ورود و ثبت نام

قراردادهای بازارهای دوطرفه - آتی (future contract) و تکنیک‌های معامله‌گری

بازارهای دوطرفه یا بازار آتی کالا همانند فارکس از اهرم های مالی استفاده می کند. استفاده از اهرم مالی در قراردادهای آتی، یکی از دلایل جذابیت های این بازار برای فعالین بازار سرمایه است. اگر شما پنج سکه طلا خریداری کنید و قیمت سکه نسبت به روز قبل پنج درصد افزایش پیدا کند ولی دارایی شما 20 درصد رشد کند، در اینجا می توان گفت که اهرم مالی سرمایه گذاری شما 1 به 4 است. البته هنگام زیان هم ریسک بالاتری را پذیرفته اید.

جذابیت دیگر بازار آتی به  این دلیل است که منافع خریدار و فروشنده کالا را تأمین کرده و فرصت کسب سود را برای نوسان‌گیران نیز فراهم می‌کند.

قرارداد آتی، قراردادی است که بر اساس آن فروشنده متعهد می‌شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمت مشخص بفروشد و در مقابل، طرف دیگر قرارداد متعهد می‌شود همان کالا با همان مشخصات را در سررسید معین بخرد.

“قرارداد آتی یعنی الان ما اقدام به خرید کالایی می‌کنیم اما تصمیم نداریم که همین الان کالا را تحویل بگیریم”

چه کالا هایی در بازارهای دوطرفه معامله می شود؟

در حال حاضر در بورس کالای ایران محصول زیره سبز، زعفران و پسته در قالب قرارداد آتی معامله می‌شود. این در حالی است که در آینده با ایجاد شرایط مطلوب محصولات دیگر نیز می‌توانند در بازار آتی معامله شوند. درصورتی‌که دارایی موردنظر در قرارداد، کالا باشد، لازم است که شرایط قابل‌قبول کالا توسط بورس تعیین شود. دلیل این امر آن است که کالاهای مختلف با شرایط کمی و کیفی متفاوت ممکن است در بازار موجود باشد. 

در دوره آتی با چه مواردی آشنا خواهیم شد؟

خلاصه سرفصل معامله‌گری در بازار آتی (بازارهای دوطرفه) در 3 جلسه 

ویژگی قراردادهای آتی

یکی از معایب قراردادهای آتی به شرایط استاندارد این قراردادها مربوط می­‌شود که نمی­‌تواند به صورت دقیق به همه نیازهای مشارکت کنندگان در بازارهای مالی پاسخگو باشد. به عنوان مثال، اگر مدیر یک صندوق سرمایه­ گذاری علاقه­‌مند باشد تا قرارداد آتی بر روی اوراق خزانه امریکا به مبلغ ۱۲۰ هزار دلار را با سر رسید ماه ژانویه خریداری نماید، چنین قراردادی وجود ندارد. به صورت استاندارد قراردادهای آتی اوراق خزانه دارای ارزش اسمی ۱۰۰ هزار دلار است و تاریخ انقضاء آن­‌ها ماه‌های مارچ، ژوئن، سپتامبر و دسامبر می­‌باشد. بنابراین چنانچه مدیر صندوق از قراردادهای آتی استفاده کند، به صورت دقیق به هدف مورد نظر خود دست نخواهد یافت.

بورس معاملات آتی مکانی معین برای خریداران و فروشندگان است که از طریق سامانه الکترونیکی دارای استاندارد بورس، معاملات آتی انجام می­‌شود و این معاملات برای همه شرکت­ کنندگان در بازار به صورت عادلانه عرضه می­‌شود. کارگزاران سفارشات مشتریان را از طریق روش­‌های ابلاغ شده توسط بورس در سامانه معاملاتی قراردادهای آتی قرار می­‌دهند. معاملات ثبت شده براساس اولویت­‌های قیمتی و در صورت مساوی بودن قیمت­‌ها بر اساس اولویت زمانی انجام می­‌شود. بورس­‌ها خود رأسا حق معامله ندارند و نمی­‌توانند مشتریان را وادار به معامله نمایند. مسئولیت بورس‌­ها ایجاد بازاری منسجم و شفاف جهت کشف قیمت­‌ها و انجام معاملات به صورت عادلانه است. تمام بورس­‌های دنیا توسط مقام ناظر کنترل و اداره می­‌شوند. چنانچه اعضای معامله­‌گر بورس مقررات را نادیده بگیرند مشمول جریمه و یا ممنوع المعامله می­‌گردند.

پایاپای هر بورس نقش مهمی را جهت تضمین عملکرد مالی قراردادهای آتی معامله شده ایفا می­‌کند و به عنوان پشتوانه قابل اطمینان برای طرفین معامله می­‌باشد.

در قراردادهای آتی برای اینکه سرمایه­ گذار قادر به فروش قرارداد آتی باشد، نیاز به مالکیت آن دارایی معین ندارد و با عمل پیش ­فروش می­‌تواند یک قرارداد آتی را در بازار بفروشد و در صورت نیاز به تحویل، آن را از بازار فیزیکی تهیه نماید که این امر میزان نقدشوندگی معاملات را تا حد بسیار زیادی افزایش می­‌دهد.

این ویژگی به دلیل توضیحات مورد اول می‌باشد.

مهمترین مزیت قراردادهای آتی خاصیت پوشش ریسک آن است. پوشش ریسک به معنای اتخاذ موقعیتی در بازار است که هدف از آن حداقل نمودن یا از بین بردن ریسک ناشی از نوسانات و تغییرات قیمت است.

استفاده از اهرم مالی معاملات قراردادهای آتی دربرگیرنده ریسک بالایی بوده و به معامله­ گران فرصت به­ دست آوردن سود زیادی را می­‌دهد به طوری که معامله‌­گر با یک سپرده اولیه اندک می­‌تواند معادل کل ارزش دارایی تعهد شده، کسب سود یا زیان نماید. قبل از انجام معامله آتی باید توجه داشت که این معاملات دارای ریسک است و مطالعه و آگاهی دقیق از دستورالعمل­‌های مربوطه بسیار ضروری می­‌باشد. معامله آتی دارای ریسک­‌های مالی بالقوه­‌ای است و ممکن است برای همه سرمایه­ گذاران مناسب نباشد. در معاملات آتی سود و زیان خریدار و فروشنده متقارن است، بدین معنی که اگر طرف دارنده موقعیت تعهدی خرید در این قرارداد سود کند لزوما طرف دارنده موقعیت تعهدی فروش زیان می­‌کند. ولی مسئله‌­ای که این ریسک را تشدید می­‌کند اهرمی بودن معاملات آتی است.

پشتیبانی دوره  بازارهای دوطرفه چگونه است؟

فیلم ضبط‌ شده کلاس و جزوه آموزشی به تمام شرکت‌کنندگان داده می‌شود.

تمام شرکت‌کنندگان دوره بازارهای دوطرفه عضو یک گروه تلگرامی می‌شوند که می‌توانند سؤالات خود را در آن مطرح کنند و استاد دوره به آن‌ها پاسخ می‌دهند.

در طی دوره بازارهای دوطرفه هر فرصت سودآوری که شکل گرفت در گروه مطرح می‌شود و دانشجویان می‌توانند همگام با استاد معامله کنند.

قوانین و مقررات ثبت نام در دوره‌های آموزشی

  1. دانش پذیر متعهد می‌شود کلیه‌ توضیحات و جزئیات مربوط به سفارش را در صفحه توضیحات و خرید دوره آموزشی کاملا مطالعه کرده و شرایط خاص هر دوره را پذیرفته باشد.
  2. هرگونه فروش مجدد اصل یا کپی دوره آموزشی مجاز نیست.
  3. استفاده اشتراکی این دوره‌ی آموزشی مجاز نیست. و مالک این اثر هیچ رضایتی از این بابت ندارد.
  4. امکان دانلود ویدیوهای آموزشی وجود ندارد. و صرفا می‌توان از طریق مرورگر کامپیوتر خود یا موبایل و تبلت که نرم‌افزاهای آن در دسترس شما قرار داده شده باشد، آن را تماشا کرد.
  5. پیگیری قضایی متخلفین نزد سایت سهمیران محفوظ است. لذا متخلف ملزم به پرداخت خسارات وارده بعلاوه تمامی هزینه‌های ایجاد شده‌ دیگر است.
  6. در صورت به‌روزرسانی در هر درس، ویدئوهای اضافه شده به آن درس برای دانشجویانی که آن دوره آنلاین را تهیه کرده‌اند، به رایگان فراهم می‌شود. اگر دوره به صورت کامل تغییر کند و یا مدرس دیگری دوره بازارهای دوطرفه جدید را تدریس کند، شامل به‌روزرسانی نمی‌شود و یک دوره‌ جدید محسوب شده که لازم است ثبت نام جداگانه انجام شود.
  7. این قوانین مورد تایید کلیه‌ی خریداران قدیم و جدید می باشد.
  8. به دلیل حق کپی رایت لایسنس هر دوره به صورت یکبار مصرف می باشد و در صورت از بین رفتن لایسنس دریافت مجدد آن شامل هزینه ی 50000 هزار تومان می باشد.

«برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 09055523990 با واحد آموزش مجموعه سهمیران در تماس باشید»

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp