ورود و ثبت نام

بازار بورس ، یکی از بازارهای مالی مهم در کشور است که افراد در آن به خرید و فروش انواع اوراق بهادار می پردازند. خیلی ها از طریق بازار بورس دنبال کسب سود هستند. در بازار بورس برای موفقیت نیاز است که یک معامله گر با اصطلاحات و مفاهیم مختلفی آشنا باشد. یکی از این اصطلاحات ومفاهیم ، فیلترنویسی می باشد. در این مقاله به موضوع فیلترنویسی در بورس پرداخته شده است.

فیلتر چیست ؟

فیلتر وسیله ای است که چیزی را از چیزهای دیگر جدا می کند. در واقع کار فیلتر جداسازی و پالایش کردن است. برای مثال زمانی که شما فیلتر هوا در خودرو دارید یعنی هوا از درون این فیلتر عبور کرده و کثیفی ها و گردو غبارهای آن جدا می شود یا وقتی که فیلترینگ بر روی اینترنت اعمال می شود یعنی برخی سایت های مشخص شده دیگر به دست شما نمی رسند و اطلاعات اینترنت به شکلی مشخص و طبقه بندی شده به دست کاربر می رسد.

اما آیا چیزی به نام فیلتر در بورس هم وجود دارد؟

در جواب این سوال باید گفت که بله. فیلتر در بورس هم وجود دارد و منظور از آن، ابزاری است که شما می توانید از طریق آن اطلاعات مورد نظر خود را از میان انبوه اطلاعات موجود در بازار بورس بیرون بکشید.

همان گونه که خودتان هم به خوبی می دانید، در بازار بورس معاملات زیادی انجام می شود و هر روزه انبوهی از اطلاعات به بازار بورس اضافه می شود. در این میان فیلتر این کارآمدی را دارد که به خوبی اطلاعات مورد نظر را به شما بدهد.

اجازه دهید با زدن یک مثال، قضیه را روشن کنیم. فرض کنید که شما در بازار بورس دنبال سهم هایی هستید که در طول یک هفته بیش از 8 درصد سود داده باشند. برای این کار ،  اگر شما بخواهید همه سهم ها را بررسی کنید باید زمان زیادی را صرف کنید اما یک فیلتر می تواند در عرض زمان بسیار اندکی این سهم ها را در اختیار شما قرار دهد. فیلتر اعمالی شما، اطلاعات را پایش می کند و اطلاعات لازم را به شما بدهد.

فیلترنویسی در بورس

تا اینجا دریافتید که فیلتر در بازار بورس چه عملکردی دارد و می تواند بسیار مفید باشد. فیلترنویسی هم همان گونه که از نامش پیداست یعنی سهامدار فیلتری را بنویسد و با اعمال کردن آن ، اطلاعات مورد نظر خود را از بازار بورس استخراج کند.

فیلترنویسی برای افرادی که در بازار بورس به صورت حرفه ای فعالیت می کنند ضرورت زیادی دارد چون آنها باید بتوانند به سرعت اطلاعات زیاد بورس را غربال کنند و داده ها و اطلاعات مورد نظر خود را از این بازار بیرون بکشند.

شرکت مدیریت فناوری بورس تهران که از زیرمجموعه های اصلی و ارکان بازار سرمایه است ، قابلیت فیلترنویسی را برای به بازار بورس اضافه کرده است. در این بخش ، کدها و فیلدهایی وجود دارد که می تواند برخی از نیازهای سفارشی کردن داده ها را فراهم کند. برای فلیترنویسی نیاز به هیچ نرم افزار خاصی وجود ندارد و فیلترها را می توان تحب وب و روی وبسایت هم نوشت.

فیلترنویسی کاربردهای متعددی دارد که در زیر به آنها اشاره شده است:

سرعت در دسترسی به اطلاعات لازم: سهامداران با فلیترها و فلیترنویسی می توانند به خوبی اطلاعات لام خود را از دل انبوهی از از اطلاعات بیرون بکشند

ارسال پیام هشدار:

شما می توانید فیلترنویسی مناسب ، کاری کنید که زمانی که سهم به شرایط خاصی رسید پیام مناسبی برای شما ارسال شود

پیدا کردن سهم های مورد نظر :

شما می توانید با فیلترنویسی ، سهام و دارایی های مد نظر خود را به سرعت پیدا کنید

 

برای فیلترنویسی چه باید کرد؟

اما برای فیلترنویسی باید چه کاری انجام داد؟ در زیر به این مراحل اشاره شده است:

شما ابتدا وارد سایت بازار بورس می شوید و سپس به قسمت دیده بان می روید

در این قسمت روی گزینه فیلترنویسی کلیک کنید

پس از این کار روی فیلتر جدید ایجاد شده کلیک نمایید و کد منتخب را وارد کنید

پس از آن روی اعتبارسنجی بزنید تا اعتبار فیلتر شما بررسی شود و خطاهای کد فیلتر شما( در صورت وجود ) مشخص شود

در مرحله آخر روی گزینه ثبت کلیک کنید

با انجام این کارها شما فیلتر نویسی انجام داده اید و می توانید به آسانی از فیلترهایی که نوشته اید استفاده نمایید.

 

فیلترهای کاربردی بورس

در میان فیلترها ، برخی فیلترها مهم تر و کاربردی تر هستند. در زیر به برخی از فیلترهای کاربردی بورس پرداخته شده است:

1.فیلتر صف فروش:

همان گونه که خودتان هم به خوبی می دانید ، صف های فروش از اهمیت زیادی برخوردار هستند. صف هایی که در حال خروج از صف فروش هستند می توانند موقعیت های مناسبی برای نوسان گیری باشند. فیلتر صف فروش برای همین است که شما از این صف نوسان گیری کنید و سود خوبی را نصیب خود کنید. در زیر این فیلتر آمده است:

true==function()

{

if((pl) == (tmin) && (zd1) ==0)

{

return true;

}

else

{

return false;

}

}()

 

2.فیلتر صف خرید:

این فیلتر ، سهم هایی را  نشان می دهد که در همین حالا وارد صف خرید شده اند یا پس از ساعت بازار وارد صف خرید می شوند را نشان می دهد:

(pl)== (tmax) &&

(zo1) !=0

3.فیلتر ورود پول حقیقی:

پول حقیقی وارد هر سهمی که بشود، نشانه مثبتی برای رشد آن است. از طریق فیلتر زیر شما می توانید خیلی سریع سهم هایی که پول حقیقی وارد آن شده است را پیدا کنید:

 

(ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI >3 *(ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI

 

4.فیلتر خروج پول حقیقی:

پول حقیقی از هر سهم که خارج شود می تواند نشانه ای منفی و شروع نزول آن باشد. از طریق فیلتر زیر شما می توانید به خوبی سهم هایی که پول حقیقی از آن خارج شده اند را بیابید:

(ct).Buy_I_Volume*2/(ct).Buy_CountI < (ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI

5.فیلتر آستانه صف خرید:

این فیلتر آستانه خرید در بازار بورس را نشان می دهد و می تواند سیگنال های خوبی را برای خرید معرفی کند. در زیر این فیلتر آورده شده است:

(po1)<= (tmax) && (po1)>= (tmax)-1 && (pd1)<(tmax)

 

6.فیلتر رشد بعد از اصلاح:

این فیلتر، سهم هایی را نشان می دهد که پس از چند روز اصلاح می خواهند دوباره رشد خود را شروع کنند. در واقع این سهم ها حجم معاملاتی چندین برابر را نسبت به روزهای قبل نشان می دهند و همین می تواند علامت شروع رشد بازار باشد. سهم های مستعد رشد را از طریق فیلتر زیر شناسایی کنید:

true==function()
{
var MaxPriceOfMonth=function()
{var maximum=[ih][0].PriceMax;  var n;
for(n=1; n<29; n++)if(maximum<[ih][n].PriceMax) maximum=[ih][n].PriceMax; return maximum;
};
var IncrementalVolume=function()
{ var V3D=[ih][1].QTotTran5J; var n;
for(n=1; n<4; n++) V3D=(V3D+[ih][n].QTotTran5J)/2; if ([ih][0].QTotTran5J>=3*V3D)
{return 1;
}
};
if(IncrementalVolume()==1 && (tvol)>= (bvol) && ((MaxPriceOfMonth()-(pl))/MaxPriceOfMonth()*100)>=6 && ((MaxPriceOfMonth()-(pl))/MaxPriceOfMonth()*100)<=12 && (py)<=[ih][1].PriceYesterday)
{
return true;
}
else
{
return false;
}
}()

 

7.فیلتر جمع شدن صف فروش و آغاز رشد:

این فیلتر هم مانند قبلی، سهم هایی را به شما نشان می دهد که می خواهند رشد خود را شروع کنند. این فیلتر برای سرمایه گذاران می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. در زیر این فیلتر را مشاهده می کنید:

true==function()
{
if((tvol)>(bvol) && (pmin)== (tmin) && ((pl)-(pc))/(pl)*100>1.5 && (ct).Sell_CountI >= (ct).Buy_CountI && (tno)>5 && (tno)>20)
{
return true;
}
else
{
return false;
}
}()

8.فیلتر رشد پس از مدت ها منفی بودن:

زمانی که سهمی تا مدت ها منفی بوده است یعنی حسابی خشک شده است و در کف قیمت خود قرار گرفته است. چنین سهمی می تواند رشد خوبی را شروع کند و بنابراین برای سرمایه گذاران اهمیت زیادی دارد. سهام هایی که تا مدت ها منفی بوده اند و حالا در کانال رشد و صعود قرار گرفته اند را می توان از طریق فیلتر زیر شناسایی کرد:

((pl)<((pf)-((pf)-(pmin))/2) && (pl)>((pmin)+((pf)-(pmin))/4) && (plp)<=1 && (tno)>10 && (pf)>(pmin) && (pf)>(py)) || ((pf)<(py) && (plp)<1 && (tno)>10 && (pl)>(py)) || ((pl)>1.01*(pf) && (tno)>10 && (pf)>1.01*(py) && (pl)!=(tmax)) || ((pl)>1.02*(pf) && (tno)>10 && (pl)!=(tmax)) || ((pf)<1.01*(pmin) && (plp)<=1 && (tno)>10 && (pl)>1.02*(pmin) )

9.فیلتر ورود پول هوشمند:

پول هوشمند در بازار بورس از اهمیت زیادی برخوردار است . با فیلتر زیر می توانید ورود پول هوشمند را تشخیص دهید:

(([ih][0].QTotTran5J+[ih][1].QTotTran5J+[ih][2].QTotTran5J+[ih][3].QTotTran5J+[ih][4].QTotTran5J+[ih][5].QTotTran5J)/6)*4<(tvol)

10.فیلتر حداقل سه روز صف خرید:

مطمئنا سهمی که سه روز در صف خرید قرار بگیرد می تواند به عنوان سهمی خوب در نظر گرفته شود و برای سرمایه گذاری مورد بررسی قرار گیرد. در زیر این فیلتر را مشاهده می کنید:

(py) < (pf) && (pmin) == (pmax) && (pmin) == (pl) && [ih][0].PriceYesterday < [ih][0].PriceFirst && [ih][0].PriceMin == [ih][0].PriceMax && [ih][0].PriceMin == [ih][0].PDrCotVal && [ih][1].PriceYesterday < [ih][1].PriceFirst && [ih][1].PriceMin == [ih][1].PriceMax && [ih][1].PriceMin == [ih][1].PDrCotVal

11.فیلتر حداقل سه روز صف فروش:

سهم هایی که حداقل سه روز در صف فروش قرار می گیرند هم می توانند از چند جهت مهم باشند. برای شناسایی آنها می توانید از فیلتر زیر استفاده کنید:

(py) > (pf) && (pmin) == (pmax) && (pmin) == (pl) && [ih][0].PriceYesterday > [ih][0].PriceFirst && [ih][0].PriceMin == [ih][0].PriceMax && [ih][0].PriceMin == [ih][0].PDrCotVal && [ih][1].PriceYesterday > [ih][1].PriceFirst && [ih][1].PriceMin == [ih][1].PriceMax && [ih][1].PriceMin == [ih][1].PDrCotVal

 

نتیجه گیری

فیلترنویسی برای معامله گران حرفه ای از اهمیت زیادی برخوردار است و انها باید بتوانند به خوبی از فیلترها استفاده کنند. فیلترهای زیادی در بازار بورس وجود دارد که هر کدام به معامله گر کمک می کند تا اطلاعات خاصی را از بازار بورس بیرون بکشد

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp