ورود و ثبت نام

بازار بورس حالا دیگر در میان مردم ما به خوبی شناخته شده است. بازار بورس ،بهر حال یک بازار مالی است که ریسک بالایی دارد و افراد زیادی در آن ضرر می کنند. برای این که افراد بتوانند خود را از ضرر این بازار در امان نگه دارند باید به خوبی آموزش ببینید تا بدانند چگونه در این بازار معامله کنند و ریسک معاملات خود را مدیریت کنند. یکی از اصطلاحات مهم در بازار بورس، کندل است. در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است که کندل چیست و انواع آن کدامند.

نمودارها در بورس

همان طور که خودتان می دانید در بورس نمودارها اهمیت زیادی دارند چون نوسانات سهام و دیگر دارایی ها را به معامله گران نشان می دهند. نمودارها در بورس به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

نمودار خطی

نمدار میله ای

نمودار شمعی

هر کدام از این میله ها در جای خود مورد استفاده معامله گران قرار می گیرند. در این میان نمودار شمعی از همه محبوبتر است چون علاوه بر این که نوسانات یک سهم را به خوبی نشان می دهد حجم معامله، زمان باز و بسته شدن و رفتار معامله گران را نیز می توان از آن فهمید.

کندل چیست؟

همان طور که خودتان می دانید واژه کندل انگلیسی است و به معنای شمع است و کندل استیک که در بازار بورس استفاده می شود به معنای شمعدان است.

اما چرا به این نمودارها شمع می گویند؟ جواب آن در ظاهر این نمودارها نهفته است. زمانی که شما به این نمودارها نگاه می کنید احساس می کنید تعداد زیادی شمع در کنار هم قرار گرفته اند. رنگ بعضی از این شمع ها یا کندل ها قرمز است که به معنای نزول قیمت است و برخی از آنها نیز سبزند که به معنای صعودی بودن قیمت است.

در تعریف کندل می توان گفت که این یک نوع نمودار است که از طریق آن می توان قیمت های بالا ، پایین و باز و بسته شدن یک سهم یا دیگر ورق بهادار را به خوبی بفهمید.

نمودار شمعی

نمودار شمعی دارای دو بخش است: بدنه اصلی و سایه. بدنه اصلی در واقع همان فاصله بین قیمت آغاز و پایان معامله است. سایه هم در اطراف بدنه قرار می گیرد و نشان دهنده قیمت های بالا و پایین یک دارایی است. سایه بالای یک بدنه را سایه بالایی و سایه پایین آن را سایه پایینی می گویند.

شما فرض کنید که یک سهم از قیمت 4000 تومان کار خود را در یک روز شروع کنید و با قیمت 4100 تومان خاتمه دهد. در اینجا بدنه اصلی، فاصله بین دو قیمت 4000 و 4100 تومان را نشان می دهد. اما سوال اینجاست که قیمت این سهم آیا از 4000 تومان پایین تر و یا از 4100 تومان بالاتر نرفته است. اینجاست که می توانیم از سایه ها استفاده می شود. شما می توانید نگاه کنید و اگر دیدید که سایه بالایی تا قیمت 4150 را نشان می دهد این یعنی معامله گران تا این قیمت تمایل به خرید داشته اند اما در اینجا دوباره فشار فروش بالا رفته است و قیمت پایین رفته است. اگر سایه پایینی هم موجود باشد شما می توانید ببینید که فروشندگان تا چه حد قدرت داشته اند که قیمت این سهم را پایین بیاورند.

اگر شمع به رنگ قرمز یا سیاه باشد یعنی قیمت در کل نزولی بوده است و اگر شمع یا کندل به رنگ سبز یا سفید باشید یعنی نوسان قیمت مثبت بوده است و قیمت سهم بالاتر رفته است.

انواع کندل ها

کندل ها یا همان شمع ها انواع مختلفی دارند و افراد می توانند با توجه به نوع آنها نکات زیادی را بفهمند. در زیر به انواع این کندل ها اشاره شده است:

1.ماروبزو

ساده ترین نوع شمع ، همین شمع یا کندل ماروبزو است. این شمع زمانی که شما  هیچ سایه ای نداشته باشید. شما یک مستطیل به رنگ سبز یا قرمز(سفید یا سیاه) دارید که نشان می دهد که صعود یا نزول یک سهم به صورت مستقیم و بدون نوسان خاصی بوده است. این شمع به دو دسته ماروبزوی سفید و ماروبزوی مشکی تقسیم می شود.

در شمع ماروبزوی سفید یا سبز کف قیمت برابر با قیمت باز شدن و سقف قیمت برابر با قیمت بسته شدن است. از این شمع یا کندل می توان قدرت بالای خریدار را نسبت به فروشنده استنباط کرد.

در شمع ماروبزوی سیاه یا قرمز، کف قیمت برابر با قیمت بسته  شدن و سقف قیمت برابر با قیمت باز شدن است. از این شمع یا کندل می توان قدرت بالای فروشنده را نسبت به خریدار استنباط کرد. در زیر می توانید شکلشان را مشاهده کنید:

2.چکش

یکی دیگر از کندل های مشهور ، کندل چکش است . از اسم این کندل مشخص است که شما دارای یک سایه بلند( دو تا سه برابر بدنه) هستید. این کندل می تواند صعودی یا نزولی باشد. این کندل ها معمولا در یک روند نزولی دیده می شوند.

اگر این کندل سفید یا همان صعودی باشد می تواند نشان دهنده بازگشت قدرتمند است. این یعنی پس از یک روند نزولی ، قرار است با قدرت خریدار قیمت سهم شروع به افزایش کند. در زیر می توانید شکل این کندل ها را مشاهده کنید.

3.دوجی

کندل دوجی یکی دیگر از کندل های مشهور است که به وفور در نمودارها دیده می شود. این کندل ها دارای سایه های کوچک هستند که در دو طرف بدنه دیده می شوند. مهم ترین نتیجه ای که می توان از این کندل ها گرفت اینست که بین فروشندگان و خریداران تردید وجود دارد. اگر کندل صعودی باشد این یعنی خریداران تردید دارند که آیا این سهم را با قدرت بیشتری بخرند و اگر کندل نزولی باشد نشان می دهد که فروشندگان برای پایین بردن سهم نیاز به قدرت بیشتری دارند. در زیر می توانید شکل این کندل ها را ببنید :

کندل دوجی

4.چکش معکوس

یکی دیگر از کندل هایی که شما در بین نمودارها مشاهده می کنید کندل چکش وارونه است. همان طور که از نامش پیداست شما پس از یک سایه بلند در پایین یک بدنه را خواهد داشت. این کندل می تواند صعودی یا نزولی باشد. این کندل مانند کندل چکش، معمولا در انتهای یک روند نزولی می آید. اگر این کندل سفید( سبز) باشد یعنی خریداران تمایل و قدرت خوبی دارند و می تواند نشانه ای برای شروع روند صعودی و افزایش قیمت دوباره پس از روند نزولی باشد. در زیر می توانید شکل این کندل را مشاهده کنید:

کندل چکش وارونه

5.کندل دارآویز:

در این کندل شما می بینید که سایه پایینی چندین برابر سایه بالایی طول دارد. این نوع کندل معمولا در انتهای یک روند صعودی می آید و نشان دهنده آغاز نزول قیمت است چچون تمایل و قدرت فروشندگان برای فروش را نشان می دهد.

کندل های دیگری هم وجود دارد که شما می توانید آنها و توضیح انها را به خوبی در اینترنت بخوانید. این کندل ها در کنار هم به شکل های مختلفی قرار می گیرند و هر بار الگویی را تشکیل می دهند که می تواند اطلاعات زیادی را به فرد تحلیلگر بدهد. حتما با انواع کندل ها و الگوهای مشهور آشنا شوید تا درت تحلیل خود را بالا ببرید.

کندل دارآویز

نتیجه گیری

کندل به معنای شمع است و به این دلیل به آن شمع می گویند که ظاهری شبیه به آن دارد. این نوع کندل علاوه بر آن که قیمت آغازین و قیمت پایانی را به شما نشان می دهد ، اوج و حداقل قیمت را نیز به شما نشان می دهد.

یک کندل دارای یک بدنه اصلی و سایه است. کندل اشکال مختلفی دارد که هر کدام علامت چیزی است و در یک نمودار مشخص و با بررسی الگوی آن می توان نکات خوب و مهمی را از آن درک کرد.

سهمیران

همه ما می دانیم که بازار بورس، بازاری است که نباید در آن با دانش کم وارد شد چون باعث ضرر به افراد می شود. اگر خیلی از افرادی که حالا در حال ضرر 60 یا 70 درصدی هستند فقط به نکته حد ضرر عمل می کردند نهایتا الان 10  تا 20 درصد سرمایه خود را از دست داده بودند. درست است که بازار بورس بر اثر سیاست های غلط اوضاع بدی پیدا کرد و حتی دستکاری شد اما یک قاعده در بازار وجود کرد که شما همواره مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید. شما می توانستید با مدیریت مناسب ریسک معاملات خود از ضرر بیش از حد خود جلوگیری کنید.

سهمیران به عنوان شعبه ای از کارگزاری حافظ می تواند به خوبی به شما آموزش دهد تا شما به خوبی در این بازار پرنوسان معامله کند. سهمیران با دوره های آموزشی عالی خود انواع تحلیل ها را به شما یاد می دهد و شما می توانید با یادگیری تحلیل به خوبی فرصت های خرید و فروش را به خوبی تشخیص دهید. با اموزش های عالی سهمیران شما به یک تحلیلگر قوی تبدیل خواهید شد.

در کنار آموزش تحلیل، سهمیران انواع استراتژی ها را به شما یاد خواهد داد و به شما یاد خواهد داد که چگونه ریسک خود را مدیریت کنید. مدیریت ریسک در بازار پرریسک و پرنوسان بورس از اهمیت زیادی برخوردار است و شما می توانید با یادگیری مدیریت ریسک، ضرر خود در این بازار را به حداقل برسانید.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp