورم و مسائل دیگر ، حالا ارزش ماشین شما چندین برابر شده است. خیلی از دارایی ها و تجهیزات شرکت نیز به همین طریق است و مسلما حالا ارزش بیشتری دارند.

شرکت می تواند بر اساس قوانین، ارزش دارایی های خود را به روز کند.این کار را تجدید ارزیابی داریی ها می گویند. برای مثال فرض کنید شرکتی 10 سال پیش،دارایی های خود را 1 میلیارد برآورد کرده است و حالا پس از ارزیابی می بیند که ارزش دارایی هایش به 60 میلیارد رسیده است. این 59 میلیارد اضافه، سرمایه اضافه شده ناشی از تجدید ارزیابی است و به آن مازاد تجدید ارزیابی می گویند.

در این روش هم مانند سود انباشته، پول جدیدی وارد شرکت نمی شود و فقط سرمایه شرکت در ترازنامه به روز می شود که خود خبر مثبتی برای سهامداران است.

افزایش سرمایه از محل صرف سهام

زمانی که شرکتی سهام جدید را بالاتر از قیمت اسمی خود بفروشد، صرف سهام بدست می آورد که تفاوت بین قیمت اسمی و قیمت معاملاتی سهم است. در این روش دیگر چیزی به نام حق تقدم وجود ندارد بلکه شرکت، سهام جدیدی را که منتشر می کند با قیمتی بالاتر از قیمت اسمی می فروشند و از این طریق،  سرمایه مورد نظر خود را جذب می کند.

در بالا انواع افزایش سرمایه به طور مختصر توضیح داده شد. این که کدام یک از این روش ها بهتر است بستگی به شرایط شرکت دارد. روش افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی به دلیل این که پول بدون بهره وارد شرکت می شود برای خیلی از شرکت ها مناسب تر و جذاب تر است اما عیب آن هم مسائل حق تقدم آن است. دیگر افزایش سرمایه ها نیز هر کدام مزایای خودشان را دارند و می توانند در شرایط لازم بسیار مفید باشند.

نتیجه گیری

افزایش سرمایه یک شرکت در بورس برای خیلی ها خبر خوبی است چون نشان دهنده عزم شرکت برای رشد است. مخصوصا اگر این افزایش سرمایه به سهامداران این پالس را بدهد که شرکت در حال رشد و توسعه فعالیت های خود است. افزایش سرمایه از طریق روش های گوناگونی انجام می شود که هر کدام از آنها می تواند مزیت های خودش را داشته باشد.

افزایش سرمایه از آورده نقدی از طریق سهام جدیدی است که حق تقدم آن با سهامدارن فعلی است. افزایش سرمایه از محل سود انباشته نیز از محل سود شرکت انجام می شود و هیچ پول جدیدی وارد شرکت نمی شود. افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی نیز به خاطر به روز کردن قیمت ها اتفاق می افتد و در این نوع افزایش سرمایه نیز پول جدیدی وارد شرکت نمی شود. در افزایش سرمایه ناشی از صرف سهام نیز سهام جدیدی منتشر میشود که بالاتر از قیمت اسمی منتشر می شود و حق تقدمی وجود ندارد. مازاد قیمت معاملاتی سهم و قیمت اسمی آن را صرف سهم می گویند.

هر کدام از این روش ها در زمان خود می توانند حلال مشکلات یک شرکت باشند اما به طور کلی بیشتر شرکت ها برای افزایش سرمایه خود از روش آورده های نقدی وارد عمل می شوند.

آنها به سهامدارنی که تا پیش از تشکیل مجمع با آنها مانده اند حق تقدم می دهند. نماد حق تقدم با حرف “ح” در کنار سهم مشخص می شود.دلیل مورد پسندتر بودن این روش آن است که پول و سرمایه مناسبی و ارد شرکت می شود که بهره ای برای آن پرداخت نمی شود و سهامداران نیز با حق تقدم خود خشنود هستند.

سهمیران

برای موفقیت در بازار بورس، شما نیاز دارید تا آموزش ببینید. هیچ کس نمی تواند با شانس در این بازار پرتلاطم موفق شود. سهمیران به عنوان شعبه ای از کارگزاری حافظ سالهاست که در حال آموزش مسائل بورس به افراد است و مهارت افراد در معامله گری در بورس را افزایش می دهد.

سهمیران با دوره های آموزشی خود به خوبی می تواند به شما یاد دهد که بورس را به طور دقیق بفهمید و بدانید که چگونه باید سهام مختلف بازار را تحلیل کنید. تحلیل کردن در بورس از اهمیت زیادی برخوردار است و سهمیران با آموزش های قوی خود شما را به تحلیلگری ماهر تبدیل می کند که می تواند به خوبی با تحلیل سهم ها فرصت های خرید و فروش را شناسایی کند.

تحلیل بنیادی و تکنیکال به خوبی به شما آموزش داده می شود و شما یاد می گیرید که چگونه از اندیکاتورها استفاده کنید تا بتوانید حرکت آینده یک سهم را پیش بینی کنید. با سهمیران، قدرت تحلیل شما به خوبی بالا خواهد رفت و این اهمیت زیادی در بورس دارد.

در کنار آموزش تحلیلگری، سهمیران دو چیز دیگر نیز به شما یاد می دهد : استراتژی معاملاتی و مدیریت ریسک. با استراتژی معاملاتی شما می دانید که چگونه باید برای معاملات خود برنامه ریزی کنیدو با مدیریت ریسک، شما ضرر معاملات خود را به حداقل خواهید رساند که خود از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp