ورود و ثبت نام

حباب بورس چیست؟

بازار بورس، بازاری است که در آن افراد به خرید و فروش اوراق بهادار می پردازند و از این طریق دنبال کسب سود هستند. در این بازار اصطلاحات ومفاهیم زیادی وجود دارد که دانستن آنها به درک جرینات و نوسانات بورس کمک می کند. اگر در بازار بورس، معامله ای انجام داده باشید و با فضای آن آشنا باشید بدون شک تا به حال ، نام حباب را شنیده اید. در این مقاله به توضیح حباب در بازار بورس پرداخته شده است.

بازار بورس

بورس بازاری است که انواع اوراق بهادار در آن خرید و فروش می شود. مهم ترین اوراق بهادار سهام شرکت ها می باشد. در این بازار هم مانند بازارهای دیگر، قانون عرضه و تقاضا حاکم است و قیمت سهام یا دیگر اوراق بهادار بر طبق این قانون تعیین می شود.

زمانی که برای یک سهم تقاضای بیشتری از عرضه وجود داشته باشد و نقدینگی به سمت آن جریان یابد قیمت آن افزایش می یابد زمانی که عرضه یک سهم از تقاضای آن بیشتر شود، قیمت آن شروع به پایین آمدن می کند.

حباب چیست

اگر تا به حال به اخبار گوش داده باشید، حتما نام حباب به گوشتان خورده است و می دانید که منظور از این اصطلاح ، اینست که قیمت کنونی یک دارایی بیشتر از ارزش حقیقی آنست . برای مثال زمانی که گفته می شود که سکه بهار آزادی دارای حباب است یا دلار دارای حباب است، یعنی ارزش حقیقی آن پایین تر است اما به دلیل برخی مسائل مانند جو روانی حاکم بر بازار سکه و تقاضای غیرعادی برای آن قیمت آن بالاتر رفته است.

همان طور که می دانید حباب، بالاخره خواهد ترکید و حباب بازارها نیز خواهند ترکید. برای مثال اگر طلا حباب داشته باشد دیر یا زود، حباب قیمت آن خواهد ترکید و قیمت آن افت خواهد کرد.

حباب در بورس

اما منظور از حباب در بورس چیست؟ حباب بورس یعنی قیمت سهم بیشتر از ارزش حقیقیشان باشد. در واقع وقتی عده ای می گویند که بورس دارای حباب است یعنی شاخص کل نباید این مقدار باشد و باید پایین تر باشد.

دقت داشته باشید که زمانی که گفته می شود حباب در بورس وجود دارد منظور همه سهم ها نیست. خیلی از سهم ها ممکن است حتی قیمتی پایین تر از ارزش واقعی خود داشته باشند . بنابراین منظور از حباب در بورس، اکثریت سهم ها می باشد.

زمانی که شاخص کل بورس به عدد 2 میلیون واحدی رسیده بود، خیلی ها هشدار می دادند که بورس دارای حباب است و به زودی این حباب خواهد ترکید. دلیل این موضوع هم این بود که می دیدند برخی سهم ها رشدی غیر عادی دارند و قیمتشان بیش از حد بالا است. این سهم ها ، جزء سهم های پیشرو بودند و سرمایه زیادی را به سوی خود جذب می کردند.

محاسبه حباب

این کارشناسان در آن زمان هم چنین جو روانی حاکم بر بورس، پشتیانی دولت از بورس و دیگر مسائل را دلیل بالا بودن کاذب شاخص بورس می دانستند و هشدار می دادند که این می تواند موجب آسیبی جدی به سرمایه مردم شود. متاسفانه حرف این کارشناسان درست بود و با ترکیدن حباب های بازار بورس و هم چنین شانه خالی کردن دولت از بورس و دیگر مسائل، شاخص بورس در عرض چند ماه به 1 میلیون نزدیک شد و سرمایه خیلی ها هم نابود شد.

در همین حال حاضر هم خیلی از سهم ها در بازار دارای حباب هستند که باید نسبت به آنها مراقب بود. اگر می خواهید بدانید که آیا سهمی دارای حباب است باید ارزش حقیقی آن را محاسبه کنید و سپس آن را با قیمت کنونی اش مقایسه کنید . اگر قیمت واقعی اش کمتر از قیمت کنونی اش بود یعنی این که سهم حباب دارد و دیر یا زود خواهد ترکید. دقت داشته باشید که خیلی اوقات ممکن است  هر گز حباب نترکد.

برای تشخیص حباب باید چه کار کنیم؟

اما سوال خیلی ها ممکن است این باشد که برای تشخیص حباب در بازار بورس، به چه کارهایی نیاز است؟ برای این که بتوانید حباب در بورس و در سهام بورس را به خوبی و در زمان مناسب تشخیص دهید باید دارای قدرت تحلیل و تجربه کافی باشید.

قدرت تحلیل:

تحلیل در بازار بورس از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از این تحلیل ها ،  تحلیل بنیادی است که به بررسی ارزش ذاتی سهام می پردازد و بنابراین به خوبی می تواند به شما نشان دهد که آیا یک سهم ارزشی زیادتر از ارزش حقیقی اش دارد یا خیر و در نتیجه حباب دارد یا نه.

هم چنین تحلیل تکنیکال هم می تواند به تشخیص حباب کمک کند. به طور کلی شما برای تشخیص حباب ها در بازار بورس، باید قدرت تحلیل و ارزیابی خود از سهم های گوناگون را بالا ببرید. شما باید بتوانید به خوبی ترازنامه شرکت ها را بررسی کنید، سود و زیان انها را محاسبه کنید و در نهایت دریابید که وضعیت یک سهم در بازار چگونه است.

تجربه:

خیلی از اوقات است که تحلیل هم ممکن است اشتباه باشد و در اینجاست که تجربه راهگشا است. در زمانی که شاخص کل به 2 میلیون واحد رسیده بود خیلی ها هشدار می دانند که این حبابی بزرگ در بازار بورس است و شاخص واقعی نباید این قدر باشد. این افراد هم از تحلیل و هم از تجربه خود استفاده کرده بودند. خیلی ها که زودتر متوجه حباب بورس و نزدیک بودن ترکیدن آن شده بودند پول خود را پیش از سقوط بورس بیرون کشیدندو توانستند سود خوبی را نصیب خود کنند.

برای تشخیص حباب در بورس ، تحلیل و تجربه خیلی مهم است.برای بالا رفتن تجربه شما باید مدت زیادی را در بازار بورس به معامله گری بپردازید و هم چنین از تجربیات و مشاوره های افراد متخصص بهره بگیرید.

نتیجه گیری

حباب اصطلاحی است که در تمام بازارهای مالی وجود دارد و بورس هم از این قضیه مستثنی نیست. زمانی که ارزش حقیقی سهام در بازار بورس، کمتر از قیمت کنونی شان باشد اصطلاحا حباب وجود دارد. این یعنی یک فاصله بین قیمت واقعی و قیمت کنونی وجود دارد. حباب ها خواهند ترکید و دیر یا زود قیمت ها به قیمت واقعی خواهند رسید بنابراین تشخیص حباب در بازار بورس اهمیت دارد.

برای تشخیص حباب در بازار بورس ، افراد باید دارای قدرت تحلیل باشند و هم چنین تجربه کافی داشته باشند. با تحلیل کردن ، می توان به ارزش واقعی سهام مختلف پی برد و در نتیجه متوجه تفاوت آن با قیمت فعلی شان شد. اگر یک سهم دارای قیمت بالاتری از ارزش حقیقی اش باشد پس دارای حباب است و این حباب ممکن است بترکد و منجر به ضرر سهامدار شود. در کنار تحلیل، تجربه هم بسیار کارآمد است و به خوبی می تواند به سهامدار کمک کند تا حباب های بورس را تشخیص دهد و در نتیجه از ضرر دوری کند.

دقت داشته باشید حباب ممکن است خیلی زود بترکد و گاهی اوقات هم بسیار دیر بترکد . این که حباب یک سهم یا حباب بازار در چه زمانی بترکد به عوامل متعددی بستگی دارد و نقش بازیگرها و حقوقی هایی می تواند بسیار پررنگ است. اگر بازیگر از یک سهم حمایت کند حتی اگر آن سهم دارای حباب باشد، باز هم سود نصیب سهامدار خواهد بود اما اگر بازیگر حمایت خود را از یک سهم بردارد ، حباب یک سهم به سرعت خواهد ترکید و باعث می شود تا قیمت آن پایین بیاید.

سهمیران

اگر می خواهید، از حباب ها و ضرر در امان باشید باید به خوبی آموزش ببینید چون آموزش صحیح و درست باعث مهارت در تحلیلگری می شود.

سهمیران که شعبه ای از کارگزاری حافظ است، سالهاست که در حال آموزش مسائل بورس است و بنابراین می تواند بهترین ها آموزش ها را به افراد عرضه کند و آنها را از یک معامله گر ساده و مبتدی به یک معامله گر  حرفه ای و ماهر تبدیل کند که می داند چگونه باید در این بازار حرکت کند.

آموزش های سهمیران

سهمیران با دوره های آموزشی خود به خوبی می تواند بورس را به افراد آموزش می دهد. نکته ی مهم اینست که بازار بورس دارای ریسک و خطر است و نمی توان با شانس و دانش کم در آن به سود زیاد دست یافت. بازار بورس برای آنهایی که دارای مهارت کافی هستند پر از سود و برای کسانی که مهارت و دانش کافی ندارند پر از خطر است.

متاسفانه خیلی ها در این بازار سرمایه خود را از دست داده اند و ضرر زیادی دیده اند. باز هم تاکید می کنیم که اگر می خواهید از بورس سود کنید، باید به خوبی آموزش ببینید.

سهمیران به شما یاد می دهد که چگونه سهم های مختلف را تحلیل کنید و به خوبی فرصت های خرید و فروش را شناسایی کنید. در کنار تحلیل، سهمیران به شما مدیریت ریسک و انواع استراتژی های معاملاتی را یاد خواهد داد و باعث خواهد شد تا ضرر شما در این بازار به کمترین حد برسد و سود شما نیز به بالاترین حد برسد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp