ورود و ثبت نام

5 روش تشکیل سبد سهام

بورس، بازاری است که افراد در آن به خریدو فروش اوراق بهادار می پردازند. سهام شرکت ها مهم ترین اوراق بهادار است که در این بازار پرنوسان خرید و فروش می شود. افراد با تحلیل سهام مختلف دست به خرید و فروش آنها می زنند و سعی می کنند تا سود کسب کنند. به مجموعه سهام یک فرد ، سبد سهام می گویند. سبد سهام می تواند از سهم های گوناگونی پر شود. در این مقاله به 5 روش متدوال تشکیل سبد سهام پرداخته شده است.

سبد سهام چیست؟

زمانی که شما چند سهم را خریداری می کنید ، دارای یک سبد سهم یا پرتفوی هستند. این که چه سهم هایی در سبد سهام شما وجود داشته باشد به استراتژی شما برمی گردد.

در زمان های قدیم تر، زنان برای خرید یک سبد داشته اند که با آن به بازار می رفته اند و دست به خرید می زده اند. بازار سهام نیز پر از سهم های مختلفی است که می تواند سبد سهام شما را پر کند. شما می توانید انواع سهم ها را انتخاب کرده و آنها را خریداری کنید. از روش های زیادی می توان برای تشکیل سبد سهام استفاده کرد که در زیر به 5 تا از رایج ترین آنها اشاره می شود:

1.سبد سهام با ریسک بالا:

همان گونه که از اسمش پیداست این سبد شامل سهامی است که دارای ریسک های بالا هستند ودر نتیجه خطر زیادی دارند. شما یا از طریق این سبد به سود بالایی دست می یابید و یا این که ضرر زیادی متحمل می شوید. در این سبدها سهم هایی انتخاب می شوند که دارای ریسک بالاتری هستند. ضریب بتای این سهام از دیگر  سهام بالاتر است .

خیلی از این سهام ناشناخته و نوپا هستند و افرادی که اهل ریسک هستند دست به تشکیل چنین سبدی می زنند. افرادی که چنین سبدی را تشکیل می دهند به دنبال سهم هایی می گردند که هنوز مورد توجه بازار قرار نگرفته اند و به همین دلیل ریسک دارند چون ممکن است هرگز مورد توجه بازار قرار نگیرند و یا این که دیر مورد توجه قرار بگیرند.

به هر حال افراد ریسک این سهام را می پذیرند و این چنین سبدی را تشکیل می دهند. در چنین سبدی باید به خوبی مدیریت ریسک را انجام داد چون احتمال ضرر بالاتر است. با مدیریت ریسک، ضرر چنین سبدی را می توان به کمترین میزان ممکن رساند. تعیین کردن حد ضرر و درگیر کردن مقدار پول مناسب باید در این سبد به خوبی انجام شود تا از ریسک آنها بکاهد. شما باید به خوبی مواظب این سبد باشید و به خوبی جریانات و نوسانات سهام را زیر نظر داشته باشید.

2.سبد سهام کم خطر:

این سبد هم مشخص است که دارای سهام با ریسک و خطر پایین است و افراد از سود چنین سبدی اطمینان بالاتری دارند. در این سبد، افراد به سراغ سهم هایی می روند که امتحان خود را پس داده اند و مسیر خوبی را از گذشته تا به حال پیموده اند.

سهام چنین سبدی دارای ضریب بتای زیادی نبوده و تغییرات قیمت آن چنانی نخواهند داشت. نوسانات این سهام عادی است و در نتیجه ریسک بالایی ندارد. افراد می توانند با وجود چنین سبدی به سود خوبی دست یابند. حاشیه امنیت برای سرمایه گذاری روی چنین سبدی بالاست . معمولا افرادی چنین سبدهایی را تشکیل می دهند که از ریسک بالا گریزان هستند و به دنبال سود نه چندان زیاد اما مطمئن هستند آنها سهامی را انتخاب می کنند که ریسک بالایی نداشته باشند و از این طریق سود خوبی را برای خود رقم می زنند.

3.سبد ترکیبی

منظور از ترکیبی این است که یک معامله گر در این سبد، انواع اوراق بهادار را دارد. به جز سهام، اوراق قرضه، کالا و دیگر موارد نیز در این سبد وجود دارد تا ریسک سبد را پایین بیاورد و از این طریق سود سبد سهام را تضمین کند. انعطاف چنین سبدی بالاست چون حق انتخاب وسیعی برای فرد سرمایه گذار وجود دارد .

در واقع چنین سبدی برای ایجاد تعادل تشکیل می شود. شما می توانید ریسک بالای سهام پرخطر را باانتخاب سهام و اوراق با سود تضمینی کنترل کنید و از این طریق در بازار بورس به خوبی حرکت کنید. درصد نسبت اوراق قرضه به سهام در یک سبد ترکیبی نسبت معینی است. با داشتن یک سبد ترکیبی شما به خوبی قادر خواهید بود تا مدیریت ریسک خود را انجام دهید و به سود خوبی برسید.

4.سبد سفته بازی و نوسان گیری

حتما شما در بازار بورس به نوسانگیری برخورد کرده اید و دیده اید که خیلی ها در این بازار با این کار به سود برسند. هر چند ریسک چنین کاری بالاست اما به هر حال سود خوبی دارد و می تواند برای افرادی مناسب باشد. چنین سبدی از سهامی تشکیل می شود که نوسان های زیادی دارندو افراد از آنها برای انجام معاملات کوتاه مدت و نوسان گیری استفاده می کنند.

در واقع، فرد برای انجام نوسان گیری مجموعه ای از سهام را خریداری می کند و سپس آنها را در فرصت مناسب می فروشد. عمر چنین سبدی کوتاه است و ریسک بالایی دارد. فقط افرادی که دارای مهارت بالا و تجربه کافی در بورس هستند باید سبد سفته گردانی تشکیل دهند. این سبد می تواند منجر به سود بسیاری شود اما از آن سو می تواند به ضرر زیادی هم بینجامد پس باید بسیار مواظب بود.

5.سبد سهام مبتنی بر سود نقدی

حتما شما می دانید که هر سهم، سالانه بخشی از سود خود را به سهامداران خود می دهد. اگر شما سهام شرکت هایی را بخرید که سود خوبی می دهند آن گاه سبد سهام مبتنی بر سود نقدی را تشکیل داده اید. این سبد مانند سبد کم خطر دارای ریسک پایینی است اما به هر حال ریسکش از سبد کم خطر بالاتر است چون شرکت ها ممکن است بر اثر شرایط اقتصادی دچار ضرر شوند. به هر حال شما در این سبد ، سهامی را انتخاب می کنید که دارای وضعیت مالی مناسبی هستند و می توانند سود خوبی به شما بدهند. شرکت های این سهام بخش عمده سود خود را به سهامدار می دهند.

نتیجه گیری

پرتفو یا سبد سهام؛ همان مجموعه سهام شماست که شما با خرید آنها دنبال سود کردن هستید. یک سبد بورسی باید به شکلی باشد که دارای ریسک و سود مناسبی باشد.

معمولا سبدها برحسب استراتژی و میزان ریسک افراد به روش های گوناگونی می توانند تشکیل شوند. در این مقاله به 5 روش تشکیل سبد سهام اشاره شد.

سبدهای کم خطر شامل سهام کم خطر و با ریسک پایین و سود مناسب بود.

سبد پرخطر دارای سهام با ریسک بالا بود که سود و ضرر آن بالا بود.

سبد مبتنی بر سود سهام روش دیگری برای تشکیل سبد بود که بر اساس سود نقدی سهام بسته می شد و سهامی انتخاب می شدند که سود خوبی را پرداخت می کردند.

پرتفوی یا سبد سفته بازی برای نوسان گیری تشکیل می شد و ریسک بالایی داشت و بنابراین باید برای مدیریت آن مهارت زیادی داشت و از تجربه کافی برخوردار بود.

در آخر هم سبدی به نام سبد ترکیبی است که همان گونه که از نامش پیداست ترکیبی از سهام و دیگر اوراق می باشد که مانند سهام کم خطر دارای ریسک چندان بالایی نیست و با تنوعی که دارد به خوبی ریسک خود را کنترل می کند.

یادتان باشد که برای سود کردند در بورس ، شما باید به خوبی سهام مختلف را تحلیل کنید و سبد خود را به درستی مدیریت کنید.

سهمیران

سهمیران، شعبه ای از کارگزاری حافظ است که مشغول آموزش مسائل بورس به افراد است. این مجموعه سالهاست که در حال آموختن دانش بورس به علاقمندان است. کارگزاری حافظ خود یکی از کارگزاری های برتر کشور است که بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه می کند. این کارگزاری دارای سامانه معاملاتی بسیار سریعی است و هم چنین خدمات مشاوره ای بسیار خوبی را به سهامداران عرضه می کند.

سهمیران، به خوبی با آموزش های خود مهارت افراد را بالا می برد و آنها می توانند با مهارتی که بدست می آورند سبدهای سهام خوبی را تشکیل دهند  و به خوبی ریسک آنها را مدیریت کنند.

سهمیران با آموزش درست بورس، قدرت تحلیل افراد را بالا می برد و از این طریق به افراد یاد می دهد که به خوبی فرصت های خرید و فروش را شناسایی کنند و به این شکل معاملات پرسودی را انجام دهند. این مجموعه انواع تحلیل ها را به شما یاد می دهد و شما با آموزش های این مجموعه به خوبی قادر خواهید تا با استفاده از اندیکاتورها و نمودارها انواع سهام را ارزیابی و تحلیل کنید.

در کنار تحلیل ، سهمیران انواع استراتژی های معاملاتی را به شما آموزش می دهد که باعث می شود تا شما برای انجام معاملات خود برنامه داشته باشید و بدانید که چگونه باید در بازار پرنوسان بورس حرکت کنید. با یک استراتژی مشخص شما به خوبی خواهید توانست که دست به معامله گری بزنید.

سهمیران هم چنین به شما یاد خواهد داد که چگونه ریسک معاملات خود را مدیریت کنید و از این طریق ضرر خود را به کمترین حد ممکن برسانید و سود خود را نیز به بالاترین حد برسانید. سهمیران به طور کلی از شما یک معامله گر ماهر می سازد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp