ورود و ثبت نام

روش های سرمایه گذاری در بورس ایران

در این مطلب قصد داریم در رابطه با سرمایه گذاری در بورس ایران صحبت کنیم. بورس، واژه ای است که این روزها از زبان افراد زیادی شنیده می شود. سرمایه گذاری در بورس یک سرمایه گذاری مطمئن است و می تواند برای کسانی که دنبال حفظ سرمایه خود و کسب سود هستند، فرصتی مناسب باشد.

زمانی در ایران، بانک بهترین راه سوددهی محسوب می شد و اکثر سرمایه های مردم در بانک بود اما با افزایش آگاهی مردم، روش های سرمایه گذاری دیگری مطرح شده است که هم مطمئن تر است و هم با افزایش تورم، سود آن هم بیشتر خواهد بود.

روش های سرمایه گذاری در بورس ایران

بورس ایران عمر چندان طولانی ای ندارد و برای همین، فرصتی مناسب و عالی برای سرمایه گذاری است. برای سرمایه گذاری در بورس ایران مانند بقیه کشورهای دنیا روش هایی وجود دارد که سعی خواهیم کرد که آنها را به زبانی ساده برای شما توضیح دهیم.

برای سرمایه گذاری در بورس ایران، دو راه مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد. هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خودش را دارد که به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

روش مستقیم

در روش مستقیم همان گونه که از نامش پیداست، خود فرد در بورس سرمایه گذاری می کند. شخص از طریق خرید و فروش سهام یا اوراق قرضه سعی می کند تا به سود دست یابد. برای سرمایه گذاری در بورس ایران به صورت مستقیم کافی است که یک کد بورسی داشته باشید و آنگاه براحتی خواهید توانست که در بورس معامله کنید و سهام خرید و فروش کنید.

در روش مستقیم، افراد می توانند به صورت حضوری یا غیرحضوری(اینترنتی) به معامله در بورس بپردازند.

روش حضوری

در این روش سرمایه گذاری مستقیم ،فرد برای خرید سهام با ارائه مدارک خود و فیش وجه واریزی خود اقدام به تکمیل فرم خرید سهام می کند. پس از خرید سهم توسط کارگزار برای شخص، برگه سپرده سهام صادر می شود و فرد سرمایه گذار می تواند با ارائه رسید خرید خود در کارگزاری برگه را دریافت کند.

برای فروش نیز فرد با ارئه سپرده سهام و  تکمیل فرم فروش می تواند از طریق کارگزاری سهام خود را به فروش برساند. چیزی که باید به آن توجه کرد این است که این روش دیگر چندان طرفداری ندارد و عده بسیار اندکی از این طریق عمل می کنند چون هم وقت گیر است و هم بسیار کندتر از روش اینترنتی می باشد.

روش اینترنتی

امروزه با وجود اینترنت دیگر همه چیز به سرعت انجام می شود و بورس نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. حالا دیگر افراد می توانند پشت سیستم کامپیوتری خود بنشینند و با داشتن کد معاملاتی(همان کد بورسی) به خرید و فروش سهام بپردازند. در این روش مستقیم، شما می توانید قیمت لحظه ای هر سهم را مشاهده کنید و پس از دیدن تحلیل ها و نظرات اقدام به معامله کنید. شما می توانید به سرعت اقدام به خرید و فروش سهام کنید و کارتان هم به سرعت انجام می شود.

اما مزایای روش مستقیم(چه حضوری و چه غیر حضوری) چیست؟ مزیت روش مستقیم این است که شما بر خرید و فروش سهام خود نظارت کامل دارید و می دانید که روند کار چگونه است. این روش برای افرادی که در بورس دارای مهارت و تجربه کافی هستند بسیار مناسب است چون خودشان مسلط بر معاملات هستند و می توانند در هر زمان معاملات خود را مدیریت کنند.

روش غیر مستقیم

سرمایه گذاری در بورس ایران به شکل غیر مستقیم هم انجام می شود. در این روش، خود فرد اقدام به خرید و فروش سهام یا اوراق قرضه نمی کند بلکه این کار را به واسطه ها می سپارد. این واسطه ها به دلیل این که دارای تجربه بالا و مدیریت قوی هستند، مورد اطمینان هستند و این روش می تواند برای افراد مبتدی در بورس بسیار مناسب باشد.

روش های سرمایه گذاری غیر مستقیم به دو شکل در ایران انجام می شود:

  • سرمایه گذاری از طریق صندوق های سرمایه گذاری
  • سرمایه گذاری با استفاده از شرکت های سبدگردان

روش سرمایه گذاری از طریق صندوق

در این روش سرمایه گذاری به این صورت است که صندوق هایی تحت نظارت بورس تشکیل شده است تا با سرمایه شما در بورس فعالیت کنند. این صندوق ها توسط افراد کارشناس و متخصص مدیریت می شوند.

در واقع اتفاقی که می افتد این است که شما سرمایه خود را در اختیار یک صندوق سرمایه گذاری می گذارید. آنها با سرمایه شما سهام یا دیگر اوراق بهادار را خرید و فروش می کنند و سود آن را به شما می دهند.

استفاده از روش غیر مستقیم صندوق سرمایه گذاری، محاسن و مزایایی دارد که در زیر به آنها اشاره می شود.

مدیریت مناسب سرمایه شما

صندوق های سرمایه گذاری توسط افرادی اداره می شود که خود سالها در عرصه بورس فعال هستند و بنابراین به خوبی بورس را می شناسند. این موضوع باعث آسودگی خیال شما خواهد بود چون شما می دانید که سهامتان به خوبی مدیریت می شود.

کاهش خطر سرمایه گذاری

آنها با خرید سهام متنوع و ارزشمند، ریسک سرمایه گذاری شما را کاهش داده و باعث سود بیشتر شما می شوند. افرادی که صندوق را اداره می کنند به خوبی قلق های بورس را می دانند و مدام در حال رصد روند رشد سهام هستند بنابراین با تنوع بخشیدن به سهام شما و خریدن سهام ارزشمند و پایدار باعث سود هر چه بیشتر شما می شوند.

نظارت و شفافیت

صندوق های سرمایه گذاری تحت نظر بورس فعالیت می کند بنابراین هر از مدتی توسط حسابرس و بازرس، مورد بررسی قرار می گیرد. صندوق های سرمایه گذاری باید هر از مدتی به صورت شفاف، تمامی فعالیت های خود را به اطلاع افراد برسانند. این موضوع اطمینان سرمایه گذری از طریق صندوق را افزایش می دهد.

نقدشوندگی بالا

هر زمان که خواستید سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کند، صندوق این کار را به سرعت برای شما انجام می دهد و شما به سرعت، پول خود را دریافت می کنید. وجود مزیت ضامن نقدشوندگی باعث می شود که شما نگرانی ای بابت نقد شدن سرمایه تان نداشته باشید.

محدویت های صندوق سرمایه گذاری

شما باید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری را بخرید که در بسیاری از موارد به دلیل تعداد خریدار زیادی که دنبال این واحدها هستند، قادر به خرید آن نخواهید بود و این یکی از محدودیت های صندوق های سرمایه گذاری است.

نبود قیمت آنی واحدهای صندوق از دیگر محدودیت های صندوق می باشد. شما اگر قصد خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری داشته باشید باید آن را با قیمت اعلامی فردا بخرید و 24 ساعت منتظر بمانید.

یکی از چیزهای جالبی که در مورد صندوق ها وجود دارد این است که بسیاری از افراد به صندوق های سرمایه گذاری اطمینان ندارند و این هم به دلیل ناشناخته بودن آنهاست.

سرمایه گذاری با استفاده از شرکت های سبدگردان

از دیگر روش های سرمایه گذاری در بورس؛ استفاده از شرکت های سبدگردان است. حال منظور از سبدگرانی چیست؟ وقتی فردی مجرب و کارشناس در امر سرمایه گذاری بر اساس ویژگی ها، سطح ریسک کردن و میزان سرمایه او برایش سبدی مناسب را تشکیل می دهد و بر آن نظارت می کند سبدگردانی اتفاق می افتد. به عبارتی دیگر شخص یا اشخاصی دیگر سبد یا پرتفوی شما را می گردانند تا سود مناسبی به شما بدهد.

تصمیمات ضروری برای رشد این سبد و افزایش ارزش آن از طرف مدیر گرفته می شود که بر اساس تغییرات عوامل موثر بر سرمایه گذاری می باشد.

این که سبد شما طوری چیده شده باشد که مملو دارایی های سودده و ارزشمند باشد، در بورس اهمیت زیادی دارد و برای همین است که شرکت های سبدگردان طرفداران زیادی دارند.

مزایای سبدگردانی

استفاده از توان و تخصص یک مدیر سبد و مشورت های تیم مدیریتی سبدگران مزیتی بسیار عالی می باشد. یکی از عوامل مهمی که در معاملات بورس نقش دارد تجربه بالا می باشد، که یک سبدگران مجرب می تواند سرمایه شما را چندین برابر کند و ریسک معاملات شما را کاهش دهد.

در ضمن هزینه و کارمزد شرکت های سبدگردان از صندوق های سرمایه گذاری کمتر است. در سبدگرانی مالک مستقیم، خود شما هستید یعنی سهام و سایر دارایی ها به نام خود شما خریده یا فروحته می شود اما مدیریت آن بر عهده سبدگردان است.

معایب سبدگرانی

عیبی که سبدگردانی دارد این است که اگر سبدگردانی را انتخاب کنید که کارش را بلد نباشد، شما حتما متحمل ضرر خواهید شد. یادتان باشد که حتما سبدگردانی حرفه ای و مجرب را انتخاب کنید و پیش از انتخاب، حتما سابقه و اعتبار آن را بررسی کنید.

نتیجه گیری

بورس، بازار متلاطمی است و برای همین شما باید با آموزش وارد آن شوید. اگر می خواهید روش مستقیم سرمایه گذاری را انتخاب کنید و خودتان، سهام خرید و فروش کنید پس حتما باید با علم و اطلاع کافی از مسائل بورس وارد آن شوید و سرمایه گذاری خود را آغاز کنید.

اما اگر فرصت یادگیری جدی و عمیق مسائل بورس ندارید، می توانید از صندوق های سرمایه گذاری یا شرکت های سبدگردان استفاده کنید. این واسطه ها می توانند با استفاده از تخصص و تجربه ای که دارند به خوبی سرمایه شما را مدیریت کنند. تنها تفاوتی که بین آنها وجود دارد این است که در صندوق ها سهام و دارایی ها به نام شما نیست اما در سبدگرانی، سهام و دارایی ها به نام شما معامله می شود اما مدیریت آن بر عهده تیم سبدگردان است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp