ورود و ثبت نام

اگر در بورس فعالیت داشته باشید حتما تحلیل بنیادی یا فاندامنتال به گوشتان خورده است. تحلیل بنیادی تحلیلی است که به صورت ریشه ای به بررسی ارزش یک ورق بهادار در بورس می پردازد. برای انجام تحلیل بنیادی از ابزارهای زیادی استفاده می شود که هر  کدام در جای خود نکاتی را به فرد تحلیلگر می دهند. در این مقاله به چهار صورت مالی مهم و کاربرد آنها در تحلیل بنیادی پرداخته شده است.

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی همان گونه که از نامش مشخص است، به بنیاد و اساس یک دارایی در بازار بورس می پردازد و در واقع تحلیل برای مشخص کردن ارزش واقعی یک دارایی است. زمانی که شما بتوانید از طریق تحلیل کردن درست،   ارزش واقعی یک سهم را بفهمید آن وقت می توانید بفهمید که در طولانی مدت روند یک سهم نزولی خواهد بود یا صعودی.

تحلیل بنیادی بیشتر برای افرادی مناسب است که دنبال سرمایه گذاری های بزرگ و طولانی مدت هستند و دوست دارند بفهمند کدام سهم ها واقعا ارزش سرمایه گذاری دارند. زمانی که ارزش فعلی یک سهم از ارزش واقعی اش بالاتر باشد آن گاه شما می فهمید که این سهم نهایتا نزول خواهد کرد و زمانی که ارزش کنونی یک سهم پایین تر از ارزش واقعی اش باشد شما می فهمید که این سهم دیر یا زود صعود خواهد کرد.

برای همین است که با تحلیل بنیادی شما قادر خواهید بود فرصت های خرید و فروش خوبی را برای بلندمدت بیابید و از این طریق به سود خوبی دست یابید.

برای انجام تحلیل بنیادی یا فاندامنتتال از ابزارهای مختلفی استفاده می شود که صورت های مالی هم جزء آنها هستند. صورت های مالی ابزارهایی برای بررسی وضعیت مالی شرکت ها وسود و زیان آنهاست که می توانند نکات زیادی را درباره یک دارایی به شما بگوینند. در زیر به چهار صورت مالی مهم و کاربرد آنها در تحلیل بنیادی پرداخته شده است.

4 صورت مالی مهم

صورت مالی در واقع خلاصه ای از فعالیت ها و کارهای شرکت برای تامین مالی و سرمایه گذاری است. این صورت های پر از نکات مهم برای تحلیلگران و سرمایه گذاران است. در زیر به چهار صورت مالی مهم و نقش آنها در تحلیل بنیادی پرداخته شده است:

1.ترازنامه:

ترازنامه بدون شک یکی از مهم ترین صورت های مالی است که نشان دهنده سرمایه و اقلام دائمی یک شرکت در پایان یک دوره است. در تراز نامه خلاصه ای از دارایی ها، بدهی ها و سرمایه و حقوق صاحبان سهام دیده می شود. این صورت مالی در پایان هر سال مالی ارائه می شود و نشان می دهد یک شرکت چقدر بدهی و چه میزان دارایی(نقدی یا غیرنقدی) دارد.

به ترازنامه وضعیت مالی هم می گویند چون به خوبی وضعیت مالی یک شرکت را نشان می دهد و می تواند به شما نشان دهد که یک شرکت چقدر بدهی بالا آورده است، چه میزان نقدینگی در اختیار دارد و به طور کلی مناسب بودن و نبودن وضعیت یک شرکت را به شما نشان می دهد.

در ترازنامه اگر شما سرمایه ها و بدهی ها را با هم جمع کنید دارایی کل شرکت را خواهید داشت. بدهی ها به دو شکل جاری و بلندمدت هستند که باید به طلبکاران پرداخت شوند. شما به خوبی می توانید از میزان بدهی یک شرکت و وضعیت سرمایه آن به تحلیل خوبی درباره یک شرکت دست یابید. بخشی از بدهی متعلق به سهامداران است و بخشی نیز به دلایل دیگر است.

شما به خوبی در یک ترازنامه می توانید مشاهده کنید که چه بدهی هایی کوتاه مدت، چه بدهی هایی بلندمدت است و نیز جزییات حقوق صاحبان سهام را با دقت بخواید. هم چنین شما دارایی های جاری و دارایی های ثابت یک شرکت را به خوبی از طریق ترازنامه خواهید فهمید و همه این ها در تحلیل بنیادی موثر هستند. این که شما بدانید شرکتی که سهم را عرضه کرده است در چه وضعیتی از لحاظ مالی قرار دارد مطمئنا کمک شایانی به تحلیل بنیادی شما خواهد کرد.

صورت سود و زیان

همان گونه که از نامش پیداست این صورت برای نشان دادن سود و ضرر یک شرکت است و خلاصه ای از درآمد و هزینه ها را نشان می دهد و می تواند در دوره های مالی 1 ماهه، 3 ماهه ، 6 ماهه و 1 ساله آنها را داشت. این صورت مالی به خوبی عملکرد مدیران یک شرکت را نشان می هد و شما می توانید سوددهی یک شرکت را به خوبی با آنها بسنجید. شما با بررسی صورت های مختلف سود و زیان می توانید به نکات بسیار خوبی دست یابید و از این طریق به صورت ریشه ای و اصولی به تحلیل بپردازید.

گزارش سود و زیان میتواند به صورت یک مرحله ای یا دو مرحله ای ارائه شود. در صورت سود و زیان، شما موارد مهمی چون درآمدها(عملیاتی یا غیر عملیاتی) و هزینه ها(عملیاتی، غیر عملیاتی وغیره) را خواهید داشت. هم چنین شما در این صورت مالی به خوبی سود ویژه را خواهید داشت که دارای اهمیت زیادی است و میتواند در تحلیل بنیادی به شما کمک کند.

صورت سود و زیان جامع

صورت سود و زیان جامع ، یکی از صورت های مالی است که در آن تغییرات افزایشی یا کاهشی ناشی از درآمدها وهزینه ها در طی یک دوره مالی آورده شده است.

در این صورت مالی شما سود یا زیان خالص دوره و نیز سایر درآمدها و هزینه های شناسایی شده را به تفکیک خواهید داشت. مواردی مانند درآمدها وهزینه های ناشی از تجدید ارزیابی و دیگر موارد که می توانند در تحلیل ها به شما کمک کنند در این صورت آورده می شوند.. این صورت مالی می تواند جزییات مهمی را به شما نشان دهد.

صورت گردش وجوه نقد

همان گونه که از نامش پیداست این صورت مالی، خلاصه ای از جریانات نقدی را در یک دوره زمانی مشخص است به صورت مجزا نشان میدهد. خروج و ورود نقدینگی به حساب شرکت به خوبی در آن مشخص شده است و افراد می توانند با این صورت مالی به خوبی بفهمند که نقدینگی چگونه در جریان است. از این صورت مالی می توان فهمید که منابع تامین مالی شرکت، داخلی هستند یا خارجی ، توانایی شرکت در پرداخت بدهی هایش و پرداخت سود سهامداران چقدر است و انعطاف پذیری مالی آن در چه سطحی قرار دارد. هم چنین با استفاده از این شرکت شما می توانید منابع جریانات نقدی یک شرکت را دریابید که در تحلیل بنیادی کارآمد هستند.

نتیجه گیری

تحلیل بنیادی یعنی این که شما سعی کنید که بفهمید ارزش حقیقی یک سهم یا دارایی دیگر در بازار بورس چقدر است. شما می توانید به خوبی با استفاده از ابزارهای مختلف به این کار دست بزنید. یکی از چیزهایی که در تحلیل بنیادی کاربرد زیادی دارد بررسی وضعیت مالی شرکت هاست که این کار از طریق صورت های مالی آنها انجام می شود.

صورت های مالی چون ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع و صورت گردش وجوه نقد هر کدام می توانند نکات مهمی را درباره یک شرکت به شما بگویند. شما می توانید به خوبی با بررسی این صورت های مالی بفهمید که یک شرکت چقدر توانایی مالی در پرداخت سود سهامداران خود را دارد، چقدر توانایی دارد تا فعالیت خود را گسترش دهد، بدهی های آن در چه حدی است، چقدر سرمایه و نقدینگی در آن وجود دارد و چه اهداف مالی دارد. همه این ها می تواند در پی بردن به ارزش حقیقی یک سهم کمک کند.

سهمیران

تحلیل بنیادی برای افرادی که نگاه بلندمدت به بورس دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است و برای همین است که افراد باید به خوبی آن را یاد بگیرند.

سهمیران به عنوان شعبه ای از کارگزاری حافظ می تواند به خوبی به شما یاد بدهد که چگونه با تحلیل بنیادی قوی به ارزش حقیقی یک سهم پی ببرید. کارگزاری حافظ خود یکی از کارگزاری های برتر کشور است که سالهاست در حال خدمت رسانی عالی به مشتریان خود می باشد.

سهمیران به خوبی با دوره های آموزشی تحلیل تکنیکال خود شما را در این زمینه قوی خواهد کرد و به شما یاد خواهد داد که چگونه و چطور سهام را ارزیابی کنید تا به ارزش واقعی آنها پی ببرید. زمانی که شما بتوانید ارزش حقیقی یک سهم را بفهمید آن گاه می دانید که باید با آن چه کاری انجام دهید و آیا باید دست به خرید بزنید یا فروش یا این که صبر کنید.

سهمیران به خوبی همه جوانب تحلیل بنیادی را به شما آموزش خواهد داد تا شما بتوانید فرصت های خرید و فروش را شناسایی کنید و از این طریق بهترین معاملات را انجام دهید و در بازار پرنوسان بورس به سود مناسبی دست یابید.

آموزش :

دوره های آموزش بورس توسط افرادی خبره و متخصص انجام می شوند و شما قدم به قدم یاد می گیرید که چگونه یک سهم را تحلیل بنیادی کنید.

در کنار این ها و آموزش تحلیل(بنیادی یا تکنیکال) شما یاد خواهید گرفت که چگونه استراتژی های مالی مختلف را در زمان های مناسب استفاده کنید و با استفاده از مدیریت ریسک ضرر خود را به کمترین میزان و سود خود را به حداکثر برسانید. سهمیران می تواند با آموزش های خود شما را به تحلیلگری ماهر و با تجربه تبدیل کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp