ورود و ثبت نام

تحلیل سهم برکت

در این مقاله سعی شده سهم برکت مورد تحلیل قرار گیرد.برکت

شرکت گروه دارویی برکت در سال ۱۳۸۹ به‌صورت سهامی خاص با نام شرکت نوین دارویی تدبیر تشکیل شد. نام این شرکت در سال ۱۳۹۵ در راستای وارد شدن به بورس، به شرکت گروه دارویی برکت تغییر یافت. گروه دارویی برکت یک شرکت سرمایه‌گذاری است که در شرکت‌های تولیدی- بازرگانی دارویی و تکنولوژی‌های نوین دارویی سرمایه‌گذاری کرده است. در ادامه به حقوق صاحبان سهام و پرتفوی بورسی و غیربورسی، ان‌ای‌وی برکت اشاره می شود.

جایگاه برکت در تولیدات دارو

گروه دارویی برکت ۱۴ درصد از کل داروهای ضروری کشور را تأمین می‌کند. همچنین بیش از ۴۲۰ قلم محصول از طریق شرکت‌های تابعه خود تولید می‌کند. قسمت عمده سهام شرکت‌های تابعه این هلدینگ از جمله شرکت سرمایه‌گذاری البرز و بخش عمده‌ای از شرکت‌های تابعه آن مانند شرکت سبحان دارو، ایران دارو، تولید دارو، البرز دارو و… در بورس اوراق بهادار تهران ثبت و عرضه شده‌اند و متعلق به آحاد مردم هستند.

سهامداران سهم برکت

شرکت کاراندیش دوران معاصر با حدود ۵۶ درصد، سهامدار عمده برکت است. جدول زیر شامل تمام سهامداران عمده بالای ۱ درصد گروه دارویی برکت است.

سهامداران برکت

ستاد اجرایی فرمان امام با زیرمجموعه‌های خود به‌صورت تلفیقی، بیش از ۷۴ درصد از سهام برکت را در اختیار دارد که در جدول برخی از زیرمجموعه‌های آن قابل مشاهده است.

تحلیل NAV برکت

گروه دارویی برکت یک شرکت سرمایه‌گذاری در حوزه دارو است. برای ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) محاسبه شود. برای بررسی NAV برکت میزان ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

پرتفوی بورسی

مازاد ارزش پرتفوی بورسی برکت در تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۷ حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است. در جدول زیر مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌های برکت در بورس قابل مشاهده است. همان‌طور که گفته شد و در جدول زیر مشاهده می‌کنید، برکت یکی از سهامداران عمده شرکت سرمایه‌گذاری البرز است.

پرتفوی بورسی برکت

در تحلیل ارزش سهام موجود در پرتفوی بورسی، اگر شرکت سرمایه‌گذاری در زیرمجموعه بورسی خود سهام مدیریتی داشته باشد یا بتواند تعدادی از اعضای هیئت‌مدیره را مشخص کند، در این صورت معمولا قیمت سهام مدیریتی با پریمیوم نسبت به سهام عادی معامله می‌شوند. قیمت سهام مدیریتی معمولا می‌تواند بین ۱۵ تا ۲۰ درصد با سهام عادی تفاوت داشته باشد. در این تحلیل با فرض اینکه تفاوتی بین این دو قیمت وجود ندارد.

پرتفوی غیربورسی

مهم‌ترین‌ شرکت‌های پرتفوی غیربورسی برکت باتوجه به آخرین اطلاعات منتشر شده تا هفدهم تیرماه ۱۴۰۰ مطابق جدول زیر است. مازاد ارزش غیربورسی برکت حدود۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است.

پرتفوی غیربورسی برکت

برای محاسبه بهتر ارزش پرتفوی غیربورسی، باید تمامی شرکت‌های مهم غیربورسی را تحلیل و ارزش‌گذاری کرد. همچنین تحلیل‌ها در طی زمان باید به‌طور منظم به‌روز شوند. تیمی متخصص در انیگما ارزش تمامی شرکت‌های غیربورسی را تحلیل و به‌روزسانی می‌کنند. این اطلاعات و نکات تحلیلی مهم و مفروضات ارزش‌گذاری در سایت انیگما قابل دسترس است. همچنین شما با تغییر ارزش هر یک از شرکت‌ها در لحظه نتیجه را مشاهده کنید.

محاسبه NAV برکت

برای محاسبه NAV، حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل شده است. حقوق صاحبان سهام برکت حدود 700 میلیارد تومان است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم محاسبه می‌شود. در تاریخ 1400/04/17، ان ای وی برکت  13,074ریال محاسبه شد. نسبت P/NAV یعنی قیمت روز به NAV شرکت 303/3 درصد است.

NAV برکت

نکات تحلیل

با توجه به نوع محصول و شرکت، حدود ۲۵ تا ۵۰ درصد هزینه‌های تولید شامل مواد اولیه وارداتی می‌شود. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند موجب افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت نهایی محصول شود. صنعت دارو یکی از صنایعی است که می‌تواند با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در ۶ ماهه دوم سال روند سودآوری بهتری ایجاد کند.

همچنین واکسن کرونا برکت هم توسط این هلدینگ و در شرکت زیرمجموعه آن یعنی شفافارمد در حال تولید است. این موضوع می‌تواند در ارزش سهام برکت تأثیرگذار باشد.

تحلیل سهم برکت

به‌طور کلی فرمول یا محاسبه مشخصی برای ارزش‌گذاری مقایسه‌ای در روش NAV وجود ندارد؛ اما به‌طور تجربی P/NAV برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید حدود 60 تا 70 درصد باشد. این نسبت برای سهم برکت 303/3 درصد محاسبه می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp