ورود و ثبت نام

سهام جایزه

اگر در بورس فعالیت داشته باشید به خوبی می دانید که در این بازار، اصطلاحات و مفاهیم زیادی وجود دارد که هر کدام بیانگر چیزی هستند. یکی از این اصطلاحات، سهام جایزه است که در این مقاله به توضیح آن پرداخته شده است.

افزایش سرمایه

همان طور که خودتان هم به خوبی می دانید، بازار بورس همان بازار سرمایه است چون بدون سرمایه افراد و شرکت ها اصلا بورسی وجود نخواهد داشت. این سرمایه افراد است که در بازار بورس باعث رونق سهام و دیگر اوراق بهادار می شود. جریان پول از سمت این سهم به سمت سهم دیگر می رود و باعث نوسان و بالا وپایین شدن قیمت آن می شود. بنابراین سرمایه در بازار بورس اهمیت زیادی دارد و شرکت هایی که بتوانند سرمایه بیشتری را به سمت خود جذب کنند در بازار بورس موفق تر خواهند بود.

از همین رو شرکت های بورسی هر از مدتی برای افزایش سرمایه خود اقدام می کنند. این افزایش سرمایه می تواند از روش های گوناگونی صورت بگیرد.

افزایش سرمایه از محل سود انباشته

یکی از این روش ها ،افزایش سرمایه از محل سود انباشته است. شرکت به دلیل آن که سود خوبی را توانسته بدست آورد تصمیم می گیرد تا سرمایه شرکت را افزایش دهد و از این طریق راه خود را برای رسیدن به اهداف مالی آسان تر کند. شرکت ها می توانند سودی که دارند را یا به صورت نقدی به افراد پرداخت کنند یا آن را به سهام تبدیل کرده و در اختیار سهامداران قرار دهند.

در روش افزایش سرمایه از محل سود انباشته، پول جدیدی وارد شرکت نمی شود و فقط سرمایه از یک بخش وارد بخش دیگر شرکت می شود. در واقع پول از حساب سود انباشته یا ذخایر شرکت وارد حساب سرمایه می شود. زمانی که سرمایه شرکت زیاد شود مسلما تعداد سهام شرکت نیز زیاد می شود و بنابراین شرکت این سهام را به عنوان جایزه و پاداش بین سهامداران تقسیم می کند که به آنها “سهام جایزه ” گفته می شود.

در واقع سهام جایزه ، همان سود نقدی است که شرکت به صورت سهام به شما می دهد و برای همین است که شما پولی به ازای آن پرداخت نمی کنید و در واقع جایزه شما محسوب می شود. نکته مهم اینجاست که زمانی که پول جدیدی وارد شرکت نشده است بنابراین با افزایش سهام شرکت، مسلما قیمت آنها پایین خواهد آمد.

بنابراین شما همواره شاهد خواهید بود که پس از تخصیص سهام جایزه به سهامدار ، از قیمت سهم کاسته می شود. اما جای نگرانی نیست چون به زودی این سهم دوباره رشد خود را شروع خواهد کرد(البته به شرطی که اوضاع شرکت مناسب باشد و هم چنان به رشد خود ادامه دهد). در واقع شما سهام بیشتری دارید اما ارزش سهامتان تغییر خاصی نکرده است. اما بهرحال تعداد بیشتر سهام می تواند در آینده به نفع شما باشد.

چگونه باید سهام جایزه خود را دریافت کرد؟

شاید فکر کنید که برای دریافت سهام جایزه باید کار خاصی انجام دهید اما اصلا این گونه نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تا قبل از برگزاری مجمع برای افزایش سرمایه و اختصاص سهام جایزه به افراد سهامدار شرکت بمانید. اگر سهامدار شرکت باشید، سهام جایزه به راحتی و بدون انجام هیچ کاری به پرتفوی شما اضافه خواهد شد.

در زیر مراحل افزایش سرمایه و تخصیص سهام جایزه آورده شده است:

ابتدا در مرحله اول هیئت مدیره پیشنهاد افزایش سرمایه را از طریق روشی مشخص که در این جا از محل سود انباشته است به مجمع عمومی فوق العاده صادر می کند.

در مرحله دوم حسابرس و بازرس نظر خود را درباره این طرح افزایش سرمایه اعلام می کند که روی کدال قرار می گیرد.

مرحله سوم در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد مجوز افزایش سرمایه توسط سازمان بورس صادر می شود.

و در مرحله چهارم آگهی دعوت از سهامداران برای شرکت در مجمع صورت می پذیرد. در این مجمع افراد، نظرات خود را در قبال افرایش سرمایه بیان می کنند. اگر افزایش سرمایه در مجمع تصویب شود آگهی آن روی کدال قرار می گیرد.

معمولا پس از این اتفاق، سهام جایزه به پرتفو و سبد شما اضافه می شود اما شما اجازه معامله کردن آنها را ندارید. در مورد خرید و فروش سهام اولیه باید گفت که شما می توانید تمام سهام اولیه خود را هم بفروشید و نگران چیزی نباشید چون سهام جایزه در هر صورت متعلق به شماست.

در مرحله پنجم تصمیمات مجموع عمومی فوق العاده انجام می شود و در مرحله اخر یعنی ششم صدور آگهی ثبت افزایش سرمایه در مرجع ثبت شرکت ها، سهم قابل معامله خواهند بود و افراد می توانند اقدام به خرید و فروش آن کنند.

چه مدت زمان طول می کشد تا شما بتوانید سهام جایزه را معامله کنید و بفروشید؟

در جواب این سوال باید گفت که پس از مرحله آخر یعنی ثبت آگهی افزایش سرمایه می توان این سهام را فروخت. در صورتی که افزایش سرمایه بیش از 100 درصد باشد یعنی سرمایه شرکت بیش از 2 برابر شود، 2 تا 4 ماه طول می کشد تا سهام جایزه برای شما قابل معامله شوند. اما اگر این افزایش سرمایه کمتر از 100 درصد باشد بسیار کمتر طول خواهد کشید.

نکاتی درباره سهام جایزه

سهام جایزه به دارایی شما اضافه نمی کنند و فقط تعداد سهام شما را بالا می برند چون با اضافه شدن سهام جدید از قیمت کل سهام کم می شود(در صورتی که شرکت رشد خوبی داشته باشید افزایش تعداد سهام می تواند بسیار سودده باشد).

در افزایش سرمایه ای که به سهام جایزه منتج می شود پول جدیدی وارد شرکت نمی شود بلکه پول از بخشی از شرکت به بخش دیگر منتقل می شود. این کار برای اصلاح مالی شرکت صورت می گیرد.

برای سهام جایزه شما هیچ پولی پرداخت نمی کنید و این سهام به صورت رایگان و پس از تصویب در مجمع، به سبد شما اضافه خواهند شد. شما پس از مدتی کوتاه قادر خواهید بود تا این سهام را به راحتی بفروشید.

نتیجه گیری

افزایش سرمایه یکی از راه هایی است تا شرکت ها ساختار مالی شرکت خود را اصلاح کنند. در برخی روش های افزایش سرمایه، پول و سرمایه جدید وارد شرکت می شود و در برخی دیگر پول جدیدی وارد شرکت نمی شود و صرفا سرمایه از بخشی از شرکت به بخش دیگر شرکت می رود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp