ورود و ثبت نام

اشتباهات رایج بورس

مطمئنا خیلی از شما در بازار بورس سهام دارید و به همین دلیل نگران این بازار هستید. بازار بورس پارسال و امسال نوسان زیادی را پشت سر گذاشت. متاسفانه در نهایت خیلی ها در این بازار ضرر کردند و با سقوط بازار بورس از شاخص 2 میلیون واحدی به نزدیک 1 میلیون، سرمایه خیلی ها نصف شد و خیلی ها حتی 70 درصد سرمایه خود را از دست دادند. مطمئنا اکثر این فاجعه متوجه نهادهای اقتصادی و دیگر مسائل است اما بهرحال بخشی از آن هم به عهده خود سرمایه گذار است. سرمایه گذاران باید همواره این نکته را به خاطر داشته باشند که ضرر یک پای ثابت بازارهای مالی چون بورس است. در این مقاله به این اشتباهات رایج بورس پرداخته شده است.

ضرر در بورس

ضرر در بورس چیزی بسیار عادی است و در همه جای دنیا وجود دارد. به هر حال نمی توان انتظار داشت که همه در بازار بورس سود کنند و مطمئنا خیلی ها در این بازار ضرر می کنند.

کسانی در بازار ضرر می کنند که اشتباهات بیشتری را مرتکب شوند. افرادی که ندانند در این بازار چگونه باید معامله کنند مطمئنا ضرر بیشتری خواهند کرد و این دقیقا همان چیزی است که برای خیلی ها اتفاق می افتد. در زیر ما به اشتباهات رایج در بازار بورس، پرداخته شده است. دانستن این اشتباهات می تواند به شما کمک کند تا دیگر آنها را تکرار نکنید و از ضررهای خود کم کنید:

اشتباهات رایج در بازار بورس

1.معامله بدون تحلیل:

خیلی ها در بازار بورس، بدون آن که تحلیل درستی از یک سهم داشته باشند دست به خرید یک سهم می زنند.

این سهم را خریده ام چون از اسمش خوشم  آمد

سهمم را فروختم چون حس کردم به زودی از قیمتش کاسته می شود

این سهم را خریدم چون دیدم همه در حال خریدن آن هستنند

سهمی را خریدم که دوستم به من گفت

این سهم را خریدم چون در یک شبکه اجتماعی از آن تعریف کرده بودند(بدون ان که تحلیلی بدهند)

خیلی ها بر اساس دلایل بالا دست به خرید یا فروش می زنند هر چند ممکن است باورش سخت باشد. شما تنها زمانی باید دست به خرید یا فروش یک سهم بزنید که درباره آن تحلیلی داشته باشید یا اگر از کسی مشورت می گیرید، مطمئن شوید که آن فرد دارای تحلیل است و از روی حدس و گمان به شما پیشنهاد نمی دهد.

2.تعیین نکردن حد ضرر یا عمل نکردن به آن:

یکی از مهلک ترین و رایج ترین اشتباهاتی که افراد انجام می دهند این است که برای خود حد ضرر تعیین نمی کنند یا اگر هم تعیین می کنند به ان عمل نمی کنند.

یادتان باشد که برای هر سهم ، حد ضرری را تعیین کنید. منظور از حد ضرر اینست که تعیین کنید که اگر یک سهم به فلان مقدار از ضرر رسید آن را بفروشید.

برای مثال شما برای یک سهم حد ضرر 10 درصد را تعیین می کنید. این یعنی شما حاضر هستید تا 10 درصد ضرر را برای این سهم تحمل کنید اما بیشتر از این را نمی توانید. شما با رسیدن این سهم به 10 درصد ضرر باید آن را بفروشید.

متاسفانه خیلی ها این حد ضرر را تعیین نمی کنند یا از ان بدتر به آن عمل نمی کنند. برای مثال حد ضرر او فعال شده است اما به خاطر ضرری که کرده است دلش نمی آید سهم را بفروشد. این فرد به خودش دلداری می دهد که بازار برمی گردد و تا به خودش می آید می بیند که 40 درصد در آن سهم ضرر کرده است و هم چنان آن را نفروخته است.

یادتان باشد که با جملاتی چون بازار بر می گردد، این سهم خوبی است و دیگر موارد خود را گول نزنید و با فعال شدن حد ضرر ، سهم خود را بفروشید. اگر با سقوط بورس، خیلی ها به امید برگشت بازار ننشسته بودند الان خیلی ها اینقدر ضرر نکرده بودند.

3.نداشتن استراتژی:

نداشتن استراتژی یکی دیگر از اشتباهات رایج بازار بورس است. شما برای معاملات خود باید دارای استراتژی باشید. باید مشخص باشد که شما می خواهید معامله کوتاه مدت، میان مدت یا بلندمدت انجام دهید،دنبال نوسانگیری هستید و دقیقا می خواهید در این بازار چگونه حرکت کنید. استراتژی شما بر اساس هدف شما در بازار بورس تعیین می گردد.

4.متنوع نبودن سبد سهام:

این که همه شانس خود را روی یک سهم بگذارید کار بسیار خطرناکی است. شما باید در پرتفوی خود چندین سهم داشته باشید تا ریسک بین آنها تقسیم شود. البته شما می توانید دیگر اوراق بهادار را هم در نظر داشته باشید. به طور کلی این که همه سرمایه خود را خرج یک دارایی نکنید و با تنوع بخشیدن ، ریسک و خطر معاملات خود را پایین بیاورید.

5.سرمایه گذاری کردن با سرمایه اصلی:

یکی دیگر از اشتباهات رایج در بورس این است که افراد با سرمایه اصلی خود وارد بورس می شوند. بعضا حتی خانه و ماشین خود را می فروشند و وارد بازار بورس می شوند. این اشتباهی مهلک است که متاسفانه باعث شده است سرمایه خیلی ها در سال قبل به باد رود. یادتان باشد یا وارد بورس نشوید یا با سرمایه مازاد خود وارد ان شوید. پول وام، سرمایه اصلی در بانک، پول فروش ماشین یا وسایل ضرروی خانه را وارد بازار بورس نکنید که بسیار کار اشتباهی است.

6.صبر نداشتن:

از دیگر اشتباهات رایج در بورس اینست که افراد برای رسیدن به بورس عجله دارند. شاید برایتان جالب باشد که در سالهای گذشته هم بورس ریزش شدید داشته است و خیلی ها در اعتراض به آن جلوی سازمان بورس دست به اعتراض زده اند.

در بازار بورس باید صبر پیشه کرد و اگر دنبال سود آنچنانی در مدت بسیار کوتاه هستید بهتر است وارد آن نشوید. صبر نه تنها در بازار بورس بلکه در دیگر بازارهای مالی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

7.آموزش کافی ندیدن:

بیایید قبول کنیم که سود بازار بورس برای کسانی است که دارای مهارت هستند و می دانند چگونه باید معامله کنند. خیلی ها با صرف همین که این سهم را بخرم و موقعی که بالا رفت بفروشم وارد بازار بورس می شوند و هیچ چیز دیگری از آن نمی دانند. خیلی از سهامداران بورس در حال حاضر اندیکاتورها را نمی شناسند و نحوه استفاده از آنها برای تحلیل سهام را نمی دانند، استراتژی های مالی را بلد نیستند، اصطلاحات بورس را به خوبی بلد نیستند و به طور کلی مهارت بسیار کمی دارند که این اشتباهی دیگر است.

مهارت از آموزش می آید و افرادی که دنبال سود در بورس هستند باید به خوبی آموزش ببینند و با مسائل پایه بورس آشنا شوند.

8.تصمیم گیری از روی احساسات:

یکی دیگر از اشتباهات رایج در بازار بورس که حتی تریدرهای حرفه ای هم ممکن است انجام دهند، تصمیم گیری از روی احساسات است.

همه می گویند بازار بر می گردد

من حس خوبی نسبت به این سهم دارم

حسم می گوید که بازار به زودی برمی گردد

حس خوبی نسبت به این سهم ندارم

همه دارند می خرند

همه دارند می فروشند

جملات بالا ، جملاتی است که در بازار بورس، کوچکترین اهمیتی ندارد. بازار بر اساس عوامل اقتصادی حرکت می کند و فقط با تحلیل است که می توان اثر این عوامل را روی سهام و دارایی ها بررسی کرد و نه احساس. بنابراین از روی احساس تصمیم نگیرید بلکه با تحلیل عمل کنید.

نتیجه گیری

در بازار بورس، همه نوع معامله گری وجود دارد. افرادی هستند که حتی نمی دانند سهم چیست و صرفا  برای سود و با توصیه دیگران وارد شده اند و افرادی هم وجود دارند که به اصطلاح ، آنها را گرگ بازار می خوانند.

خیلی ها در این بازار سود می کنند و خیلی ها ضرر. افرادی در این بازار بیشتر ضرر می کنند که اشتباهات بیشتری را مرتکب شوند. در این متن سعی شد که به برخی از اشتباهات رایج در بورس پرداخته شود. اشتباهات رایجی چون تصمیم گیری از روی احساسات، آموزش کافی ندیدن، وارد کردن سرمایه اصلی ( و نه مازاد) در بورس، صبر نداشتن، متنوع نبودن سبد سهام، تعیین نکردن حد ضرر یا عمل نکردن به آن(بسیار مهم) ، معامله کردن بدون تحلیل و نداشتن استراتژی می توانند باعث ضرر افراد شوند و سرمایه آنها را نابود کند. مواظب اشتباهات خود باشید و آنها را کم و کمتر کنید.

سهمیران

همان گونه که گفته شد برای کسب مهارت در بازار بورس، باید آموزش دید. سهمیران به عنوان شعبه ای از کارگزاری حافظ سالهاست که در حال آموزش مسائل بورس به دیگران است  و می تواند افراد را درجه خوبی از مهارت در بورس برساند.

بازار بورس، بازار پرنوسانی است که خیلی ها در آن ضرر می کنند و باید نسبت به آن با احتیاط عمل کرد.

سهمیران می تواند به خوبی به شما یاد دهد که چگونه در این بازار دست به تحلیل بزنید و با شناسایی فرصت های خرید و فروش، معاملات خوبی را انجام دهید.

در کنار تحلیل، سهمیران به شما استراتژی های معاملاتی و نیز مدیریت ریسک را یاد خواهد داد. شما با مدیریت ریسک به خوبی خواهید توانست تا ریسک معاملات خود را مدیریت کنید و از این طریق ضرر معاملاتتان در بورس را به کمترین میزان برسانید و بیشترین سود را نصیب خود کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۴ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp