ورود و ثبت نام

تحلیل بنیادی در بورس چیست؟

اگر کد  بورسی خود را گرفته باشید و معامله ای در این بازار انجام داده باشید، پس حتما اصطلاحات زیادی را شنیده اید. یکی از این اصطلاحات، تحلیل بنیادی در بورس می باشد. دو نوع تحلیل در بازار بورس وجود دارد که از اهمیت زیادی برخوردار هستند: تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال. هر کدام از این تحلیل ها برای این انجام می شود که افراد بتوانند معاملات خوبی را در بازار بورس انجام دهد. ماهیت این دو تحلیل با هم متفاوت است و در هر کدام از مولفه های مختلفی برای پیش بینی قیمت استفاده می شود. در این مقاله به بررسی تحلیل بنیادی در بورس پرداخته شده است.

تحلیل در بورس

قبل از آن که به سراغ تحلیل بنیادی در بورس برویم، باید بدانیم که اساسا تحلیل در بازار بورس با چه هدفی انجام می شود. در بازار بورس، انواع مختلفی از اوراق بهادار وجود دارند که مهم ترین آنها سهام شرکت ها می باشد. قیمت سهام بر اثر عوامل مختلف  بالا و پایین می شود.عوامل مختلف می توانند روی سهام اثر بگذارند و باعث تغییر قیمت آنها شوند. بعضی از این عوامل موقتی و برخی بلندمدت و دائمی هستند.

تحلیل در بازار بورس یعنی این که شما بفهیمد چه عواملی در حال تاثیر روی یک سهم هستند و رفتار یک سهم در آینده چگونه تغییر خواهد کرد. شما با بررسی عوامل مختلف سعی می کنید بفهیمد که یک سهم در گذشته چگونه حرکت کرده است و در آینده چگونه رفتار خواهد کرد.

تحلیل بنیادی در بورس چیست؟

از اسم این تحلیل مشخص است که این گونه آنالیز به بررسی بنیاد و ریشه یک سهم یا دیگر اوراق بهادار می پردازد. در واقع تحلیل فاندامنتال یا بنیادی روشی است برای ارزیابی ارزش ذاتی یک دارایی و نیز روش بررسی مولفه ها و فاکتورهایی است که می توانند در آینده روی قیمت آن تاثیر بگذارند.

این گونه از تحلیل هم به بررسی عوامل خارجی مانند اخبار و رویدادها و شرایط اقتصادی و نیز به بررسی عوامل مهم داخلی مانند سود و زیان خود سهم یا دارایی  می پردازد و می گوید که در بلندمدت چه اتفاقی قرار است برای یک دارایی بیفتد.

تحلیل بنیادی در بورس، یکی از دو روش مهم تحلیل بازار است. روش دیگر همانطور که پیش تر بیان شد،تحلیل تکنیکال می باشد. در حالی که معامله گران تحلیل تکنیکال،همه اطلاعات خود را از نمودارها استخراج می کنند، تحلیل گران بنیادی به عواملی دیگر نگاه می کنند و دنبال ارزش ذاتی هستند و نوسانات یک سهم یا دارایی چندان برای آنها اهمیت ندارد.

روش های انجام تحلیل بنیادی در بورس

افرادی که اهل معاملات بلندمدت در بورس هستند اهمیت زیادی برای تحلیل بنیادی قائل هستند و سعی می کنند تا برای انجام معاملات بلندمدت از این تحلیل استفاده کنند.

برای انجام این تحلیل در بورس می توان از دو طریق عمل کرد:

1.از بالا به پایین: در این روش، افراد از فضای بالا شروع می کنند و در ابتدا فضای بزرگ و کلی بازار را در نظر می گیرد و سپس آرام آرام روی یک بخش خاص تمرکز می کنند. ابتدا از عوامل کلی شروع می کنند و سپس به عوامل ویژه و جزئی تر می رسند تا در آخر به شرکت موردنظر و سهم آن می رسد.

2.از پایین به بالا: در این نوع نگرش اما بررسی از یک سهم خاص شروع می شود و سپس آرام آرام فضا بزرگتر می شود و عوامل وسیع تر و بزرگتری که روی قیمت آن تاثیر می گذارند بررسی می شوند. در واقع شما از عمق شرکت می کنید و سپس دید خود را بالا می برید تا به کلیت بازار و تاثیر آن روی سهم مورد نظر بپردازید.

عوامل مهم در تحلیل بنیادی در بورس

عوامل و مولفه های متعددی در تحلیل فاندامنتال یا بنیادی وجود دارد که هر کدام از آنها برای بررسی ارزش ذاتی یک سهم در بورس اهمیت دارند. به طور کلی این عوامل در دو دسته اقتصادی و سیاسی قرار می گیرند.  در زیر ما به بررسی آنها می پردازیم:

1.سود شرکت :

یکی از عوامل مهم در این نوع تحلیل این است که باید درآمد شرکت و سود و زیان آن را سنجید. این که آیا شرکت از لحاظ مالی و سوددهی در وضعیت خوبی قرار دارد روی ارزش ذاتی سهمش تاثیر می گذارد و در بلندمدت بسیار تعیین کننده است. مواردی چون P/E ، EPS و دیگر موارد از اهمیت بالایی برخوردار هستند و باید برای تحلیل بنیادی یک سهم مورد بررسی قرار بگیرند.

2.وضعیت گروه صنعتی سهم:

دیگر  عامل مهم در تحلیل بنیادی در بورس این است که شما به بررسی صنعتی بپردازید که سهم مورد نظر در آن قرار دارد. برای مثال، اگر شما سهم فولاد را در نظر بگیرید باید بررسی کنید آیا صنعت فولاد در کشور در وضعیت خوبی قرار دارد  و در آینده رشد خواهد کرد و روند خوبی خواهد داشت یا خیر. آیا تقاضا برای محصولات صنعتی شرکت سهم مورد نظر در سالهای بعد افزایش خواهد یافت، واردات و صادارت در این صنعت چگونه است و دیگر سوالات به خوبی باید جواب داده شوند.

3.وضعیت اقتصادی کشور:

در آخر و پس از بررسی سود سهم و صنعتی که شرکت در آن فعالیت می کند، باید به بررسی عوامل موثر بر اقتصادی کشور پرداخت. در زیر برخی از این عوامل مهم آورده شده اند:

تورم:

تورم یکی از عوامل مهمی است که در تحلیل فاندامنتال اهمیت دارد و باید بررسی شود، تورم روی درآمد شرکت های بورسی تاثیر می گذارد.

نرخ بهره:

یکی دیگر از عوامل مهم در سیاست های مالی دولت ها نرخ بهره می باشد. هر چقدر که نرخ بهره در بانک بیشتر باشد، بازار بورس برای افراد جذابیت کمتری خواهد داشت. هر چقدر هم که نرخ بهره کمتر شود سرمایه بیشتری به سمت بازار بورس می آید.

نرخ ارز:

از عوامل مهم دیگر بر بورس، نرخ ارز می باشد. نرخ ارز روی هزینه و درآمد شرکت ها تاثیر می گذارد و باعث می شود تا قیمت سهم های مختلف تغییر پیدا کند.

سیاست های دولت:

از عوامل مهم دیگر که روی قیمت ذاتی سهام تاثیر می گذارد، سیاست های دولت می باشد. این که دولت چه تصمیمات سیاسی و اقتصادی بگیرد بسیار روی قیمت های موجود در بورس تاثیر می گذارد.

مزایا و معایب تحلیل بنیادی در بورس

مزایا

خوبی تحلیل بنیادی این است که شما به ارزش ذاتی یک سهم پی می برید و برای همین است که شما می توانید از آن برای انجام معاملات بلندمدت و خرید سهام با ارزش استفاده کنید. زمانی که شما ارزش ذاتی یک سهم را محاسبه کنید آن گاه می توانید بفهمید که قیمت کنونی آن زیادتر از ارزش ذاتی است یا کمتر. اگر کمتر است پس آن را می خرید یا نگهداری می کنید و اگر هم سهمی دارید که قیمت کنونی اش از ارزش ذاتی اش بیشتر است باید هر چه سریعتر آن را بفروشید.

معایب

تحلیل بنیادی واقعا می تواند زمان بر و خسته کننده باشد چون شما نیاز دارید تا نواحی مختلفی را بررسی کنید و همین باعث پیچیده شدن این تحلیل می شود.

از آنجایی که تحلیل بنیادی نگاهی بلندمدت دارد پس برای تصمیمات سریع مناسب نیست. افرادی که می خواهند معاملات کوتاه مدت انجام دهند بهتر است از تحلیل تکنیکال استفاده کنند.

نتیجه گیری

تحلیل بنیادی در بورس یعنی این که شما به بررسی ارزش ذاتی یک سهم بپردازید و سعی کنید بفهمید قیمت حقیقی یک سهم در بورس چقدر است. تحلیل بنیادی برای معاملات بلندمدت بسیار مناسب است و افرادی که دنبال سهم های با ارزش در بازار بورس هستند به خوبی می توانند از این نوع تحلیل استفاده کنند. عوامل مختلفی روی این تحلیل تاثیر می گذارند که از میان آنها می توان به سود شرکت، تولید ناخالص داخلی، نرخ ارز، نرخ بهره ، سیاست های مالی دولت ، وضعیت صنعت مرتبط با سهم و دیگر موارد اشاره کرد.

برای این که بتوانید معاملات بلندمدت خوبی انجام دهید باید بتوانید تحلیل های بنیادی خوبی انجام دهید .

سهمیران

برای این که بتوانید تحلیل کردن در بازار بورس را یاد بگیرید باید آموزش ببینید. آموزش دیدن در بازار بورس اهمیت زیادی دارد و اشخاصی که می خواهند در این بازار به سود خوبی برسند باید حتما آموزش ببینند مخصوصا این که بورس نوسان زیادی دارد.

سهمیران که شعبه ای از کارگزاری حافظ است، سالهاست که در زمینه آموزش و تحلیل بورس فعالیت می کند و افراد زیادی را در زمینه معامله گری در بورس آموزش دیده است.

سهمیران دوره های آموزش بورس بسیار خوبی برگزار می کنند و افراد با استفاده از این دوره ها می توانند به خوبی با اصطلاحات بورس آشنا شوند و تحلیل کردن را یاد بگیرند.

تحلیل های تکنیکال و بنیادی در بازار بورس اهمیت زیادی دارند. سهمیران با استفاده از آموزش های خود از افراد، تحلیلگرانی باتجربه میسازد که می توانند معاملات بسیار خوبی را انجام دهند. کار با انواع اندیکاتورها و شناسایی فرصت های خرید و فروش به خوبی به اشخاص آموزش داده می شود.

در کنار آموزش تحلیل، سهمیران به افراد یاد می دهد تا با استفاده از استراتژی های مناسب معاملاتی، مسیر خود در بورس را پیدا کنند. هم چنین مدیریت ریسک در بازار بورس به اشخاص یاد می دهد که افراد بتوانند بیشترین سود را دریافت کنند و از ضرر خود در این بازار پرهیاهو کم کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp